ANNONS
Annons

Är gyllene snittet trams?

Produkter
(logga in för att koppla)
tormig skrev:
Varför då? Det är först när man kan dem som det går att bryta mot dem på ett givande sätt. Det är klart man kan lyckas ändå men mer sällan och mer slumpmässigt. Jag är övertygad om att de största konstnärerna är mycket medvetna om reglerna och just därför har lyckats, både genom att följa dem och skruva på dem.

Jag ser det inte som en poäng att bryta regler. Jag ser inte heller någon poäng i att följa dom. Vad jag ser en poäng i är att göra en bild som förmedlar det budskap jag vill. Hur det sen relaterar till reglerna har ingen betydelse.

"Att bryta mot regler på ett givande sätt" är inget som är intressant för mig, jag är mer intresserad av att göra min bild, sen får det, om det är intressant, visa sig i efterhand om jag använde eller inte använde mig av reglerna och kompositionsläran.

Menar vi i grunden samma sak, men tänker oss fram till det på olika sätt?

David: Det vore jättekul om du och dina kollegor kunde komma med någon Mosebacketräff :)

cwe skrev:
David,
när jag tänker efter så menade jag nog snarare "material" än (konkreta) "verktyg", i min liknelse...

[nerkortat för inte så utrymmeskrävande citering]

Men, som jag sagt förr :) bilden och innehållet måste ju vara huvudsaken - annars är det ju mest formövningar, som jag ser det.
-Christian

PS. Men du David, det finns nog flera som skulle tycka det vore kul att diskutera det hela live med dig, exempelvis över en öl på Mosebacke? :)

Christian, du säger genomtänkta saker i detta inlägg.

Mosebacke, ja kanske det. Jag har relativt kasst med tid och får därför prioritera, men det kanske vore något. Fast jag vet inte varför jag är extra intressant. Det finns ju en massa genomtänkta inlägg från en mängd olika i tråden.

tormig skrev:
Jag tror inte inte det finns bilder som är komponera helst slumpmässigt. Man kanske inbillar sig att så är fallet men jag tror inte någon människa klarar av att koppla ifrån hjärnan när hon t.ex. komponerar en bild.

I själva verket finner jag en enorm motsättning mellan begreppen komposition och slump, det går rent av inte att ha dem i samma mening.

Vi kanske inte ska gå in på frågan om slump finns eller inte:)
men nog kan man väl komponera mer eller mindre medvetet? Jag var väldigt medveten om motivet i början när jag fotograferade, men i princip inte alls om kompositionen i sin helhet. Var objektet hamnade i bilden, hur det förhöll sig till andra saker i bilden tänkte jag inte på alls i princip.

Sen kan man ju tänka sig ögonblicksbilder, där möjligheten inte finns att komponera på samma sätt

(Aningens OT, men ändå.)
David, två svar...
* Inte är du "speciellt" intressant heller, du är ju med i diskussionen som alla andra... fast många av dom andra har jag träffat på...Mosebacke. :-D
* Klart att du är speciellt intressant, som spöket-i-maskinen osv... Och vi har ju träffats på nätet i snart 2-3 år... klart det vore trevligt att pratas vid IRL.

-Christian

ariadne skrev:
Men nog kan man väl komponera mer eller mindre medvetet? Jag var väldigt medveten om motivet i början när jag fotograferade, men i princip inte alls om kompositionen i sin helhet. Var objektet hamnade i bilden, hur det förhöll sig till andra saker i bilden tänkte jag inte på alls i princip.

Sen kan man ju tänka sig ögonblicksbilder, där möjligheten inte finns att komponera på samma sätt
Man kan ju knappast komponera medvetslöst...men du har ju valt plats, tid, motiv, utsnitt osv. När du sedan väljer ut de bilder som du tycker blev bäst i någon mening fortsätter ju det medvetna valet. Inte mycket slump inblandad där, om du frågar mig.

Vad gäller ögonblicksbilder, om du med sådana menar de som kommit till av en slump, finns det nog väldigt få sådana egentligen. Hur många bra bilder tror du existerar som råkade komma till därför fotografen råkade vara där och råkade ha kameran med sig som dessutom råkade vara skjutklar och inte låg och drällde i en väska eller ficka?

cwe skrev:
(Aningens OT, men ändå.)
David, två svar...
* Inte är du "speciellt" intressant heller, du är ju med i diskussionen som alla andra... fast många av dom andra har jag träffat på...Mosebacke. :-D
* Klart att du är speciellt intressant, som spöket-i-maskinen osv... Och vi har ju träffats på nätet i snart 2-3 år... klart det vore trevligt att pratas vid IRL.

-Christian

OT. Väl motiverat. Vi får se hur hösten ter sig.

tormig skrev:
Man kan ju knappast komponera medvetslöst...men du har ju valt plats, tid, motiv, utsnitt osv. När du sedan väljer ut de bilder som du tycker blev bäst i någon mening fortsätter ju det medvetna valet. Inte mycket slump inblandad där, om du frågar mig.

