Annons

Är det bara jag, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp , det är bara att radera kontot. Gå till biblioteket och träffa verkliga människor istället för att spendera timmar i en cybervärld som rymmer människor som gömmer sig bakom ett tangentbord.

Jag måste tyvärr hålla med Mats Anders. Ovan skrev du just: " Att försöka trötta ut moderatorn genom att upprepade gånger posta den här typen av inlägg i Sonyforumet är om inte annat ett bra sätt att få sitt konto skrivspärrat, så det är inget jag rekommenderar.", till trådskaparen och det är väl ett hot så gott som något i detta sammanhang.

Ni får se det som ett hot om det känns bättre så. Det har dock inte att göra med att inlägget handlar om just moderering, utan man riskerar skrivspätt om man upprepade gånger postar OT i vilken tråd eller forum som helst - i synnerhet om man gör det medvetet med motiveringen att trötta ut moderatorn.

Att använda FS som uppslagsverk fungerar nog inte så bra, men förvånansvärt många medlemmar förväntar sig att trådarna i utrustningsforumen ska handla om just de prylar som nämns i inledningen. Alla trådar behöver inte innehålla tusentals inlägg om allt i hela världen, och allt behöver inte diskuteras i utrustningsforumen. Vill ni hålla virtuella kafferep så finns Fritt Forum, men det verkar ingen av herrarna här vara intresserad av att använda.

Varför blev du så trött, jag förstår inte. Jag blir trött *nu* när jag ser resultatet av Fotosidans aggressiva moderering. Vart tog alla intressanta diskussioner vägen? Ingen vågar längre komma med ett kontroversiellt inlägg, locket är på.

Det där är inte sant! Det är ingen som lagt på något lock, och det går alldeles utmärkt att posta kontroversiella inlägg i utrustningsforumen - så länge man postar i relevanta trådar.

Ja och så var det där med romanerna. Hur svårt är det att låta bli att läsa något som man vet att man inte kommer att gilla? Och om forumet inte innehåller något alls som du gillar, så är det väl jätteenkelt att välja bort det?

Man kanske är intresserad av t.ex. den nya RX100 II, och då tittar man förstås i Sonyforumet. Om forumet är nedlusat med inlägg om en massa annat blir resultatet tyvärr att många som är intresserade av Sonys prylar låter bli att läsa och skriva där.

Ni får gärna tycka att det blir torrt och tråkigt om trådarna i utrustningsforumen ska hålla sig till ämnet, men det är det som gäller (även om det naturligtvis kan bli tillfälliga utsvävningar i alla forum). Åter igen - vill ni diskutera precis vad som helst finns Fritt Forum, och det är lika lätt att följa det som andra forum på FS.

Vill ni hålla virtuella kafferep så finns Fritt Forum, men det verkar ingen av herrarna här vara intresserad av att använda.

Jag tolkar detta som att i utrustningsforumen ska ingen få gå OT. Frågan återstår då vad som är off topic.

En av dem som bidragit allra mest i Sonyforumet är min namne från Småland, jag är säker på att du vet vem jag menar. Han tillhör dem som bidragit allra mest när det gäller kritisk granskning av Sonyprodukter i våra fora, inklusive jämförande granskning gentemot konkurrentprodukter.

Men han tillhör också dem som lärt mig vikten av att fiska, och mycket mera inklusive berättelser om hans tidigare umbäranden som tidningsfotograf, som jag inte tänker gå in på här. Är sådant oviktigt? Irrelevant? Måste allt oviktigt försvinna från ett utrustningsforum, även om det är av allmänt intresse? Måste han alltså gå till "Fritt forum" när han vill avrunda med någon episod som inte har med Sony att göra?

Anders, jag håller med dig om att personangrepp inte ska få förekomma i dessa fora. Förutom det vill jag att du berättar var gränsen går för vad man får skriva här, ja visst ja, man får ju inte kritisera modereringen - hur kunde jag gömma det... Du var väldigt tydlig med att vi inte får diskutera kafferep, något jag inte kan minnas att vi gjort. Fiske i Småland? Ekivoka berättelser? Vad mera? Jag ser fram emot en fullständig lista.

Du behöver inte göra dig löjlig. I det här forumet får man diskutera och kritisera moderering, och vad som hör till ämnet i utrustningsforumen borde man kunna räkna ut med lite sunt förnuft. Någon lista har jag inte för avsikt att göra.

Det är synd att du och en del andra (framför allt de som ofta blir modererade förstås) tycker forumen blivit sämre, men åter igen - samma regler gäller i Sonyforumet som på resten av Fotosidan, och David skrev klart och tydligt att några undantag inte skulle komma att göras i framtiden efter att det totalt löpte amok.

