Annons

Är gyllene snittet trams?

Produkter
(logga in för att koppla)
"En risk med att tänka i regler kan som jag ser det bli att man låser sig i sitt kompositionstänkande"

Ja, men jag tycker man måste tänka på syftet med bilden när komposition görs. Vad vill man åstadkomma? Något som dom flesta gillar? En bild som andra fotografer gillar? Eller att skapa uppmärksamhet genom att bryta mot "reglerna"? Ett vykort med någon konstig kreativ komposition blir nog ingen bestseller. Kan däremot få bättre uppskattning i konstkretsar t.ex.
 
Vadå "grundregler"?
Hmm, grundregler och inget rätt eller fel, är inte det motsägelser.
Hur vet man vad "de flesta" tycker? Har någon gjort en undersökning?
Jag tror snarare att det är brist på självständigt tänkande att hänvisa till en massa regler när man bedömer en bild.
 
Frizge skrev:
Är det nån som har lagt märke till att bilen är centrerad på bilden?

Haha! Kul att du säger det! :O)

Personligen tror jag att man applicerar GS på den visuella tyngdpunkten i bilden, snarare än på den geometriska tyngdpunkten (fikonspråk?). Om man upplever att motorn är huvudsaken i motivet så sätter man den kring GS. Tycker man hjulet, hamnar det i GS. Så man kan se bilden både som centrerad och komponerad i tredjedelar, beroende på vad man anser är den visuella tyngdpunkten i bilden. Det är så klart lite subjektivt, i många fall.

/Markus
 
Senast ändrad:
Hans-C skrev:
Ja, men jag tycker man måste tänka på syftet med bilden när komposition görs. Vad vill man åstadkomma? Något som dom flesta gillar? En bild som andra fotografer gillar? Eller att skapa uppmärksamhet genom att bryta mot "reglerna"?

Vill man göra något som andra gillar hoppas jag att det inte förutsätter att man går efter regler. Och heller inte att det kräver att man medvetet bryter mot dom.

Kan inte ett fåtal regler som alla alltid följer bidra till en enkelriktning av bilderna?
 
Även om dessa grundregler kanske är bra att följa i de flesta fall så finns det ju ingenting som säger att bilden är skit bara för att den inte följer reglerna.
 
Jag kände mig rätt låst ett tag. Nu när jag funderar på varför jag gjorde det, kompositionsmässigt, så berodde nog på att jag blev mera medveten om komposition och sånt. Och det kändes jobbigt. Innan hade jag inte tänkt på var jag placerade olika objekt i bilden. Och helt plötsligt tittade jag knappt på annat. Jag kände mig störd av det.

Om jag skulle fota nu, så skulle jag nog inte vara störd av den medvetenheten. Det är rätt kul att kunna styra. Om man ändå ska köra, så kan man sitta vid ratten också:)
Dessutom så kan man köra åt rätt många olika håll.
 
Hmm. Blev lite mer intresserad efter att ha läst alla sidor i tråden.
Någon får därför, om någon vill, ta och förklara närmare vad GS är.
 
Hustomten skrev:
Vill man göra något som andra gillar hoppas jag att det inte förutsätter att man går efter regler. Och heller inte att det kräver att man medvetet bryter mot dom.

Kan inte ett fåtal regler som alla alltid följer bidra till en enkelriktning av bilderna?

Ledande fråga, vad tycker du?
 
bullen_ skrev:
Hmm. Blev lite mer intresserad efter att ha läst alla sidor i tråden.
Någon får därför, om någon vill, ta och förklara närmare vad GS är.

Kolla bilden på bilen ovan. Det centrala och spänannde i bilden är inte bilen utan motorn. Motorn är placerad ungefär där GS ligger. GS är en ekvation, men ingen sanning, men däremot har det sedan länge ansetts att om man placerar det centrala i bilden i GS så är detta en genväg till en harmonisk bild. Hade motorn varit placerad i mitten av bilden, skulle således bilden, enligt GS principen, inte känts lika behaglig att titta på.
 
Finns det trender vad gäller "regler"?
Försöker komma på nåt exempel, men jag är inte så superbra på historia, men det här med att kapa huvet vid porträtt; det tänker jag mig som nåt rätt nytt påfynd. Jag kan ha helt fel.
 
Detta leder till nya frågor hela tiden ;-)
Vilken typ av motiv passar bäst när man vill följa reglerna om hur man komponerar bilden?
Ska man tillämpa GS-regeln i alla typer av bilder?
Pressfoto är ju lite stressigt. Macro? Nakenfoto (vilken kroppsdel är snyggast i GS)?

I mina naturfotoböcker står inget om GS så jag antar att det är ointressant i det fallet.
 
ariadne skrev:
Finns det trender vad gäller "regler"?
Försöker komma på nåt exempel, men jag är inte så superbra på historia, men det här med att kapa huvet vid porträtt; det tänker jag mig som nåt rätt nytt påfynd. Jag kan ha helt fel.

Lutande bilder är ett exempel, dvs att horisontlinjen inte ligger korrekt i våg.
 
Oj vad man skriver.

Men jag tänkte på det här med olika punkter i en bild eller hur man säger. Det känns som att hur olika "punkter" i en bild samspelar med varandra är av större vikt än enskilda "punkter"
 
mohei skrev:
Detta leder till nya frågor hela tiden ;-)
Vilken typ av motiv passar bäst när man vill följa reglerna om hur man komponerar bilden?
Ska man tillämpa GS-regeln i alla typer av bilder?
Pressfoto är ju lite stressigt. Macro? Nakenfoto (vilken kroppsdel är snyggast i GS)?

I mina naturfotoböcker står inget om GS så jag antar att det är ointressant i det fallet.

Nej faen.. regeln kan alltid tillämpas. Det är inte frågan om motivtyper, utan ett "redskap" för att skapa harmoniska bilder. Mycket förenklat, oavsett bildtyp så bör enligt GS principen, det centrala i motivet ligga i GS. Den centrala kan vara en armbåge (naket), en stubbe med sol på (natur), en motor i en bil (bilfoto) etc etc.
 
Men för att klargöra. GS är ju bara en del av kompositionstekniken. Det finns ju massa andra saker att också nyttja såsom linjer, rörelseriktningar, perspektiv, trianglar etc. Detta ämne kan man vara professor i!
 
bullen_ skrev:
På min s5000 så finns det ett sådant nätmönster att knappa fram. Kan det månna vara till hjälp för att få GS rätt?

Javisst, men glöm inte bort att det inte är med matematisk exakhet du skall applicera detta, och att "regeln" alltid inte skall följas. Men det kan vara en vägledning.

[edit: Anna var snabbare och jag håller med henne]
 
elmfeldt skrev:
Ledande fråga, vad tycker du?

Ja frågan var ledande, och jag tycker att reglerna leder till en likriktning. Jag tycker man i viss mån ser den likriktningen på olika fotosidor.

Jag var inne på det i ett tidigare inlägg till dig; Jag ser ofta i bildkommentarer att man hänvisar till reglerna vilket jag tror leder till att många i sitt fortsatta fotograferande försöker följa reglarna.

Jag tror det är lite som Monica var inne på, att det är bättre om man kan prova sig fram till hur man vill göra sina bilder själv, istället för att "plugga in" regler. Risken kan bli att man följer en ström utan att veta varför.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.