Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är fullformat egentligen bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrberg

Aktiv medlem
Har funderat o kollat runt lite och det verkar ju faktiskt som det inte alltid är så bra med fullformatssensorer till glädje för oss nikonister .. visst man får full brännvid på optiken osv..men om man kollar noga på bilder tagna med tex D2x och Eos 1ds mark II och jämför dessa så tappar ju fullformatet ljus i kanterna vilket inte dx sensorn gör..är det så här på riktigt så måste man ju ändå beskära bort en del av bilden för att få hela bilden rätt exponerad vilket inte behövs med tex D2X som har samma exponering ända ut i kanterna..Jag har inte sett någon ta upp detta(eller så är jag blind) men tycker det är en ganska aktuell fråga när nu canon släpper sin nya..är det någon som har koll på detta och som jämfört?

Mvh Christian
 
Tror det är så att för och nackdelar rider jämnsides i frågan, det du påpekar stämmer säkert men även mindre sensorer kan tappa ljus ut mot kanterna (gissar att du menar vinjettering) vilket beror på optiken. Fullformat kräver mycket mer av optiken, fast brännvidd kan säkert vara att föredra.


tror det är någorlunda ditåt.
 
mrberg skrev:
Har funderat o kollat runt lite och det verkar ju faktiskt som det inte alltid är så bra med fullformatssensorer till glädje för oss nikonister .. visst man får full brännvid på optiken osv..men om man kollar noga på bilder tagna med tex D2x och Eos 1ds mark II och jämför dessa så tappar ju fullformatet ljus i kanterna vilket inte dx sensorn gör..är det så här på riktigt så måste man ju ändå beskära bort en del av bilden för att få hela bilden rätt exponerad vilket inte behövs med tex D2X som har samma exponering ända ut i kanterna..Jag har inte sett någon ta upp detta(eller så är jag blind) men tycker det är en ganska aktuell fråga när nu canon släpper sin nya..är det någon som har koll på detta och som jämfört?

Mvh Christian

Det helt otroliga är att på dpreview tycks den allmäna hysterin över 5D leda till att 1,6 sensorbaserade kameror m el m dödförklaras. Det känns som om D2X helt glöms bort i den diskusionen. Om Nikon kan göra en 1,5 sensor som på många sätt verkar vara lika bra som den som sitter i 1Ds, kan andra företag väl också det. Och då kan man ju, som du är inne på, undvika många av de problem som finns med ff. Det finns folk som påtlar detta, så blind är du inte, men just nu ganska överröstad av de som jublar över 5D.
 
Det är en evig diskussion på t ec Canonforumet på FredMiranda.com. Slutatsen är väl att det finns fördelar med båda varianterna. En av de viktigast fördelarna med FF är dock att man får (tillbaka) en riktigt bra och stor sökare. Sökarna i de flesta 1.5-1.6crop-kamerorna är egentligen rena skämten, även om man vänjer sig.

Sedan är det inte rättvist att jämföra 16mm på 1.5crop och 16mm på ff och tycka att 1.5 är bättre eftersom det utnyttjar mindre del den projicerade bilden och därmed bara den "bästa biten" av objektivet. Det är mer relevant att jämföra 16mm på ff med vad en ca 10mm kan ge för kvalitet på 15. Generellt är det svårare att bygga bra vidvinklar, kan man nog säga. För de som inte är så noga med eller inte behöver mindre än 20-25mm blir ff förståss mindre intressant. Kanske är man istället en fotograf som behöver mycket tele, och då har ju en viss crop-faktor sina givna fördelar.


Jämför man man film så är det få, troligen ingen, som skulle hävda att det vore bättre att köra APS-format istället för 35mm till t ex sina EF-objektiv. I själva verket blev systemkameror till APS ett fiasko, kan man nog säga. På digitalsidan gäller dock andra regler eftersom halvledarteknologin liksom är enkel att krympa till skillnad från den kemiskt baserade teknologin som bygger upp en film. Det kommer förtståss alltid gå att få in fler pixlar om man har en större yta att tillgå, men pixelantalet börjar så sakteliga nå en nivå när detta inte längre är avgörande. Så därför kommer ff kontra crop även i framtiden vara en intressant fråga (och det finns många, många fler aspekter av detta problem än de jag nämnt här).
 
Det skulle vara intressant att höra en naturfotografs syn på fullformatet då naturfotografen kanske "uppskattar" brännviddsförstoringen.
 
Erik Schalin skrev:
En fördel till ff är att varje pixel går att göra större och därigenom minskar bruset.

Ja men det gäller väl även aps-sensorn med tex 6mp jämfört med 8mp.. det torde ju skapa mindre brus eftersom man tränger ihop mindre pixlar på lika stor yta..eller har jag fattat helt galet?
 
mrberg skrev:
Ja men det gäller väl även aps-sensorn med tex 6mp jämfört med 8mp.. det torde ju skapa mindre brus eftersom man tränger ihop mindre pixlar på lika stor yta..eller har jag fattat helt galet?

Det är förstås helt rätt, i princip borde en 10D kunna ha lägre brus än en 20D. Men nu har den inte det. Det innebär att det sker en utveckling mot mindre brus oberoende av pixelstorlek. Detta i sin tur tycker i varje fall jag talar för att en 1,6sensor med 12-15 mp kanske inte skulle bli orimligt brusig om några år (eller kanske t o m inte ens är det idag, D2X är väl rätt OK). Och i så fall kanske fördelarna med 1,6 för en del skulle kunna överväga fullformats fördel, åtminstone bildtekniskt. Sökarmässigt kommer ff alltid att vinna förmodar jag.
 
Eftersom jag säljer kameror så Gjorde på skoj ett test mellan 350 och d50 med kitoptiken på båda..och taget på samma motiv och samma inställningar och drog bilderna rakt från kamerorna ut i A3 och döm till min förvåning..bilden från d50'n var aningen bättre i alla fall enligt mig bättre färgåtergivning och nästan inget brus..helt otroligt..(var opartisk)så dom som säger att mer pixlar är bättre har inte alltid rätt..jag tycker ju att kitoptiken 18-55 är vassare än motsvarigheten på canon men skall för skojs skull även testa med sigmas 18-50 o jämföra..
lite kul var det i alla fall..
 
mrberg skrev:
Eftersom jag säljer kameror så Gjorde på skoj ett test mellan 350 och d50 med kitoptiken på båda..och taget på samma motiv och samma inställningar och drog bilderna rakt från kamerorna ut i A3 och döm till min förvåning..bilden från d50'n var aningen bättre i alla fall enligt mig bättre färgåtergivning och nästan inget brus..helt otroligt..(var opartisk)så dom som säger att mer pixlar är bättre har inte alltid rätt..jag tycker ju att kitoptiken 18-55 är vassare än motsvarigheten på canon men skall för skojs skull även testa med sigmas 18-50 o jämföra..
lite kul var det i alla fall..

Det var väl ungefär samma resultat Foto kom fram till i testet där D2X jämfördes med 1Ds Mark 2, om jag nu inte minns helt fel. För mig ett väldigt förvånande resultat, men kul!
 
Pixelstorleken är ju såklart mycket viktig i sammanhanget!

Nu när vi närmar oss 20mp även i kunsumentinriktade kameror så gäller det ju att man måste ge varje pixel en viss storlek. Att fortsätta med 1,6x sensorer och komma mot 20mp gränsen sätter enormt stora krav på den enskilda pixelns egenskaper/förmåga.

Helt klart så blir sensorerna större med tiden, vem tror ngt annat;)!!?

Sökaren följer samma fysiska lag,, en sökare som den i tex 10D är enligt mig allt för snäv att jobba med. En förlängning på 1,3 kan jag lätt leva med men bäst är enligt mig fullformat, helt klart!

/mvh Niclas,
 
Erik Schalin skrev:
En fördel till ff är att varje pixel går att göra större och därigenom minskar bruset.

Det beror även på hur stor del av enskilda pixelytan som är täckt av kisel. Kiselytan är ca 30% resten är elektronik (CMOS), här kan alltså tillverkaren förbättra genom olika lösningar.
Per automatik behöver det alltså inte alltid betyda att en stor pixel ger bättre resultat.En tillräcklig signalnivå kan erhållas med hjälp av högre förstärkning.Här har tillverkarna blivit mycket bättre. På en CCD är det ett faktum att större yta ger bättre egenskaper eftersom ytan där täcks från 70- 100% av kisel och ingen elektronik.

Mikael
 
Niclasfoto skrev:

...

Helt klart så blir sensorerna större med tiden, vem tror ngt annat;)!!?

Sökaren följer samma fysiska lag,, en sökare som den i tex 10D är enligt mig allt för snäv att jobba med. En förlängning på 1,3 kan jag lätt leva med men bäst är enligt mig fullformat, helt klart!

/mvh Niclas,

Jag tror emot ditt påstånde!

Eftersom utveklingen går framåt kommer prestandan på varje enskild pixel utvecklas så fort att det aldrig finns någon ekonomisk fördel med att göra senssorerna större.
Det är några utvalda fotografer som verkligen behöver ff och kan motivera det höga inköpspriset, vi övriga amatörer och semester fotografer som med säkerhet står för 99,9% av omsättningen kommer att få leva med 1,5crop.
Linser & sökare kommer att utvecklas och anpassas så att vi blir nöjda. Glöm inte att det är billigare att göra sökare/linser för 1,5 crop vilket ger utrymme för förbättringar utan att priset drar iväg.
 
Till ovan
Bästa vore om Nikon, Canon med flera tillverkade ett nytt hus, objektiv framräknat för digital fotografering.
Den som vågar ta steget först ut kommer att få ett försprång

Mikael
 
Frågan jag ställer mig är ju varför inte nikon bygger en fullformatare..o varför görs nästan all ny optik med tanke på det nya digitala formatet? någon anledning måste ju finnas eller hur?
 
mrberg skrev:
Frågan jag ställer mig är ju varför inte nikon bygger en fullformatare..o varför görs nästan all ny optik med tanke på det nya digitala formatet? någon anledning måste ju finnas eller hur?

Nikon har byggt fullformat för test ,Kodak har byggt kameror baserade på Nikonhus, men de (Nikon) anser bla att problemen med vidvinkelobjektiv och spegelhusets innermått, samt diameter på bajonettefattningen försvårar ett fullgott resultat i hörn och kanter med vidvinkelobjektiv.Det krävs rakare strålgång. Det behövs i så fall omdesign, eller retrofocusgluggar. Bästa vore att räkna fram en helt ny serie linser, ny större bajonett fattning i diameter. Annat, rakare förhållande mellan sensorytan och bakre linselement vad det gäller vidvinkel.
Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.