Det där är inte sant! Det är ingen som lagt på något lock, och det går alldeles utmärkt att posta kontroversiella inlägg i utrustningsforumen - så länge man postar i relevanta trådar.
Det där är inte sant! I ett ofritt forum kommer inte de kontroversiella inläggen fram. Länge leve det fria ordet!

Det där är inte sant! I ett ofritt forum kommer inte de kontroversiella inläggen fram. Länge leve det fria ordet!

Kontroversiella inlägg finns det gott om i Fotosidans forum, men om du vill ha det "fria ordet" i betydelsen att du och andra kan posta precis vad ni känner för får ni vända er någon annan stans (eller använda Fritt Forum).

Det finns inga seriösa forum där det är fritt fram att skriva vad man vill var man vill. T.ex. det så utskällda Flashback där du verkligen kan posta vilka åsikter som helst har tämligen hård moderering när det gäller i vilket sammanhang man får posta.

När man går med i Fotosidan accepterar man att följa de regler som finns, och sedan är det tänkt att man ska fortsätta följa dem, även om det tidigare inte reglerats så hårt.

Du behöver inte göra dig löjlig. I det här forumet får man diskutera och kritisera moderering, och vad som hör till ämnet i utrustningsforumen borde man kunna räkna ut med lite sunt förnuft. Någon lista har jag inte för avsikt att göra.

Det är synd att du och en del andra (framför allt de som ofta blir modererade förstås) tycker forumen blivit sämre, men åter igen - samma regler gäller i Sonyforumet som på resten av Fotosidan, och David skrev klart och tydligt att några undantag inte skulle komma att göras i framtiden efter att det totalt löpte amok.

I moderatorns ögon är jag alltså löjlig och David är allsmäktig. Då får jag tacka för mig. Jag har hela tiden försökt resonera logiskt. Min logik fungerar tydligen inte hos dig. Kanske har du rätt, kanske är jag bara en löjlig pajas? För mig var det en svår förolämpning, nu orkar jag inte mer, jag kryper ner under min sten. Kanske orkar jag krypa upp senare.

I moderatorns ögon är jag alltså löjlig och David är allsmäktig. Då får jag tacka för mig. Jag har hela tiden försökt resonera logiskt. Min logik fungerar tydligen inte hos dig. Kanske har du rätt, kanske är jag bara en löjlig pajas? För mig var det en svår förolämpning, nu orkar jag inte mer, jag kryper ner under min sten. Kanske orkar jag krypa upp senare.

Finns ingen anledning att överdramatisera det hela. Det finns forumregler, och vi ALLA skriver på att följa dem när vi blir medlemmar. Konstigare än så är det inte. Ingen är ute efter dig.

Precis som Carlos skriver är det inget personligt, men jag är medveten om att det är lätt att ta det personligt när man utsätts för moderering. Det jag menade var löjligt var påståendet om att man inte får diskutera moderering (vad är det i så fall vi pysslar med här?), och kravet på en lista över vad man får skriva.

Det jag menade var löjligt var påståendet om att man inte får diskutera moderering (vad är det i så fall vi pysslar med här?)
(Tillbaka, blev kissnödig, hann inte ner under stenen) Nej, jag var lite slarvig, såklart menade jag att jag drabbades av att man inte får diskutera moderering i utrustningsforumen (det är ju därför vi hamnade här nu). Så kanske du inte tycker att jag är löjlig trots allt?

Jag skulle vilja diskutera vårt problem, privat eller här. Jag är beredd, är du?

(Tillbaka, blev kissnödig, hann inte ner under stenen) Nej, jag var lite slarvig, såklart menade jag att jag drabbades av att man inte får diskutera moderering i utrustningsforumen (det är ju därför vi hamnade här nu). Så kanske du inte tycker att jag är löjlig trots allt?

Jag skulle vilja diskutera vårt problem, privat eller här. Jag är beredd, är du?
Oj, jag ska inte lägga mig i men tycker du inte att du gör lite för stor sak av detta nu? Moderatorn måste väl få ha ett privatliv och ägna sig åt att sköta forumet istället för att ägna sig åt personliga problem med hur du känner dig behandlad här som jag anser att detta börjar övergå i nu.

Oj, jag ska inte lägga mig i men tycker du inte att du gör lite för stor sak av detta nu? Moderatorn måste väl få ha ett privatliv och ägna sig åt att sköta forumet istället för att ägna sig åt personliga problem med hur du känner dig behandlad här som jag anser att detta börjar övergå i nu.

Ok, med tanke på vår diskussion så kände jag att vi borde synka in oss. Vill och kan han så finns jag här, vill eller kan han inte så slipper han så klart. Detta är väl ett interaktivt forum?

Det går utmärkt att fortsätta diskussionen här, men faktum kvarstår - moderering diskuteras i forumet fotosidan.se och inte i utrustningsforumen. Vill man diskutera fiske är nog Fritt Forum lämpligast, vill man diskutera Sonys prylar gör man det i utrustningsforumet för Sony, och vill man prata Canon finns det forum för det också.

Det står klart och tydligt i forumreglerna att det är bättre att skapa en ny tråd i stället för att gå OT i en befintlig (eller förstås att ansluta sig till en redan befintlig tråd).

Jag tycker inte du är löjlig - ämnet som sådant är dock rätt ointressant då det redan i tidigare trådar här konstaterats att forumreglerna gäller också i Sonyforumet.

Du uppmanar i första inlägget (som postades i Sonyforumet) folk att bryta mot forumreglerna genom att lägga in ytterligare inlägg som inte hör hemma i det forumet för att trötta ut "Mr Moderator" (som jag gissar är jag). Det kommer inte att fungera - det finns fler som har moderatorsbehörighet, så även om jag blir trött kommer inläggen tas bort. Jag valde att flytta tråden hit i stället för att ta bort den helt, trots att uppmaningen att bryta mot forumregler är helt uppåt väggarna och borde resultera i åtminstone en varning.

Någon personlig diskussion kring detta är jag inte de minsta intresserad av. Välj att acceptera reglerna eller inte ,,,

Jag trodde att vi kunde diskutera reglerna för moderering här, men det är tydligen inte ok, varför kröp jag upp när det var så skönt under stenen? Nu slipper ni mig, jag ger upp.

Jag trodde att vi kunde diskutera reglerna för moderering här, men det är tydligen inte ok, varför kröp jag upp när det var så skönt under stenen? Nu slipper ni mig, jag ger upp.

Jag förstår inte varför du hela tiden tolkar mina inlägg som att reglerna inte kan diskuteras - det kan de, men det är ganska osannolikt att de ändras.

---
Man kanske är intresserad av t.ex. den nya RX100 II, och då tittar man förstås i Sonyforumet. Om forumet är nedlusat med inlägg om en massa annat blir resultatet tyvärr att många som är intresserade av Sonys prylar låter bli att läsa och skriva där.
---
Jag bidrog väl till denna "nedlusning" av RX100 II-tråden genom att jag svarade på Mats fråga om det infällbara NEX 16-50 mm objektivet.

Kommer därför här med ett förslag till moderering för att lösa detta.

Starta en ny tråd med namnet "Erfarenheter av NEX E 3,5-5,6 OSS?" eller något annat lämpligt.

KOPIERA Mats Lillnors post #12 och lägg in denna som den andra i den nya tråden (den första posten bör ju vara vara en hänvisning till varifrån de flyttade inläggen kommer (kan kanske läggas in i början av post #12).
Altrenativt att låta första delen av post #12 vara kvar i RX100 II-tråden, och flytta det sista stycket (minus den inledande meningen, som gäller RX100 II) till den nya tråden.

FLYTTA inlägg #13-#17 samt #29-#33.

Stoppa in ett moderatorinlägg omedelbart efter inlägg #12 i RX100 II-tråden med hänvisning till den nyskapade tråden.

Det borde väl fixa "nedlusningen"? Ifall man nu vill beteckna 10 av 41 inlägg som nedlusning (fast människor har väl olika definitioner i det avseendet).

Hoppas att man får skriva detta här? För i RX100 II-tråden hade jag väl inte fått skriva ett förslag som detta? Eller?

Jag måste säga att jag känner mig väldigt osäker på vad och hur man får skriva på Fotosidan. När det helt plötsligt blev en massa moderering i Sony-trådarna blev jag så orolig att jag knappt vågade skriva någonting alls. Ifall det finns statistikverktyg i forumet så borde det lätt gå att se att antalet inlägg per tidsenhet från min sida sjönk drastiskt då. Och att den idag är avsevärt mycket lägre än vad den har varit tidigare (säkert till stor förtjusning för somliga).
.

RX100 II-tråden var bara ett exempel på att trådarna sticker iväg. Poängen är att det går utmärkt att skapa en ny tråd när man vill avvika från ämnet :)

Ett annat exempel är en lång tråd i Sonyforumet som nu tycks uteslutande handla om Canonkameror...

Har flyttat de inläggen till Canontråden.

Använd gärna funktionen för att Rapportera inlägg för att meddela felaktigt placerade inlägg (och gör något åt din tapatalk)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar