Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är DXO ett skämt eller vad.....

Produkter
(logga in för att koppla)
canon har bättre prestanda på brus o högre iso än nikon. Nikon har bättre DR på bassio sedan tar canon över så ska du köra tele så vore canon bättre dom har dom vassaste teleobjektiven samt dom är nykonstruerade med lägre vikt också.

Eftersom jag är mån om minimalt brus och högsta upplösning kör jag på så låga iso som möjligt. I detta fall kröp iso upp mot 640 och då, med en D810, tror jag den resulterande filen både får högre upplösning och lägre brus än Canon. Har nyligen jämfört med en 5DMk3 och det blir skarpare bilder med min D810 på alla sätt, 70-200/2.8 i bägge fall. Nu är ju Mk3 gammal men DR spelade ju inte så stor roll säger du? Nya Canon klarar sig säkert bättre.
 
Jag håller inte med helt, även om jag förstår vad du är inne på. Har själv hela bandet (FF DSLR; APS-C spegellösa, M43, pocketkameror, riktigt bra mobilkameror) att välja på.

Det är snarare så för mig att de alla kan vara rätt val och goda kompromisser, givet rätt situation. Detta beroende på vad man vill åstadkomma och fotografera, men även vad man kan/vill släpa på givet omständigheterna.

Du har dock en poäng i att om man inte prövat bättre så vet man inte vad man går miste om, men jag tror faktiskt att de flesta av oss entusiaster här på FS har testat det mesta i kameraväg.



Exakt. Håller med helt. Att sätta de emot varandra är bara löjligt. Det är som att säga att det inte är någon ide att allmänheten skall ha bättre presterande bilar - fast de inte är duktiga tävlingsförare.

Det är heller inget argument för att vi skall backa till samma kamerastandard, eller bilstandard, som på 30-talet - bara för att det fungerade fint då.

Eller för att det redan då fanns vassa fotografer och tävlingsförare så skall vi på något märkligt sätt sluta att eftersträva bättre teknik och produkter?



ingen har sagt att inte mer DR är bra men nivån idag är tillräckligt hör för dom flesta bilder. Allt kommer till en nivå där det typ räcker nästan jämnt. Eftersom ni tog upp bilar säg att du kan få en topphastighet på 300 på säg din volvo skulle du ha någon nytta av det mot dagens 230 kmh? knappast du skulle aldrig kunna utnyttja det o varför? pga det är så få TILLFÄLLEN du skulle hitta en väg att köra 300 på samt du skulle få problem med andra saker som väghållning,bromsar etc.
 
Eftersom jag är mån om minimalt brus och högsta upplösning kör jag på så låga iso som möjligt. I detta fall kröp iso upp mot 640 och då, med en D810, tror jag den resulterande filen både får högre upplösning och lägre brus än Canon. Har nyligen jämfört med en 5DMk3 och det blir skarpare bilder med min D810 på alla sätt, 70-200/2.8 i bägge fall. Nu är ju Mk3 gammal men DR spelade ju inte så stor roll säger du? Nya Canon klarar sig säkert bättre.

finns mängder med tester som tydligt visar att nikons DR försprång försvinner på högre iso. Kör du basiso kan du ha bättre bildkvalitet på fåtal bilder men på en färdig bild är det svårt att se. Däremot tar du en phase one eller hasselblad så är skillnaden mer synlig speciellt på kontrast o skärpa så ska du eftersträva bästa bildkvalitet så gäller mellanformat.
men är nikon kanske tillräckligt bra?
är det inte bakåtsträvande att köra nikon då när mellis är bättre?
 
ingen har sagt att inte mer DR är bra men nivån idag är tillräckligt hör för dom flesta bilder. Allt kommer till en nivå där det typ räcker nästan jämnt. Eftersom ni tog upp bilar säg att du kan få en topphastighet på 300 på säg din volvo skulle du ha någon nytta av det mot dagens 230 kmh? knappast du skulle aldrig kunna utnyttja det o varför? pga det är så få TILLFÄLLEN du skulle hitta en väg att köra 300 på samt du skulle få problem med andra saker som väghållning,bromsar etc.

Nu pratar vi om flera roller här, de som jobbar mot bildbyråer kör alltid 300 :) Upplösning och kvalitet är konkurrensmedel.
 
hade du tex prövat canon mot nikon så hade du kanske insett att DR är tillräckligt högt för nästan samtliga bilder o att det oftast är ett icke problem.

Säger jag inte emot. Det funkar kanon (oftast).

Canon har ett ibland de bästa systemen totalt sätt. Därav att de säljer bäst. Inget snack om det!

Det sagt, och det gäller bara mig själv (och kanske de som väljer Nikon eller Sony), så uppskattar jag personligen de kvaliteter, som Sonys sensorer har jämfört med konkurrenterna. Är lite prylnörd och gillar saker som är tekniskt i framkant (vi har alla våra svagheter och fallelser), även om det inte är det enda som styr mig (det skall också fungera praktiskt för mina behov).

Jag är dock ingen yrkesfotograf, och kan själv välja och vraka efter de kameror och system som jag tycker passar mig själv bäst helt personligen, och som jag tycker är roligast att fotografera med.

Är dock övertygad att om jag valt Canon (vilket jag varit nära att göra) så hade jag säkert garanterat klarat mig fint med också det systemet. Jag hade också haft andra fördelar som jag inte har med mina system jag har idag (nästan inget är perfekt på precis allt - och man får nästan alltid kompromissa på något sätt).

Är även helt med på att vissa, både yreksfotografer och andra, kan föredra Canon (trots andra sensorer) pga av andra krav och fördelar som det systemet har. Har inget som helst problem med det. Alla har olika krav och smak, och väljer därmed olika kompromisser som passar de bäst.

Det är precis som du säger; hader inte Canon fungerat fint för de yrkesfotografer som använder det så hade de helt enkelt bytt system. Svårare än så är det inte.

Samtidigt, på samma sätt som man inte skall nedvärdera de som föredrar Canon, så tycker jag inte heller att man skal vara helt oförstående för de som faktiskt uppskattar kameror med Sonys sensorer, och de egenskaper som de för med sig.

Inget av valen är fel helt enkelt (tråkigt PK diplomatiskt - men likväl 100% sant).

När man körde dia o hade ett DR motsvarande typ 7 steg då var det ett problem nu idag är det sällan det. Och det som stöder det jag säger är att ingen skulle kunna vara 1 på marknaden om man inte har tillräckligt bra produkter skulle DR vara så dåligt o påverka bilden mycket så skulle inte canon ha täten konstant.

Behöver inte vara otillräckligt. På den tiden fungerade det fin-fint för mig, och jag var väldigt nöjd med att fotografera under de förusättningarna som fanns då. Gillade att fota med dia ifrån både Kodak och Fujifim på min SLR ifrån Minolta. Såg inte det som något som helst problem! Behöver inte heller vara ett problem ens idag, om man tar förutsättningarna för vad de är... (finns faktiskt många som gör det och fotar så även idag - och är helt nöjda med det!).

Men tiden och tekniken står inte stilla, och med föbättringar så ökar oftast våra krav på ytterligare förbättringar för de flesta. Det ligger helt enkelt i människans DNA och natur att hela tiden sträva efter att få det bättre - oavsett vad man filosofiskt skulle anse vara "nog", "tillräckligt", eller "oproblematiskt".
 
Nu pratar vi om flera roller här, de som jobbar mot bildbyråer kör alltid 300 :) Upplösning och kvalitet är konkurrensmedel.

Men fortfarande är det ganska många fotografer som fotar med Canon och som säljer precis lika många bilder som de som fotar med Nikon, hur går det ihop? Kan du inte visa en bild som tagit som inte jag kunde tagit med min 5D3?

Sen angående upplösning och skärpa så ligger Canon faktiskt före där med 5Ds R, alla fall när det gäller upplösning.
 
Sen angående upplösning och skärpa så ligger Canon faktiskt före där med 5Ds R, alla fall när det gäller upplösning.

Absolut. På upplösningssidan så leder både Canon och Sony klart över Nikon, Fuji, Pentax och resten. Här har fn Nikon inget som helst att sätta emot eller komma med.

Därav, om man vill ha högst upplösning, iaf för tillfället, så väljer man Canon eller Sony (om man inte har yrkesmässiga krav - och är nöjd med Sony-glasen eller att köra mer eller mindre fungerande adaptrar).

Vill man ha högst DR på normala ISO så väljer man kanske inte främst Canon, utan kikar eventuellt på något annat.

Vill man ha bägge delarna, dvs både hög DR och upplösning - Ja, då är det bara Sony som gäller i dagsläget (men då får man acceptera andra egenskaper på köpet - som med alla val).

Eller så får man gå upp i storlek och kika på PhaseOne, Hasselblad, etc.

Livet är en kompromiss - och kul att det finns lite olika val efter ens egna behov. :)
 
Självklart spelar DR roll och kunde man få typ 20 steg så vore det ännu bättre. Kollade igår med 810 som referens, där ligger 5Ds ca 0.8 steg efter på ISO200, vid ISO800 är det glappet 1.5 till 810's fördel, vid ISO1600 ligger 5Ds bättre till. Sammantaget har 810 en bättre DR, men det är inga jätteavstånd.

Idag verkar det vara nån slags lag att "lyfta" skuggor, jag tycker precis tvärtom om, ligga lite över i exponeringen och istället sänka exponeringen i mjukvaran, det blir rent o snyggt och mycket detaljer. Tekniken idag verkligen möjliggör att kunna sätta flera exponeringar, som slår ut vilken kamera som helst om vi talar om FF-formatet. För alla som fotar landskap, interiör och arkitektur är detta inget problem.
 
Säger jag inte emot. Det funkar kanon (oftast).

Canon har ett ibland de bästa systemen totalt sätt. Därav att de säljer bäst. Inget snack om det!

Det sagt, och det gäller bara mig själv (och kanske de som väljer Nikon eller Sony), så uppskattar jag personligen de kvaliteter, som Sonys sensorer har jämfört med konkurrenterna. Är lite prylnörd och gillar saker som är tekniskt i framkant (vi har alla våra svagheter och fallelser), även om det inte är det enda som styr mig (det skall också fungera praktiskt för mina behov).

Jag är dock ingen yrkesfotograf, och kan själv välja och vraka efter de kameror och system som jag tycker passar mig själv bäst helt personligen, och som jag tycker är roligast att fotografera med.

Är dock övertygad att om jag valt Canon (vilket jag varit nära att göra) så hade jag säkert garanterat klarat mig fint med också det systemet. Jag hade också haft andra fördelar som jag inte har med mina system jag har idag (nästan inget är perfekt på precis allt - och man får nästan alltid kompromissa på något sätt).

Är även helt med på att vissa, både yreksfotografer och andra, kan föredra Canon (trots andra sensorer) pga av andra krav och fördelar som det systemet har. Har inget som helst problem med det. Alla har olika krav och smak, och väljer därmed olika kompromisser som passar de bäst.

Det är precis som du säger; hader inte Canon fungerat fint för de yrkesfotografer som använder det så hade de helt enkelt bytt system. Svårare än så är det inte.

Samtidigt, på samma sätt som man inte skall nedvärdera de som föredrar Canon, så tycker jag inte heller att man skal vara helt oförstående för de som faktiskt uppskattar kameror med Sonys sensorer, och de egenskaper som de för med sig.

Inget av valen är fel helt enkelt (tråkigt PK diplomatiskt - men likväl 100% sant).



Behöver inte vara otillräckligt. På den tiden fungerade det fin-fint för mig, och jag var väldigt nöjd med att fotografera under de förusättningarna som fanns då. Gillade att fota med dia ifrån både Koad och Fujifim på min SLR ifrån Minolta. Såg inte det som något som helst problem! Behöver inte heller vara ett problem ens idag, om man tar förutsättningarna för vad de är... (finns faktiskt många som gör det och fotar så även idag - och är helt nöjda med det!).

Men tiden och tekniken står inte stilla, och med föbättringar så ökar oftast våra krav på ytterligare förbättringar för de flesta. Det ligger helt enkelt i människans DNA och natur att hela tiden sträva efter att få det bättre - oavsett vad man filosofiskt skulle anse vara "nog", "tillräckligt", eller "oproblematiskt".



jag hade sällan problem på dia tiden man lärde sig hantera situationen o jag tycker att många idag drar sönder bilderna med DR så dom tappar kontrast o mörka skuggpartier. En skugga ska vara en skugga inte en medelgrå brusig yta. Sällan man ser (velvia) bilder idag när många drar för hårt i skuggpartier sedan som en sista touch kommer hue saturation i botten o sedan den klassiska FS kommentaren (vilka fina färger) sedan att det inte finns en chans att trycka bilden med dom färgerna o att dom inte stämmer med verkligheten har oftast nada betydelse på FS.

