Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är A-fattningen på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
När dör A-mount

Känns som diskussion är kalibrerad i en punkt och om man får spekulera i fler punkter.
Resonemanget bygger på några sannolika antaganden:
- Elektronik slår mekanik, dvs spegellöst kommer att ersätta DSLR:er frågan är bara när.
- de speglösa alternativen börjar närma sig, det är väl bara AF prestanda i lite ljus som fortfarande inte kan matchas av spegellösa alternativ
- Trenden går mot stora sensorer APC eller FF, mobilerna jagar kameratillverkarna dit. ( klarar ef-m FF ?)

Marknadsledarna, Canikons, spegellösa alternativ är framtagna för att inte kannibalisera på deras DSLR:er. De kommer inte att släppa DSLR konkurrerande alternativ förrän deras ekonomer ser i sina excelark att DSLR försäljningen minskat nog mycket.
Sony är just nu väldigt teknikdrivet och släpper en mängd spännande alternativ man har ju ingen marknad att förlora utan provar om det finns nya marknader att vinna.

Sony kommer att hålla alla grytor puttrande även A-mount men det kommer nog att bubbla mer i E-mount.

När dör då A-mount ?
A-mount dör när Canikon släpper spegellösa DSLR alternativ för då hamnar alla tillverkarna i samma båt.
- Alla Nikon och Canon glas kommer inte att gå att använda utan adapter
- Helt plötsligt kommer E-mount att vara alternativet med mest glas

Vill Canikon hit ? Troligtvis inte förrän de måste. De kommer att fortsätta sälja samma kamera med nytt namn så länge det säljer och det gör det fortfarande !

/Håkan

Trevligt med ett lite annorlunda inlägg med väl motiverade tankegångar, ArcticFun !

Mycket av det du skriver låter som ett sannolikt scenario, men jag är inte säker på att Nikon och Canon i sina presumitivt kommande spegellösa FF och APS-C kommer att välja att krympa registeravståndet som Sony gjort. D v s de kanske fortsätter att göra "tjockkameror" som är spegellösa.Även om de blir aningen mindre i höjd och bredd..

Nikon skulle sannolikt förlora mycket goodwill om en del av deras nuvarande objektivpark skulle fordra adapter. Likaså Canon. Det är min tro i alla fall, men osvuret är bäst.

Vidare tror jag att dessa företag är medvetna om svårigheten att tillverka ljusstarka objektiv för FF med kortare registeravstånd ( i alla fall vad gäller vidvinkel och normalzoomar) och sannolikt avvaktar för att se hur väl Sony lyckas.

Klarar inte Sony det bra utan att objektiven blir fullstora är det svårt att motivera mindre kamerahus för FF.
Och ännu så länge har Sony inte lyckats bra mer än med 3 objektiv, varav det tredje (70-200/4) sannerligen inte är speciellt litet och lätt jämfört med Nikons eller Canons motsvarigheter.

Men dina tankar om att A-mount dör när tillverkarna hamnar i samma båt låter sannolikt.

//Lennart

Utförsäljning"

Enligt sony.se har man utförsäljning av 70/2002,8 samt 70/400 3,5-5,6.
Skall man ta dettasom ett tecken i skyn att nya A mount kommer eller är det dödsrycning
För a mount?

Sven Olof

Skall man ta dettasom ett tecken i skyn att nya A mount kommer eller är det dödsrycning
För a mount?

Sven Olof

Man har kört 15% på alla Sony-objektiv under hela sommaren i Norge. Enligt ÅF skulle det bero på att hela marknaden har gått ner 30% på ett år (inte bara Sony) och att Sony ville få fart på försäljningen igen.
Canon har cashback och "gratis" iPad på köpet så jag tror inte det indikerar något alls.

För a mount?

Sven Olof
Hehe, nä, det är precis tvärtom.

Sony har uppgraderat dessa båda objektiv till 70-200/2,8 G SSM II och 70-400/3,5-5,6 G SSM II respektive, så det skulle inte vara konstigt alls ifall de säljer ut de tidigare modellerna.

Det är fortfarande samma optiska konstrukton (den är ju redan väldigt bra) fast man har förbättrat antireflexbehandlingen (nano-teknologi), men framförallt har man satt i snabba och högmoderna ring-AF-motorer. Det har ju inte precis varit några klagomål på att de tidigare versionerna har varit långsamma, men SSM II uppges vara inte mindre än 4 gånger snabbare, så man kan ju förstå att Sony ansåg det vara värt att göra denna uppgradering. Speciellt när det börjar komma "som-skjuten-ur-en-kanon"-kameror som A77 II. :)

De har dessutom uppgraderat även 300/2,8 G SSM till SSM II. Lägg sen till att de har tagit fram värstingobjektivet 500/4 G SSM (trots att det förmodligen är väldigt tvecksamt ifall de någonsin kommer att sälja dessa i tillräckligt antal för att få igen utvecklingskostnaderna). Sony måste väl ta sig för pannan över att det finns så många A-mountdödgrävare här i väst som fattar nada! Kan de överhuvudtaget på ett tydligare sätt annonsera att de avser att fortsätta att lägga ner arbete på att utveckla A-mount, och att de har fullständigt klart för sig det (i mina ögon uppenbara) sakförhållandet att det enbart är A-mountsystemet som kommer att kunna gå att utveckla till att bli deras HIGH END prestandasystem???

