mipert
Aktiv medlem
Visst är det så, jag skulle själv vilja ha bilden på mina föreläsningar om komposition.jimh skrev:
Det känns ju som hämtat ur en skolbok i komposition.
Men jag håller inte med Jimh om bildens kaos.
Jag finner tre tydliga grundelement.
Du har en tydlig triangel [grönt] som anger var blicken skall börja i bilden, vi drar oss gärna till en spets i övre vänstra hörnet.
(Den form vi lättast urskiljer i kaos är triangeln, därför skall man bygga sådana former i nödläge med stockar och sten för att upptäckas av flyg.)
Sedan finns en diagonal i nedförsbacke [rött] som gör att blicken leds in i bilden.
Cirkelformen [blått] är en klassiker för att få blicken att vandra runt, runt i en bild mellan ett antal element.
Huvudpersonen är centrerad, det är det ena skälet till att vi stannar till, det andra är att blicken först verkar vara på mig. Dessutom ser personen gladare ut än de andra, då knyter vi mer an till personen.
Sedan finns det ett antal fristående element som skapar en viss spänning och cirkelformen gör att vi kan hoppa mellan dem i ett lugn flöde. Det gör att vi kan se deras små egenheter som att en person går från oss med sin cykel medan de flesta andra tittar åt samma håll.
Det skapar ett intresse för det negativa rummet som också ger en spänning åt bilden.
Komposition har flera syften, bland annat att attrahera och orientera oss i bilden.
Som sagt, en klassiskt uppbyggd bild med en viss störning i den ganska lugna ytan.
Bilagor
Senast ändrad: