Annons

Är det fel på mitt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

deviantuRT

Aktiv medlem
Köpte mig ett Tamron AF SP 90/2,8 Di VC USD Macro 1:1 for Nikon objektiv idag och gick ut för att testa det med min D600. Jag har fler Tamron-objektiv både ett 24-70 och 70-200, men jag tror inte mitt nyinköp fungerar som det ska, men jag vill bara ha det konformerat så jag kan gå till butiken med lite mer skinn på näsan.

Det är helt enkelt som så, när jag kör kameran i manuellt läge går det bra att välja fritt gällande slutartiden, men bländaren har jag liksom ingen kontroll över. Ibland kommer jag ner till 2,8, men då har jag inget fokus. Sedan när man till exempel kör på 4 i bländare och en viss slutartid och ska börja fotografera, så kan bländaren ändras. Även när jag väljer läget på kameran då bländaren är fixerad kommer jag inte ner till 2,8.

Är det någon inställning på objektivet som jag missat eller på kameran? Eller är det helt enkelt som så att objektivet inte är okej.


Kan även tillägga att jag provat objektivet på min gamla D3100 och det är samma problem där.

Tack på förhand
 
Okej! Det är många termer att hålla reda på och här var något som jag missat helt! Men då vet jag att det inte är trasigt i alla fall. Tack för ett snabbt svar.
Så här skriver Nikon själva om fenomenet. Nikonartikel
Visserligen en gammal artikel, men gäller än i dag. Andra fabrikat kan fungera annorlunda så att det inställda bländarvärdet visas och inte "det verkliga" som på Nikon. Dessutom har du köpt ett förbaskat bra objektiv som jag själv har och använder till allt möjligt.
Anders W
 
Det här kan orsaka en del oro ifall man inte vet orsaken till det hela. Vilket är anledningen till att andra tillverkare har valt att istället visa den nominella bländaren även vid utdrag till skala 1:1, som t.ex. Canon ifall jag inte minns fel (har inget makroobjektiv till mina Canonkameror att prova med). Har själv samma Tamron-makroobjektiv som du till mitt Sony-system, fast utan objektivstabilisering (finns ju i kamerahusen), så jag vet att Sony har valt att inte göra på samma sätt som Nikon utan som Canon (i alla fall när det gäller A-mount - har inget E-mountmakro).

För oss som användare spelar det ingen som helst roll vilken metod som tillverkaren ifråga har valt. Man behöver inte hålla reda på vilket eftersom kameran mäter exponeringen genom objektivet så att exponeringen blir rätt vare sig kameran rapporterar det nominella bländarvärdet vid, säg, skala ca 1:1,5, alltså 1:2,8 som Sony (och sannolikt Canon) gör, eller som ungefär 1:4 som din Nikon gör. Med samma ISO kommer alla kamerorna ändå att välja samma exponeringstid.

Kör man manuellt och med en extern exponeringsmätare så behöver man dock veta vilken metod som kameratillverkaren har valt. Som alla gamla manuella analogkameraanvändare vet, så behöver man använda en förlängningsfaktor med fotografering vid stor avbildningsskala. Vid skala 1:1 blir förlängningsfaktorn 4 gånger (dvs man behöver använda 4 gånger längre exponeringstid eller 2 EV-steg större bländare).

OM du läser av den bländare som står på objektivets bländarring vid t.ex. skala 1:1,5 behöver du i ditt fall vid extern exponeringsmätning använda en förlängningsfaktor av 2 ggr (2 ggr längre exponeringstid eller ett EV-steg större bländare). Teoretiskt, för ditt Tamronobjektiv blir det något mindre än 2 - se nedan. Ifall du läser av den bländare som din Nikon-kamera rapporterar (bör bli något mindre än 1:4 vid skala 1:1,5) skall du däremot förstås INTE använda någon förlängningsfaktor.

Detta är teoretiska beräkningar som funkar alldeles utmärkt FÖRUTSATT att fokuseringen sker genom att hela objektivpaketet flyttas ut vid makrofotografering. Gäller för äldre makroobjektiv och för modernare med 50 mm brännvidd eller kortare. Dock vanligen inte för modernare makroobjektiv med längre brännvidder - där använder man innerfokusering och reducerar objektivets brännvidd vid fokusering på nära håll. Mitt Tamron 90 mm-objektiv blir ett 70-75 mm-objektiv vid skala 1:1. Anledningen är att det blir billigare för tillverkarna att göra så - objektivets fokuseringssnäcka kan göras kortare. Innebär att förlängningsfaktorn för Tamron-objektivet blir mindre än 4 ggr vid skala 1:1. Kolla vad din Nikon-kamera rapporterar för bländare vid skala 1:1 med ditt Tamron - skulle tro att kameran därför kommer att visa runt bländare 1:4,5 - inte 1:5,6.
.
 
ANNONS