Annons

Är Canon rätt fabrikat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu var det rawfiler som jämfördes, och visst var det intressant att se vad en modern APS sensor från Sony kan åstakomma i jämförelse med en 2,26 ggr större äldre sensor vad det gäller signal och brus samt avsaknad av bandning i skuggorna.
Hur bra skulle inte en 24x36mm stor sensor kunna bli

Men kom ihåg att för de flestas behov så är alla kameror så bra idag att det spelar ingen större roll vilken kamera man använder.
 
Nu var det rawfiler som jämfördes, och visst var det intressant att se vad en modern APS sensor från Sony kan åstakomma i jämförelse med en 2,26 ggr större äldre sensor vad det gäller signal och brus samt avsaknad av bandning i skuggorna.
Hur bra skulle inte en 24x36mm stor sensor kunna bli


Men kom ihåg att för de flestas behov så är alla kameror så bra idag att det spelar ingen större roll vilken kamera man använder.

Jag undrar om du vet ifall Nikon har "patent" på Sony-sensorerna eller Canon likväl kan utveckla tekniken med en 24x36 mm Sony-sensor?

I det stora hela är jag mycket nöjd med min Canon-kamera. En bild ligger ju också i betraktarens ögon :eek:) Samtidigt är det ju fördel att ha dem bästa verktygen....
 
Ett patent i den här världen lär väl snarast vara värdelöst efter två dagar. Utveckligen går så rasande fort så......

Canon vs Nikon är (oftast) en smaksak idag. Några reflektioner: Många av synpunkterna är väldigt subjektiva. Tex så har det nämnts prislappen och kvaliteten eller om det är bristen i utbudet i Nikons teleobjektiv. I en annan tråd påstods det vara tvärtom. Dvs att Nikon är billigare o bättre. Vad som är rätt har jag ingen aning om förutom att rådet är väl snarast att noga gå igenom vilka krav du har och jämföra utbudet.

När det gäller den bästa bildkvaliteten så blir det lite knasigt att diskutera detta om man använder jpg direkt ur kameran. Nikon har haft en fördel med sin jpg rendering länge (vet inte om det fortfarande är så) men använder ni jpg direkt ur kameran så handlar det väligt mycket om det är tillräckligt bra istället för den BÄSTA kvaliteten.

En annan reflektion som jag gör är att om du känner att du saknar det där riktiga bettet med din 7D så kan det vara värt att kolla upp en ev felfokus. Inte ovanligt (på någon kamera). Kollade min svågers 7D förra sommaren och alla hans objektiv (de flesta L) utom ett fokuserade fel. En frisk 7D är väl så bra som en D700/5D etc OM du undviker de allra högsta isotalen och tittar på bilderna i vettig förstoring. Tror att ingen kan se någon skillnad i praktiken. På iso25656455 och i 100% så är det skillnad men inte i mer reella situationer.
 
då får nog lära dig att hantera din kamera och det måste ju vara jpg du menar ut från kameran , på intet sätt har Canon bättre hudtoner än Nikon eller återger vitt , grått bättre

fotograferar du i raw så kan du interpolera fram båda kamerornas bilder så lika att du inte ser någon stor skilnad överhuvudtaget, det finns småskilnader,
Om du går till tråden Att enkelt skapa en egen profil till 5dmk2 så visar Lars Kjellberg de skilnader som kan ses från 6st SLR kameror vad det gäller olika färger och nyanser före och efter profilering och i flertal olika ljuskällor , någon liknande genomgång har inte gjorts tidigare överhuvudtaget i Sverige och inte någon annanstans heller vad jag vet .

Jovisst, jag vet att det är efterbehandlingen, det är bara en känsla. När jag provat att jobba med råfiler från Canon så brukar jag tycka att de är sämre och svårare att få bra färger och renhet jämfört med mina D3 och D3x-filer :)
 
Canons skulle mycket väl kunna använda Sonys sensorer i sina SLR kameror, de använder Sonys BSI sensorer i några av sina bästa kompakter G12 S95 osv
Men det skulle vara ett stort nederlag då de har varit ledande inom cmos sensorer till SLR , dvs fram till för några år sedan när Sony presenterade den sensor som sitter i d3x
 
Ang färg

Det är väldigt mycket som påverkar färgåtergivningen. Ljus, exponering, vitbalans, kameramodell, objektiv, råkonverterare, tonkurvor, färgprofiler och kalibrering av dessa etc. så det Mikael skriver stämmer delvis - det är svårt att påstå att någon ger "bättre" färger rent tekniskt, däremot har olika märken (tom olika modeller av samma märke) olika karaktär som faktiskt kan vara mycket tidskrävande att efterskapa pga färgfilter och metamerism. Beroende på omständigheterna är det ibland små skillnader, ibland stora. Och det är väl mest en smaksak vad man föredrar.

Att Nikon skulle ge trevligare hudtoner är ett klassiskt exempel på individuell smak och då oftast hur man vill ha det rakt ur kameran. Rent generellt upplever jag tex Canon ge en behagligare rendering/tonövergång i detta färgområde. Det känns som att man priorterat hudområdet och man får en bättre startpunkt - i synnerhet med klassikern EOS 5D. Även gamla Minolta 5D/7D ger en mycket behaglig och varm rendering av hud. 5D2 är också bra men sticker ofta lite åt rött så den behöver lite justering.

Men det handlar i slutändan om hur långt man skall ta sin bild i behandlingen. Många struntar fullständigt i kameramärken, färgprofiler och annat tjafs eftersom bilden ändå skall knådas till oändlighet innan den är klar.
 
Nikon eller Canon ? Man kan inte mer än att bli trött på denna eviga fråga !

Nej men så länge det finns orsak till den kommer den kvarstå. Är frågan så jobbig att läsa om när man är ointresserad själv är det lätt att undvika. Men tolkar jag ditt "svar" på det sättet att det mer är en suckande instämmande mening så kan jag hålla med dig snarare än att ta det som kritik på att jag ännu en gång tar upp ämnet på denna sida.

Är dock jäkligt förvånad över alla bra svar jag har fått. Trodde det skulle bli en strid här med pajkastning och sågning både av mig som ställer frågan och de olika fabrikaten.

Tackar alla för det.
 
Lugn det ordnar sig

Nej men så länge det finns orsak till den kommer den kvarstå. Är frågan så jobbig att läsa om när man är ointresserad själv är det lätt att undvika. Men tolkar jag ditt "svar" på det sättet att det mer är en suckande instämmande mening så kan jag hålla med dig snarare än att ta det som kritik på att jag ännu en gång tar upp ämnet på denna sida.

Är dock jäkligt förvånad över alla bra svar jag har fått. Trodde det skulle bli en strid här med pajkastning och sågning både av mig som ställer frågan och de olika fabrikaten.

Tackar alla för det.

Det hugger ju i reven så att säga, vi har ju redan:
Det är så jobbigt med vs trådar (Som du ju själv replikerade)
Någon påpekar att det finns andra märken
(deras favvomärke får inte vara med)

Vad vi saknar är:
Båda suger för ingen har stabiliserade hus.
Vilket replikeras med.
Spelar ju ingen roll för objektiven blir ju ändå inte billigare.
(eller något i den stilen)

Sedan har vi en sedvanlig popcorn-tråd :)
 
Det hugger ju i reven så att säga, vi har ju redan:
Det är så jobbigt med vs trådar (Som du ju själv replikerade)
Någon påpekar att det finns andra märken
(deras favvomärke får inte vara med)

Vad vi saknar är:
Båda suger för ingen har stabiliserade hus.
Vilket replikeras med.
Spelar ju ingen roll för objektiven blir ju ändå inte billigare.
(eller något i den stilen)

Sedan har vi en sedvanlig popcorn-tråd :)

Haha. Ja det kan bli mer spännande än vilket derby som helst. Och saken är den att med Sonys nytänkande och accelererande på den "korta" tid de har slagits inom denna kategori av kameror i jämförelse med Nikon och Canon så....... Hehe.
Har inte alls gillat ergonomin hos Sonys kameror ännu när det gäller hur de ligger i handen och tycker till och med att de har varit direkt fula (inte för att det spelar roll). Men med deras senaste så är verkar det vara en vändning även på ergonomin... Men med det objektivutbudet (visst finns sigma, zeiss och övriga men ändå) hittills så dröjer det för mig innan jag kommer kolla åt deras håll.
 
Haha. Ja det kan bli mer spännande än vilket derby som helst. Och saken är den att med Sonys nytänkande och accelererande på den "korta" tid de har slagits inom denna kategori av kameror i jämförelse med Nikon och Canon så....... Hehe.
Har inte alls gillat ergonomin hos Sonys kameror ännu när det gäller hur de ligger i handen och tycker till och med att de har varit direkt fula (inte för att det spelar roll). Men med deras senaste så är verkar det vara en vändning även på ergonomin... Men med det objektivutbudet (visst finns sigma, zeiss och övriga men ändå) hittills så dröjer det för mig innan jag kommer kolla åt deras håll.

Du verkar ju själv vara ute efter en ny pajkastningstråd ? Genom att blanda in Sony !
 
Haha. Ja det kan bli mer spännande än vilket derby som helst. Och saken är den att med Sonys nytänkande och accelererande på den "korta" tid de har slagits inom denna kategori av kameror i jämförelse med Nikon och Canon så....... Hehe.
Har inte alls gillat ergonomin hos Sonys kameror ännu när det gäller hur de ligger i handen och tycker till och med att de har varit direkt fula (inte för att det spelar roll). Men med deras senaste så är verkar det vara en vändning även på ergonomin... Men med det objektivutbudet (visst finns sigma, zeiss och övriga men ändå) hittills så dröjer det för mig innan jag kommer kolla åt deras håll.

Håller med dig i det mesta. Skulle jag byta till någon annat än Canon/Nikon så blir det mest troligt Pentax, kan egentligen inte säga varför det bara är så.

Sedan har ju Pentax en del luckor i objektivutbudet och till och med Pentaxianerna klagar ju över deras objektivpriser.

Fast nu kanske man ska sluta vara OT :)
 
Du verkar ju själv vara ute efter en ny pajkastningstråd ? Genom att blanda in Sony !

Hehe.

Ja jag kunde helt enkelt inte låta bli. Men det vi alla kan komma fram till är att det är jäkligt kul och bra med den konkurrens som är. Var vore vi annars i utveckligen?

Lämnar ämnet nu och väntar för att se vad en ev 5D mkiii kan ha att erbjuda.

Tack alla som deltagit och det var rätt skoj ändå att se att det finns fler än jag med känslan inom sig och viss beslutsångest även om man vet att de egna grejorna är helt ok =)

För er som följt tråden kan jag lägga till en sak. Nog kan man laga bra mat med en dålig spis men det är fasen så mycket lättare på en riktigt bra för att inte snacka om mycket roligare med saker man är nöjd med hela vägen fram till slutresultatet.

Lycka till alla i fortsättningen oavsett om det gäller era kommande bilder eller er jakt på bra prylar.
 
Hehe.

Ja jag kunde helt enkelt inte låta bli. Men det vi alla kan komma fram till är att det är jäkligt kul och bra med den konkurrens som är. Var vore vi annars i utveckligen?

Lämnar ämnet nu och väntar för att se vad en ev 5D mkiii kan ha att erbjuda.

Tack alla som deltagit och det var rätt skoj ändå att se att det finns fler än jag med känslan inom sig och viss beslutsångest även om man vet att de egna grejorna är helt ok =)

För er som följt tråden kan jag lägga till en sak. Nog kan man laga bra mat med en dålig spis men det är fasen så mycket lättare på en riktigt bra för att inte snacka om mycket roligare med saker man är nöjd med hela vägen fram till slutresultatet.

Lycka till alla i fortsättningen oavsett om det gäller era kommande bilder eller er jakt på bra prylar.

Nej ! Nu har du dragit svärdet ! Nu får du stanna kvar i striden och kämpa ! Desertörer accepteras inte ! Hehe !
 
Det är väldigt mycket som påverkar färgåtergivningen. Ljus, exponering, vitbalans, kameramodell, objektiv, råkonverterare, tonkurvor, färgprofiler och kalibrering av dessa etc. så det Mikael skriver stämmer delvis - det är svårt att påstå att någon ger "bättre" färger rent tekniskt, däremot har olika märken (tom olika modeller av samma märke) olika karaktär som faktiskt kan vara mycket tidskrävande att efterskapa pga färgfilter och metamerism. Beroende på omständigheterna är det ibland små skillnader, ibland stora. Och det är väl mest en smaksak vad man föredrar.

Att Nikon skulle ge trevligare hudtoner är ett klassiskt exempel på individuell smak och då oftast hur man vill ha det rakt ur kameran. Rent generellt upplever jag tex Canon ge en behagligare rendering/tonövergång i detta färgområde. Det känns som att man priorterat hudområdet och man får en bättre startpunkt - i synnerhet med klassikern EOS 5D. Även gamla Minolta 5D/7D ger en mycket behaglig och varm rendering av hud. 5D2 är också bra men sticker ofta lite åt rött så den behöver lite justering.

Men det handlar i slutändan om hur långt man skall ta sin bild i behandlingen. Många struntar fullständigt i kameramärken, färgprofiler och annat tjafs eftersom bilden ändå skall knådas till oändlighet innan den är klar.


Ingen kamera eller extern färginterpolering ger helt rätta färger men man komma så nära som möjligt .
Canon har alltid givit för röda hudtoner, (rött är översatuerat hos Canon) men man kan enkelt förskuta rött mot lite gult så blir hudtonerna bättre om de skall tryckas, det grisskära försvinner.
Nikon har alltid återgivit rött (iaf fram till och med d2x) med en aning gult i sig i jämförelse med Canon och hudtoner (europeiska) har legat mer rätt för tryck från början från tex d2x jämfört med Canons inlagda profiler.Jag gav upp att försöka få till 5d interna jpg hantering, 5dmk2 har ett annat färgfilter och det finns skilnader som har tagits upp och förklarats av Joakim i tråden "att enkelt tillverka en egen kameraprofil till 5dmk2". Ser man till färgfiltrens konstruktion så har Nikon bättre färgäkthet än Canon i dagsljusliknande situationer.

Samma sak vad det gäller raw, oavsett vilken profil jag använder till 5dmk2 så får jag förskuta rött något mot gult dvs att jag erhåller som slutmål att gult dominerar något över magenta i cmyk , för webb osv spelar det mindre roll men för tryck där rött är en dominerande färg så kan resultaten bli allt från röda till högröda hudtoner

Min egentillverkade qp-cardprofil ger bättre mig hudtoner=mindre att justera än övriga profiler som finns i camera raw vilket också visas i tråden att enkelt profilera sin egen kamera.

Inget blir helt rätt men det går att komma nära om man är intresserad.
 
Senast ändrad:
Ingen kamera eller extern färginterpolering ger helt rätta färger men man komma så nära som möjligt .
Canon har alltid givit för röda hudtoner, (rött är översatuerat hos Canon) men man kan enkelt förskuta rött mot lite gult så blir hudtonerna bättre om de skall tryckas, det grisskära försvinner.
Nikon har alltid återgivit rött (iaf fram till och med d2x) med en aning gult i sig i jämförelse med Canon och hudtoner (europeiska) har legat mer rätt för tryck från början från tex d2x jämfört med Canons inlagda profiler.Jag gav upp att försöka få till 5d interna jpg hantering, 5dmk2 har ett annat färgfilter och det finns skilnader som har tagits upp och förklarats av Joakim i tråden "att enkelt tillverka en egen kameraprofil till 5dmk2". Ser man till färgfiltrens konstruktion så har Nikon bättre färgäkthet än Canon i dagsljusliknande situationer.

Samma sak vad det gäller raw, oavsett vilken profil jag använder till 5dmk2 så får jag förskuta rött något mot gult dvs att jag erhåller som slutmål att gult dominerar något över magenta i cmyk , för webb osv spelar det mindre roll men för tryck där rött är en dominerande färg så kan resultaten bli allt från röda till högröda hudtoner

Min egentillverkade qp-cardprofil ger bättre mig hudtoner=mindre att justera än övriga profiler som finns i camera raw vilket också visas i tråden att enkelt profilera sin egen kamera.

Inget blir helt rätt men det går att komma nära om man är intresserad.

Upphör aldrig att imponeras. Vilket kunnande det finns bland medlemmarna och så tacksam jag är att de på ett konkret sätt delar med sig av det utan någon form av spydig eller överlägsen ton. Det är nog många som är tacksamma att du är medlem här och på ett så bra sätt ger utförliga och bra svar. Rätt så mycket Off topic men klart värt att nämna ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.