Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är gyllene snittet trams?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Jim. Dock inte så mycket fantasi och regelbrytande IMO. Du har kaffekoppen väl placerad och skarp i förgrunden och sedan "bakgrunds-tilläggstory". Också tre(!) st. huvudmotiv (kopp/skylt/man/) med centrum av dessa tre placerat väldigt väl. Och från övre vänstra hörnet går en linje(vinklad) rakt ner i koppen... Bra bild!. Lagom regelbrytande, men dom är där...
 
jonasgauffin skrev:
Gyllene snittet är ingen regel (enligt mig), men otroligt användbart. Phi, talet för gyllene snittet är 1.618... och handlar om proportioners förhållande till varandra. Pentagonen som är symbolen för Phi (gyllene snittet) ser du överallt i Naturen, likaså gyllene snittets proportioner. Träd, blommor, människokroppen, vår planet mm har de proportionerna.

Jag tror vi lärt att finna harmoni i naturen när vi tittat på den. Och gyllene snittet är en enkel formel för att få liknande proportioner.

Överallt i Världen finns många olika kulturer och stilar, men Gyllene snittet finns i alla dessa stilar och kulturer.

När jag tar en bild så tänker jag inte på regler, jag bara komponerar bilden. Men när jag sedan analyserar mina bilder så finner jag oftast att en massa "regler" är använda. Ibland när jag medvetet försöker bryta mot en regel i provokationssyfte så upptäcker jag att jag bara har applicerat en annan regel....

Intressant är också att 1.618 är kvoten mellan två på varandra följande tal i Fibonacci-serien. Dvs 1,2,3,5,8,13,21,34,55.... osv (lista ut resten själva ;) Ungefär alltså. Egentligen gränsvärdet F(n+1)/F(n) när n går mot oändligheten. Dessa Fibonacci-tal återfinns titt som tätt i naturen.
 
Den som besitter ett oerhört mod, är beredd att bli förskjuten av familj, släkt, vänner....och tillfälliga bekanta, är beredd på avsked från arbete och bli dömd till lagens strängaste straff (förlust av personnummer) kan ju göra så här: Fotografera hur du vill, strunta i regler - se till att du kan dem först, annars kan du ju inte strunta i dem, Ta bilder, se hur det blir, visa upp dem i kritikforum och hör på folkets reaktioner. Var sedan beredd på följderna enligt ovan.
Satir - javisst. Men det är ju så att fotografering är en väldigt fri verksamhet. Gör som du vill men var beredd på att resultatet inte blir så vidare bra.
Man behöver inte följa harmoniläran när man komponerar musik heller, man får bara vara beredd på att inte en människa orkar lyssna.....utom de helt tondöva. Men friheten har du.....ännu så länge....;-).
Us
 
fjalstal skrev:
Genom att ha bättre fantasi än regelfantasterna...

Det jag menar är att om du inte känner till reglerna och fotar så kommer bilderna ändå innehålla vissa kompositioner såsom gs, diagonaler, ovaler mm mm. Och i slutänden kommer nog fotografen tycka dom bilderna är strået vassare än bilder utan tanke bakom kompositionen även om han inte känner till "reglerna".

Jim, vad är nytt med den bilden?
 
Sonnaren skrev:
Den som besitter ett oerhört mod, är beredd att bli förskjuten av familj, släkt, vänner....och tillfälliga bekanta, är beredd på avsked från arbete och bli dömd till lagens strängaste straff (förlust av personnummer) kan ju göra så här: Fotografera hur du vill, strunta i regler - se till att du kan dem först, annars kan du ju inte strunta i dem, Ta bilder, se hur det blir, visa upp dem i kritikforum och hör på folkets reaktioner. Var sedan beredd på följderna enligt ovan.
Satir - javisst. Men det är ju så att fotografering är en väldigt fri verksamhet. Gör som du vill men var beredd på att resultatet inte blir så vidare bra.
Man behöver inte följa harmoniläran när man komponerar musik heller, man får bara vara beredd på att inte en människa orkar lyssna.....utom de helt tondöva. Men friheten har du.....ännu så länge....;-).
Us

Inget säger väl att man måste kunna reglerna för att inte följa dom...

Du gör en parallell till musik. En bra parallell.
Den musik vi gillar är den som följer våra västerländska harmonier. De asiatiska harmonierna är vi inte lika bekanta med och vi förstår oftast inte musiken så bra, men asiatisk musik är ju inte fel, för dom som vant sig vid den.

Om vi hypotetiskt leker med tanken att du och jag var och en för sig skulle börja göra musik på varsitt håll utan att ha hört musik tidigare så tror jag inte att vi båda skulle uppfinna dur och mollskalor. Vår musik skulle bygga på helt olika regler. Och inget skulle vara fel.

Gäller samma bildmässiga kompositionsregler i Sverige och i Kina?
 
Jag skulle vilja göra en paralell till mat och recept. Man måste ju inte följa recepten slaviskt, men ofta kanske man gör det ändå iofs.
Särskilt om man är osäker på matlagning.


Men nuförtiden så verkar kokböcker mest funka som inspiration, mer än som exakta recept. De innehåller mer och annat än bara recept.
 
Och det är samma sak med noter, med tiden kan man improvisera kring dom. Vi är överens i det tänket Anna, men jag tror sällan en västerlänsk musiker improviserar utanför den harmonilära han matades med som liten. "Reglerna" begränsar honom.
 
Senast ändrad:
När jag lyssnar på diskussionen, slår mig en tanke:
Man kanske skulle ha ett par rutor att kryssa i på varje kritikbild?

__ följer kompositionsreglerna
__ struntar i kompositionsreglerna
__ kompositionsregler - vad är det förresten?

Hmm, kanske till och med så här:

__ följer kompositionsreglerna, och i min bild finns:
__ Gyllene snittet
__ en vacklande diagonal
__ en tung triangel
__ en sned (alt rak?) horisont
__ en suddig bakgrund
__ ........ (egen regel, max 2 st/bild)
__ ........ (egen regel, max 2 st/bild)

__ struntar i kompositionsreglerna, i min bild finns medvetet inte:
__ Gyllene snittet
__ en vacklande diagonal
__ en tung triangel
__ en sned (alt rak?) horisont
__ en suddig bakgrund
__ övriga bildelement som följer regler har medkommit av rent misstag (intygas)

:)
-Christian
 
Hustomten skrev:
Inget säger väl att man måste kunna reglerna för att inte följa dom...

Du gör en parallell till musik. En bra parallell.
Den musik vi gillar är den som följer våra västerländska harmonier. De asiatiska harmonierna är vi inte lika bekanta med och vi förstår oftast inte musiken så bra, men asiatisk musik är ju inte fel, för dom som vant sig vid den.

Om vi hypotetiskt leker med tanken att du och jag var och en för sig skulle börja göra musik på varsitt håll utan att ha hört musik tidigare så tror jag inte att vi båda skulle uppfinna dur och mollskalor. Vår musik skulle bygga på helt olika regler. Och inget skulle vara fel.

Gäller samma bildmässiga kompositionsregler i Sverige och i Kina?
Jaha Janne, jag ser att du provar på nya idéer vid läsning.....;-)). Jag skriver att man måste kunna reglerna för att strunta i dem . Det är en avsevärd skillnad. Kan jag inte reglerna är jag omedveten om dem. Så, t.ex. om jag skulle vara med och spela fotboll utan att ha kännedom om reglerna, (vilket jag knappast egentligen har), i min okunnighet stoppar jag bollen i ryggsäcken jag har med mig ut på plan och springer upp på läktaren har jag visat att jag är okunnig om reglerna. Struntar i reglerna gör jag först då domaren talat om för mig att vad jag gjorde inte är tillåtet (för det är det väl inte....?) - och ändå gör det. Det andra exemplet med väster- VS. österländsk musik haltar också.
En indisk raga t.ex. följer mycket noga angivna regler (även om improvisationen är ett stort inslag)
Improvisation betyder inte att man plötsligt överger alla regler, Ve den musiker som improviserar och plötligt t.ex lämnar den givna harmoniföljden. Vad tror du hans medmusikanter gör då? Följer glatt i okända harmonislingor?? Nää.
Bildkompositionsskillnader i väst och öst??? Jo, de finns men de är överlappande och mycket små.
Titta på kinesisk/japankThailändsk/arabisk konst (Porslinsmålningar, tuschteckningar, dekorationer, träsniderier)- och japanskt foto, det finns mycket av det senare därute.
Us
Us
 
Senast ändrad:
>Så, t.ex. om jag skulle vara med och spela
>fotboll utan att ha kännedom om reglerna,
>(vilket jag knappast egentligen har), i min
>okunnighet stoppar jag bollen i ryggsäcken jag
>har med mig ut på plan och springer upp på
>läktaren har jag visat att jag är okunnig om
>reglerna.

En helt underbar liknelse, och vad jag emellanåt skulle vilja kunna klara av... Att ta en fantastisk bild bara för att den är fantastisk, och inte bry mig ett skvatt åt allt det där andra, att nå ett sådant där perfekt "flow".

>Struntar i reglerna gör jag först då domaren
>talat om för mig att vad jag gjorde inte är
>tillåtet (för det är det väl inte....?) - och
>ändå gör det.

Att "strunta i regler" låter lite ängsligt för mig, då är man ju inte ett dugg befriad från dom, utan förhåller sig fortfarande till dem.

Jag tittade igenom mina bilder som följd av den här tråden, och visst sjutton följer jag en rad av "reglerna".För mig är nog reglerna som kära grannar, dom finns där och vi säger hej till varandra ibland.

Men faktiskt så är nog andra bilder jag sett viktigare för mig som "mallar" än kompositionsreglerna; alla bilder man sett av favoritfotografer, kända bilder osv... Dom ligger där och påverkar ialla fall mig mycket mer!
-Christian
 
Jo, diskussionsämnet är gammalt, men OK, upp till bevis alla här. Detta forum förklarar jag härmed som öppet (trots att det är Janne A:s forum, se hur jag bryter mot vedertagna regler, hurra för mig!!!!) som öppet för dessa fantastiska bilder som är så fantastiska som de är just för att de bryter mot alla vedertagna kompositionsregler.
Kom igen, låt bilderna strömma in!!!!!
Men. det duger inte med den gamla vanliga solnedgången med en döende sol i mitten och en svagt lutande horisont, det är gammalt och uttjatat (och inte bra heller för den delen).
( Mitt tips: Det kommer att visa sig att bilderna följer kända kompositionsregler, det är bara så att fotografen är för okunnig för att veta att Hon/han har gjort rätt,.....:-D.)
Vad väntar ni på, kör igång!
Us
 
"Skåningen" skrev:
JA
.......gallskrek han som i sina åtta (mycket bra!) bilder bröt mot alla regler och visade upp, gyllene, snittet, diagonallinjer och utstuderad och väl genomförd bildsymmetri.......enbart eller i kombination.
(bra jobbat med bilderna, verkligen)
Us
 
"Lär dig reglerna - bryt dem"

En fotograf sa till mig en gång för länge sedan:

"Lär dig reglerna - bryt dem"


Rejält tänkvärt. Inte att man nödvändigtvis måste bryta mot regler bara för att vara lite vardagsrevolutionär. Snarare att man kanske ska ha en aning om varför man vill göra på ett visst sätt.
 
festfotografen skrev:
Tror det här är ett regelbrott
Jag citerar mig själv från högre upp i tråden:
...Som på Sydsvenskan när jag jobbade där, många av de yngre fotograferna fotograferade bilder med huvudmotivet ur fokus och bakgrunden i fokus.
Det var så vanligt att det blev en regel för hur man bryter mot en regel.
:)...
 
Ulf, hmm, måste leta efter en sådan bild... intressant övning...

-Christian
 

Bilagor

  • p4102878-sm.jpg
    p4102878-sm.jpg
    48.7 KB · Visningar: 250
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.