Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är gyllene snittet trams?

Produkter
(logga in för att koppla)
En sak är i alla fall säker, det kommer alltid att finnas människor som inte vågar annat än följa strömmen och så finns det människor som vågar tänka fritt.
 
Hur dom olika motiven och ytorna är placerade i bilden och i förhållande till varandra. För att göra detta så bra som möljigt är det bra att känna till lite "regler" som gör att bilden blir bättre i en betraktares ögon. Att följa regler slaviskt tror jag dock inte på, speciellt inte med matteboken i handen. Och någon som precis har börjat fotografera tycker allting som kommer ut ur kameran är väldigt fint och harmoniskt.... då är det verkligen en bra hjälp att använda sig av lite regler och riktlinjer för att utvecklas. Det är självklart för mig.
 
mohei skrev:
En sak är i alla fall säker, det kommer alltid att finnas människor som inte vågar annat än följa strömmen och så finns det människor som vågar tänka fritt.

Det handlar inte om att våga tänka fritt.Det handlar om att någon annan än du själv ska tycka om dina bilder. Och friheten och möjligheterna är stora även om man följer några regler. Jag har gått mycket emot strömmen och kan väl förenklat säga att "ju konstigare bild, desto mindre publik" :)
 
Vad räknas då som en bra bild?
Dum fråga förresten, en sådan bild har ju följt reglerna ;-)

Hur stor procent negativ kritik ska en bild ha för att räknas som dålig?
 
Hans-C skrev:
Det handlar inte om att våga tänka fritt.Det handlar om att någon annan än du själv ska tycka om dina bilder. Och friheten och möjligheterna är stora även om man följer några regler. Jag har gått mycket emot strömmen och kan väl förenklat säga att "ju konstigare bild, desto mindre publik" :)


Så allt handlar om att fjäska för publiken?
Ju fler som gillar bilden desto bättre fotograf?
 
mohei skrev:
Vad räknas då som en bra bild?
Dum fråga förresten, en sådan bild har ju följt reglerna ;-)

Hur stor procent negativ kritik ska en bild ha för att räknas som dålig?

En bra bild enligt min definition är en bild som uppnår sitt syfte, vare sig det gäller att sälja mer tvättmedel, visa upp för mormor eller bara för eget teknikexperiment.
 
"Reglerna", enligt denna tråd, följer man oavsett man vill eller inte. Alla bilder ryms i dom. Men jag undrar vad experimentera innebär då.
 
Jag mätte på min solnedgångsbild på skoj.
Solens centrum hamnar faktiskt ca 1/2 cm under diagonalernas skärningspunkt. Då är den ju inte centrerad utan följer reglerna. Solen ligger i GS ;-) Tjoho!
 
Hustomten skrev:
Jag tror det är ett bra sätt att se. Ur denna diskussion har ju hittills framkommit att som gyllene snitt kan man betrakta allt som inte är centrerat och inte ligger i periferin, och diagonaler är allt som inte är våg- eller lodrätt.

Med dom definitionerna kommer man kunna påstå att alla bilder bygger på reglerna om diagonaler och gyllene snitt, och då tappar ju givetvis reglerna sitt värde. Och på dom premisserna har dom inget värde för mig.

Mitt tips: Gör bilder ni finner balanserade, harmoniska och vackra. Glöm reglerna. Vissa kommer påstå att ni jobbat efter en eller annan regel eftersom allt ryms inom dom, men fortsätt ändå fota på det sätt du tycker ger bra bilder oavsett vad regler säger.

Vilken regel har man uppfyllt bara för att man har en diagonal i bilden? Diagonal är väl bara en, inom fotografisk bildtolkning, benämning på en mer eller mindre sammanhängande linje som inte löper parallellt med bildens kanter. Ett gemensamt (mer eller mindre) begrepp så att man ska kunna konversera med varandra.

GS stämmer nog för övrigt ganska bra överrens med vad ett genomsnitt av världens befolkning tycker är en harmonisk proportion. Givetvis finns det variationer mellan person och person.

Tråden har för övrigt spårat ur helt.
 
PrinsValium skrev:
Vilken regel har man uppfyllt bara för att man har en diagonal i bilden? Diagonal är väl bara en, inom fotografisk bildtolkning, benämning på en mer eller mindre sammanhängande linje som inte löper parallellt med bildens kanter. Ett gemensamt (mer eller mindre) begrepp så att man ska kunna konversera med varandra.

GS stämmer nog för övrigt ganska bra överrens med vad ett genomsnitt av världens befolkning tycker är en harmonisk proportion. Givetvis finns det variationer mellan person och person.

Tråden har för övrigt spårat ur helt.


Nu är vi där igen. Hur vet man det?
Har någon gjort en undersökning om vad genomsnittet av befolkningen tycker?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.