Annons

Är det bara jag, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
RX100 II-tråden var bara ett exempel på att trådarna sticker iväg. Poängen är att det går utmärkt att skapa en ny tråd när man vill avvika från ämnet :)
Jo, jag vet förstås att man kan skapa nya trådar, och det händer t.o.m. ibland att jag kommer ihåg att göra detta... Problemet är bara att många av oss (och jag tillhör definitivt dessa), har väldigt svårt att se när det sticker iväg. För min del är det vanligen så att jag "instinktivt" svarar på den fråga jag nyss läst (vi vill ju gärna hjälpa om vi kan) utan att först varje gång kolla hur tråden har börjat. T.o.m. i RX100 II-tråden, där det var jag själv som startade den och skrev ämnet...

F.ö. tycker jag inte alls att det är konstigt att så många trådar skenar iväg åt massor av olika håll. Detta är ju precis så det går till överallt annars - "In Real Life". När man sitter på en fotoklubb och snackar med andra fotokompisar. Eller träffas på Fotofikat här i Göteborg (och säkerligen överallt annars också). Eller i vilken förening som helst. Utom vid formella sammanträden - där kan det vara strikt. Vilket också har medfört att nära nog inga människor kommer dit längre överhuvudtaget - nutidsmänniskan sysslar mycket hellre med roligare saker än att behöva sitta på hårt styrda och tråkiga sammanträden. Man ägnar sig åt annat, eller sticker till nätet för att försöka slippa sådant...

Det jag för min del har vant mig vid ute i samhället under mina tidigare 70 år har ingen som helst likhet med dessa modererade forum (obs - jag säger inte alls att modereringen ska upphöra - jag anser att den behövs på det tämligen anonyma nätet), så denna "enkelspårighet" lär nog aldrig hinna att bli naturlig för min del. Inte heller har jag ens en endaste gång tidigare råkat ut för någon moderering som berott på mig, vare sig på något annat forum eller i något annat sammanhang i samhället. Aldrig.

Dessutom påstår jag att det aldrig någonsin tidigare i mänsklighetens hela historia (kanske 200.000 år eller så) har funnits några moderatorer som har övervakat oss när vi har suttit runt lägerelden och tjattrat. Förvisso har det emellanåt dykt upp en och annan galen diktator som har byggt upp övervaknings- och kontrollsystem, men det är ju liksom så att ingen annan vill ha detta, och de kastas över ända så fort det bara går (ifall dessa är hänsynslösa nog går det som bekant tyvärr inte alltid särskilt fort).

Att kunna tala fritt om vad som helst är något så grundläggande naturligt för oss alla, att det säkerligen är en helt hopplös uppgift att få oss samtliga att naturligt och hela tiden följa alla dessa skrivna eller oskrivna forumregler. Måste väl snabbt säga att alla självklart ska skriva seriöst och inte förolämpa andra. Inte ens de klåpare till kameraproducenter som inte kan se till att ta fram precis en sådan kamera som JAG vill ha, och är korkade nog att inte begripa exakt hur en sådan ska se ut, ska behöva förolämpas för sin uppenbara dumhet (fast de flesta av oss har väl av tanklöst råkat göra just detta)...

Att ytterst få av oss bär naturligt sen födseln med oss en specifik uppsättning av trots allt väldigt artificiella forumregler, som inte finns någon annanstans i samhället. Där gör vi alla som sagt på ett helt annat sätt. Vill därför se lite respekt för detta, och hellre att det kanske skapas något här i forumet som är bättre anpassat till hur vi människor faktiskt är.

Till sist, du har helt klart för dig hoppas jag, att det knappast bekommer mig alls ifall inlägg flyttas till någon annan tråd, åtminstone så länge det inte blir alltför rörigt. Men det finns annat som har gjort mig mycket upprörd.
.

JDet jag för min del har vant mig vid ute i samhället under mina tidigare 70 år har ingen som helst likhet med dessa modererade forum (obs - jag säger inte alls att modereringen ska upphöra - jag anser att den behövs på det tämligen anonyma nätet), så denna "enkelspårighet" lär nog aldrig hinna att bli naturlig för min del. Inte heller har jag ens en endaste gång tidigare råkat ut för någon moderering som berott på mig, vare sig på något annat forum eller i något annat sammanhang i samhället. Aldrig.

Vad du har "råkat ut för" i samhället har inte med moderering här att göra - följer du inte reglerna så kan du bli modererad ...

Dessutom påstår jag att det aldrig någonsin tidigare i mänsklighetens hela historia (kanske 200.000 år eller så) har funnits några moderatorer som har övervakat oss när vi har suttit runt lägerelden och tjattrat. Förvisso har det emellanåt dykt upp en och annan galen diktator som har byggt upp övervaknings- och kontrollsystem, men det är ju liksom så att dessa kastas över ända så fort det bara går (ifall dessa är hänsynslösa nog går det som bekant tyvärr inte alltid särskilt fort).

Så bra, men det har inte med reglerna här att göra.
Detta är något så oerhört naturligt för oss alla, att det säkerligen är en helt hopplös uppgift att få samtliga att naturligt och hela tiden följa alla dessa mer eller mindre skrivna forumregler. Måste väl snabbt säga att alla självklart ska skriva seriöst och inte förolämpa andra. Inte ens de klåpare till kameraproducenter som inte kan se till att ta fram precis en sådan kamera som JAG vill ha, och är korkade nog att inte begripa exakt hur en sådan ska se ut, ska behöva förolämpas för sin uppenbara dumhet (fast de flesta av oss har väl av tanklöst råkat göra just detta)...

Det är valfritt att läsa reglerna för deltagande i forumet, men om man inte läst dem och blir modererad tycker jag inte man ska klaga.

Att ytterst få av oss bär naturligt sen födseln med oss en specifik uppsättning av trots allt väldigt artificiella forumregler, som inte finns någon annanstans i samhället. Där gör vi alla som sagt på ett helt annat sätt. Vill därför se lite respekt för detta, och hellre att det kanske skapas något här i forumet som är bättre anpassat till hur vi människor faktiskt är.

Till sist, du har helt klart för dig hoppas jag, att det knappast bekommer mig alls ifall inlägg flyttas till någon annan tråd, åtminstone så länge det inte blir alltför rörigt. Men det finns annat som har gjort mig mycket upprörd.

Trist om det finns saker som gjort dig mycket upprörd, men när du inte skriver vad det är är det svårt att kommentera.

Såklart, det kan du inte kommentera, och det var ine heller meningen att du skulle göra. Helst vill jag försöka glömma detta, ifall det går.
.

Såklart, det kan du inte kommentera, och det var ine heller meningen att du skulle göra. Helst vill jag försöka glömma detta, ifall det går.
.

Så bra - det här var en ganska bra bekräftelse på meningslöst inlägg som ska modereras bort. Om du inte ens kan svara på varför det ska ligga kvlar kan det tas bort ....

Man måste inte svara på alla inlägg ...

Jag tycker att det är gravt missvisande att likna det som händer i vissa trådar i sonyforumet vid naturligt chatter vid en lägereld som störs av moderator och forumregler. Ur mitt perspektiv handlar det snarare om en liten grupp som har utvecklat en egen jargong av "spontanitet" som dom känner sig väldigt bekväma i. Att beteendet skulle vara en nödvändig del av en kreativ process är bara nonsens enligt mig. Det är bara att ta en titt på forumet Dyxum för att se skillnaden. Där driver trådar också iväg ibland men utan att tappa direkt koppling till ursprungsfrågorna och inte regelmässigt och efter ett återkommande mönster av en liten grupp som jag uppfattar händer här.

...(och gör något åt din tapatalk)

Hemskt ledsen för problemen med mina inlägg, men jag använder senaste versionen av Tapatalk och den genererar uppenbarligen korrekt HTML-kod. Varför Fotosidan inte känner igen koden förstår jag inte, kan problemet finnas på er sida?

Jag har varit bortrest utan uppkoppling. Snabbt ögnat igenom tråden och tycker Afe svarar bra.

