Annons

Är DXO ett skämt eller vad.....

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är det rundgång, självklart spelar kompositionsförmåga, bildseende etc större roll men kompositionsförmågan etc lär ju inte förändras om en viss fotograf byter kamera :)

Det finns många egenskaper som är viktigare men om jag eller du får välja mellan två någorlunda lika kameror och den ena ger dig två eller fyra gånger större DR är det självklart att det blir olika möjligheter. Om dessa utnyttjas är en annan fråga.

En editor tittar inte efter vilken kamera som används men bedömer t ex brusnivå.

När jag tex körde med nikon D3x o Canon 5 d mark 2 var det ingen som märkte någon skillnad på slutresultatet. Använde bägge märkena under 2 års tid samtidigt. Skulle skillnaden vara tydlig då skulle inte Canon vara störst sälja mest o kunna ta bäst betalt för prylarna.
 
När jag tex körde med nikon D3x o Canon 5 d mark 2 var det ingen som märkte någon skillnad på slutresultatet. Använde bägge märkena under 2 års tid samtidigt. Skulle skillnaden vara tydlig då skulle inte Canon vara störst sälja mest o kunna ta bäst betalt för prylarna.

Att det inte syns någon skillnad på slutresultatet i vanlig användning är väl självklart, dagen kameror har en så hög grundnivå så det är mest fotografens möjlighet till efterredigering som skiljer, större DR / lägre brus gör att det går att redigera mer utan att kvalitén går ner. Den som betraktar bilden ska inte kunna se att det är gjort. Undantag är tex bildbyråbilder som betraktas i 100%, där kan alla se skillnad i upplösning och brus ...samt pris.

Om argumentet att det inte syns i bilderna skulle stämma skulle vi kunna lägga ner uppgraderingarna och fortsätta med Mk2. Jag tycker däremot skillnaden mellan Mk2 och tex D800 är väldigt stor och tror det finns en och annan fotograf som uppskattar möjligheterna med D8x0.
 
Enkel marknadsekonomi är att om någon produkt är klart bättre o inte dyrare då tar den över marknaden svårare än så är det inte. När det inte sker så betyder det att 1 stegs DR övertag är tillräckligt sedan att många dessutom tycker Canon är bättre på högre ISO o har bättre af o idag även mer upplösning som är i % ungefär lika stor skillnad som på DR mellan ni o ca.

Om man ser till Sony så är dom försvinnande små bland yrkesfotografer trots troligen bästa sensorn o det beror enligt mig på att dom är långt ifrån kompletta o då gäller det allt från service till att ta hand om PRO fotografer till tillbehör o objektiv osv.

Jag själv kör sällan mina nikon över ISO 800 använder hellre stativ då tycker att tex Fuji o Canon är bättre på högre ISO än nikon. Visserligen gillar jag långa expotider för att få med mer befintligt ljus o mindre synlig känsla av externa blixtar kan lägga upp exempel bild i tråden senare.
 
Enkel marknadsekonomi är att om någon produkt är klart bättre o inte dyrare då tar den över marknaden svårare än så är det inte.....

För att peka ut det uppenbara:

Jo så enkelt är det, större bilder eller bilder med högre upplösning eller bättre kvalitet kommer om det finns konkurrenter med motsvarande motiv vinna över dessa i de fall det finns kunder som efterfrågar detta....även om det är dyrare, folk är som bekant ibland villiga att betala mer för bättre.

Samma sak med kameror. Om det inte spelade någon roll med något stegs DR eller brus, eller aningen bättre AF eller vad det nu kan skilja skulle folk inte göra dessa relativt små uppgraderingar. Jag trodde jag var lite annorlunda när jag uppgraderade D800 till D810 men på sista konferensen såg jag att de flesta D800-ägare gjort samma galna byte. Bara ett steg DR. Bara lite bättre ISO.
 
En bra mätsökare kan konkurrera med en EVF för manuellt fokus. Om man är van vid att använda en mätsökare går det fortare att fokusera med en sådan än med en EVF. Det säkraste sättet att fokusera med en EVF är med förstorad sökarbild, och det är inte alltid så praktiskt (ibland är det hopplöst att hålla den förstorade bilden stadig utan stativ). Focus Peaking är inte riktigt lika pålitligt, även om det nog oftast slår en modern OVF-sökare..........

Men det problemet är väl löst nu eller hur? Även förstorade sökarbilder kan numera stabiliseras bra.
 