Beror på vad du menar med valt. Jag kan inte påstå att jag alltid valt utsnitt eller komposition. Att man inte är medveten om hela filmrutan och vad som egentligen försigår där, vad man placerar var innebär inte att man är medvetslös för det:)
Att ha ett medvetande och att vara medveten är olika saker.Det finns massor med saker som jag inte varit medveten om, men jag har inte varit medvetslös för det.

Visst har jag valt att fotografera det jag fotograferat, men inte valt mellan olika kompositioner nödvändigtvis.

tormig skrev:

Vad gäller ögonblicksbilder, om du med sådana menar de som kommit till av en slump, finns det nog väldigt få sådana egentligen. Hur många bra bilder tror du existerar som råkade komma till därför fotografen råkade vara där och råkade ha kameran med sig som dessutom råkade vara skjutklar och inte låg och drällde i en väska eller ficka?

Prova att fota katter så får du se ;)
jag tror f.ö. att det faktiskt vimlar av ögonblicksbilder

tormig skrev:

Misstag i labbet/mörkrummet, kamera som inte levererar jämna resultat utan som kan överaska en med diverse ljusinsläpp och effekter är väl saker som jag skulle kunna kalla slump. Det är vad slump betyder för mig iallafall. Om jag inte medvetet framkallat på nåt särskilt sätt så kallar jag det för slump.

Eller att det flyger in en fågel i bild, eller att det kommer en dam gående, eller vad som helst. Nåt man inte räknat med eller styrt. att man sätter sig i båten utan åror.

Just det där oplanerade; slumpen, kattens rörelse, solblänket i vattnet osv, är vad jag tycker är så speciellt med fotografi - det är mycket av tjusningen.

Jag gillar när bilden sliter sig från mina intentioner och får eget liv (oftast ialla fall).

:)
-Christian

Om någon har en bild som har slumpaktiga delar i sig, så kan vi kanske försöka analysera den utifrån kompositionsläran, och se om den går att tillämpa på "slump" :)

tormig skrev:
Jag skrev iofs bra bilder, dåliga "ögonblicksbilder" finns det sannolikt hur många som helst.
¨

Men det är väl klart att det finns många bra ögonblicksbilder också likväl som det finns genomtänkta bilder som är minutiöst planerade och komponerade men som ändå är "dåliga"

Hustomten skrev:
Om någon har en bild som har slumpaktiga delar i sig, så kan vi kanske försöka analysera den utifrån kompositionsläran, och se om den går att tillämpa på "slump" :)

Vågar inte lägga upp en till exempelbild här
men om jag hänvisar till kattbilden som jag la upp tidigare så inte satt jag och funderade så mycket på diagonalen i bilden

Den här bilden innehåller slump. ( och plump)

Fotot låg på golvet och fick fläckar på sig.

Den är dock inte slumpmässigt beskuren

Bilagor

• slump.jpg
    slump.jpg
    26.7 KB · Visningar: 232
Jag tror att man blandar ihop ögonblick med slump. Det är inte samma sak, ögonblick kan sökas upp, väntas in eller rent av skapas. Slumpen har man däremot ingen kontroll över (det ligger så att säga i sakens natur). Därför tror jag att de allra flesta bra så kallade "ögonblicksbilder" är ett resultat av erfarenhet, talang, tålamod, arrangemang osv men väldigt lite slump.

tormig skrev:
Jag tror att man blandar ihop ögonblick med slump. Det är inte samma sak, ögonblick kan sökas upp, väntas in eller rent av skapas. Slumpen har man däremot ingen kontroll över (det ligger så att säga i sakens natur). Därför tror jag att de allra flesta bra så kallade "ögonblicksbilder" är ett resultat av erfarenhet, talang, tålamod, arrangemang osv men väldigt lite slump.

Jag tror mer på en kombination av erfarenhet, talang, tålamod, arrangemang och slump.

ariadne skrev:
Den här bilden innehåller slump. ( och plump)

Fotot låg på golvet och fick fläckar på sig.

Den är dock inte slumpmässigt beskuren

Jag klipper en liten del ur Ingemar Edfalks artikel om bildkomposition, som vi tidigare fick länkad här i tråden.

Jag tror detta är tillämpligt på din bild och dina plumpar.

"Upprepningar och formtema är två andra vanliga kompositionsstrategier. Upprepningar innebär att samma form upprepas så frekvent att själva upprepningen i sig blir bildens bärande idé..."

Torbjörn,
jag fotar huvudsakligen gatufotografi, just i jakt på den där slumpen. :)

Ofta tittar jag inte överhuvudtaget i sökaren då jag tar bilden, många höftskott. Så det ÄR slump (kompositionsmässigt) i foto-ögonblicket.

/Däremot/ är det ju inte slump vilken bild jag väljer att visa och arbeta vidare med, urvalet är mycket medvetet genomfört (nåja, kanske en del säger ;).

Det är två olika delar i processen mot ett färdigt foto.

Jag tror att man ibland "idoliserar" och överbetonar det där foto-ögonblicket, på bekostnad av alla de andra stegen.
-Christian

tormig skrev:

Erfarenhet, talang måste åandrasidan inte vara en motsats till slumpen. Allt kan samspela som jag ser det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar