Blev minst sagt häpen när en av de större fotoaffärerna på nätet berättade hur mycket personal man hade som bara jobbade med begagnat. Kanske blev jag något mindre häpen över vad de ville betala mig. "Hyllvärmare" så de rådde mig istället att sälja på Tradera vilket jag gjorde. Fick något mer...
Tror att begagnat marknaden är mer omfattande än vad man kanske tror. Men om skillnaden mellan vad fotohandlaren tar för begagnat är liten mot vad en privatperson vill ha så tror jag de flesta väljer nog att köpa från ett företag. Kameran och objektivet etc är genomgånget och man lämnar garanti under viss tid.
Min bedömning är att priset för begagnat ofta känns för nära nypriset. Ibland kan kameran eller objektivet ju vara kanske 10 år och då kan priset bara för den skull kännas "högt". Säljer ibland det jag inte längre behöver men köper själv oftast nytt.
Två gånger gick det dock mycket snabbt att sälja. En Nikon D500 plus Nikon 200-500. En Fujifilm X100V. Så det beror också på vad det är som efterfrågas
Förra veckan värdeade jag ett par makroobjektiv hos Scandinavian som jag planerar att sälja snart. Det jag tyckte var intressant var inte vad jag erbjöds för det hamnade ungefär där jag förväntat mig utan istället noterade jag villkoren. Om jag skulle sälja till Scandinavian så skulle de inte betala i reda pengar utan i form av ett till godokvitto jag kunde handla för i deras butik. De kräver också kvitto vilket väl är bra.
Däremot noterade jag att de i sin tur ligger väldigt högt i pris. Jag köpte ett Sony Zeiss 55mm 1,8 i jättefint skick på Blocket för 4500:- och det tror jag egentligen är 500:- för högt för det kan väl inte betraktas som marknadens jämviktspris då det då legat 4-5 stycken ett bra tag nu på den nivån och högre utan att säljas.
Hur Scandinavian kan sälja något begagnat begriper jag bara inte då de vill ha över 7000:- för sitt Sony Zeiss 55mm ex. som dessutom var i klart sämre skick än mitt.
Nu sade de ju vid värderingen att mina objektiv som i mint condition att skicket i princip inte spelar någon roll (finns inte en skråma då jag bara haft dem för reprofoto). Jag tror ju faktiskt att det är skitsnack för perfekta grejor i oklanderliga kartonger måste vara lättare att sälja än deras 55:a som ju dessutom saknade motljusskydd.
Jag har dock inget större förtroende för Blockets handelslösning faktiskt. Här är vad som hände när jag köpte min 55:a:
Jag såg helt plötsligt att "mitt objektiv" sänkts från 5000:- till 3999:- (andra gången jag kikade in på detta erbjudande), så då klickade jag på "
Köp nu"-knappen och betalade (se bild nedan). Rätt snart fick jag ett mail från säljaren via Blocket som sade att han lagt ut det till 3999:- , men inte hade för avsikt att sälja det för det priset. Näha, tänkte jag men varför kan jag överhuvudtaget betala (med kort) om nu säljaren vill ha en budgivning.
Som gammal IT-utvecklare som designat en massa gränsnitt genom åren, tycker jag Blockets handelsplats är helt feldesignad. Om man som säljare vill ha en budgivning, så borde man tala om detta för systemet och då borde säljknappen vara inaktiverad. Köparen ska då bara kunna lägga ett prisförslag via knappen "
Skicka Prisförslag". Köp nu-knappen ska då bara vara aktiv om säljaren accepterat prisförslaget och då endast för den som lagt det godkända budet.
Nu gick så betalningen vidare till Blockets partner "Rocker" trots att köparen avbrutit/blockerat affären (vilkey jag fick veta via Blocket-mail. Jag fick då kontakta både Blocket och Rocker vilket tog ett bra att få respons på. Rocker hade någon helt hopplös Bot som var helt oanvändbar.
Nåväl, cred till Rocker för de krediterade föredömligt snabbt och jag fick tillbaka pengarna dagen efter på kontot men jag kan väl svårligen tro att Rocker är nöjda med Blockets taffliga och osäkra processer.