För att visa kompositions regler tag jag denna bild. Min polare omedveten om vad det handlade om fick välja ett föremål och sedan beskriva två saker som var framstående på objektet. Han valde en mjölk kanna och sade att kannan och den röda pricken på näsan var det som han kunde komma på.
Nu skulle både kannan och pricken in i bilden så att dessa skulle bilda någon slags jämvikt. D.v.s. att de skulle komma ungefär lika långt från mittpunkten och ungefär lika långt från kanterna.
Kul. Nu kommer alla kompositions linjer som är så kul att rita. Först ritades en blå diagonal och den visar arr jag placerade kannan och pricken på näsan bra, sedan lät jag två blåa linjer passera genom pricken och hoppas på att dessa ungefär skall samanfalla med GS vilket den borde göra (Dock inte på pricken), om inte så faller den ändå på nått viktigt för bilden.
Nu röda linjer. Jag drog en linje från övre hörnet ner till den blå linjen och vidare upp mot nästa linje. Den passerade nästan exakt mellan den gula och blå delen på västen medan den andra linjen kapade scarfen just över knuten. Nu bildades även en triangel som innehåller den väsentligaste delen, nämligen huvud och bål.
Den gröna linjen lät jag gå genom korspunkten för den röda och den blå linjen och den passerade genom kannan. En till grön linje drogs där första gröna linjen passerade den andra blåa linjen och den slutade där axeln slutade på gubben, men den fick tre intressanta knutpunkter till. En där den röda linjen markerade västen, en bilder en punkt där scarfen börjar och en punkt där knuten på scarfen slutar.
Den gula pricken markerar mitten på bilden.
Jag hade inte tänkt på några kompositions regler när jag gjorde denna bild, dock hade jag som mål att få in två punkter i bilden så de fick ungefär lika mycket plats. Med andra ord, en form av centrering. Resten om bara med i farten och man kan diskutera om detta beror på slumpen, sanolikhetslära eller någon gudsdom som styr bild kompositionen.
Om ni vill sänder jag upp en bild till som jag ej har ritat på så ni kan försöka hitta era egna kompositions regler