>Det känns ju som hämtat ur en skolbok i
>komposition. Centrerat huvudmotiv skapar lite
>disharmoni och obalans och låter blicken vandra
>rättvist längs alla rutans kanter, ja nästan
>rotera kring huvudmotivet, där du så
>förtjänstfullt fyllt på med ytterligare
>kaotiskt placerade element som förstärker
>intrycket jag får av att bilden skall ses från
>huvudpersonens perspektiv, världen sedd ur hans
>ögon.
>
>Nä, bättre kan du!
Intressant analys, Jim. Jag är såpass omedveten om komposition att jag inte hade kunnat "se" varför bilden fungerar, som du gör här. Istället blir den "livlig" för mig, jag känner att något funkar, men förstår inte varför. Det där med hur blicken läser av bilden har tyngd.
Jag har med stigande panikkänsla tittat igenom min folder med bearbetade bilder, och ser den ena uppenbara kompositionen efter den andra... letat frenetiskt efter en bild som jag tycker är bra, fångar ett ögonblick, men ändå inte är "komponerad"... jag hittar ingen. Bättre kan jag nog inte bryta mot "reglerna", tyvärr.
Jag har funderat på vad jag egentligen försöker säga... Det är klart att komposition är viktig för en bild, det jag väl vänder mig emot är att bildens innehåll ibland får ge vika kompositionsprat.
Jag försöker föreställa mig en innehållsfull bild med dålig komposition - och det kan fortfarande vara en bra och intressant bild, så klart. Men den skulle ju nästan alltid vara bättre om den var bättre "komponerad"... Däremot tvekar jag emellanåt att beskära en bild med intressanta perifera detaljer för att få till en bättre komposition... där har man ju en tydlig motsättning... Hur gör ni?
Sedan försöker jag föreställa mig en innehållslös bild med bra komposition... Och då blir det ju svårt att komma fram till vad "innehållslöst" är. Rena formövningar (en del av Sudeks grejer exempelvis) tilltalar inte mig personligen, nej det måste finnas "något" där. Men samtidigt kan objekt som är tillräckligt neutrala men ändå funkar som symboler eller projektioner för mina tankar - i kombination med en bra komposition - vara mycket intressanta foton (en del av de bästa fotona jag sett är sådana).
Som vanligt är det väl när form och innehåll samspelar som det blir bäst... en plattityd.
>Nä, bättre kan du!
Hm, ett (omvänt) försök till på en bild, nu uppenbarligen komponerad (men vet inte riktigt hur?) och inget innehåll.
Jag är fortfarande chockad över att inte ha dom där "okomponerade" bilderna jag pratat om hela tiden. *stön*
-Christian