Idag är det överlag bra kvalitet på dslr blir inga jättesteg med nya kameror som man upplevde från tex 1ds mot när canon kom med sin 5D mark 2 när man kunde köra på iso 3200 med bra kvalitet vissa påstod 6400 men det är lite överdrift. Med tex canon 1ds var absoluta max iso 400 det motsvarar typ iso 12800 idag. På den tiden hade inte nikon någon ff så det var inget alternativ då dom hade ingen kamera med högre upplösning alls canon var ensamma med sina dryga 20 milj o nikon hade sin d700 med 12 milj o på den tiden då räckte dom 12 milj till det mesta enligt nikon lägret.

Men det ändrade sig när nikon kom med sin D800 då var allt annat än 36 milj alldeles för litet o canons dryga 20 räcker inte alls då;)

nu har canon 50 nikon 36 så dom är efter igen men som med DR så räcker oftast en upplösning på runt 24 milj för mig o troligen dom flesta så om vi spaltar upp tex upplösning vad är typ minimum där?

100
50
36
24
12

Så finns det någon gräns på upplösning som man måste ha? jag gör inget annat än skalar ner bilder till kunder. Knappt ingen vill ha fullupplösning inte ens när dom ska trycka stora posters.

Finns det någon tal på DR som räcker ?

dia 7
canon 12-13
nikon 14
kanske 16 i närmsta framtiden.
 
Håller med om väldigt mycket av det du skriver i inlägget (inklusive det jag klipp bort för att hålla detta kort).

Idag är det överlag bra kvalitet på dslr blir inga jättesteg med nya kameror

Ja, det fortsätter att gå framåt, men helt klart så har utvecklingstaken på sensorer bromsats in kraftigt de senaste åren (samma sak på IT-sidan och med processorer).

Så finns det någon gräns på upplösning som man måste ha?

Nej, inte direkt om vi pratar i generella absoluta gränser.

Finns det någon tal på DR som räcker ?

Nej, inte direkt om vi pratar i generella absoluta gränser.

Det går långsammare framåt med utvecklingstakten, men likväl så gissar jag att om 40 år så har vi nått sådana nivåer på DR och upplösning (och andra sensoregenskaper) att de flesta av oss inte skulle vilja gå tillbaka till dagens sensorer.

Detta precis som många (inklusive mig) inte vill gå tillbaka till 70-talets nivåer och teknik när jag började fota en gång i tiden (även om det också räckte fint för mig då).
 
jag hade sällan problem på dia tiden man lärde sig hantera situationen o jag tycker att många idag drar sönder bilderna med DR så dom tappar kontrast o mörka skuggpartier. En skugga ska vara en skugga inte en medelgrå brusig yta.

Håller med. Verkar som få har sett kontrastrika, svartvita bilder kopierade på hårt mörkrumspapper. Tydligen roligare att lyfta skuggorna så allt blir grått, vare sig det är färg eller svartvitt.
 
Rena bilder på höga ISO-tal verkar äta upp DR, eller påverkar även höga bps i kombination med mängden pixlar att DR får svårare att höjas, 1DX och D5 är starka på hög-iso och har höga bps, men glänser inte med DR.
 
Håller med. Verkar som få har sett kontrastrika, svartvita bilder kopierade på hårt mörkrumspapper. Tydligen roligare att lyfta skuggorna så allt blir grått, vare sig det är färg eller svartvitt.

Det stämmer. De bilder som funkar bäst har låg global kontrast. Bildköpare gillar inte svarta/mörka områden. Konstnärliga forum är tvärtom.
 
Vägen in är mörk och så mörk att de Canon-fotografer som stod framför mig gav upp då de förmodligen inte såg något överhuvudtaget att fokusera på i sina svarta optiska sökare.
Men sen när Jesus nedstiger från himlen, säger hejsan, och sen uppstiger till himlen igen med en farlig fart, så hinner inte autofokusen i A7-kamerorna med, medan AF i Canonkamerorna utan problem lyckas låsa på den som en raket uppstigande Jesus.

