Annons

Är gyllene snittet trams?

Produkter
(logga in för att koppla)
zappafan skrev:
Helt rätt.
Så var tanken också.
Ville bara höra.

Innebär detta också att vi kan finna harmoni i bilden?

*Jag är ganska provocerande*

Absolut!
Jag ställde en liknande fråga tidigare i detta forum om huruvida en bild med ett "regel-ja" och ett "regel-nej" blir neutral då dessa motverkar varandra. Men jag fick aldrig något svar ;-)
 
Hustomten skrev:
Bilden upplever jag harmonisk oavsett vilka regler du brutit mot. Jag gillar den!

För att skämta till det och ironisera:
Diagonal +1
Centrering -1
--------------
Resultat +-0

Har alltid kännt mig som en nolla :)
Och lärt mig att nollor är värdefulla i slutet av tal, så....:)

Ärligt talat har jag inte försökt bryta mot något när bilden togs.
Bara ta en bild som kan kännas "bra", harmonisk.
Sedan vet jag att det kan "råka infalla med gs", är en helt annan historia.

För gs är ju inget hokus-pokus som några påstår.
Hur vi upplever saker och ting finns det fakta kring, fast det presenteras inte som gs.

Det kan vara mera värt läsa om.

Frågan är nämligen inte om gs finns eller ej.
Utan hur vi uppfattar saker och ting.
 
zappafan skrev:
Mycket snack och lite action.
Hur står sig min bild enligt era principer kring gs?

Låt höra!
Skall man köra med kompositions regel språket så:
”Kanten mellan vattnet och land utgörs av en ojämn diagonal som avslutas med en lodrät linje. I vattnet ser man flera parallella linjer som går i samma riktning som det lodräta trädet och på så sätt bilder en triangel som sträcker sig utanför bilden vilket ger bilden en bra harmoni.”

Sedan kan vi analysera med balans metoden:
”Vattnets massa ökar åt höger i bilden och gör den övertung åt detta håll. Det står även ett träd på denna sida som gör att bilden tippar över trots att mitten tas upp an näckrosor och vänster sida upptas av en buske. Lite synd, för bilden kunde ha blivigt mer harmonisk.”

Sedan har vi det naturliga hippie sättet:
”Oh, färger. Flower Power!”

Sedan det tekniska sättet:
”Bra färger i bilden men det ljusgröna verkar lysa lite för mycket. I denna bild är skärpedjupet bra då det gör att man ser trädens reflexer bra på vattnets yta. Man det som är närmst verkar ligga lite ut ur fokus.”

Och sist men inte minst, FS sättet:
”Bilden suger, vart är den halvnakna tjejen med minimal string?”
 
Senast ändrad:
Nekomy skrev:
Skall man köra med kompositions regel språket så:
”Kanten mellan vattnet och land utgörs av en ojämn diagonal som avslutas med en lodrät linje. I vattnet ser man flera parallella linjer som går i samma riktning som det lodräta trädet och på så sätt bilder en triangel som sträcker sig utanför bilden vilket ger bilden en bra harmoni.”

Sedan kan vi analysera med balans metoden:
”Vattnets massa ökar åt höger i bilden och gör den övertung åt detta håll. Det står även ett träd på denna sida som gör att bilden tippar över trots att mitten tas upp an näckrosor och vänster sida upptas av en buske. Lite synd, för bilden kunde ha blivigt mer harmonisk.”

Sedan har vi det naturliga hippie sättet:
”Oh, färger. Flower Power!”

Sedan det tekniska sättet:
”Bra färger i bilden men det ljusgröna verkar lysa lite för mycket. I denna bild är skärpedjupet bra då det gör att man ser trädens reflexer bra på vattnets yta. Man det som är närmst verkar ligga lite ut ur fokus.”

Och sist men inte minst, FS sättet:
”Bilden suger, vart är den halvnakna tjejen med minimal string?”


Helt j**** underbart!
 
Nekomy skrev:
Skall man köra med kompositions regel språket så:
”Kanten mellan vattnet och land utgörs av en ojämn diagonal som avslutas med en lodrät linje. I vattnet ser man flera parallella linjer som går i samma riktning som det lodräta trädet och på så sätt bilder en triangel som sträcker sig utanför bilden vilket ger bilden en bra harmoni.”

Sedan kan vi analysera med balans metoden:
”Vattnets massa ökar åt höger i bilden och gör den övertung åt detta håll. Det står även ett träd på denna sida som gör att bilden tippar över trots att mitten tas upp an näckrosor och vänster sida upptas av en buske. Lite synd, för bilden kunde ha blivigt mer harmonisk.”

Sedan har vi det naturliga hippie sättet:
”Oh, färger. Flower Power!”

Sedan det tekniska sättet:
”Bra färger i bilden men det ljusgröna verkar lysa lite för mycket. I denna bild är skärpedjupet bra då det gör att man ser trädens reflexer bra på vattnets yta. Man det som är närmst verkar ligga lite ut ur fokus.”

Och sist men inte minst, FS sättet:
”Bilden suger, vart är den halvnakna tjejen med minimal string?”

Ojdå...nu insåg jag ironin!
Bravo!
Ska lägga en tjej på alla fyra där...

PS: Efterlyses minimal string, sittande på kvinna som vill posera i myggland. Förutom kaffe utgår myggolja...
 
Senast ändrad:
Hustomten skrev:
Ja, som jag ser det. Diagonalen löper uppifrån vänster ner till höger längs det gröna, och näckrosorna är centrerade.
Kalla mig tokig men om man letar upp skärningspunkten för GS i bilden vill jag nog påstå att blickfånget för näckrosorna ligger just där...
 

Bilagor

  • gs.jpg
    gs.jpg
    28.1 KB · Visningar: 239
Måste tyngdpunkten på näckrosmassan ligga i skärningspunkten på diagonalerna för att det ska vara centrerat? Eller kan det vara en godtycklig punkt i nämnda näckrosmassa? ;-)
 
mipert skrev:
Kalla mig tokig men om man letar upp skärningspunkten för GS i bilden vill jag nog påstå att blickfånget för näckrosorna ligger just där...

Ingen är tokig här.
Bara alla!

Du ser ju själv hur vi kan hålla på.

*Bara lapar i mig*
 
mohei skrev:
Måste tyngdpunkten på näckrosmassan ligga i skärningspunkten på diagonalerna för att det ska vara centrerat? Eller kan det vara en godtycklig punkt i nämnda näckrosmassa? ;-)

En godtycklig punkt kan man knappast accepetera.
Då kan man ju inte räkna med nåt, typ :)

Men jag förstår vad menar, så ta inte illa upp.
 
Jag anser att tyngpunkten i näckrosmassan ligger vid den översta gula blomman. Inom fotografin bör färg ha en hög signifikans vid bestämmande av massfördelning.
 
Fortfarande gäller:
Frågan är nämligen inte om gs finns eller ej.
Utan hur vi uppfattar saker och ting.

Mitt enkla bild-exempel visar hur olika det kan tolkas.
Ingen av dem har rätt eller fel angående centreringen av näckrosbladen.
Kom ihåg det!

Tack för givande diskussion.
Nu drar jag mig ur detta.
Lycka till i fortsättningen....
 
Vem har sagt att inte tyngdpunkten kan ligga... vad är föresten en tyngdpunkt i en bild?

Är inte detta lite blaha och kan variera ganska kraftigt? Jag tycker hela vattenytan är tyngdpunkten då det är den fotografen vill förmedla. Sedan finne buske till vänster, näckrosor nära mitten och ett smalt träd till häger och dessa gör att man får en känsla av djup i bilden.

Vist kan man hitta GS i bilden, men som jag har sagt tidigare, det är svårare att inte hitta GS då GS kan finnas överallt. Sedan hade jag för mig att GS delade en bild i fält och att man helst inte skulle placera saker i korspunkter :-D
 
Jag kan inte se var tyngdpunkten ligger just i denna bild ( blir svårt när man läst andras tolkningar också)

men tyngdpunkten i en bild kan ju vara även tomrum ( eller negativt rum som kan nog fint kallar det)
 
Hustomten skrev:
Jag anser att tyngpunkten i näckrosmassan ligger vid den översta gula blomman. Inom fotografin bör färg ha en hög signifikans vid bestämmande av massfördelning.
Hur viktar man färgerna vid bestämmande av massfördelning? Vad det nu är ...
 
hehe, ingen aning ;) Senaste inläggen ville väl mest visa att det är lite knepigt att snacka om gs och centrering om man inte ens är säker på vad det är som eventuellt ligger i gs, eller är centrerat.
 
fjalstal skrev:
Det där ÄR nog mitt sätt! :D

Jag tror det är ett bra sätt att se. Ur denna diskussion har ju hittills framkommit att som gyllene snitt kan man betrakta allt som inte är centrerat och inte ligger i periferin, och diagonaler är allt som inte är våg- eller lodrätt.

Med dom definitionerna kommer man kunna påstå att alla bilder bygger på reglerna om diagonaler och gyllene snitt, och då tappar ju givetvis reglerna sitt värde. Och på dom premisserna har dom inget värde för mig.

Mitt tips: Gör bilder ni finner balanserade, harmoniska och vackra. Glöm reglerna. Vissa kommer påstå att ni jobbat efter en eller annan regel eftersom allt ryms inom dom, men fortsätt ändå fota på det sätt du tycker ger bra bilder oavsett vad regler säger.
 
Hustomten skrev:
Jag tror det är ett bra sätt att se. Ur denna diskussion har ju hittills framkommit att som gyllene snitt kan man betrakta allt som inte är centrerat och inte ligger i periferin, och diagonaler är allt som inte är våg- eller lodrätt.

Med dom definitionerna kommer man kunna påstå att alla bilder bygger på reglerna om diagonaler och gyllene snitt, och då tappar ju givetvis reglerna sitt värde. Och på dom premisserna har dom inget värde för mig.

Mitt tips: Gör bilder ni finner balanserade, harmoniska och vackra. Glöm reglerna. Vissa kommer påstå att ni jobbat efter en eller annan regel eftersom allt ryms inom dom, men fortsätt ändå fota på det sätt du tycker ger bra bilder oavsett vad regler säger.


14 sidor för att komma fram till något så självklart! ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.