hade du tex prövat canon mot nikon så hade du kanske insett att DR är tillräckligt högt för nästan samtliga bilder o att det oftast är ett icke problem.
Säger jag inte emot. Det funkar kanon (oftast).
Canon har ett ibland de bästa systemen totalt sätt. Därav att de säljer bäst. Inget snack om det!
Det sagt, och det gäller bara mig själv (och kanske de som väljer Nikon eller Sony), så uppskattar jag personligen de kvaliteter, som Sonys sensorer har jämfört med konkurrenterna. Är lite prylnörd och gillar saker som är tekniskt i framkant (vi har alla våra svagheter och fallelser), även om det inte är det enda som styr mig (det skall också fungera praktiskt för mina behov).
Jag är dock ingen yrkesfotograf, och kan själv välja och vraka efter de kameror och system som jag tycker passar mig själv bäst helt personligen, och som jag tycker är roligast att fotografera med.
Är dock övertygad att om jag valt Canon (vilket jag varit nära att göra) så hade jag säkert garanterat klarat mig fint med också det systemet. Jag hade också haft andra fördelar som jag inte har med mina system jag har idag (nästan inget är perfekt på precis allt - och man får nästan alltid kompromissa på något sätt).
Är även helt med på att vissa, både yreksfotografer och andra, kan föredra Canon (trots andra sensorer) pga av andra krav och fördelar som det systemet har. Har inget som helst problem med det. Alla har olika krav och smak, och väljer därmed olika kompromisser som passar de bäst.
Det är precis som du säger; hader inte Canon fungerat fint för de yrkesfotografer som använder det så hade de helt enkelt bytt system. Svårare än så är det inte.
Samtidigt, på samma sätt som man inte skall nedvärdera de som föredrar Canon, så tycker jag inte heller att man skal vara helt oförstående för de som faktiskt uppskattar kameror med Sonys sensorer, och de egenskaper som de för med sig.
Inget av valen är fel helt enkelt (tråkigt PK diplomatiskt - men likväl 100% sant).
När man körde dia o hade ett DR motsvarande typ 7 steg då var det ett problem nu idag är det sällan det. Och det som stöder det jag säger är att ingen skulle kunna vara 1 på marknaden om man inte har tillräckligt bra produkter skulle DR vara så dåligt o påverka bilden mycket så skulle inte canon ha täten konstant.
Behöver inte vara otillräckligt. På den tiden fungerade det fin-fint för mig, och jag var väldigt nöjd med att fotografera under de förusättningarna som fanns då. Gillade att fota med dia ifrån både Kodak och Fujifim på min SLR ifrån Minolta. Såg inte det som något som helst problem! Behöver inte heller vara ett problem ens idag, om man tar förutsättningarna för vad de är... (finns faktiskt många som gör det och fotar så även idag - och är helt nöjda med det!).
Men tiden och tekniken står inte stilla, och med föbättringar så ökar oftast våra krav på ytterligare förbättringar för de flesta. Det ligger helt enkelt i människans DNA och natur att hela tiden sträva efter att få det bättre - oavsett vad man filosofiskt skulle anse vara "nog", "tillräckligt", eller "oproblematiskt".