Annons

Är det bara jag, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte klagat hos någon, men jag får nog hålla med om att Sony-forumet tidigare snarast hade något slags drag av privat kafferep. Övriga medlemmar förutom den inre kärnan av inbitna kaffehinkare gjorde sig knappast besvär. Huruvida varje enskild moderering varit korrekt tänker jag inte ge mig på att bedöma, men att någon typ av åtgärd var nödvändigt kan jag skriva under på. Bara som motvikt till kafferepsdeltagarna i den här tråden som tycker att allting var fantastiskt tidigare alltså... Det är nämligen ofta så att de som för mest väsen är de som blivit modererade, medan de övriga som störs av de modererades, på ett eller annat sätt, frikostiga användande av tangentbordet inte alls i samma utsträckning delar med sig av sin åsikt. Nu vet jag ju att detta inte är något som nämnda kafferepsdeltagare kommer att ta till sig, och än mindre hålla med om, men det ligger i sakens natur. Övriga får väl bilda sig en egen uppfattning.

Jag tycker moderingern varit för hård nu senaste halv året, klippts en massa i onödan. Tycker dock att den var för slapp för 2 år sedan (då hade moderering behövts kanske)

Trodde forum var en blandning där folk med frågor, diskussioner och problem möts. Andra hjälper andra. Men ska den vara intressant måste det nog fyllas ut med annat
Lite som en foto klubb (eller någon annan hobby klubb för den delen) diskuteras 10-30% foto, 30-50% fotorelaterat och 50% "sandlåda snack"

Låt långa trådar vara efter flera hundra inlägg kan man tolerera mer OT. Ingen ny på tråden kommer läsa flera hundra saker innan de skriver något ändå.... Så skall man klaga på detta blocka trådlängden till max 200 inlägg. Jag har insett och lärt mig mycket av OT. Mycket av det var bra men skulle kanske varit en egen tråd, men detta skulle och håller på att ta död på spontaniteten. De flesta andra forum jag är på är inte i närheten av så hårt moddade som FS. De flesta är glada åt ALLA aktiva medlemmar och inlägg. Att skriva vi som inte tillhör innersta klubben blir ju lite konstigt. "Alla" kan ju skriva va de tycker. De som bara läser och inte skriver något lär ju inte hjälpa någon annan. Jag tycker att hjälpa någon annan (åsikter, hjälp, diskussion) är viktigt. Göra detta med äkta hälften skulle inte ge något om det gäller kameror....

Men jag är glad att FS finns :)

Detta är min privata åsikt.....

OK, du får se det som hot eller vad du vill. Min poäng är att det finns forumregler som alla medlemmar accepterat när de gick med här. Om man inte följer dem riskerar man avstängning.

Jag är bara en simpel moderator och följer de regler som finns (oftast), men det är så klart upp till Fotosidans ägare att avgöra hur hårt dessa regler ska tillämpas. Jag tycker dock det är fånigt att skylla på oss när det handlar om att du (eller andra) inte följer de regler du en gång accepterat.

Anders, kan du inte vara lite mer noga i läsandet och reflektionerna.

Kommentaren om "hot" var inte min, utan jag citerade Sten-Åke och sa att jag inte håller med om det han sa. Att jag sedan korrigerade att "påpeka att brott mot regler leder till avstängning" faktiskt är något som benämns just med ordet "hot", när du av någon anledning kommenterade det i min text.

I sammanhanget en ganska oviktig sak som inte alls är kärnan i mitt inlägg. Jag tycker inte det är fel att hota om det nu är så man satt upp reglerna, men det är fel att låtsas som att när man gör det att det inte är ett hot. Det är vad ordet betyder och har absolut noll att göra med om jag uppfattar det som ett hot eller inte, fast jag antar att du vill att andra ska uppfatta precis det du menar när du skriver. Sen må du kanske tycka att hot är ett negativt värdeladdat ord och hellre vill göra en omskrivning med ord som påpeka, men det spelar ju ingen roll eftersom ordet betyder exakt detta som du beskriver med ditt påpekande.

Nu till det viktiga.

Visst, du är "bara en enkel moderator...", säger du men det är faktiskt du som för fotosidans oficiella talan emot oss och ställer dig bakom agerandet. Nu gissar jag att det inte var din idé att stänga av mig eller kanske inte ens är helt överens med David om att det var korrekt och att ni såklart måste hålla en enad front. Du kan gärna berätta det eller inte, spelar ingen roll, men får finna dig i att det är dig jag vänder mig till när jag kritiserar Fotosidans agerande, så du kan inte gömma dig bakom att det är sitens ägare som fattar besluten när de har ställt fram dig i första ledet.

