Parsi
Aktiv medlem
Nu kan jag förstås inte uttala mig för de flesta, men för egen del skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till optisk sökare. EVF har så många fördelar utöver ljusförstärkning. Förstoring för manuell fokus, förhandsvisning av exponeringen, focus peaking, att kunna granska bilder i starkt solljus, o.s.v.. Enda egentliga nackdelen jämfört med OVF är att den drar batteri (upplösning och lagg är inga problem längre med moderna elektroniska sökare).
EVF är fantastiskt överlägset för manuellt fokus. Det är mer än natt och dag. Det har aldrig funnits bättre sökare för manuellt fokus än EVF, samtidigt som moderna DSLR'ers mattskivor är betydligt uslare för ändamålet än tidigare (eller så är det min syn som blivit sämre med ålderdomen).
Sen har vi en teknisk finesser som eye-fokus, som är tekniskt rimligare att implementera utan spegel.
I övrigt däremot, tycker jag att du paddlar i luften. Det andra du nämner ser jag mest som utfyllnad i texten "osv". Där finns inga fördelar enligt mitt tycke. En klar fördel för OVF är tvärtom att man ser den faktiska ljussituationen i inramningen. Att EVF skulle ha nån fördel i mörka situationer avfärdar jag som inbillningslika föreställningar hos EVF fotografer. Enda eftergiften jag kan bjuda på är att jag möjligtvis ändrar inställning när jag blir ännu äldre, och får ännu svagare ögon.