.....................Håller med om att Sony borde anställa några UX-människor. De har nästan alltid gjort fin hårdvara, men varit usla på mjukvara och dess användargränssnitt. På den tiden man köpte mp3-spelare så kikade jag länge på Sonys fina musikspelare, men efter att ha testat gränssnittet på både spelaren och deras PC-mjukvara så blev det Apple och iPod Nano istället (trots att jag bedömde Sonys hårdvara som snäppet bättre).

Förstår dock inte hur Sony lyckas krångla till saker och menyer så mycket i kameror. Visst händer det att jag inte hittar eller förstår en inställning (alltid irriterande), men generellt så är det mycket enklare upplagt på alla andra tillverkares kameror jag har. Har inte någon Samsung (så kan inte kommentera), men mina Canon, Nikon, Fuji och Panasonic är alla i stort helt OK, och en dröm i jämförelse med de Sony jag använt/lånat.

Hur svårt kan det vara? Det är ju ingen direkt raketforskning som krävs. Sony hade kunnat fixa det enkelt med några FW-uppdateringar (om de bara ville och brydde sig om det).

Jag tycker också att det är konstigt detta med menysystemet. Enligt Martin Agfors som ju verkligen träffat Sonys tekniker på mässor och andra träffar i nära tid så är Sonys tekniker tvärtom mycket intresserade av vad folk tycker om deras tekniska lösningar. Jag köper inte alls att ett företag som Sony inte skulle ta användarnas synpunkter på allvar och det är väl klart att ett företag som Sony inte har några problem med att finansiera en insats för att räta upp detta. Jag tror bara att de haft andra prioriteringar.

Dagens kameror är så komplexa och många system överlagrar varandra och har samband och interlock som för många användare är svårförståeliga och näst intill oöverblickbara. Av det skälet så måste nästa generation gränssnitt vara mycket smartare än de är idag. Annars riskerar man att helt enkelt använda kamerorna suboptimalt och det gäller inte minst AF-systemen.
 
Jag tycker också att det är konstigt detta med menysystemet. Enligt Martin Agfors som ju verkligen träffat Sonys tekniker på mässor och andra träffar i nära tid så är Sonys tekniker tvärtom mycket intresserade av vad folk tycker om deras tekniska lösningar. Jag köper inte alls att ett företag som Sony inte skulle ta användarnas synpunkter på allvar och det är väl klart att ett företag som Sony inte har några problem med att finansiera en insats för att räta upp detta. Jag tror bara att de haft andra prioriteringar.

Dagens kameror är så komplexa och många system överlagrar varandra och har samband och interlock som för många användare är svårförståeliga och näst intill oöverblickbara. Av det skälet så måste nästa generation gränssnitt vara mycket smartare än de är idag. Annars riskerar man att helt enkelt använda kamerorna suboptimalt och det gäller inte minst AF-systemen.

Men samma komplexitet måste väl gälla andra också? Varför ska just Sony som i övrigt är känt för sin konsumentelektronik ha sämst menysystem?

Vad detta nu har med DXO att göra...

Edit: Jonas var etta på bollen.
 
det är få dslr idag som ger brus på låga iso tal om man inte drar sönder skuggpartier o leker leta grottbjörnens folk i kolsvarta grottor. Du säger att ingen bild du tar mer din nikon kan man ta med canon gäller det även dagsljusbilder på låga iso tal?
Så du påstår att det är synligt brus från canon kameror på låga iso tal som syns på utskrifter tex A4 ?

Och tror du på självaste allvar att en sådan etablerad fotograf som yuri skulle köra canon om nikon var så mycket bättre? talar det inte emot hans kompetens o kunskap?
En än gång du lever inte på dina bilder eller hur? vad säljer du bilder för? kommer du ens upp i 100000 per år?

Så du menar att om bilden är större än facebook storlek annars syns skillnader mellan canon o nikon?
kan man vara mer fanboy till nikon en du?

Idag så är inte ens nikon två på bollen i upplösning så pratar vi stora bilder så är canon o sony vassare än nikon sedan att jag tycker dom flesta skillnader mellan kameror idag är subtila den stora skillnaden är vem som står bakom den vissa kan ta bilder som gör att dom kan leva på det vissa får försöka predika att sin D810 är bästa kameran på allt.

Om du då eftersträvar bästa bildkvaliten så gäller digitalt mellanformat varför köra en nikon med en pyttesensor i storlek o låg upplösning? Specillt nu när mellanformatatarna kör med cmos sensor o har bra isoegenskaper även å högre tal men man kör alltid så lågt som möjligt för bästa crispet.

