Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är gyllene snittet trams?

Produkter
(logga in för att koppla)
PrinsValium skrev:
Vilken regel har man uppfyllt bara för att man har en diagonal i bilden? Diagonal är väl bara en, inom fotografisk bildtolkning, benämning på en mer eller mindre sammanhängande linje som inte löper parallellt med bildens kanter. Ett gemensamt (mer eller mindre) begrepp så att man ska kunna konversera med varandra.

GS stämmer nog för övrigt ganska bra överrens med vad ett genomsnitt av världens befolkning tycker är en harmonisk proportion. Givetvis finns det variationer mellan person och person.

Tråden har för övrigt spårat ur helt.

Man uppfyller regeln om diagonalkomposition så som den tolkas på fs. Regelns egentliga mening är att man kan lägga saker som löper i djupled diagonalt för att förtydliga djupet i bilden, men på fs är alla diagonaler bra. Även platta diagonaler.

Du definierade en diagonal som allt som inte är våg eller lodrätt.

Och det där med GS som i tråden definierats som allt som inte är centrerat eller i periferi. Gäller det i modern tid. Är gs fortfarande 2000 år efter grekerna det som gäller? Hur vet vi det? Vilken precision gäller?
 
Senast ändrad:
Hustomten skrev:
Man uppfyller regeln om diagonalkomposition så som den tolkas på fs. Regelns egentliga mening är att man kan lägga saker som löper i djupled diagonalt för att förtydliga djupet i bilden, men på fs är alla diagonaler bra. Även platta diagonaler.

Du definierade en diagonal som allt som inte är våg eller lodrätt.

Och det där med GS som i tråden definierats som allt som inte är centrerat eller i periferi. Gäller det i modern tid. Är gs fortfarande 2000 år efter grekerna det som gäller? Hur vet vi det? Vilken precision gäller?

Fast jag definierade inte en diagonal som en regel. Vem har sagt att en diagonal är till för att skapa djup i bilden?

Gissar på normalfördelning kring det matematiska GS. Standardavvikelse får du fråga nån annan om. ;o)
 
PrinsValium skrev:
Fast jag definierade inte en diagonal som en regel. Vem har sagt att en diagonal är till för att skapa djup i bilden?

Gissar på normalfördelning kring det matematiska GS. Standardavvikelse får du fråga nån annan om. ;o)

Att en diagonal kan användas för att ge djup står i varje bok om kompositionslära. Att alla diagonaler är bra har jag dock aldrig läst.

Kul att du inte accepterar gs som allt mellan centrum och periferi ;)
 
Regler??? En bild är en bild... oavsett regler.

Varje människa ser på en bild med olika ögon och uppfattar bilden på olika sätt, tänk om alla tyckte lika dant! Vad vore det för mening med att fota då?

Jag fotar det jag ser, ibland råkar det följa det gyllne snittet ibland inte, huvudsaken är att du själv gillar bilden.
 
mohei skrev:
Nu är vi där igen. Hur vet man det?
Har någon gjort en undersökning om vad genomsnittet av befolkningen tycker?

Genom flera hundra, kasnke tusentals års erfarenhet av att bygga, måla, och fota saker..

Testa själv genom att ta enkla kort, och ta ett med motivet rakt i centrum, sen ett med det i GS, och visa upp för folk som aldrig hört talas om gyllene snittet. Utan att veta nåt om fotografering är jag övertygad om att folk hade reagerat mer positivt på den som är tagen med motivet i GS.

Alltså en grundregel. Sen inte sagt att allt passar där.
 
Hustomten skrev:
Att en diagonal kan användas för att ge djup står i varje bok om kompositionslära. Att alla diagonaler är bra har jag dock aldrig läst.

Kul att du inte accepterar gs som allt mellan centrum och periferi ;)

En diagonal behöver ju dock inte bara illustrera perspektiv. Som nämnts tidigare kan den också ge en känsla av motstånd eller fart.
 

Bilagor

  • namnlös2.jpg
    namnlös2.jpg
    20.4 KB · Visningar: 283
PrinsValium skrev:
En diagonal behöver ju dock inte bara illustrera perspektiv. Som nämnts tidigare kan den också ge en känsla av motstånd eller fart.

Helt rätt! Jag glömde den funktionen. Men fortfarande är inte alla diagonaler bra fötr att dom är diagonaler.
 
PrinsValium skrev:
Sen kommer ju då frågan: Vilken rektangel tycker ni är mest "harmonisk"?

Jag förmodar att du är ute efter att ett filmformat borde vara 5/8, men det är ju i småbildsformat 2/3. Varför följer man inte det gyllene snitt alla lovordar?
 
Hustomten skrev:
Jag förmodar att du är ute efter att ett filmformat borde vara 5/8, men det är ju i småbildsformat 2/3. Varför följer man inte det gyllene snitt alla lovordar?

Jag är inte ute efter någonting. Jag undrade bara vilken rektangel ni tycker har dom mest "harmoniska" proportionerna (vilken ni tycker tycker bäst om mao)

Kan bara tilläga att det inte är den med dom gyllene proportionerna som jag tycker bäst om i det här fallet.
 
Senast ändrad:
inget trams

gylle snittet är verkligen inget trams, och detta är något som människan vetat i många tusen år.. (ex, gamla grekiska hus där tak-vägg proportionen har gyllene snittets proportioner..)
det finns läror som säger att det vi uppfattar som ett vackert ansikte villkorslöst passar in i ett mönster av trianglar och andra geometriska former och stämmer oavsett vilket land personen i fråga kommer ifrån... 1-1.28 osv...

det som däremot är trams är att varje fotograf konstnär och dyl. MÅSTE följa dessa regler...

enligt mig är det alltid spännande att bryta mot dessa olika normer precis som alla andra, men enligt mig så är det i alla fall bra att känna till dem så att man kan bryta mot dom på "rätt" sätt...

låter jävligt pretto men det jag menar är att man i så fall avsiktligt kan skapa en känsla av osäkerhet geniom att använda sig av asymetri ex. "lutande triangel" elelr en känsla av osäkerhet och hotfullhet genom att låta en stor mörk yta finnas över ett ljusare motiv som då trycks ner...

detta i samband med färglära och förståelse för hur ett öga läser av en bild (västerländskt i en diagonal från vänster hörn och ner) och liknande säkrare kan komponera en bild som får önskad effekt...

jag anser dock inte att man måste läsa 60p komposition och färglära för att förstå detta...

man kan naturligtvis "se" en bra bild utan att veta sådana saker men även träna uåpp detta "seende" för att bli bättre...

ett bra tips är att kolla i serietidningar, gärna japanska anime, och action typ X-men då tecknarna till dessa serier ofta har en gedigen förståelse för bilden som uttryck, vad som är en "stark" eller "svag" vinkel på ett objekt, vad som skapar rörelse osv...

okej... för att avrunda detta innnan jag doktorerat, så BÖR man känna till dessa regler, men man BÖR INTE alltid hålla sig till dem...


/
 
Om man vill finna fakta om den gudomliga proportionen/gyllene snittet kan följande namn vara lämpliga att hålla koll på:

Cheops.
Parthenon.
da Vinci.
Picasso.
Folke Nordström.
Arkimedes.
Euklides.
Leonardo filius Bonacci.
G. Th. Fechner (som för övrigt i en stor undersökning lät personer plocka fram vilka proprtioner de fann mest harmoniska. Gissa vilka.)
Rudolf Engelhardt.

Den här tråden borde bli en bok om en medeltida mordgåta som löses av ett antal fotografer som gemensamt beslutar sig för att bevisa att regler tar död på kreativitet.

Jag åker gärna med till Köln och Egypten...
 
Re: inget trams

pimp4life skrev:
gylle snittet är verkligen inget trams... [klipp]

Jag tycker inte heller att gyllene snittet är trams om det ses som den proportion det faktiskt är. Vad jag frågar är om det gäller än i dag.

Man kan inte som det sagts i detta forum avrunda det till något som är mellan centrum och periferi. Då vänder sig grekerna i sina gravar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.