Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är begagnatmarknaden lite ”mjuk”?

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt beror på priserna. Vill man få sålt något så är ju Tradera att föredra enligt mig. Man lägger ut med 1kr i utgångspris och är man orolig kan man sätta reservationspris. Alternativt att man kikar på vad tidigare objektiv osv gått för i auktionerna.

Men man får ju aldrig mer än vad folk är villiga att betala?

Säger inte att TS är en av dom, men tittar man på blocket t ex så har folk en mycket god fantasi när dom tror att dom ska få t ex 11,500kr som jag såg en för ett tag sen ville ha för sin Fuji XT-3. Bara ett exempel på helt galna priser folk sätter på blocket.

Tyvärr är begagnatmarknaden nog inte alls lika het av olika anledningar. Bakfyllan av coronan-> Lågkonjuktur vilket gör att många säljer och priserna givetvis går ner.

Sen har säkert e-infinity m fl en del i det med. Varför köpa ett begagnat objektiv för lika mycket och ibland mer när man kan få ett helt nytt via e-infinity?

Vilka objektiv är det du försöker sälja TS och för hur mycket? Vågar påstå att jag har hyfsad koll på priserna då jag kollar Tradera m fl i princip varje dag efter Fuji X objektiv.
Jag sålde just det ena, ett Fuji 35mm f2.0 WR. Fick 2700 för det.

Det andra är ett Sigma 56mm f1.4 DC DN i nyskick. Det ligger ute för 3700, men det tror jag inte jag får. Fick ett bud på 2500, men det kändes lite väl lågt.
 
Det är ju ett lotteri att sälja på tradera. 1 krona som utgångspris får oftast igång budgivningen men finns inte rätt köpare inne som bjuder över varandra riskerar man att tvingas skänka bort prylarna. Reservationspris är ett otyg. Jag ignorerar såna annonser. Då är det bättre med blocket eller fotosidan då priset åtminstone inte blir högre än det annonserade. Ligger det för högt kan man alltid prova att diskutera.
 
Det är ju ett lotteri att sälja på tradera. 1 krona som utgångspris får oftast igång budgivningen men finns inte rätt köpare inne som bjuder över varandra riskerar man att tvingas skänka bort prylarna. Reservationspris är ett otyg. Jag ignorerar såna annonser. Då är det bättre med blocket eller fotosidan då priset åtminstone inte blir högre än det annonserade. Ligger det för högt kan man alltid prova att diskutera.

Jag har sålt hundratals objekt på Tradera sedan 2013. Har i princip alltid lagt ut med 1kr utgångspris. Det har aldrig någonsin hänt att något av dom objekten "skänkts bort".

Tvärtom. Först lägger man ut objektet för t ex 3000kr. Ingen nappar. Sen lägger man ut för 1kr utrop. Så säljs objektet för mer än 3000.

Det har hänt många gånger för mig. Gillar också att du pratar om i ena meningen om att risken för att det skänks bort på Tradera, och i andra meningen att det kan bli för dyrt på Tradera.

Med handen på hjärtat, majoriteten av priserna på Blocket och Fotosidan är för högt satta. Auktioner på Tradera är i mitt tycke det bästa riktmärket för det är vad folk är villiga att betala.

Sen att det inte lirar med säljares drömpriser är en annan sak. Det finns en anledning till att sådana här trådar startas och man ser samma objektiv och kameror på Blocket vecka in och ut.
 
Bra exempel ute nu på Blocket. XT-5 enbart huset för 18k. Butikerna säljer det för 17,900 just nu.

Cyberphoto säljer ett begagnat för 15k.

En annan annons är en XT-4 med kitobjektivet 18-55mm för 14,5k.

Det (18-55) brukar gå för runt 2k på Tradera så varför skulle någon lägga ca. 12,5k på en XT-4 när man kan få en XT-5 för 15K hos Cyberphoto med garanti osv?

Någon försöker sälja XT-3 huset för 8k...för en över 6 år gamma kamera. Nog för att XT-3an är och var en riktigt bra kamera. Men några 8k är den inte värd längre.

Folk drömmer som sagt...
 
Blev minst sagt häpen när en av de större fotoaffärerna på nätet berättade hur mycket personal man hade som bara jobbade med begagnat. Kanske blev jag något mindre häpen över vad de ville betala mig. "Hyllvärmare" så de rådde mig istället att sälja på Tradera vilket jag gjorde. Fick något mer...

Tror att begagnat marknaden är mer omfattande än vad man kanske tror. Men om skillnaden mellan vad fotohandlaren tar för begagnat är liten mot vad en privatperson vill ha så tror jag de flesta väljer nog att köpa från ett företag. Kameran och objektivet etc är genomgånget och man lämnar garanti under viss tid.

Min bedömning är att priset för begagnat ofta känns för nära nypriset. Ibland kan kameran eller objektivet ju vara kanske 10 år och då kan priset bara för den skull kännas "högt". Säljer ibland det jag inte längre behöver men köper själv oftast nytt.

Två gånger gick det dock mycket snabbt att sälja. En Nikon D500 plus Nikon 200-500. En Fujifilm X100V. Så det beror också på vad det är som efterfrågas
 
Blev minst sagt häpen när en av de större fotoaffärerna på nätet berättade hur mycket personal man hade som bara jobbade med begagnat. Kanske blev jag något mindre häpen över vad de ville betala mig. "Hyllvärmare" så de rådde mig istället att sälja på Tradera vilket jag gjorde. Fick något mer...

Tror att begagnat marknaden är mer omfattande än vad man kanske tror. Men om skillnaden mellan vad fotohandlaren tar för begagnat är liten mot vad en privatperson vill ha så tror jag de flesta väljer nog att köpa från ett företag. Kameran och objektivet etc är genomgånget och man lämnar garanti under viss tid.

Min bedömning är att priset för begagnat ofta känns för nära nypriset. Ibland kan kameran eller objektivet ju vara kanske 10 år och då kan priset bara för den skull kännas "högt". Säljer ibland det jag inte längre behöver men köper själv oftast nytt.

Två gånger gick det dock mycket snabbt att sälja. En Nikon D500 plus Nikon 200-500. En Fujifilm X100V. Så det beror också på vad det är som efterfrågas
Japp, jag köpte precis också, en Mamiya 645. Slog till en halvtimme efter att annonsen kommit ut, men jag visste vad jag letade efter, och priset var ok.
 
Ett misstag många gör när dom säljer begagnat är att dom drar av x procent av köpesumman. Köpte man när produkten var nyss utkommen så är det oftast bara marginellt billigare än vad man får ett nytt för ett par år senare.
Skall man sälja begagnat måste det dessutom vara betydligt billigare än vad man kan importera produkten ny för. Dom flesta föredrar ett nytt importerat före ett begagnat.

Jag har köpt en del begagnat, men har rätt bra koll på vilka av dom äldre som är bra och dåliga och köper endast begagnat när jag kan göra fynd. Då mest sådant som mest uppfyller habegär, sällan behov. Behöver jag verkligen något brukar jag köpa det nytt.

Fotoutrustning är på inget vis unikt i detta. Har även köpt HiFi och golf-saker på detta vis.

Sålt har jag endast gjort med 1kr i start och sedan har det fått bli vad det blir. Alternativet hade varit tippen. En del har gått för 1kr och jag har sluppit köra till tippen och en del har inkasserade en hel del pengar också.

När det kommer till fotoutrustning är jag dock en hamster och kindpåsarna börjar blir tämligen stora nu.
 
Intressant tråd.
Jag tycket säljmarknaden är fungerande för kända märken. Jag har sålt av flera digitala och analoga prylar på Fotosidan 2024. Fotosidan köpare erbjuder bäst pris är min erfarenhet, men tar tid på sig, kan behöva repetera 1-2 ggr för napp. Om marknaden är bättre eller sämre än förr vet jag däremot inte.

Snabbaste köparna finns på Blocket. Har flera genomförda affär på minuten efter att den lagts upp. Köpare har ibland objekt under bevakning, och med "köp nu pris" och rätt pris går det snabbt när parterna har marknadsmässiga förväntningar.
 
Tycker begagnatpriserna på blocket avseende kompakter såsom Canon G1X, G7x och Fuji X100 classic har nått absurdum. Innan pandemin kunde man köpa G1X för tusenlappen och X100 classic för 2-3000kr begagnat men nåt har hänt, förmodligen alla influencers som pratar om analog känsla etc. T.o.m en 16 år gammal Lumix LX3 med liten sensor går för par tusen ibland. Förhoppningsvis svänger pendeln om nåt år då folk inser att man inte kan ta överpriser för 10-15 år gamla digitalkameror.
Det är inte bara på Blocket. Det är globalt. Kompaktkameror är väldigt efterfrågade och det görs få nya. När jag köpte min Sony RX100 Va i våras var det samma pris på en ny i Sverige som MPB tog för en begagnad i bra men inte bästa skick. Inte så svårt val då. Kunde t.o.m. fått den något billigare om jag inte tvekat för länge. Power hade ett lägre pris, men där vill jag inte handla, så hade tänkt pruta ner den till det priset på Cyber, men då hade Power höjt priset den veckan.
 
Blev minst sagt häpen när en av de större fotoaffärerna på nätet berättade hur mycket personal man hade som bara jobbade med begagnat. Kanske blev jag något mindre häpen över vad de ville betala mig. "Hyllvärmare" så de rådde mig istället att sälja på Tradera vilket jag gjorde. Fick något mer...

Tror att begagnat marknaden är mer omfattande än vad man kanske tror. Men om skillnaden mellan vad fotohandlaren tar för begagnat är liten mot vad en privatperson vill ha så tror jag de flesta väljer nog att köpa från ett företag. Kameran och objektivet etc är genomgånget och man lämnar garanti under viss tid.

Min bedömning är att priset för begagnat ofta känns för nära nypriset. Ibland kan kameran eller objektivet ju vara kanske 10 år och då kan priset bara för den skull kännas "högt". Säljer ibland det jag inte längre behöver men köper själv oftast nytt.

Två gånger gick det dock mycket snabbt att sälja. En Nikon D500 plus Nikon 200-500. En Fujifilm X100V. Så det beror också på vad det är som efterfrågas

Förra veckan värdeade jag ett par makroobjektiv hos Scandinavian som jag planerar att sälja snart. Det jag tyckte var intressant var inte vad jag erbjöds för det hamnade ungefär där jag förväntat mig utan istället noterade jag villkoren. Om jag skulle sälja till Scandinavian så skulle de inte betala i reda pengar utan i form av ett till godokvitto jag kunde handla för i deras butik. De kräver också kvitto vilket väl är bra.

Däremot noterade jag att de i sin tur ligger väldigt högt i pris. Jag köpte ett Sony Zeiss 55mm 1,8 i jättefint skick på Blocket för 4500:- och det tror jag egentligen är 500:- för högt för det kan väl inte betraktas som marknadens jämviktspris då det då legat 4-5 stycken ett bra tag nu på den nivån och högre utan att säljas. Hur Scandinavian kan sälja något begagnat begriper jag bara inte då de vill ha över 7000:- för sitt Sony Zeiss 55mm ex. som dessutom var i klart sämre skick än mitt.

Nu sade de ju vid värderingen att mina objektiv som i mint condition att skicket i princip inte spelar någon roll (finns inte en skråma då jag bara haft dem för reprofoto). Jag tror ju faktiskt att det är skitsnack för perfekta grejor i oklanderliga kartonger måste vara lättare att sälja än deras 55:a som ju dessutom saknade motljusskydd.

Jag har dock inget större förtroende för Blockets handelslösning faktiskt. Här är vad som hände när jag köpte min 55:a:

Jag såg helt plötsligt att "mitt objektiv" sänkts från 5000:- till 3999:- (andra gången jag kikade in på detta erbjudande), så då klickade jag på " Köp nu"-knappen och betalade (se bild nedan). Rätt snart fick jag ett mail från säljaren via Blocket som sade att han lagt ut det till 3999:- , men inte hade för avsikt att sälja det för det priset. Näha, tänkte jag men varför kan jag överhuvudtaget betala (med kort) om nu säljaren vill ha en budgivning.

Som gammal IT-utvecklare som designat en massa gränsnitt genom åren, tycker jag Blockets handelsplats är helt feldesignad. Om man som säljare vill ha en budgivning, så borde man tala om detta för systemet och då borde säljknappen vara inaktiverad. Köparen ska då bara kunna lägga ett prisförslag via knappen "Skicka Prisförslag". Köp nu-knappen ska då bara vara aktiv om säljaren accepterat prisförslaget och då endast för den som lagt det godkända budet.

Nu gick så betalningen vidare till Blockets partner "Rocker" trots att köparen avbrutit/blockerat affären (vilkey jag fick veta via Blocket-mail. Jag fick då kontakta både Blocket och Rocker vilket tog ett bra att få respons på. Rocker hade någon helt hopplös Bot som var helt oanvändbar.

Nåväl, cred till Rocker för de krediterade föredömligt snabbt och jag fick tillbaka pengarna dagen efter på kontot men jag kan väl svårligen tro att Rocker är nöjda med Blockets taffliga och osäkra processer.



1726522485072.png
 
Som gammal IT-utvecklare som designat en massa gränsnitt genom åren, tycker jag Blockets handelsplats är helt feldesignad. Om man som säljare vill ha en budgivning, så borde man tala om detta för systemet och då borde säljknappen vara inaktiverad. Köparen ska då bara kunna lägga ett prisförslag via knappen "Skicka Prisförslag". Köp nu-knappen ska då bara vara aktiv om säljaren accepterat prisförslaget och då endast för den som lagt det godkända budet.
Det är säljaren som gjort fel. Man kan välja bort "Köp nu" även om man säljer med frakt. Väljer man bort "Köp nu" så kan eventuella köpare fortfarande ge bud, men säljaren måste godkänna.

Sen har jag svårt att tänka mig att någon skulle lägga ett högre bud än det som står angivet i annonsen. Då är Tradera bättre.
 
Jag har lagt ut ett par objektiv till Fuji X och märker att intresset är svalt. Det är väldigt få visningar på annonserna där det förr brukade rassla till ganska fort, även om det är länge sedan jag sålde något. Priserna tycker jag är rimliga som utgångspriser.

Är det någon annan som har märkt att det är trögt att sälja, eller kanske att det är lätt att köpa till lägre pris, eller med ett större utbud?
Det är alltid köparen som bestämmer om priset är rätt.
Sänk ditt pris så ska du se att intresset stiger.
 
Det är säljaren som gjort fel. Man kan välja bort "Köp nu" även om man säljer med frakt. Väljer man bort "Köp nu" så kan eventuella köpare fortfarande ge bud, men säljaren måste godkänna.

Sen har jag svårt att tänka mig att någon skulle lägga ett högre bud än det som står angivet i annonsen. Då är Tradera bättre.
Felet är ju just att man "kan" välja bort som säljare . Jag tycker inte det ska vara ett möjligt val att ens kunna göra detta om man nu vill ha en budgivning. Jag ser helt binärt på detta och så måste det nog vara om man inte vill leva i en problemgenerator till handelslösning. Som det nu är designat, så är det ju att be om problem för alla, för säljaren som både måste tjafsa med de som beter sig som jag och går genom de dörrar som inte är låsta och sedan nödstoppa sådana oönskade avslut. Blocket som får onödiga case till supporten. Rocker som får helt onödiga krediteringar att ta hand om. Tycker vi verkligen att Blockets lösning är acceptabel och administrativt effektiv? Det faktiskt en gåta för mig att Rocker accepterar detta taffliga upplägg, som ju har en design som är rena ekonomiska självskadebeteendet affärsmässigt sett.
 
Felet är ju just att man "kan" välja bort som säljare . Jag tycker inte det ska vara ett möjligt val att ens kunna göra detta om man nu vill ha en budgivning. Jag ser helt binärt på detta och så måste det nog vara om man inte vill leva i en problemgenerator till handelslösning. Som det nu är designat, så är det ju att be om problem för alla, för säljaren som både måste tjafsa med de som beter sig som jag och går genom de dörrar som inte är låsta och sedan nödstoppa sådana oönskade avslut. Blocket som får onödiga case till supporten. Rocker som får helt onödiga krediteringar att ta hand om. Tycker vi verkligen att Blockets lösning är acceptabel och administrativt effektiv? Det faktiskt en gåta för mig att Rocker accepterar detta taffliga upplägg, som ju har en design som är rena ekonomiska självskadebeteendet affärsmässigt sett.
Jag kan inte se att Blocket gjort något fel i ditt fall. Du råkade ut för en tomte till säljare som försökte uppfinna sitt eget sätt att använda säljtjänsten, och dessutom glömde kryssa ur den enda ruta han absolut borde kryssat ur.
 
Upplevt liknande, de som säljer vill nästintill ha nypris för gammal skräpelektronik och de som köper vill att det ska vara nästintill gratis. Trots detta sjunker inte priserna pga att folk inte "måste" sälja. Kamerorna blir liggandes hemma o samlar damm istället. Gemene man har alldeles för mycket pengar nuförtiden, lite fattigdom har gjort gott i detta land.
 
Jag kan inte se att Blocket gjort något fel i ditt fall. Du råkade ut för en tomte till säljare som försökte uppfinna sitt eget sätt att använda säljtjänsten, och dessutom glömde kryssa ur den enda ruta han absolut borde kryssat ur.

Blocket har inte gjort något fel utan utvecklaren. Man borde ha två möjliga scenarier: ett där man vill ha en budgivning och ett där man vill ha ett direktköp. Det kan väl ändå inte vara så svårt. När man så gör de valen ska systemet riggas så inte dessa problem uppstår.

När man designar administrativa- och säljsystem gör man klokt i att bygga dessa system med idioter, problemanvändare och rättshaverister i minnet. Allt annat är att be om problem och ineffektivitet och onödiga potentiella ekonomiska förluster för hosting- och säljsidan. Det ska INTE gå att "göra fel".

"glömde kryssa ur den enda ruta han absolut borde kryssat ur"

Det ska helt enkelt inte finnas något att glömma att kryssa ur, bara två olika alternativa scenarier att välja och inget annat. Precis som när man tvingas välja mellan Aftonbladet och Expressen. Även då har man tre olika valmöjligheter: den ena eller den andra eller att helt enkelt avstå.
 
Senast ändrad:
Blocket har inte gjort något fel utan utvecklaren. Man borde ha två möjliga scenarier: ett där man vill ha en budgivning och ett där man vill ha ett direktköp. Det kan väl ändå inte vara så svårt. När man så gör de valen ska systemet riggas så inte dessa problem uppstår.

När man designar administrativa- och säljsystem gör man klokt i att bygga dessa system med idioter, problemanvändare och rättshaverister i minnet. Allt annat är att be om problem och ineffektivitet och onödiga potentiella ekonomiska förluster för hosting- och säljsidan. Det ska INTE gå att "göra fel".



Det ska helt enkelt inte finnas något att glömma att kryssa ur, bara två olika alternativa scenarier att välja och inget annat. Precis som när man tvingas välja mellan Aftonbladet och Expressen. Även då har man tre olika valmöjligheter: den ena eller den andra eller att helt enkelt avstå.
Fast så är det ju. Antingen säljer man med ”köp nu”, eller inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.