Den här diskussionen spårar ur redan på ruta ett. Ola talar om brus/orenheter i obehandlade bilder och att skillnaden blir än större (min anm. på låga ISO ofta 64 då) p.g.a. bättre DR.

Ola: "......Canon .....även obehandlat alltid får mer brus jämfört med D810-bilderna, men jag brukar efterbehandla mina bilder och då blir skillnaden större pga bättre DR. Visst skala ner bilderna till facebookstorlek om du vill gömma skillnader och göra jämförelser meningslösa."

Du svarar med att tala om att Canon har högre upplösning eller mellanformatare med större sensorer: "Idag så är inte ens nikon två på bollen i upplösning så pratar vi stora bilder så är canon o sony vassare än nikon sedan att jag tycker dom flesta skillnader mellan kameror idag är subtila den stora skillnaden är vem som står bakom den vissa kan ta bilder som gör att dom kan leva på det vissa får försöka predika att sin D810 är bästa kameran på allt."

Ni pratar inte ens om samma bildkvalitetsparametrar i utgångläget ens och dessutom tar den ena avstamp i obehandlade bilder som vi vet beter sig på många olika sätt beroende på vilken konverterare som sedan används. DxO kan i labb mäta skillnader i sensorprestanda och där vet vi att Canon idag ligger flera hela steg efter i DR och där ligger ribban där de bakbelysta sensorerna lagt den idag. De är bättre även på höga ISO. DxO normaliserar på A4 och analyserar bilder i det formatet och det är utifrån det man gör sina mätningar.

Jag har väldigt svårt att tro att en bild av tekniskt god kvalitet som är tagen med dagens generation av kameror (vilken som helst praktiskt taget) inte skulle tillfredsställa en bildköpare rent tekniskt. Dagens APS-C och FF-systemkameror är i princip utan undantag fantastiska. Även den nya generationen Epson-skrivare gör ju bilddatat full rättvisa vid utskrifter även i lite större format.

Större bilder ser man ju dessutom på längre avstånd så där kommer dessa detaljer överhuvudtaget inte vara något problem. Men visst kan man säkert se skillnader i en del fall om man pixel nördar, men det är väl inte det bildköpare ägnar sig åt i annat än undantagsfall. Så det spelar nog mindre roll vilken kamera man har om det bara handlar om att skapa en bildleverans som kan tillfredsställa bildköparens behov.

Jag tycker det mest fantastiska med dessa tekniska diskussioner är att vi glömmer hur snabbt utvecklingen gått. I dag har vi fått mycket bättre sensorer (mer ljusstarka, med bättre DR och lågljusegenskaper), mycket bättre AF (både i precision och följsamhet) och bättre bildstabilisering (inklusive sökarbild). Trots detta sitter vi exv. fortfarande fast i en exv. objektivdiskussion (en del verkar fortsatt mena att om man inte har objektiv med ljusstyrka 1,4 eller rent av 1,2 så är det ju knappt någon ide att överhuvudtaget lufta kameran) som helt ignorerar dessa landvinningar. Dessa faktorer jag nämnt har ju helt ändrat förutsättningar och möjligheter både för Canon-fotografer och andra.

Jämfört med hur det var för 10 år sedan så har det rent tekniskt blivit mycket lättare att vara fotograf och dessutom är den bildkvalitet man idag kan få ur den billigaste instegssystemkameran lika bra som ur många entusiast- och proffshus för inte sällan har de exakt samma sensor. I sanning en väldigt demokratisk utveckling men de som fått problem under resans gång är ni proffsfotografer, för det är nu så att samtidigt som ni klyver hårstrån, så kan i princip vem som helst kan skaffa sig tillräckligt bra grejor och kunskaper konkurrera med er på en marknad det blir allt trängre på. Det om något pekar väl på att vi för länge sedan passerat den gräns där kamerornas tekniska begränsningar utgjort några större problem för vem som helst att skapa bilder av mycket hög teknisk kvalitet.

Jag tror faktiskt inte ni kommer längre i den här diskussionen och om ni inte skyndar er ut och jobbar så kommer någon amatör eller månskensfotograf att ta de bilder ni trodde att bara ni kunde ta. Självfallet finns det sammanhang där jättehög upplösning och fantastisk DR kommer fullt till sin rätt och jag har verkligt stor glädje av detaljeringen min A7r ger (samma sensor som i D800E). Det handlar faktiskt inte alls bara om rent statiska stillbilder utan även om de möjligheter en högupplöst bild kan ge att åka i bilden med zoomning. På exv. museer så zoomifierar man nu en del högupplösta bilder av det skälet.
 
Inte alltid men ofta(st). T ex alla studiobilder, porträtt utomhus etc.

(Kul du nämnde 800E, den ger moiré...och även D810. Det skulle inte vara problem sa alla. Doh!)

Intressant att du upplever att de ger moiré. Har själv funderat på en 5DS r, trots dess dåliga DR ;.), för upplösningens skull och det förbättrade färgåtergivningen men kanske ska fundera på 5DS då. Nu har jag svårt att bestämma mig, men min 5D2 börjar kännas gammal och jag får hyfsat i inbyte på Cyberphoto om jag köper en 5DS (eller r) innan sista maj. Men samtidigt kommer 5D4 här framöver, även om det inte lär börja säljas innan årsskiftet så är jag lite osäker hur jag ska göra.
 
Den här diskussionen spårar ur redan på ruta ett. Ola talar om brus/orenheter i obehandlade bilder och att skillnaden blir än större (min anm. på låga ISO ofta 64 då) p.g.a. bättre DR.

Ola: "......Canon .....även obehandlat alltid får mer brus jämfört med D810-bilderna, men jag brukar efterbehandla mina bilder och då blir skillnaden större pga bättre DR. Visst skala ner bilderna till facebookstorlek om du vill gömma skillnader och göra jämförelser meningslösa."

Du svarar med att tala om att Canon har högre upplösning eller mellanformatare med större sensorer: "Idag så är inte ens nikon två på bollen i upplösning så pratar vi stora bilder så är canon o sony vassare än nikon sedan att jag tycker dom flesta skillnader mellan kameror idag är subtila den stora skillnaden är vem som står bakom den vissa kan ta bilder som gör att dom kan leva på det vissa får försöka predika att sin D810 är bästa kameran på allt."

Ni pratar inte ens om samma bildkvalitetsparametrar i utgångläget ens och dessutom tar den ena avstamp i obehandlade bilder som vi vet beter sig på många olika sätt beroende på vilken konverterare som sedan används. DxO kan i labb mäta skillnader i sensorprestanda och där vet vi att Canon idag ligger flera hela steg efter i DR och där ligger ribban där de bakbelysta sensorerna lagt den idag. De är bättre även på höga ISO. DxO normaliserar på A4 och analyserar bilder i det formatet och det är utifrån det man gör sina mätningar.

Jag har väldigt svårt att tro att en bild av tekniskt god kvalitet som är tagen med dagens generation av kameror (vilken som helst praktiskt taget) inte skulle tillfredsställa en bildköpare rent tekniskt. Dagens APS-C och FF-systemkameror är i princip utan undantag fantastiska. Även den nya generationen Epson-skrivare gör ju bilddatat full rättvisa vid utskrifter även i lite större format.

Större bilder ser man ju dessutom på längre avstånd så där kommer dessa detaljer överhuvudtaget inte vara något problem. Men visst kan man säkert se skillnader i en del fall om man pixel nördar, men det är väl inte det bildköpare ägnar sig åt i annat än undantagsfall. Så det spelar nog mindre roll vilken kamera man har om det bara handlar om att skapa en bildleverans som kan tillfredsställa bildköparens behov.

Jag tycker det mest fantastiska med dessa tekniska diskussioner är att vi glömmer hur snabbt utvecklingen gått. I dag har vi fått mycket bättre sensorer (mer ljusstarka, med bättre DR och lågljusegenskaper), mycket bättre AF (både i precision och följsamhet) och bättre bildstabilisering (inklusive sökarbild). Trots detta sitter vi exv. fortfarande fast i en exv. objektivdiskussion (en del verkar fortsatt mena att om man inte har objektiv med ljusstyrka 1,4 eller rent av 1,2 så är det ju knappt någon ide att överhuvudtaget lufta kameran) som helt ignorerar dessa landvinningar. Dessa faktorer jag nämnt har ju helt ändrat förutsättningar och möjligheter både för Canon-fotografer och andra.

Jämfört med hur det var för 10 år sedan så har det rent tekniskt blivit mycket lättare att vara fotograf och dessutom är den bildkvalitet man idag kan få ur den billigaste instegssystemkameran lika bra som ur många entusiast- och proffshus för inte sällan har de exakt samma sensor. I sanning en väldigt demokratisk utveckling men de som fått problem under resans gång är ni proffsfotografer, för det är nu så att samtidigt som ni klyver hårstrån, så kan i princip vem som helst kan skaffa sig tillräckligt bra grejor och kunskaper konkurrera med er på en marknad det blir allt trängre på. Det om något pekar väl på att vi för länge sedan passerat den gräns där kamerornas tekniska begränsningar utgjort några större problem för vem som helst att skapa bilder av mycket hög teknisk kvalitet.

Jag tror faktiskt inte ni kommer längre i den här diskussionen och om ni inte skyndar er ut och jobbar så kommer någon amatör eller månskensfotograf att ta de bilder ni trodde att bara ni kunde ta. Självfallet finns det sammanhang där jättehög upplösning och fantastisk DR kommer fullt till sin rätt och jag har verkligt stor glädje av detaljeringen min A7r ger (samma sensor som i D800E). Det handlar faktiskt inte alls bara om rent statiska stillbilder utan även om de möjligheter en högupplöst bild kan ge att åka i bilden med zoomning. På exv. museer så zoomifierar man nu en del högupplösta bilder av det skälet.

Jag håller med dig, sa redan för 3 sidor sen att vi inte skulle komma så mycket längre i diskussion. Men jag ska iofs inte gnälla över det, då jag själv bidragit i att hålla den i liv ;-)

Håller även med om att vi bra ljus så utan att testa har jag svårt att tro att det är någon märkbart större skillnad när det gäller brus osv, dock vi upplättning av skuggor vid tex motljus så är det klart att det blir skillnad.

Tog de här bilderna för bildbyrån i helgen, även med stora fönster som gav kraftigt motljus ibland upplevde jag inga större problem med bildkvaliteten. Sen är fönstren utfrätade ibland men det upplever jag inte som något större problem då omgivningen utanför inte är speciellt upplyftande i sammanhanget.


https://lightroom.adobe.com/shares/b1f0c5080a06425986ad2727a8c6878e
 
Jag håller med dig, sa redan för 3 sidor sen att vi inte skulle komma så mycket längre i diskussion. Men jag ska iofs inte gnälla över det, då jag själv bidragit i att hålla den i liv ;-)

Håller även med om att vi bra ljus så utan att testa har jag svårt att tro att det är någon märkbart större skillnad när det gäller brus osv, dock vi upplättning av skuggor vid tex motljus så är det klart att det blir skillnad.

Tog de här bilderna för bildbyrån i helgen, även med stora fönster som gav kraftigt motljus ibland upplevde jag inga större problem med bildkvaliteten. Sen är fönstren utfrätade ibland men det upplever jag inte som något större problem då omgivningen utanför inte är speciellt upplyftande i sammanhanget.


https://lightroom.adobe.com/shares/b1f0c5080a06425986ad2727a8c6878e

Jag gillar att fota i såna miljöer, bra ljus, massor med glas och gångar.

(Trevliga bilder f ö.)

(Hur 17 fick du en property release för stationshuset? Är ju stört omöjligt?!?)

Utbrända fönster tror jag bara är bra, inget DR / NXO problem.
 
Men det problemet är väl löst nu eller hur? Även förstorade sökarbilder kan numera stabiliseras bra.
Tja, jag vet inte riktigt. Jag har en kamera med erkänt bra IBIS men det blir förstås skakigare ju mer man förstorar. Jag tycker inte att det duger riktigt för att kunna ställa in skärpan manuellt, handhållet med ett långt teleobjektiv.

Peaking fungerar ofta bättre, men allra bäst är en bra sökarskiva med snittbild och mikroprismor.
 
Tja, jag vet inte riktigt. Jag har en kamera med erkänt bra IBIS men det blir förstås skakigare ju mer man förstorar. Jag tycker inte att det duger riktigt för att kunna ställa in skärpan manuellt, handhållet med ett långt teleobjektiv.

Peaking fungerar ofta bättre, men allra bäst är en bra sökarskiva med snittbild och mikroprismor.

Återigen, vad har detta med den här tråden att göra?
 
Jag gillar att fota i såna miljöer, bra ljus, massor med glas och gångar.

(Trevliga bilder f ö.)

(Hur 17 fick du en property release för stationshuset? Är ju stört omöjligt?!?)

Utbrända fönster tror jag bara är bra, inget DR / NXO problem.
Tack, har skickat PM så behöver vi inte ta det i den här tråden.
 
Jag håller med dig, sa redan för 3 sidor sen att vi inte skulle komma så mycket längre i diskussion. Men jag ska iofs inte gnälla över det, då jag själv bidragit i att hålla den i liv ;-)

Håller även med om att vi bra ljus så utan att testa har jag svårt att tro att det är någon märkbart större skillnad när det gäller brus osv, dock vi upplättning av skuggor vid tex motljus så är det klart att det blir skillnad.

Tog de här bilderna för bildbyrån i helgen, även med stora fönster som gav kraftigt motljus ibland upplevde jag inga större problem med bildkvaliteten. Sen är fönstren utfrätade ibland men det upplever jag inte som något större problem då omgivningen utanför inte är speciellt upplyftande i sammanhanget.


https://lightroom.adobe.com/shares/b1f0c5080a06425986ad2727a8c6878e

Är det en trend nu att det ska vara lite "high key"? Tänker också på mäklarbilder som verkar försöka leva upp till "ljust och fräscht"-idealen som Fredrik Lindström och kompani skojat lite med från scenen om tidigare.
 
Är det en trend nu att det ska vara lite "high key"? Tänker också på mäklarbilder som verkar försöka leva upp till "ljust och fräscht"-idealen som Fredrik Lindström och kompani skojat lite med från scenen om tidigare.

Nu lär jag få skit när jag själv gnällt om vad det har med tråden att göra... Men vilket fall som helst har det varit en trend i flera år med ljusa och fräscha bilder inom bildbyråvärlden. Skulle säga att det numera är större variation av utbudet när nya bildbyråer som tex Stocksy och Offset har kommit.
 
Återigen, vad har detta med den här tråden att göra?

Om jag ska försvara Per lite (vilket han inte har några problem med att göra själv annars), så handlar tråden om DxO och om exv. Canon missgynnas vid deras mätningar. De testar både sensor och hus med olika objektiv. Vid dessa tester är säkert bildstabiliseringen avstängd rent av men i verkliga livet så har den stor betydelse för hur långt bra man klarar av i en given situation att hålla sig kring bas-ISO eller röra sig så mycket det bara går åt det hållet om det är det man vill exv. just för att få full utväxling av de nya Sony-sensorernas fina DR-egenskaper. Det är ju det Ola försökt tala om då han talar om att han helst vill ligga på ISO 64 om det bara går. Men eftersom han jobbar mycket i studio under kontrollerade former så kan han säkert ofta lyckas med det.

Alla förbättrade sensorprestanda som exv. vi fått genom bakbelysta FF-sensorer (som Canon överhuvudtaget inte har) medverkar till att det blir lättare att hantera både brus på högre ISO och fullt ut dra nytta av de förbättrade DR-möjligheterna i andra änden av ISO-skalan. Canon låg två hela DR-steg efter de bästa Sony-sensorerna redan innan Sony släppte bakbelysta sensorer. Dessa är bara i sin första generation och kanske t.o.m. blir än bättre framöver. Även brusegenskaperna har vässats med dessa nya sensorer så att brushanteringen på höga ISO förbättrats även de.

Funktioner som exv. en förbättrad bildstabilisering som dessutom funkar för precis alla objektiv som skruvas på dessa nya kamerahus i exv. Sony A7-serien drar definitivt sitt strå till stacken för att öka den tekniska bildkvaliteten. Så jag tycker både bildstabilisering i allmänhet och stabilisering av sökarbild och fokushjälp i förstoringsläget i synnerhet kan bidra till att ge skarpare bilder och en optimal teknisk bildkvalitet genom att man slipper gå upp i ISO i onödan. Man slipper alltså att tappa bildkvalitet, vilket man alltid gör när man går upp i ISO. Av det skälet har även bildstabilisering med detta att göra. Men att snittbild och mikroprismor skulle vara ett allvarligt alternativ till peaking med focus aid håller jag inte alls med om. Tittar jag på mina gamla bilder jag tagit med hjälp av dessa optiska hjälpmedel i min gamla Pextax så är det påfallande mer ofta jag haft svårare att sätta skärpan med de hjälpmedlen än om jag jämför (med exakt samma objektiv jag använde för drygt 40 år sedan på 70-talet. Det är ju först nu dessa objektiv verkligen kommit till sin rätt påskruvade på mina A7:eek:r!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.