Annons

Är avlivade djur konst, eller bara sjukt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Björn Jansson skrev:
Vi har idag den kunskap som krävs för en hälsosam vegetarisk livsstil att förneka detta till förmån för en traditionell matkultur som haft helt andra förutsättningar än de vi har idag känns bara som undanflykter.

Vad skall eskimåer odla?

vad har eskimåer med saken att göra är du en eskimå eller? Inte för att jag vet så mycket om eskimåer men jag antar att dom fiskar rätt mycket och jagar isbjörnar, de föder väl inte upp isbjörna inom ett industriellt system och matar dem med importerad soja och låter dem stå packade i uppfödningsanstalter. Sedan har dom väl tillskillnad från oss lite sämre möjlighter att få tag i annan proteinrik föda. Vet inte om det var ett skämt eller inte, jag hoppas det annars har alla puckade anledningar att äta kött i Sverige fått ytterligare ett tillskott. Skall nog börja anteckna ner dessa.

lotelo skrev:
Björn, nu har jag funderat en del på ditt inlägg och jag kan hålla med dig i mycket, dock inte i att det inte kulle vara värre att använda avlivade djur till konst. Av vilken anledning ska man få ta ett liv bara för att man har ett syfte att visa något efter en ide? Tänk om folk började mörda människor för att de har en bildide som de vill förmedla något av världsbilden med.. Så får det ju inte gå till, så varför ska djur få utsättas för detta?

Jag tycker att pälsindustri samt djurfabriker för produktion av nöt, svin, höns och sånt borde avskaffas helt och håller med om att det inte finns någon anledning att äta detta. De djuren har inget drägligt liv och avlas ju enbart för produktionen och det är hemskt.

Fast hur ser du själv på t e x älgjakt och fiske? Där handlar det ju inte om produktion på det sättet.. Fiskar du själv någon gång?

Är det mer rätt med djurförsök i medicinsk forskning än för test av kosmetika förresten? och i så fall varför?

Jag har ingen aggresiv inställning till fiske och älgjakt, jag fiskar faktiskt tom med själv, titta på mina bilder, har en fiskebild. Jag ställer mig emot den industri som växt upp och behandlar djur som varor, även människor. Vi är även för många människor på denna planet idag för att vi skall kunna ta genvägar som omvandling av växtprotein till animaliskt. Att skjuta en älg som levt ett bra naturligt liv är inget jag ser något fel med faktiskt, det är naturens gång. Men antalet älgar räcker inte till, vattnet fiskas ur. Vi har att välja mellan att äta kött från industrin eller att äta vegetariskt, jag väljer vegetariskt av de anledningar jag tagit upp, ibland äter jag egen fiskad fisk och det händer även att jag köper fisk, men inte ofta.

Angående konstnären så tycker jag att hennes projekt är rättfärdigat om hon lyckas väcka debatt och få folk att tänka till och överge sin köttkonsumtion. Men givetvis är mord alltid mord men konsekvenserna av det kan ha en positiv resp negativ inverkan. Jag skulle aldrig kunna göra som hon gjorde, men jag beundrar folk som tar risker och GÖR NÅGOT, bara tanken är god. Personligen skriver jag istället.

Kosmetika och medicin är en knepig fråga som jag inte vågar uttala mig angående, men jag ställer mig starkt emot djurförsök som skall tillfredställa våra ytliga begär. Men inom medicinsk forskning kan ske det ger mer än det tar, men jag vet inget om detta.

Du glömde sälar, de äter sälar också. Och fåglar med för den delen men väldigt lite vegetariskt.

Vad är ditt problem egentligen, att äta djur överhuvudtaget eller sättet att skaffa fram dem?

Apropå gamla traditioner, människokroppen anses av många vara en stenålderskonstruktion och då går t.ex. odlad spannmål bort. Människan lär vara anpassad för rikt varierad kost med kött, fisk, skaldjur, vegetabilier, rotfrukter, nötter, frukter, bär mm och inte en ensidig vegetarisk kost.

Björn. Vi är nog helt överens borsett från att jag inte ser något som skulle rätfärdiga fotografens handlande.

Rätt och fel med djurförsök är nog den svåraste frågan man funderar på. För några år sedan då min bästa vän hjärttransplanterades så testades om grishjärtan skulle kunna rädda människoliv. Då önskade jag henne mer liv än en gris om det kunde räddat henne. Hon fick givetvis inget grishjärta då utan ett människohjärta.. Mycket av den medicinska forskningen inbillar jag mig ändå att den utförs med djurförsök av gammal vana och för att det är lätt. Jag inbillar mig nog att man kunde minska djurförsöken även i medicinsk forskning.. Fast frågan är för svår och så hade den ju inte med ämnet att göra heller..

tormig skrev:
Du glömde sälar, de äter sälar också. Och fåglar med för den delen men väldigt lite vegetariskt.

Vad är ditt problem egentligen, att äta djur överhuvudtaget eller sättet att skaffa fram dem?

Apropå gamla traditioner, människokroppen anses av många vara en stenålderskonstruktion och då går t.ex. odlad spannmål bort. Människan lär vara anpassad för rikt varierad kost med kött, fisk, skaldjur, vegetabilier, rotfrukter, nötter, frukter, bär mm och inte en ensidig vegetarisk kost.

Jag stör mig på industrin och även på att kött är en dålig kost utifrån ett energi och globalt perspektiv. Människokroppen är uppenbarligen väldigt anpassbar till många olika förhållanden.
Tycker inte vi skall blanda in djur i denna diskussion, människan skiljer sig från dem, vi har förmågan att välja vår kosthållning grundan på djupare eftertanke än att kött är gott eller så har det ju alltid varit. Vi bär ett ansvar i vår position som herre/härskarinna över denna planet.

Flåt men du har inte funderat på att bara leva livet?! Käka burgare, gå på rave, knulla runt, åka hiss och fundera mindre på vad du äter? Du dör oavsett!

skelett skrev:
Flåt men du har inte funderat på att bara leva livet?! Käka burgare, gå på rave, knulla runt, åka hiss och fundera mindre på vad du äter? Du dör oavsett!
Fast antagligen dör väl inte lika många djur om inte lika många äter dem? Och om du vill gå på rave, knulla runt o s v så dör ju iaf ingen annan p g a det väl? Jag förstår inte sambandet..

Fast visst, jag spyr inte på köttätare själv heller. Dock tycker jag ju att "djurfabrikerna" för produktionen är åt he***te fel.

Men asså hur f-n ska annars kött produceras?! Det sitter lixom fast på djur... och om många vill ha nåt så måste man ha fabriker. Om några tiotals år eller nåt kan vi säkert odla kött utan att det behöver leva... tills dess ta en valium! =)

skelett skrev:

Hehe, vad har gå på rave, åka hiss och knulla runt med saken att göra, du måste inte sluta med detta för att få vara medlem i de fina vegetarianernas förbund, bara så du vet.

nej men seriöst så är väl en så bra värld som möjligt för djur, människor och växter idealet sedan som Lotta skrev så går det mycket väl att göra alla de sakerna du tog upp utan att orsaka lidande. Tom att äta burgare, finns riktigt schyssta vegetariska alternativ som duger även åt en gammal snabbmatsräv som jag själv.

skelett skrev:
Men asså hur f-n ska annars kött produceras?! Det sitter lixom fast på djur... och om många vill ha nåt så måste man ha fabriker. Om några tiotals år eller nåt kan vi säkert odla kött utan att det behöver leva... tills dess ta en valium! =)

Detta behöver inte kommenteras, tycker dessa åsikter talar så bra för sig själva. Gör som ni vill gott folk men tänk på vilken värld ni vill leva.

De flesta av mina kompisar äter kött, men det hindrar väl inte mig från att ha en annan åsikt.

Om det nu är så illa att äta kött varför envisas då vegosarna med att kalla sina substitut för biff? Jag bara undrar, asså?

:D

mikj skrev:
Är döda djur konst?
Ja, eftersom konst per definition kan vara bilder på tex döda djur/människor.

personligen tycker jag inte om sådan här konst.

varför?
Därför att det är lika osmakligt som att ha djurförsök på djur för mediciner och kosmetika.

Att döda djur för kött är dock helt okej om djuret haft ett värdigt liv.

varför är det ok?
Jo därför att människor är köttätare. Det är ett känt faktum att vegetarianer och veganer blir sjuka eftersom dom inte kan få alla näringsämnen tillgodosädda.

manniskan ar kottatare men hon overlever utan kott.

sa fragan kvarstar; varfor ar det okek att doda djur for kott, men inte for mediciner?

Senast ändrad:
tormig skrev:
Hurså, har hon stulit djuren av någon?

Det är väl inget som hindrar dig från att köpa en bil och gå loss på den?

stjala ett djur?

djuren har ngnstans ett eget liv, eller hur.
det kan verka vara en flummig tanke, men jag tror inte man kan "aga" ett djur.

sara gust skrev:
manniskan ar kottatare men hon overlever utan kott.

Om vi pratar om de moderna människorna, ja.

Många folkslag överlever inte utan sin animaliska föda.

Jag tror att det är rent fundamentalt mänskligt att vara allätare. Att skörda/bemästra/leva-mEd naturen likaså.

Se bara på vår utveckling. Hade vi existerat (med samma ursprung) ännu idag även om vi levt utan kött? Knappast.

Kan ngn berätta för mig hur vi skulle ha kunnat överleva (där vi följde isens tillbakagång norrut) med bara vegetarisk föda? Jag tror att vi behövde mixen av det vi samlade och jagade.. Utan detta så hade vi knappast existerat idag.
Att ignorera detta reella arv blir inget annat än patetiskt i mIIna öron.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar