FlyerOne
Aktiv medlem
Jo, jag vet förstås att man kan skapa nya trådar, och det händer t.o.m. ibland att jag kommer ihåg att göra detta... Problemet är bara att många av oss (och jag tillhör definitivt dessa), har väldigt svårt att se när det sticker iväg. För min del är det vanligen så att jag "instinktivt" svarar på den fråga jag nyss läst (vi vill ju gärna hjälpa om vi kan) utan att först varje gång kolla hur tråden har börjat. T.o.m. i RX100 II-tråden, där det var jag själv som startade den och skrev ämnet...RX100 II-tråden var bara ett exempel på att trådarna sticker iväg. Poängen är att det går utmärkt att skapa en ny tråd när man vill avvika från ämnet
F.ö. tycker jag inte alls att det är konstigt att så många trådar skenar iväg åt massor av olika håll. Detta är ju precis så det går till överallt annars - "In Real Life". När man sitter på en fotoklubb och snackar med andra fotokompisar. Eller träffas på Fotofikat här i Göteborg (och säkerligen överallt annars också). Eller i vilken förening som helst. Utom vid formella sammanträden - där kan det vara strikt. Vilket också har medfört att nära nog inga människor kommer dit längre överhuvudtaget - nutidsmänniskan sysslar mycket hellre med roligare saker än att behöva sitta på hårt styrda och tråkiga sammanträden. Man ägnar sig åt annat, eller sticker till nätet för att försöka slippa sådant...
Det jag för min del har vant mig vid ute i samhället under mina tidigare 70 år har ingen som helst likhet med dessa modererade forum (obs - jag säger inte alls att modereringen ska upphöra - jag anser att den behövs på det tämligen anonyma nätet), så denna "enkelspårighet" lär nog aldrig hinna att bli naturlig för min del. Inte heller har jag ens en endaste gång tidigare råkat ut för någon moderering som berott på mig, vare sig på något annat forum eller i något annat sammanhang i samhället. Aldrig.
Dessutom påstår jag att det aldrig någonsin tidigare i mänsklighetens hela historia (kanske 200.000 år eller så) har funnits några moderatorer som har övervakat oss när vi har suttit runt lägerelden och tjattrat. Förvisso har det emellanåt dykt upp en och annan galen diktator som har byggt upp övervaknings- och kontrollsystem, men det är ju liksom så att ingen annan vill ha detta, och de kastas över ända så fort det bara går (ifall dessa är hänsynslösa nog går det som bekant tyvärr inte alltid särskilt fort).
Att kunna tala fritt om vad som helst är något så grundläggande naturligt för oss alla, att det säkerligen är en helt hopplös uppgift att få oss samtliga att naturligt och hela tiden följa alla dessa skrivna eller oskrivna forumregler. Måste väl snabbt säga att alla självklart ska skriva seriöst och inte förolämpa andra. Inte ens de klåpare till kameraproducenter som inte kan se till att ta fram precis en sådan kamera som JAG vill ha, och är korkade nog att inte begripa exakt hur en sådan ska se ut, ska behöva förolämpas för sin uppenbara dumhet (fast de flesta av oss har väl av tanklöst råkat göra just detta)...
Att ytterst få av oss bär naturligt sen födseln med oss en specifik uppsättning av trots allt väldigt artificiella forumregler, som inte finns någon annanstans i samhället. Där gör vi alla som sagt på ett helt annat sätt. Vill därför se lite respekt för detta, och hellre att det kanske skapas något här i forumet som är bättre anpassat till hur vi människor faktiskt är.
Till sist, du har helt klart för dig hoppas jag, att det knappast bekommer mig alls ifall inlägg flyttas till någon annan tråd, åtminstone så länge det inte blir alltför rörigt. Men det finns annat som har gjort mig mycket upprörd.
.