Det finns alltså rätt många olika fotograferingssituationer som olika kameror klarar av mer eller mindre bra. På dig låter det som att Canonfotografer lika gärna kan gå och dränka sig eftersom deras kameror är så usla. Riktigt så illa är det faktiskt inte. DR är bra. Ju mer desto bättre och jag har en icke-Canon-kamera med riktigt bra DR, men för att fotografera tornseglare tar jag ändå till min usla Canonkamera som har sopigt DR.
 
Det stämmer. De bilder som funkar bäst har låg global kontrast. Bildköpare gillar inte svarta/mörka områden. Konstnärliga forum är tvärtom.

han menar tvärtom du får nog läsa en gång till. Att du gillar att sönderlyfta bilder med ditt DR är ingen nyhet o bildköpare dom flesta jag säljer till vill ha naturliga skuggpartier inte en söndertuggad gråmassa. Du lever inte på fotot antar jag?
 
Men sen när Jesus nedstiger från himlen, säger hejsan, och sen uppstiger till himlen igen med en farlig fart, så hinner inte autofokusen i A7-kamerorna med, medan AF i Canonkamerorna utan problem lyckas låsa på den som en raket uppstigande Jesus.

Det finns alltså rätt många olika fotograferingssituationer som olika kameror klarar av mer eller mindre bra. På dig låter det som att Canonfotografer lika gärna kan gå och dränka sig eftersom deras kameror är så usla. Riktigt så illa är det faktiskt inte. DR är bra. Ju mer desto bättre och jag har en icke-Canon-kamera med riktigt bra DR, men för att fotografera tornseglare tar jag ändå till min usla Canonkamera som har sopigt DR.


Det är lugnt PMD, jag listade C:A 20 punkter med tillkorta kommande svagheter med A7RII som framkommit från fotosidans läsare under fjolåret, och listan kan nog ökas med några punkter till. Som jämförelse med EOS5DMKIII och D750 så fins knappats någon svaghet alls att hitta någonstans, det enda som jag på rak arm kan komma på skulle möjligtvis vara lite högre antal bilder per sekund på båda som några önskade.

I stort så är det bara själva sensorn som får godkänt på A7RII, Så snälla att EVF:n visar en hygglig bild vid mörker kan den väl få ett litet, litet plus för. Dom flesta vill annars ha en OVF som du mycket väl vet om.

Jag skrev tidigt att A7 serien kan aldrig bli som en DSLR, det är så uppenbart att dom flesta besökarna på Sonytrådar önskar sig en kopia av tex den fina EOS5DMKIII, stort batteri, glasklar sökare, jag allt som A7RII saknade i min långa lista.

Man kanske är lite tokig att man inte hoppat på Canon tåget för länge sedan. Var som sagt mycket nära att köpa 7D en gång, hade några Minolta objektiv, och var lite snål så det blev inte av.
 
I stort så är det bara själva sensorn som får godkänt på A7RII, Så snälla att EVF:n visar en hygglig bild vid mörker kan den väl få ett litet, litet plus för. Dom flesta vill annars ha en OVF som du mycket väl vet om.

Nu kan jag förstås inte uttala mig för de flesta, men för egen del skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till optisk sökare. EVF har så många fördelar utöver ljusförstärkning. Förstoring för manuell fokus, förhandsvisning av exponeringen, focus peaking, att kunna granska bilder i starkt solljus, o.s.v.. Enda egentliga nackdelen jämfört med OVF är att den drar batteri (upplösning och lagg är inga problem längre med moderna elektroniska sökare).
 
Nu kan jag förstås inte uttala mig för de flesta, men för egen del skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till optisk sökare. EVF har så många fördelar utöver ljusförstärkning. Förstoring för manuell fokus, förhandsvisning av exponeringen, focus peaking, att kunna granska bilder i starkt solljus, o.s.v.. Enda egentliga nackdelen jämfört med OVF är att den drar batteri (upplösning och lagg är inga problem längre med moderna elektroniska sökare).

Jag som har lite trötta ögon i bland imponeras av den stora tydligheten i EVF när jag vill +/- kompensera, och då har jag en gammal A77 med tidig version av EVF, skalan blir så tydlig och stor, jag har också AEL knappen för att växla mellan Raw och Jpeg, perfekt för trötta ögon att kunna se så tydligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.