# det verkar skumt att det inte står ngnstans att moderering inte tas i tråden, men gärna i Fotosidan.se-forumet. Det skall vi förtydliga.
# Mats Lillnor blev avstängd och det tycker jag fortfarande var rätt.
# Långa trådar används för att flytta långa trådar dit. Trådar som syns för ofta i vår lista på framsidan. Inte alla trådar.
# Sony-forumet beskrivs av ungefär 50/50 på två olika sätt. Vissa tycker att de skall få "äga" tråden medan andra tycker att den inte skall vara en chatt. De som är för "chattandet" fortsätter agitera för sitt men verkar inte se att andra inte tycker som dem.
# Det finns inget konspirationer när vi kikar på Sony-forumet. Vi vill att alla skall trivas och att alla forum skall modereras på samma vis.
# Vi bestämmer över Fotosidan och en av reglerna är att ingen äger trådar, det gör vi.
# Om vi kan hitta ngn lösning för Sony-folket så är jag gärna med på det. Jag tror jag föreslagit att vi kan skapa ett nytt forum. Det är fortfarande öppet som förslag.

Att få alla att trivas på ett forum måste vara bland det svåraste som finns. Jag själv har ju varit lite "busig" då och då under min tid på fotosidan. Taket har blivit några meter lägre, jag misstänker att det är runt 20 personer som lider av detta (räknar med mig själv också) men man måste ändå försöka se detta ur Fotosidans ögon och faktiskt acceptera att det är viktigare att hålla majoriteten av medlemmarna nöjda. Även om jag tycker att modereringen har blivit lite väl överdriven så tror jag att det har blivit lite mer trivsamt för dom allra flesta medlemmar. Sonytrådarna var mest utsatta för moderering. Dom har ju faktiskt en tendens att kunna spåra ur, flera hundra sidor där det knappt diskuteras om kameran i fråga, ibland inte om nån kamera öht. Det var skitrolig läsning, MEN! Jag tror inte att majoriteten av medlemmarna tyckte det. Och det är nog det man får försöka leva med. Anders, jag blev skittrött på dig när du blev moderator och började förstöra alla "roliga" trådar ;-) men du gör ett bra jobb. Sänk garden en aning bara, då blir du min hjälte också =D

Har aldrig varit i just sonydelen av forumet men vill i alla fall nämna att det jag sett av modereringen tycker jag har varit helt korrekt, och nödvändig. Utan den hade jag aldrig orkat läsa nåt på fotosidan. Högljudda, självcentrerade bajskastare med damp och schizofrena tendenser finns det en hel del av i världen och de älskar inget högre än att få ta över och vältra sig i sin egen fullkomlighet på internetforum. Fortsätt det bra jobbet moderatorer!

Och iom tråden funderar jag om jag själv bryter mot reglerna med mitt inlägg även om jag inte menar någon speciell person. Men iom att min schizofreni är relativt under kontroll, och att jag är vuxen, så kommer jag överleva om de duktiga moderatorerna filtrerar mig...

Ha det bra alla! Prova lite vänlighet. Det gör inte ont. Tvärtom.

Jag har väl inte varit så aktiv på sonyforumen själv,men man går ju in och tittar varje dag i princip.

Visst har det väl tjafsats lite väl mycket ibland och det verkade vara samma personer hela tiden,men jag har aldrig stört mig på det utan har fått mig många goda skratt istället.

Alla är ju mer eller mindre aktiva och kunniga och en del ylar på ändå.

Jag har aldrig stört mig på det iaf,skulle tro att det är ytterst få personer som gör det.

Sony forumet har ju dött lite också sen ni började moderera allt,om dom här personerna slutar och skriva helt,så kan ni nog nästan lägga ner hela forumet.

Sony forumet har ju dött lite också sen ni började moderera allt,om dom här personerna slutar och skriva helt,så kan ni nog nästan lägga ner hela forumet.

En etablerad erfarenhet i managementsammanhang är att om man får tyst på dem som pladdrar oavbrutet på alla möten, så kan man nästan säkert räkna med att andra vågar yttra sig också.

En etablerad erfarenhet i managementsammanhang är att om man får tyst på dem som pladdrar oavbrutet på alla möten, så kan man nästan säkert räkna med att andra vågar yttra sig också.

Jo är man så blyg/hämmad/feg så tycker jag synd om dom,då måste dom ha stora problem med att leva i samhället också.

står hela sonyforumet och hänger på en handfull personers aktivitet?

Det har jag väl aldrig påstått heller,men dom stod väl för kanske 75% av aktiviteten på forumet.

Och många av dom var ju lite kunniga också det är ju bra att ha några såna för tex nybörjare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar