Jag har inte läst alla inlägg men jag tänkte ändå dela med mig av några tankar.
Till att börja med vill jag klargöra att jag inte tycker att det inte är bra att ta död på djur för att skapa konst. Men tillsammans med den stora massan anser jag att det är försvarbart att avliva djur för att föda människor. Så vari ligger egentligen skillnaden...?
Man kommer till slutsatsen att det måste ha med syftet bakom handlingen att göra! Att döda djur för att äta anses ofta som okej, men tydligen är det inte så med att ta livet av djur för att få uppmärksamhet, pengar och berömmelse (med andra ord skapa berörande konst).
Taget ur sitt sammanhang så är det (som sagt) tvivelaktigt att ta livet av djur för konstens skull, men man ska vara noga med att sätta saker i sitt riktiga sammanhang.
I dagens samhälle har vi ur vissa aspekter dragit djurens rättigheter för långt. Visst är det något bra att vara vegetarian och därigenom minska köttmarkandens omsättning (i såväl djur som kapital), och jag kan förstå de som anklagar Nathalia Edenmont för att vara förnuftsmässigt labil. Men har inte vårt samhälle slagit snett när människor vill döda en människa för att rädda djur. (Se
http://expressen.se/index.jsp?a=95785). Är det inte dessa människors förnuft som man verkligen bör ifrågasätta?
Nu är det ju så att det faktiskt görs! Det är människor som skickar hotbrev som ställs inför rätta och blir dömda och inte konstnärer med tveksamma metoder. Men det är ju i rättsväsendet det! Hur är det med debatten och tankarna hos folket egentligen. Vem är det som vi med media hjälp egentligen svartmålar?
Skulle det inte vara bättre om vi slappnade av lite och försökte lägga vår energi på att ta vara på våra "bröder och systrar" i stället för alla andra varelser på denna jord.
Så slutligen! Om det finns ett värde i denna utställning som kan få oss människor att tänka till angående vår situation i det samhälle vi skapat, och uppmuntra till hänsyn mot vår omvärld och våra medmänniskor så tycker i alla fall jag att det är rättfärdigat att ta livet av dessa försvarslösa djur. Annars är det ytterst tvivelaktigt!
Men jag har visserligen ingen aning om vad jag snackar om!