fjalstal
Aktiv medlem
Hustomten skrev:
Och dessutom ligger grisen i ett gyllene snitt enligt trådens definition
Tycker mer det ser ut som den ligger för landning
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hustomten skrev:
Och dessutom ligger grisen i ett gyllene snitt enligt trådens definition
PrinsValium skrev:
Vilken regel har man uppfyllt bara för att man har en diagonal i bilden? Diagonal är väl bara en, inom fotografisk bildtolkning, benämning på en mer eller mindre sammanhängande linje som inte löper parallellt med bildens kanter. Ett gemensamt (mer eller mindre) begrepp så att man ska kunna konversera med varandra.
GS stämmer nog för övrigt ganska bra överrens med vad ett genomsnitt av världens befolkning tycker är en harmonisk proportion. Givetvis finns det variationer mellan person och person.
Tråden har för övrigt spårat ur helt.
mohei skrev:
Ja, kan någon slänga fram lite bevis?
Det är många påståenden här men inga bevis.
Hustomten skrev:
Man uppfyller regeln om diagonalkomposition så som den tolkas på fs. Regelns egentliga mening är att man kan lägga saker som löper i djupled diagonalt för att förtydliga djupet i bilden, men på fs är alla diagonaler bra. Även platta diagonaler.
Du definierade en diagonal som allt som inte är våg eller lodrätt.
Och det där med GS som i tråden definierats som allt som inte är centrerat eller i periferi. Gäller det i modern tid. Är gs fortfarande 2000 år efter grekerna det som gäller? Hur vet vi det? Vilken precision gäller?
PrinsValium skrev:
Fast jag definierade inte en diagonal som en regel. Vem har sagt att en diagonal är till för att skapa djup i bilden?
Gissar på normalfördelning kring det matematiska GS. Standardavvikelse får du fråga nån annan om. ;o)
Hustomten skrev:
Att en diagonal kan användas för att ge djup står i varje bok om kompositionslära. Att alla diagonaler är bra har jag dock aldrig läst.
mohei skrev:
Nu är vi där igen. Hur vet man det?
Har någon gjort en undersökning om vad genomsnittet av befolkningen tycker?
Hustomten skrev:
Att en diagonal kan användas för att ge djup står i varje bok om kompositionslära. Att alla diagonaler är bra har jag dock aldrig läst.
Kul att du inte accepterar gs som allt mellan centrum och periferi
PrinsValium skrev:
Sen kommer ju då frågan: Vilken rektangel tycker ni är mest "harmonisk"?
PrinsValium skrev:
En diagonal behöver ju dock inte bara illustrera perspektiv. Som nämnts tidigare kan den också ge en känsla av motstånd eller fart.
PrinsValium skrev:
Sen kommer ju då frågan: Vilken rektangel tycker ni är mest "harmonisk"?
Hustomten skrev:
Jag förmodar att du är ute efter att ett filmformat borde vara 5/8, men det är ju i småbildsformat 2/3. Varför följer man inte det gyllene snitt alla lovordar?
pimp4life skrev:
gylle snittet är verkligen inget trams... [klipp]