Annons

Är DXO ett skämt eller vad.....

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu lär jag få skit när jag själv gnällt om vad det har med tråden att göra... Men vilket fall som helst har det varit en trend i flera år med ljusa och fräscha bilder inom bildbyråvärlden. Skulle säga att det numera är större variation av utbudet när nya bildbyråer som tex Stocksy och Offset har kommit.

Ursäkta om någon ser detta som OT men jag tyckte det var så intressant när det kom upp. Fina bilder annars :). De lyfter verkligen fram människorna.
 
Ursäkta om någon ser detta som OT men jag tyckte det var så intressant när det kom upp. Fina bilder annars :). De lyfter verkligen fram människorna.

Jo de är fina och typiska är i detta fallet är bra.

Nu hade Jonas bra ljus men om det inte är bra ljus förstår alla varför DR är en sån fördel om stora delar inte kan konstbelysas utan måste lyftas i efterbehandlingen med bibehållen bildkvalitet.
 
Jo de är fina och typiska är i detta fallet är bra.

Nu hade Jonas bra ljus men om det inte är bra ljus förstår alla varför DR är en sån fördel om stora delar inte kan konstbelysas utan måste lyftas i efterbehandlingen med bibehållen bildkvalitet.

varför denna desperata kamp att ljusa upp alla bilder i bildbehandlingen? låt skuggor o mellandagar ha svärta o kontrast kvar än att göra allt till en grå kontrastlöst trist yta. Är det bara jag som kört Dia med bla velvia o gillar riktiga skuggpartier?
Jag tycker grundförutsättningen är att göra bilden naturlig o jag anser att lyfta skuggpartier kraftigt blir sällan bra oavsett kamera oavsett DR utan då tillsätter jag gärna externa ljus.
 
Jo de är fina och typiska är i detta fallet är bra.

Nu hade Jonas bra ljus men om det inte är bra ljus förstår alla varför DR är en sån fördel om stora delar inte kan konstbelysas utan måste lyftas i efterbehandlingen med bibehållen bildkvalitet.

Visst men det få pratar om är ju att det måste hålla hela vägen. Det mesta handlar om kameran på FS men skriver man ut så måste även skrivaren ge så bra DR som möjligt den med. Alla gör inte det och då tappar man kvalitet. Bildskärmar som är vanligast ändå har ju ännu större begränsningar. De flesta skriver aldrig ut och det handlar ofta om kostnaderna. Det kan jag tycka är lite synd. Jag tycker det är värt vad det kostar att skriva ut mina bästa bilder på en egen skrivare, främst för att jag då har full kontroll på hela kedjan och slipper vänta på någon utskriftstjänst.
 
varför denna desperata kamp att ljusa upp alla bilder i bildbehandlingen? låt skuggor o mellandagar ha svärta o kontrast kvar än att göra allt till en grå kontrastlöst trist yta. Är det bara jag som kört Dia med bla velvia o gillar riktiga skuggpartier?
Jag tycker grundförutsättningen är att göra bilden naturlig o jag anser att lyfta skuggpartier kraftigt blir sällan bra oavsett kamera oavsett DR utan då tillsätter jag gärna externa ljus.

Det har jag redan svarat på. Bildbyråerna och kunderna efterfrågar det. Innan jag lärde mig fick jag t o m bilder underkända i granskningen p g a detta.

Kontrastlösa är de däremot inte, kontrast är inte samma sak som djupa skuggor.
 
Inte alltid men ofta(st). T ex alla studiobilder, porträtt utomhus etc.

(Kul du nämnde 800E, den ger moiré...och även D810. Det skulle inte vara problem sa alla. Doh!)

därför är jag lite tveksam till D810 jag brukar jämnt köpa 2-3 utav uppföljaren just nu avvaktar jag ska plocka ut en D750 o testa kan bli två sådana.
Det som gör att jag tvekar till D810 är dels att den saknar vinklingsbar skärm vore ett stort plus i trånga utrymmen för interiör foto samt att det inte finns lågpassfilter o det kan ställa till stora strul eftersom jag fotar mycket tyg,möbler etc

Därför funderar jag på D750 den har upplösning som räcker nästan samma prestanda på D810,D800 o D750
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...us-Nikon-D810-versus-Nikon-D800___975_963_792

och D750 är klassad som pro kamera så jag får samma service med den som med D800 serien men det som gör att jag tvekar är att dels så tror jag inte kameran är lika hållbar som D800 serien o att den inte kommer kännas optimal med optik som 85 1,4 på men som sagt jag får testa en när jag droppar in min 14-24 på lagning.
Ni som kör D810 har ni haft strul med moire?
 
varför denna desperata kamp att ljusa upp alla bilder i bildbehandlingen? låt skuggor o mellandagar ha svärta o kontrast kvar än att göra allt till en grå kontrastlöst trist yta. Är det bara jag som kört Dia med bla velvia o gillar riktiga skuggpartier?
Jag tycker grundförutsättningen är att göra bilden naturlig o jag anser att lyfta skuggpartier kraftigt blir sällan bra oavsett kamera oavsett DR utan då tillsätter jag gärna externa ljus.

Kan hålla med och jag är också "diaskadad" i det avseendet. Några av de bilder jag själv tycker blivit bra har jag istället gått andra vägen för att lägga stora delar av ytan i fullständig svärta i avsikt att skapa silhuetter av delar av motiven. Det kan ju aldrig få vara ett självändamål att alltid lyfta skuggpartier. Det beror ju alltid på vad man vill uppnå.
 
Det har jag redan svarat på. Bildbyråerna och kunderna efterfrågar det. Innan jag lärde mig fick jag t o m bilder underkända i granskningen p g a detta.

Kontrastlösa är de däremot inte, kontrast är inte samma sak som djupa skuggor.

jag säljer mycket bilder o dom jag jobbar med eftersträvar normala bilder inte överdriven färgmättnad eller superljusa bilder. Visst det skiljer sig beroende på vilka kunder man vänjer sig till alla söker inte samma bilder. Att det skiljer sig vad som man anser rätt är olika själv tycker jag tex en känd svensk naturfotografs bilder är för korrekta i färgerna så dom blir trista istället sedan finns det andra som kör gasen i botten på typ alla reglage.
Finns oftast inget generellt rätt eller fel utan det gäller att lära sig vad ens kunder vill ha så man kan leva på sin fotografering.
 
Kan hålla med och jag är också "diaskadad" i det avseendet. Några av de bilder jag själv tycker blivit bra har jag istället gått andra vägen för att lägga stora delar av ytan i fullständig svärta i avsikt att skapa silhuetter av delar av motiven. Det kan ju aldrig få vara ett självändamål att alltid lyfta skuggpartier. Det beror ju alltid på vad man vill uppnå.

exakt jag tycker att många drar för mycket i skuggor själv gillar jag skuggor!
här är tex exempel på naturliga skuggot
 

Bilagor

  • 42web.jpg
    42web.jpg
    259 KB · Visningar: 41
  • 40web.jpg
    40web.jpg
    385.2 KB · Visningar: 22
  • 47web.jpg
    47web.jpg
    309.3 KB · Visningar: 30
exakt jag tycker att många drar för mycket i skuggor själv gillar jag skuggor!
här är tex exempel på naturliga skuggot

Fina bilder! Nu vet jag inte om du menade just mina bilder, men jag väljer att svara alla fall. I just det här fallet så var det inte så mycket skuggor då det är stora fönster åt alla väderstreck. Annars gillar jag också skuggor, men det ena utesluter inte det andra.

http://www.folio.se/Static/Pictures/lowres/201/f2010137rf.jpg

http://www.folio.se/Static/Pictures/lowres/201/f2010172rf.jpg
 
Fina bilder! Nu vet jag inte om du menade just mina bilder, men jag väljer att svara alla fall. I just det här fallet så var det inte så mycket skuggor då det är stora fönster åt alla väderstreck. Annars gillar jag också skuggor, men det ena utesluter inte det andra.

http://www.folio.se/Static/Pictures/lowres/201/f2010137rf.jpg

http://www.folio.se/Static/Pictures/lowres/201/f2010172rf.jpg

nej absolut inget fel på dina bilder såg naturliga ut gillar det korta skärpedjupet:) vilken optik körde du med?
 
Jag tycker också att det är konstigt detta med menysystemet. Enligt Martin Agfors som ju verkligen träffat Sonys tekniker på mässor och andra träffar i nära tid så är Sonys tekniker tvärtom mycket intresserade av vad folk tycker om deras tekniska lösningar. Jag köper inte alls att ett företag som Sony inte skulle ta användarnas synpunkter på allvar och det är väl klart att ett företag som Sony inte har några problem med att finansiera en insats för att räta upp detta. Jag tror bara att de haft andra prioriteringar.

Dagens kameror är så komplexa och många system överlagrar varandra och har samband och interlock som för många användare är svårförståeliga och näst intill oöverblickbara. Av det skälet så måste nästa generation gränssnitt vara mycket smartare än de är idag. Annars riskerar man att helt enkelt använda kamerorna suboptimalt och det gäller inte minst AF-systemen.

Jag säger inte att Sony inte lyssnar på sina kunder.

Men däremot att de inte verkar bry sig om dem på så sätt att de inte är villiga att rätta till sina fel och oreda i programvara. Det kanske inte är så, men det är så jag uppfattar det (och då inte bara gällande kameor som sagt; lysande hårdvara, men oftast svåranvänd och undermålig mjukvara/användargränssnitt).
 
Tja, jag vet inte riktigt. Jag har en kamera med erkänt bra IBIS men det blir förstås skakigare ju mer man förstorar. Jag tycker inte att det duger riktigt för att kunna ställa in skärpan manuellt, handhållet med ett långt teleobjektiv.

Peaking fungerar ofta bättre, men allra bäst är en bra sökarskiva med snittbild och mikroprismor.

Håller med.

Tycker att det är klart lättare att fokusera manuellt på mina spegellösa kameror (Fuji/Panasonic) med hjälpmedel som peaking och förstoring jämfört med dagens OVF (Nikon DSLR), men inte alls lika enkelt att snabbt få det lika träffsäkert som med en klassisk SLR-sökarskiva (som min gamla Minolta) eller RF-OVF (Leica).

Synd att dagens kamerahus inte kan fixa det bättre på något sätt (men kommer säkert på sikt med utvecklingen av både EVF, sensorer och mjukvara).
 
Intressant att du upplever att de ger moiré. Har själv funderat på en 5DS r, trots dess dåliga DR ;.), för upplösningens skull och det förbättrade färgåtergivningen men kanske ska fundera på 5DS då. Nu har jag svårt att bestämma mig, men min 5D2 börjar kännas gammal och jag får hyfsat i inbyte på Cyberphoto om jag köper en 5DS (eller r) innan sista maj. Men samtidigt kommer 5D4 här framöver, även om det inte lär börja säljas innan årsskiftet så är jag lite osäker hur jag ska göra.

Har du inte bråttom, eller ett akut extremt behov av högre upplösning, så skulle jag helt klart ha väntat på 5D4. Finns en stor möjlighet att de kommer att knappa in på DR-gapet till Sonys ledande sensorer (spekulation/extrapolering av information, så ta det inte för att vara 100% bekräftad fakta).

Även om precis alla kameror kan ta bra bilder med rätt fotograf (redan för hundra år sedan - bara för att då dessa klassiska invändningar emot bättre teknik och framsteg avklarade), så föredrar jag personligen helt klart större dynamik i bilderna än just högre upplösning.

Men vi är alla olika, och är högre upplösning det som främst saknas just för dig, så kör på 5DS (grymt fin kamera) - då är det ingen poäng att vänta längre.
 
exakt jag tycker att många drar för mycket i skuggor själv gillar jag skuggor!
här är tex exempel på naturliga skuggot

Här några exempel på vad jag menar där jag t.o.m. förstärkt skuggorna och skapat silhuetter av dem. Mina skuggor är alltså till skillnad från dina inte helt naturliga.

Den övre bilden från Herat i Afghanistan och är tagen 1972. Det är ett reprofotat dia som jag p.g.a. problemen med förgförskjutningar valt att istället göra svart/vit och lägga på en varmare ton på.

Undre bilden är en safaribild från en tidig morgon på den nästan ändlösa Serengetislätten. Notera ballongflygaren (förstora gärna!) . Ljuset var verkligen gyllene så jag har inte manipulerat det i någon större grad men däremot har jag konsekvent förmörkat bildens nederdel.

Jag är verkligen en fan av bra DR men det hindrar ju inte att man ibland kan hitta på att istället driva kontrasterna helt åt andra hållet av olika skäl. Så hur det nu än är med det så är det ju aldrig fel att ha så bra DR-verktyg i lådan som möjligt också. I färdig bild kanske man trots allt inte har mer än 7-8-9 steg trots att sensorn klarar 12 eller mer. Utgår man från dia så har man ju ofta ännu mindre och där handlar det vid repro snarare att inte tappa ännu mer av det lilla man ännu har.

Bilder med väldigt stort dynamiskt omfång brukar nog de flesta tycka är väl kontrastlösa och tråkiga. Det är normalt inte där de flesta landar i sin efterbehandling.
 

Bilagor

  • Afghanistan_A1_Herat_6_DxO.jpg
    Afghanistan_A1_Herat_6_DxO.jpg
    44.4 KB · Visningar: 19
  • Tanzania Safari 2012 -154-2_DxO_2.jpg
    Tanzania Safari 2012 -154-2_DxO_2.jpg
    33.6 KB · Visningar: 26
Senast ändrad:
här är en länk där man ser hur illa det ser ut när man tror att kamerans DR är räddningen för allt. Många bilder ser så trötta ut där urtvättade ingen kontrast ingen svärta.
http://ryanbrenizer.com/2014/10/review-nikon-d750-and-d810/


kolla tex första bilden på killen som lutar sig
sedan bilden på brudparet som håller om varandra
bilden på gubben som ler mot bruden med ryggen mot kameran

i sådana lägen kör jag alltid extern ljus för jag gillar inte urtvättade bilder utan kontrast.
jag undviker för höga iso tal aldrig över iso 800 denna bild är tagen på iso 400 med upplättningsljus.
 

Bilagor

  • 34web.jpg
    34web.jpg
    451.2 KB · Visningar: 38
Har du inte bråttom, eller ett akut extremt behov av högre upplösning, så skulle jag helt klart ha väntat på 5D4. Finns en stor möjlighet att de kommer att knappa in på DR-gapet till Sonys ledande sensorer (spekulation/extrapolering av information, så ta det inte för att vara 100% bekräftad fakta).

Även om precis alla kameror kan ta bra bilder med rätt fotograf (redan för hundra år sedan - bara för att då dessa klassiska invändningar emot bättre teknik och framsteg avklarade), så föredrar jag personligen helt klart större dynamik i bilderna än just högre upplösning.

Men vi är alla olika, och är högre upplösning det som främst saknas just för dig, så kör på 5DS (grymt fin kamera) - då är det ingen poäng att vänta längre.

Är egentlige inte panik, utan det är nog mest köpdjävulen som ropar..Nä det mest logiska är nog att vänta på att 5d4 kommer, hoppas bara den kommer före jul.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.