Jag skulle uppskatta om du kunde ta den här diskussionen till sitt slut och vara precis i vad du skriver istället för att svara med "goddag yxskaft" och sedan stänga tråden och plocka bort obekväma inlägg och gömma undan diskussionen och hemlighålla den osv. som tyvärr är den metod som brukligen används. Du skrev nyligen "Självklart kan man diskutera detta, men diskussionen ska tas i rätt forum (som är detta)"

Nu diskuterar vi detta, i rätt forum, utan personangrepp och håller oss till sanningen. Ok?

Du hänvisar till "forumreglerna".
För de första är de sannerligen inte enkla att hitta, men genom att söka på det ordet så hittade jag dem och de finns att läsa här: http://www.fotosidan.se/cldoc/rules.htm

Jag har nu läst igenom dessa extra noga och inte på ett enda ställe nämns det överhuvudtaget att man inte får kommentera moderation i forumen så som du upprepade gånger påstår.

Det som hände i fallet med min avstängning var att jag först fick en skriftlig varning från Elmfeldt för länge sedan som jag tog till mig och håller med om att den var befogad. Sedan fick jag en som jag ser det struntvarning som inte alls var befogad och drog på mig nån sorts påhittade poäng i dåligt uppförande. Kan tänka mig att det bara var ett tillfälligt misstag...

Sedan när den diskutabla flyttningen av tråden "Sonys kameror och kanske andra" gjoordes till forumet "Långa trådar" så kritiserade jag detta, självklart på en plats där andra forumdeltagare kunde se det i ursprungsforumet. Dessa inlägg plockades bort och jag blev varnad för att så får man inte göra. Alltså informationen om att det var mot forumreglerna (vilket tydligen inte stämmer) förmedlades samtidigt som varningen.

Då tog jag till mig det och upphörde med att göra så. Istället skrev jag en rad med en länk som innehöll texten "Diskussionen om trådflytten finns här".

Då blev jag avstängd. Efter detta meddelades att "att hänvisa till var en diskussion förs är självfallet samma sak som att diskutera det i forumet". Jag håller definitivt inte med om detta och blev fråntagen möjligheten att bemöta det och tycker det är mycket dåligt att exekvera en ny odokumenterad regel och att sedan förklara den efteråt. Liknar Orwells djurfarmen med grisarnas deklaration på laduväggen sm ändrades vartefter.

Skulle uppskatta ett seriöst bemötande av detta med en precis förklaring vilka skäl ni tycker att ni hade när ni stängde av mig, men hyser tyvärr ingen större förhoppning att ii kan göra det och att hålle er till sanningen.

/Mats

Den oerhörda spontaniteten har redan förvandlat RX100 II-tråden till en privat tillställning som handlar om allt utom kameran ifråga. Tämligen tröttsamt för alla andra.

För min del (och med säkerhet även för alla nuvarande tråddeltagares del) så är både du och alla andra YTTERST VÄLKOMMNA att skriva om RX100 II i sagda tråd. Ju fler ju bättre.
.

jag har inte klagat till moderator men jag håller verkligen med afe´s beskrivning om privat sandlåda. Och av att forumtrådar mer verkade fylla en social funktion för ett gäng skribenter än om att fungera som relevant kunskapsbank/diskussionsforum.

+1.......................

En länk till forumreglerna finns längst ner på alla sidor, så de är inte så svåra att hitta. Det står inte uttryckligen något om att diskutera moderering, men det står att man ska hålla sig till ämnet. I utrustningsforumen kan moderering aldrig höra till ämnet.

En länk till forumreglerna finns längst ner på alla sidor, så de är inte så svåra att hitta. Det står inte uttryckligen något om att diskutera moderering, men det står att man ska hålla sig till ämnet. I utrustningsforumen kan moderering aldrig höra till ämnet.

Så det där är alltså ditt svar på mitt inlägg?
Patetiskt.

Du Anders har uttryckligen, upprepade gånger, påstått att just diskussion om moderering har en särställning och inte alls är likställt med annat som är off topic.

Det är också tydligt att du t.ex. till Lennart nyligen påstod detta kombinerat med ett hot om avstängning just för att detta specifikt skulle bryta mot forumregler.

Om någon nämner något som har med moderering städas det konsekvent omedelbart bort.

Att hänvisa med en länk till något annat ämne vilket som helst anses ok, men om man med en enda rad hänvisar till var diskussionen förs så blir man avstängd med motivering att detta är samma sak som att föra diskussion om moderering i forumet, vilket alltså meddelades efter avstängningen!

Vilket jäkla struntprat att du inte skulle hävdat att just detta var en allvarlig förseelse och att det stod i forumreglerna. Svagt och dåligt Anders.

Jag hade inga höga förhoppningar, men det här är nästan lågvattenmärke.

/Mats

Jag tvivlar på att du blir nöjd oavsett vad jag svarar, men att starta en massa trådar om t.ex. Majsodling i Sonyforumet är lika OT som om de handlar om moderering och kan resultera i avstängning. Några ytterligare kommentarer på dina ganska otrevliga inlägg mot mig här tänker jag inte försöka mig på.

Jag tvivlar på att du blir nöjd oavsett vad jag svarar, men att starta en massa trådar om t.ex. Majsodling i Sonyforumet är lika OT som om de handlar om moderering och kan resultera i avstängning. Några ytterligare kommentarer på dina ganska otrevliga inlägg mot mig här tänker jag inte försöka mig på.

Jag hade bestämt mig för att kapitulera inför övermakten, men kan inte låta bli att sprattla lite: först och främst, jag är inte en av dem som var pådrivande när friheten var som störst i forumet, jag var nog däremot en av dem tystlåtna som trivdes bäst då. Nya infall varje dag, om nån av er minns så hade den numera officiellt förhatlige Mats flera tips/förhoppningar om vad nästa generation Sonykameror kunde innehålla. Hans teori om att Sony kommer att leverera en kvadratisk 30x30mm sensor gav mig en fantastisk aha-upplevelse: Hasselblad next generation! Varför vill någon vettig människa strypa denna typ av kreativt tänkande? Bara genom att tillåta total frihet (inom ramarna för förtal av andra) kommer dessa idéer fram.

Sedan det som triggade mig: Blir den person som försöker få folk att beskriva majsodling i något av era fora avstängd? Oavsett i vilket forum han/hon framförde det påståendet? För ni har väl inget forum för just majsodling? Avstängd?! Vem vet, denne person kanske kan koppla ämnet till en Sony-kamera på något innovativt sätt? Majsodling, bring it to us!

Nu kryper jag tillbaka under täcket, jag borde väl inte ha kollat vad som händer här ute, för då måste man ju ta ställning - eller?

Det ligger en hel del i vad du skriver...

Majs? Ja, varför inte? Är övertygad om att en majskamera skulle tas emot med öppna armar av alla miljövänner! :)
.

...om nån av er minns så hade den numera officiellt förhatlige Mats flera tips/förhoppningar om vad nästa generation Sonykameror kunde innehålla. Hans teori om att Sony kommer att leverera en kvadratisk 30x30mm sensor ...

Nu kanske jag har missat något, men om det är förbjudet att i Sonyavdelningen spekulera i hur kommande kameror ska se ut, så tycker jag verkligen att reglerna borde ändras.

Jag föreslår att FS snarast ändrar reglerna så att det blir förbjudet att kommentera moderering i trådarna. Så funkar det på i stort sett alla seriösa forum och det finns ingen anledning till att det inte skulle göra det även här.

Var det där som du skrev i anslutning till mitt inlägg riktat till mig eller någon annan?
/Mats

Man blir så trött på Sony-trådarna, trist. Varför är det inte så i Canon- eller Nikontrådarna? Vad gäller Sony så är det verkligen så att ett fåtal personer tagit sig rollen att totalt dominera och oftast skriva riktat till varandra, de kan väl maila varandra istället så vi andra slipper läsa allt tjafs. Dessutom inlägg som är som en halv roman, gör det omöjligt att följa trådarna om man inte som de tycks ha all tid i världen att ägna åt just detta forum. Säger igen, ut och fotografera istället!

Man blir så trött på Sony-trådarna, trist. Varför är det inte så i Canon- eller Nikontrådarna? Vad gäller Sony så är det verkligen så att ett fåtal personer tagit sig rollen att totalt dominera och oftast skriva riktat till varandra, de kan väl maila varandra istället så vi andra slipper läsa allt tjafs. Dessutom inlägg som är som en halv roman, gör det omöjligt att följa trådarna om man inte som de tycks ha all tid i världen att ägna åt just detta forum. Säger igen, ut och fotografera istället!

Tycker att forum hellre ska vara levande med flera uppdateringar per dag. Blir det bara som du vill sker inte mycket. Dels inte lika många sony fotografer som cannon och Nikon som numera behöver 2 forum för att inte översvällas. Nu är jag nästan aldrig i dem då jag inte har en DSLR av det märket och inte ser nyttan. Men jag tycker detta är roligt som det är. Smaken är som baken. Jag tycker det är bra. Bara idag lärde jag mig hur jag fick en bättre view över Dpreview vilket kommer hjälpa mig mycket...

Finns det ingen funktion i forumet att man kan spärra att se inlägg av vissa personer? Detta vore ju en bra funktion för de som stör sig på vissa personer.

Varför blev du så trött, jag förstår inte. Jag blir trött *nu* när jag ser resultatet av Fotosidans aggressiva moderering. Vart tog alla intressanta diskussioner vägen? Ingen vågar längre komma med ett kontroversiellt inlägg, locket är på.

Du refererar till CaNikon-trådarna, de läser jag inte. Där är väl, antar jag, alla inlägg artiga och välborstade, ingen sticker ut utan alla kramar varandra och alla hyllar sitt eget märke? Jag gissar att det är så, eftersom du tar upp dem som exempel på hur Sony-forumen borde vara, för där var inte alla artiga (jo de flesta var det faktiskt), ingen var välborstad - och där var kritiken mot det egna märken ibland massiv.

Sedan fanns det där som jag tyckte var så fantastiskt, mer eller mindre galna idéer om hur Sony borde gå vidare. The sky was the limit, nu är som sagt locket på, tystnad råder. Förhoppningsvis är locket inte på för Sonys utvecklare, jag hoppas att Fotosidan inte har tentakler i Japan! ;-)

Ja och så var det där med romanerna. Hur svårt är det att låta bli att läsa något som man vet att man inte kommer att gilla? Och om forumet inte innehåller något alls som du gillar, så är det väl jätteenkelt att välja bort det?

Självklart kan man diskutera detta, men diskussionen ska tas i rätt forum (som är detta) - att skapa såna här trådar i ett utrustningsforum borde t.o.m. alla OT-älskare förstå att det bryter mot forumreglerna. Därför flyttade jag tråden hit, och kommer ta bort eventuella liknande trådar om de postas igen i Sonyforumet.

Det är naturligtvis omöjligt att hålla alla trådar helt fria från OT (och inte heller önskvärt), och jag vet att somliga deltagare i Sonyforumet tycker det var bättre förr när det var fri sandlåda där. Nu är det inte längre det, vilket tydliggjordes av David redan förra året, och det tror jag ni får stå ut med. På senaste tiden tycker jag att diskussionerna hållits på en sansad nivå, och det blir inte alltför mycket utsvävningar. Om ni vill kunna diskutera helt fritt finns ju fritt forum, och det är inte ett dugg svårare att hålla sig uppdaterad på vad som händer där än i andra forum.

/afe

Jag måste tyvärr hålla med Mats Anders. Ovan skrev du just: " Att försöka trötta ut moderatorn genom att upprepade gånger posta den här typen av inlägg i Sonyforumet är om inte annat ett bra sätt att få sitt konto skrivspärrat, så det är inget jag rekommenderar.", till trådskaparen och det är väl ett hot så gott som något i detta sammanhang.

..............................Håller med Sten-Åke att om man går dit för att ha det som en uppslagsbok ine har kommit helt rätt. Då är det bättre att köpa en bok, t.ex. Gary Friedman skriver utmärkta sådana om alla Sony-kameror.........................

/Mats

De som tror att de ska kunna använda Fotosidan som en uppslagsbok är helt ut och åker tycker jag. Det är oerhört dåligt använd tid att kryssa runt mellan en massa hyperlänkar oavsett om dessa är modererade eller inte. Jag tror dock att en del sysslar med sånt därför att de tyvärr tillhör den allt större skara män som faktiskt inte fixar att läsa linjär text i vanliga böcker.

Böcker kan man dessutom referera till. De är till på köpet skrivna av folk som verkligen står för vad de skriver och inte gömmer sig bakom pseudonymer av olika slag. Webbinnehåll är bara ett flöde som man aldrig vet om det finns kvar ens dagen efter när censur varit framme eller diskutrymmet börjat tryta och någon rensat bland gammalt ogräs av det skälet. Det är skört att bygga sina kunskaper på det. På FS och andra platser finns ett stort mått av rundgång som leder till ren desinformation. Tänk bara hur länge alla vanföreställningar kring brus och antal pixlar på sensorer kunnat överleva p.g.a. just denna rundgång. Numera har lyckligtvis detta blivit mer sällsynt för nu sprids en mer riktig bild via denna rundgång.

På ställen som FS tenderar det att vara ungefär som man skrev i Blandaren för många år sedan. Fritt ur minnet: "En miljon flugor kan inte ha fel. Ät skit!"

Källkritik anbefalles!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar