ANNONS
Annons

Är gyllene snittet trams?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har blivigt ogillad efter jag kritiserade GS. Detta beror på att många har hyllat det och skrivigt böcker om GS som om det vore en vetenskap och kommer det då någon och påstår att det kan finnas en annan mer korrekt sanning så kan detta slå hårt mot folk som kallar sig själv experter.

Som en mattematisk formel kan man inte diskutera emot GS och det använder anhängarna till sin fördel, men denna formel bevisar i sig ingeting och även dess användnings område är relativt okänt och diffust. Man försvarar sig då med att GS beskriver naturen, men den beskriver formen för en snäcka och några liknande former tas med som exempel trots att dessa kan beskrivas bättre med olika fraktal formler.

Som bevis för GS använder man cigarett paket, Svenska flaggan och pocket böcker. Vist passar GS efter dessa men det har blivigt en accepterad lögn och industri historia och logik har fått gett vika för detta. Cigaretten tex baserar sig på en hållfasthets formel där dess radie och längd sammanfaller med papprets storlek. För smalt papper och cigaretten går lätt av och för brett så har tobaken en tandens att för lätt falla ur. Tre cigaretter i bredd och sju i bredd, detta passar inte bara in på GS utan även på klassiska bröstfickor. Men denna teori är tabu och läggs åt sidan för en estetisk lösning. Liknande alternativa lösningar kan man även hitta för flaggan och pocketboken, men det lämnar jag till någon annan att förklara i en annan diskussion.

Men GS ligger i vår kultur på samma sätt som astrologin och UFO-login och vare sig vi vill eller inte påverkar dessa konsten, litteraturen och vårt sätt att tänka. Att vi upplever GS som mer harmoniskt är att vi tror att det skall vara mer harmoniskt för att folk säger att det är mer harmoniskt, men om nått som bryter mot GS men ändå är harmoniskt har vi backup lösningar för att förklara detta, de tar sig formen av kompositions regler i alla upptänkliga former där trekanten, diagonalen och cirkeln är de mest framträdande.

På 60-talet bevisade man att GS nästan enbart ansågs som harmoniskt i vissa delar av västvärlden och att det var kulturellt betingat. Inom konst historien bevisade man att många klassiska tavlor beskurits under senare tid och därför inte kunde vart målade efter GS och man påpekade att många äldre tavlor är målade för att betraktas nerifrån medan GS lägger tyngdpunkt på bilder som betraktas i ögonhöjd.

Men det är lika meningslöst att tala emot GS som det är att tala emot t.ex. astrologi, för det kommer alltid nya anhängare som tar vid och kommer med nya förklaringar och försvar för att skydda sig mot vetenskapen och kritiker. Trots att grunden i astrologin räknade planeter som stjärnor så överlevde astrologin den vetenskapliga upptäckten att det var himlakroppar. Astrologin överlevde även att antalet planeter ökade och man hittade på nya sätt att räkna in dem och hur mycket bevis man än lägger fram att en tro är falsk (enligt vetenskapen) så kommer folk fortfarande läsa horoskop och fråga i vilket tecken man är född.

Det samma kommer hända med GS. Även man kan bevisa att det är fals kunskap kommer folk att hävda det motsatta och även man inte tror på det vill man skapa bilder efter det av anledningen att det är just GS. Så GS i sig är inte farligt eller dumt; det som där emot är dumt är nar man försöker lägga in logiska bevis i GS och göra det till en vetenskap och påstå att bilder skulle bli mer harmoniska om man använder GS istället för sitt eget omdöme om vad man anser är snyggt och harmoniskt.

Jag vet att jag är en kritiker och att några anser att mina åsikter är lögner och kommer att skrika ut detta med en och annan hånfull kommentar om min utbildning eller mitt förstånd. Men så länge man inte kan bevisa kopplingen mellan den mattematiska formeln och hur den påverkar den del av hjärnan som avgör vad vi tycker är harmoniskt så kan jag inte acceptera GS som nått logiskt eller ens för den delen sant.

Vart jag vill placera alla kompositionsregler skall vi inte tala om, men jag måste påpeka att GS och dessa kompositionsregler är bra att använda åt andra hållet. Dvs. att det är bra att använda dem när man analyserar bilder för att man skall veta var man talar om och för att beskriva den symmetri som människan gillar och för att försöka hitta förklaringar om symmetri i bilder som ser osymmetriska ut.

Med andra ord; Jag kritiserar inte den matematiska formeln eller GS användning som ett analysredskap utan påståendet att den skapar harmoni.

Jösses, vad gav jag mig in på nu?

En kort fråga bara, vad är det enligt dig som gör att GS inte skulle kunna vara ett redskap för att skapa "harmoni"?

Svar till Jim Engstrom

Titta! En vettig människa!
Kan bara säga att jag håller med, eller tycker likadant.. eller hur det nu blir.. hm..
Väldigt intressant läsning var det iaf.

elmfeldt skrev:
En kort fråga bara, vad är det enligt dig som gör att GS inte skulle kunna vara ett redskap för att skapa "harmoni"?
För alla har olika uppfattningar om vad harmoni är men GS ger bara ett svar som man tycker skall passa de flästa.

Nekomy skrev:
Jag vet att jag är en kritiker och att några anser att mina åsikter är lögner och kommer att skrika ut detta med en och annan hånfull kommentar om min utbildning eller mitt förstånd. Men så länge man inte kan bevisa kopplingen mellan den mattematiska formeln och hur den påverkar den del av hjärnan som avgör vad vi tycker är harmoniskt så kan jag inte acceptera GS som nått logiskt eller ens för den delen sant.

GS har väl inte kommit till för att det var en person som satt en dag och tänkte att detta skall jag tuta i all världens människor, sen kommer alla använda det för att skapa harmoni, bara för att han tyckte det var kul?. Det är ju en kunskap som växt fram när man märkt att det faktiskt verkar harmoniskt för ögonen att saker har dessa proportioner. Ta några bilder på nåt och använd GS, och ta samma motiv och sätt det rakt i mitten, och visa det för vänner och bekanta som inte varit i närheten av att höra talas om GS, så komemr helt enkelt flest personer tycka bilderna där saker är i GS vara bättre än dom i centrum. Självklart beroende på motiv, men detta är en allmän "regel". Bara för att man inte kan bevisa allt i siffror eller formler, betyder det inte att det är sant.

Nekomy skrev:
För alla har olika uppfattningar om vad harmoni är men GS ger bara ett svar som man tycker skall passa de flästa.

Jaha, ok. Så egentligen är det bara din personliga åsikt du luftar, och inte fakta. Jag trodde du hade bevisat att det var fel med GS som redskap, men du menar bara att du själv inte ser GS som en eventuell genväg till Harmoni. GS är inte en fysikalisk lag för harmoni, mig veterligt, så det borde väl vara rätt att tycka som du.

sjost skrev:
Självklart beroende på motiv, men detta är en allmän "regel". Bara för att man inte kan bevisa allt i siffror eller formler, betyder det inte att det är sant.

Men ett klargörande är väl att GS inte är en bevisad fysikalisk formel för harmoni, men däremot finns det formler för uträkning vad GS ligger. Så vi inte blandar ihop vad siffrorna och formlerna står för. För det är väl ändå stor skillnad!? Eller är jag ute och cyklar?

elmfeldt skrev:
Men ett klargörande är väl att GS inte är en bevisad fysikalisk formel för harmoni, men däremot finns det formler för uträkning vad GS ligger. Så vi inte blandar ihop vad siffrorna och formlerna står för. För det är väl ändå stor skillnad!? Eller är jag ute och cyklar?

Det var snarare Nekomys inlägg att han behövde bevis på att kopplingen mellan GS och Hjärnan fungerar innan han tror på det. Det går ju inte att bevisa med formler eller siffror. Men det betyder ju inte att det inte är en sanning att det fungerar.

elmfeldt skrev:
Jaha, ok. Så egentligen är det bara din personliga åsikt du luftar, och inte fakta. Jag trodde du hade bevisat att det var fel med GS som redskap, men du menar bara att du själv inte ser GS som en eventuell genväg till Harmoni. GS är inte en fysikalisk lag för harmoni, mig veterligt, så det borde väl vara rätt att tycka som du.
Givetvis är det min personliga åsikt, och jag anser att GS ofta är en villoväg till harmoni; men då GS ligger i vår kultur och vi är uppvuxna med den anser några att dessa formel är harmonisk och för dom fungerar den troligen bra.

Själv anser jag att t.ex. den japanska kalligrafins format är mycket mer harmoniska men inser samtidigt att jag inte kan trycka på och försöka övertala folk att denna form är mer harmonisk än någon annan eller att man får mer harmoniska bilder om man använder den.

Jag kommer inte kunna svara på alla frågor som nu kommer att strömma in. Min åsikt är nämnd och den står jag för.

Gyllene snittet är ingen regel (enligt mig), men otroligt användbart. Phi, talet för gyllene snittet är 1.618... och handlar om proportioners förhållande till varandra. Pentagonen som är symbolen för Phi (gyllene snittet) ser du överallt i Naturen, likaså gyllene snittets proportioner. Träd, blommor, människokroppen, vår planet mm har de proportionerna.

Jag tror vi lärt att finna harmoni i naturen när vi tittat på den. Och gyllene snittet är en enkel formel för att få liknande proportioner.

Överallt i Världen finns många olika kulturer och stilar, men Gyllene snittet finns i alla dessa stilar och kulturer.

När jag tar en bild så tänker jag inte på regler, jag bara komponerar bilden. Men när jag sedan analyserar mina bilder så finner jag oftast att en massa "regler" är använda. Ibland när jag medvetet försöker bryta mot en regel i provokationssyfte så upptäcker jag att jag bara har applicerat en annan regel....

Nekomy skrev:
Givetvis är det min personliga åsikt, och jag anser att GS ofta är en villoväg till harmoni;

Ok. Du framlade det lite som om det var något annat än bara en personlig åsikt utan en ny sanning, och ditt dilemma lär ju vara att utan någon direkt förankring till att du anser att GS mer är en villoväg en genväg, så lär du få skriva spaltmeter. Nåväl..

sjost skrev:
Det var snarare Nekomys inlägg att han behövde bevis på att kopplingen mellan GS och Hjärnan fungerar innan han tror på det. Det går ju inte att bevisa med formler eller siffror. Men det betyder ju inte att det inte är en sanning att det fungerar.

Okidoki! Jag förstår.

Nekomy skrev:
Jag har blivigt ogillad efter jag kritiserade GS. Detta beror på att många har hyllat det och skrivigt böcker om GS som om det vore en vetenskap och kommer det då någon och påstår att det kan finnas en annan mer korrekt sanning så kan detta slå hårt mot folk som kallar sig själv experter.

....

Med andra ord; Jag kritiserar inte den matematiska formeln eller GS användning som ett analysredskap utan påståendet att den skapar harmoni.

Jösses, vad gav jag mig in på nu?

Jag har aldrig hört om undersökningen att det bara är i vissa delar av västvärlden man uppfattar gyllene snittet som harmoniskt (men det skulle inte förvåna mig om det var så).

Men då grekerna "upptäckte" gyllene snittet var det på grund av att proportionerna hela tiden dök upp i naturen. Inte på grund av något skapat av människan kändes harmoniskt.

Jag tänkte starta en kampanj för att lansera den mest harmoniska proportionen i världen någonsin som 1.79364. Nån som är med mig?

Jag har redan försökt att besvara frågan seriöst i ett tidigare inlägg. Min åsikt då som nu är att det finns viss information i bildlösningar som hjärnan omedvetet registrerar och om du känner till dessa kan det hjälpa dig med ditt bildskapande. Poängen med mitt senaste svar var att påvisa hur löjligt det blir när man tappar koncepten helt och försöker komponera sina bilder med decimalprecision istället för att känna efter inom sig hur bilden bör komponeras.

Jag tror inte att det helt plötsligt kommer att komma en ny formel som överträffar gyllene snittets proportioner och gör att alla helt plötsligt börjar placera alla motiv lite längre till höger eller vänster. Eller att vi börjar att omvärdera gamla bilder och tycka att de helt plötsligt är sämre komponerade än förut.

Får man föreslå en linje två här, kanske. Använd Gyllene Snittet, men med förnuft.

När jag började fotografera så kände jag inte till GS mer än till namnet. När jag sen läste på lite så tog min bilder ett stort steg framåt, bara att sluta centera saker och leta efter nåt intressantare sätt att få med motivet gjorde det mycket bättre.

Jag ser det inte som en regel utan som ett förslag, en utgångspunkt när man letar efter en bra komposition.

Självklart behöver man inte kunna en enda regel men det snabbar kanske upp lärokurvan för att ta bättre bilder?

Men varför inte 1 eller 0.67

Min undran är varför man eventuellt gör bättre bilder med en regel om gyllene snitt? Är det så att just GS är speciellt vackert, eller är det bara så att regeln gör att vi tänker till och att det därför blir bättre.

Skulle vi göra lika vackra bilder om vi tänkte på en regel som sa att motivet skulle ligga 1/4 in i bilden, eller 1/3?

I praktiken lyckas vi ju säkert ändå inte pricka GS exakt.

Någon som minns vem som hittade på GS? Var det en gammal grek?

Och svaret på det är ju enkelt. GS har genom tiderna betraktas som en genväg till Harmoni, och backats upp med mer eller mindre vederlagda teorier. Det är svaret på din fråga.

Se GS som en vägledning inte en sanning. Vill du inte använda den, utan bygga dina komponeringar på egna teorier, så är det väl alldeles ok.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar