Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är avlivade djur konst, eller bara sjukt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oscar skrev:
Avlivade djur är bara sjukt. Riktigt jävla sjukt.
Ursäkta svordomen, men detta upprör.

Det känns som om detta ältats tidigare i den här tråden men jag kan inte låta bli att fråga:
Hur mycket värre tycker du detta är än allt annat som vi utsätter djur för dagligen och gladeligen betalar pengar för att ta del av?

kunoapa skrev:
Hur mycket värre tycker du detta är än allt annat som vi utsätter djur för dagligen och gladeligen betalar pengar för att ta del av?
Jag kanske är för trött nu, men jag hajar inte riktigt din poäng här. Förklara gärna för en som just hoppat in i denna (uttjatade?) tråd.

Det sjuka i mina ögon är egentligen inte att avliva djur, utan orsaken till att man gör det i vissa fall.

Man nödslaktar inte en människa som är sjuk fast man gör det med en häst. Där tycker jag det är rätt om hästen lider. Jag tycker det är ok med älgjakt där den fyller ett behov för att de inte ska bli alldeles för många, men jag tycker det är åt he***e att skjuta bäverfamiljen i Karlstad som "täpper" till älven. De bör fångas och flyttas i stället. Motsägande? Jag tycker även att det är ok att äta kött fast jag inte tror på att kroppen behöver det. Och jag tycker det är riktigt fel att avliva djur som "konstnären"/fotografen i fråga gör. Men visst är det en nog så bra affärside. Hemskt att folk köper det.

Måste man alltid vara konsekvent?

Vad jag syftade på var framförallt att en del upprörs mycket över detta men ser inga som helst problem med att äta kött. Jag har själv inte deltagit så mycket i den här diskussionen så jag är inte uttråkad.

kunoapa skrev:
Vad jag syftade på var framförallt att en del upprörs mycket över detta men ser inga som helst problem med att äta kött.
Jag äter kött men kopplar bort samvetet varenda gång. Jag tycker det är mer OK att äta kött än att avliva djur för konstens skull.

Vad tycker ni om att man till och med föder upp djur enbart för sitt nöjes skull?
Djur som dessutom är framavlade och manipulerade för att få bort egenskaper som är naturliga hos dom för att istället passa in som sällskapdjur?

ulltand skrev:
Vad tycker ni om att man till och med föder upp djur enbart för sitt nöjes skull?
Djur som dessutom är framavlade och manipulerade för att få bort egenskaper som är naturliga hos dom för att istället passa in som sällskapdjur?
Vill du ge ett exempel på typ av djuruppfödning i det fallet?

Jag tycker det är helt ok att föda upp hundar och hästar mm som man har som sällskap då de sedan sköts och tas om hand på allra bästa sätt. Sällskapsdjur alltså. Däremot tycker jag det är fel att avla för t e x djurförsök och till konst som i ämnet ovan där de används och behandlas på andra sätt. Jag skulle aldrig skaffa en orm som inte var vegetarian just p g a vilken mat de kräver. Om ormen är fri och fångar ett annat djur för att äta äre det en sak, men om stackars råttor föds upp bara för att någon vill ha denna ormen som husdjur är det fel..

De som avlas borde ha samma rätt som människor till drägliga liv..

lotelo skrev:
Vill du ge ett exempel på typ av djuruppfödning i det fallet?
Egentligen är väl all uppfödning som inte är till för att bevara arten, och som inte resulterar i produktion av något slag, som kött, skinn... Nyttodjur inte att förglömma.

Observera att jag egentligen inte har någon åsikt i det här, men tycker man kan vända en diskussion för att få lite perspektiv på den.

ulltand skrev:
Egentligen är väl all uppfödning som inte är till för att bevara arten, och som inte resulterar i produktion av något slag, som kött, skinn... Nyttodjur inte att förglömma.
Människan behöver egentligen inte varken kött eller skinn, så jag anser det inte bättre att föda upp för produktion.

Att människan ätit kött i alla tider är inte det samma som att kroppen behöver det. Vi är egentligen inte konstruerade för att smälta kött, utan detta är något vi vant oss till iaf. Textilindustrin har ju också gått framåt och jag tvivlar på att man behöver skinn för att hålla sig varm idag. Vad gör skinnproduktionen för nytta?

Fast till skillnad från kött och skinn så behöver mäniskan vänner och sällskap. Där tycker jag djuren fyller en viktigare funktion i så fall..

Avlivade djur kan myckt väl betraktas som kosnt tycker jag. Riktigt spännande idé enligt min mening.
Jag ser ingen skillnad på att avliva djur för mat eller prydnad.

ulltand skrev:
Är "vännerna" vegetarianer?
Jag tycker som jag skrev tidigare att det är skillnad på om en orm i naturen fångar en råtta, mot att jag skulle mata den i ett terrarium med en råtta.

Fast jag är egentligen inte konsekvent nu heller, för själv sätter jag mask och maggot på metkroken ibland och det leder till både döda maskar och fiskar.. Vad mitt försvar är vet jag inte riktigt, men kanske att varken fiskarna eller maskarna föds upp för produktionens skull.

Det är nog bara att inse att det är ett svårt ämne, och det är omöjligt att vara konsekvent.

Någon sa att man inte bör använda el, eftersom den till stor del produceras av olja och kol som är rester av bland annat döda djur...

Jag tror att man får acceptera att en del vill ha döda djur som konst, men att där liksom i annan djurproduktion kräva att djuren behandlas väl utan att plågas.

Kan vi kanske i det här skedet konstater att konstnären i fråga eventuellt har nått sitt syfte: tiotals mäniskor bara på den här sajten och i det här forumet har vridit och vänt på alla de frågor som konstverket väcker (tråden har tio sidor!!!).

Å andra sidan:

"Nathalia Edenmont vill med sin konst visa hur det kan gå för mänskligheten om vi inte börjar bry oss om varandra."

Det var ju inte den slutsatsen eller den diskussion som fördes. Så därmed kan man ju påstå att hon inte uppnått sitt syfte. Eller så är det bara vi som är ytliga.

;-)

Nu har jag kämpat mig igenom denna tråd och kände att en kommentar var på sin plats. Jag tycker det vilar en dubbelmoral eller bara okunskap över så många av inläggen. Hur kan man säga att det är rätt att döda för att få äta en extra fin stek men inte för konsten. Jag skulle säga att steken t.o.m är värre då den är ur ett rent nöjessyfte medans konsnären har en baktanke, en grundidé som är satt i världen för att visa just denna dubbelmoral som deltagare i denna tråd påvisar i inlägg efter inlägg. Visst man kan ställa sig kritisk till sätten hon dödat djuren på och det gör jag oxå.

Vi har idag den kunskap som krävs för en hälsosam vegetarisk livsstil att förneka detta till förmån för en traditionell matkultur som haft helt andra förutsättningar än de vi har idag känns bara som undanflykter. En av anledingarna till att jag blev vegetarian var just diskussioner som denna. Har aldrig, ALDRIG hört ett vettigt argument för att äta kött, det finns inga moraliska undanflykter. Jag respekterar mer dem som säger det rent ut att de äter kött för att det är gott och struntar i djuren än de som moraliskt förkastar detta konstverk men äter blodiga biffar på löpande band producerade inom en industriell djurindustri där kött är en vara som vilken produkt som helst.

Denna dubbelmoral är farlig då den förmodligen kan lura människor som egentligen inte alls med öppna ögon skulle ställa upp på det slaveri vår moderna industriella köttmarknad utövar. Sedan är det väl viktigt att öppan ögonen för verkligheten, vi lever inte i ett mysigt torpsamhälle där djuren får leva ett respekatbelt liv och sedan avlivas av en mysig veterinär. Det är dags att förstå innebörden av kapitalismen och dess konsekvenser för både oss själva men framförallt djuren. Det handlar om varor, varor finns för att ge kapitalinnehavaren pengar. Denna mängd pengar skall ökas för varje ny redovisning. Detta är inte en bra förutsättning för en trevlig värld. Nu blev det politiskt så det står härliga till men jag är sä jävla trött på all skit omkring oss.

Ta inte detta som personlig kritik utanan försök snarare tänka igenom saken, finns det i denna värld någon anledning för oss att förslava djur?
Jag har också varit köttätare och är inte bättre en någon annan, men jag tog till mig information och ändrade på mig. Det är det jag hoppas fler skall göra. Det viktigaste är inte att man alltid gjort rätt utan att man i fortsättningen gör det, och framför allt inte låter gamla traditioner styra utan tänker själv.

Björn, nu har jag funderat en del på ditt inlägg och jag kan hålla med dig i mycket, dock inte i att det inte kulle vara värre att använda avlivade djur till konst. Av vilken anledning ska man få ta ett liv bara för att man har ett syfte att visa något efter en ide? Tänk om folk började mörda människor för att de har en bildide som de vill förmedla något av världsbilden med.. Så får det ju inte gå till, så varför ska djur få utsättas för detta?

Jag tycker att pälsindustri samt djurfabriker för produktion av nöt, svin, höns och sånt borde avskaffas helt och håller med om att det inte finns någon anledning att äta detta. De djuren har inget drägligt liv och avlas ju enbart för produktionen och det är hemskt.

Fast hur ser du själv på t e x älgjakt och fiske? Där handlar det ju inte om produktion på det sättet.. Fiskar du själv någon gång?

Är det mer rätt med djurförsök i medicinsk forskning än för test av kosmetika förresten? och i så fall varför?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar