Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är gyllene snittet trams?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hustomten skrev:
edit: Jag har inte sagt att det är MIN grej eller att jag vill göra det till en grej att inte följa regler, Vad jag sagt är att reglerna inte skall vara ett kriterie för huruvida en bild är bra eller dålig. Varje bild skall bedömas utifrån sig själv.

Diskussionen har handlat om att du ser någon form av problem med regelverket. Det är därför jag uppfattar det som om du kritiserar regelverket, och därför rimligen inte vill använda det.

Varje bild bedöms utifrån sig själv. Och ibland kanske de ingår i en kollektion. Vad har det med "regelverket" att göra?

Vad du inte verkar vilja förstå är att reglerna troligtvis är mäktigare, och påverkar skapande och bildbedömmande långt mer än du vill tro. Det betyder inte att du hittat en trend. Du har bara stött på klassisk kompositionslära.
 
David:

Att komposition är avgörande för hur en bild upplevs är uppenbart. Det vet både du och jag att vi båda vet.

En bild bör inte dömas ut explicit för att den inte följer kompositionsregler, möjligen kan den dömas ut för att den inte förmedlar sitt budskap.

En bild bör inte lovordas explicit för att den följer en kompositionsregel, möjligen kan den berömas för att den förmedlar sitt budskap.

Reglerna är tips om verktyg. Bilden är produkten
 
Senast ändrad:
GS är mer som att likna vid råd.
Regler är tuffa ord.
Mera ska de ses som ledstjärnor, råd.
Men inget man behöver följa slaviskt.

I en bild som de flesta uppfattar harmonisk kommer någon med passare. linjal, mätintrument, excel osv, att se det finns nåt som kan uppfattas likt gs i denna bild.

Plåta på bara.

Undrar just hur många det är som i det vardliga tänker på att uppfylla gs i sina bilder?
För min del skulle det väl aldrig bli en enda bild tagen.

Nä, plåta på bara.
Lär och se vad som händer.

Att som nån sa: lär reglerna, bryt mot dem sedan.
Är exakt vad en gammal erkänd fotograf också sa till mig.
 
Hustomten skrev:
David:

Att komposition är avgörande för hur en bild upplevs är uppenbart. Det vet både du och jag att vi båda vet.

En bild bör inte dömas ut explicit för att den inte följer kompositionsregler, möjligen kan den dömas ut för att den inte förmedlar sitt budaskap.

En bild bör inte lovordas explicit för att den följer en kompositionsregel, möjligen kan den berömas för att den förmedlar sitt budskap.

Nej, jag visste inte att du visste det, utifrån det du hitills argumenterat för.

Dina exempel. Hur ofta sker det? Explicit?
 
David: Aha, Ja det har jag ju inga siffror på förstås, men jag tycker det är ofta bilder kommenteras utifrån de regler vi pratar om istället för utifrån bildens innehåll.

Jag gillar Mozarts Requiem, inte för att den är skriven i korrekta harmonier, utan för att den förmedlar en stämning som jag trivs i.
 
Hustomten skrev:
...En bild bör inte dömas ut explicit för att den inte följer kompositionsregler,..
Men, sker verkligen detta? Bortsett från de alltid förekommande undantagen.

Att en bild sågas för att fokus ligger på fel öga eller att en bild är platt menar jag.
 
Mycket snack och lite action.
Hur står sig min bild enligt era principer kring gs?

Låt höra!
 

Bilagor

  • dsc_2378.jpg
    dsc_2378.jpg
    39.9 KB · Visningar: 199
Ja, som jag ser det. Diagonalen löper uppifrån vänster ner till höger längs det gröna, och näckrosorna är centrerade.
 
Det är inte regeln man är emot utan de som påstår att denna skall skapa mer harmoniska bilder och samtidigt påstår att den är flera tusen år gammal och att den är orsaken till massor med former och saker.

Tänk dig att man i musiken skulle påstå att jazz skalan skulle vara mer harmonisk och bevis för detta säger man att skalan är flera tusen år gammal för att man sett tecken som kan tolkas som en lös jazz skala målad i pyramider.

Värre blir det om man försöker övertyga folk att jazz skalan är den bästa att använda för att få harmoniska låtar och trots att folk pekar på det oharmoniska i improviserad modern jazz och det harmoniska i hårdrocks ballader så försvarar de sig med att det troligen finns toner i rock låten som matchar toner i jazz skalan.

Hade man gjort det hade det blivigt ett ramaskri inom musik kretsar och rock musiker hade vart fly förbannade. Men bildskapare har accepterat detta att GS är mer harmoni och man sväljer med hull och hår de lögner som GS lindas in i, istället för att lägga äran för bra design till designers och formgivare inom industrin så ger man äran till GS.

Testa och gör det dadaisterna gjorde. Använd dig av slumpen och det ordnade när du tar bilder. Du kommer genast se att du kan hitta någon slags design i detta ändå. Du kommer att hitta GS i dessa bilder men du kan inte påstå att de är designade enligt GS och att de därför är mer harmoniska än någon som planerat sin bild att bryta mot GS.
 
Hustomten skrev:
Ja, som jag ser det. Diagonalen löper uppifrån vänster ner till höger längs det gröna, och näckrosorna är centrerade.

Helt rätt.
Så var tanken också.
Ville bara höra.

Innebär detta också att vi kan finna harmoni i bilden?

*Jag är ganska provocerande*
 
zappafan skrev:
Helt rätt.
Så var tanken också.
Ville bara höra.

Innebär detta också att vi kan finna harmoni i bilden?


Bilden upplever jag harmonisk oavsett vilka regler du brutit mot. Jag gillar den!

För att skämta till det och ironisera:
Diagonal +1
Centrering -1
--------------
Resultat +-0
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.