Peter-L skrev:
Är det inte dags att skapa lite perspektiv i tråden??
Perspektiv kräver nog verklighetsförankring..
Du klagar på de på de som "klagar," och propagerar för respekt gentemot entusiasterna.. Men du glömmer att det finns fler som
också förtjänar respekt.
Själv säljer jag, men som fotograf skulle jag aldrig överleva i trakten. Därför kombinerar jag med annan verksamhet också.. För att slippa resa flera timmar varje dag. Det har jag alltid gjort eftersom jag inte prioriterat att flytta på mig dit fotojobben finns. Många andra i närheten har minskat sina fotoverksamheter, börjat kombinera med annat eller lagt ner helt. Tidningarna använder allt färre fotografer, journalisterna kan fotografera i stället och gratisbilder finns det gott om i världen. Fotograf är ett hotat yrke och att tro att varenda fotograf som klarat de sista 10 åren ska kunna fortsätta så enkelt som med ditt ord "Sälj!" i 10 år till är inte realistiskt. (Personligen tänker jag fortsätta, men inte där jag bor nu. Inte i en kommun som denna.)
En dag för mig kan innebära
Tre timmars resa för 30 minuters jobb. Eller så kan det inebära att man ska resa ännu längre flera dagar. I trakten funkar det inte och inte är det väl konstigt heller med tanke på att marknaden byggs upp med gratisbilder och att inga med F-skatt ens får visa sina bilder på bibblan. Man ställer liksom ut i hela Europa och landet lätt, men i lilla Grums får man inte ens hyra plats av kommunen för samma ändamål. Sjukt!
Kommunen där arbetslösheten är extremhög och där folk hellre knarkar eller går på illegala spelklubbar i stället för att jobba tycks tyvärr inte intresserad av att göra så mycket för företagarklimatet eller det ev. skapandet av nya arbetssituationer som företag skulle kunna ge och som i sin tur skulle kunna bidra till en attraktivare kommun.
Och inte fasen satsas det i den offentliga sektorn på varken vård eller skolor i stället heller så. Allt fler gör som mig och flyttar, även bland de som arbetat i den sektorn. Invånarantalet sjunker fort! Och någon vidare marknadsföring av kommunen finns inte att skryta med.. De försöker ju knappt.