Jag är grymt nöjd med min 40D, har haft den i ca ett halvår nu och tagit ett några tusen bilder. Har haft den med på actionfoto dagligen i alperna under 4 månader i storm, snöoväder, regn osv utan att den klagat det minsta. Har haft med den i värme och damm/fin grus också utan att den klagat. Den har funkat bra till allt jag velat använda den till. Jag tycker att den är bättre än min gamla 20D på alla punkter (förutom skärmen), både fysiskt (hur den är att hålla i/arbeta med) och bilderna.
Det enda som är obegripligt dåligt är skärmen, den är en total flopp, tycker jag.
Upplösningen är helt kass i förhållande till storleken (storleken ändå inte är till någon nytta, i min smak, den är stor bara för att det säljer). Men än mer irriterade än den låga upplösning är att skarpa färger blöder över i bakgrunden när man tittar på skärmen (trots att det inte är så på bilderna). Klar röd med, tillexempel, en blå bakgrund och det flyter ut i det blå och kanterna på det röda blir helt taggiga. Första gången jag såg det blev man ju livrädd att bilderna var kalle anka (fotade paragliding och hade bara en chans per serie).
Med andra klara färger (stora kontraster mellan färger) gör den samma sak.
Är det bara min som gör så eller har andra sett det också?
Jag skickar gärna en av dom RAW bilder som blir så om någon vill testa om det blir så på er kamera.
/Magnus