E-mount har som bekant mindre objektivflänsdiameter än A-mount och kan därför aldrig fullt ut utnyttja stora och/eller ljusstarka objektiv. E-mount var ALDRIG KONSTRUERAT FÖR DETTA. Sony har ju sagt att de hade nybörjare och mobiltelefonanvändare som målgrupp för NEX-kamerorna, och att de blev väldigt överraskade när entusiaster började köpa NEX-kameror och experimentera med att slänga på en massa konstiga objektiv av alla de sorter. Men de fattade kvickt galoppen och utvecklade NEX-7 (Canon och Nikon har fortfarande inte ens fattat nada). Och därmed har Sony lyckats skapa intresse för sitt märke även bland annars inbitna Canon- och Nikon-användare.

Att Sony när det gäller E-mount senare gick tvärs emot allt vad alla förnuftiga besservissrar ens kunde föreställa sig, och utvecklade FF-kameror för E-mount trots att det "egentligen" inte fanns några som helst förutsättningar för detta, anser jag för egen del vara en näst intill otrolig ingenjörsteknisk prestation (kan utan vidare medge att inte heller jag tänkte den tanken, innan Sony plötsligt som en blixt från en klar himmel släppte RX1).

Hm, var var jag nu? Jo, jag ser således inga som helst tecken på A-mountdödsryckningar, utan det precis rakt motsatta. :)
.

Skall man ta dettasom ett tecken i skyn att nya A mount kommer eller är det dödsryckning För a mount?
Hehe, nä, det är precis tvärtom.

- Är det si eller så?
- Nej det är tvårtom.

Lite komiskt :)

Sony har uppgraderat dessa båda objektiv till 70-200/2,8 G SSM II och 70-400/3,5-5,6 G SSM II respektive, så det skulle inte vara konstigt alls ifall de säljer ut de tidigare modellerna.

Det är fortfarande samma optiska konstrukton (den är ju redan väldigt bra) fast man har förbättrat antireflexbehandlingen (nano-teknologi), men framförallt har man satt i snabba och högmoderna ring-AF-motorer. Det har ju inte precis varit några klagomål på att de tidigare versionerna har varit långsamma, men SSM II uppges vara inte mindre än 4 gånger snabbare, så man kan ju förstå att Sony ansåg det vara värt att göra denna uppgradering. Speciellt när det börjar komma "som-skjuten-ur-en-kanon"-kameror som A77 II. :)

De har dessutom uppgraderat även 300/2,8 G SSM till SSM II. Lägg sen till att de har tagit fram värstingobjektivet 500/4 G SSM (trots att det förmodligen är väldigt tvecksamt ifall de någonsin kommer att sälja dessa i tillräckligt antal för att få igen utvecklingskostnaderna). Sony måste väl ta sig för pannan över att det finns så många A-mountdödgrävare här i väst som fattar nada! Kan de överhuvudtaget på ett tydligare sätt annonsera att de avser att fortsätta att lägga ner arbete på att utveckla A-mount, och att de har fullständigt klart för sig det (i mina ögon uppenbara) sakförhållandet att det enbart är A-mountsystemet som kommer att kunna gå att utveckla till att bli deras HIGH END prestandasystem???

Sony 70-200 G är inte optiskt lika bra som konkurenterna. Sony peakar på det korta området skärpemässigt där det ligger ungefär i par med de andra, medan Canon och Nikons är betydligt bättre från 150-200 mm., så om Sonys optiska formel som de ärvt från Minolta är bra stämmer inte om det är i jämförelse med de andra.

Det har tvärtemot vad du påstår klagats åtskilligt på att Sony SSM är långsam och betydligt långsammare än Canons och Nikons.

"Kan de överhuvudtaget på ett tydligare sätt annonsera att de avser att fortsätta att lägga ner arbete på att utveckla A-mount"

Eh, jo det skulle de nog kunna :).

Alltså:
  • För mer än två år sedan släppte det ett 500/4 objektiv som är en marknadsmässig katastrof.
  • De uppgraderar sin omoderna långsamma SSM på tre objektiv utan att ändra optiken.

DETTA skulle alltså vara det yttersta som Sony kan göra för att kommunicera till marknaden att A-mount är framtiden?

500/4 kanske är bra, eller inte. Ingen testar det ju för ingen är intresserad av resultatet. Försäljningen är usel och det lanserades (efter många år av utveckling) långt innan deras nya satsning på E-mount tagit form.

Uppgraderingarna av 70-200 och 70-400 är snarare ett par småfixar för att inte förkorta processen alltför mycket.

Marknadsföringen av A-mount är obefintlig. Marknadsföringen av E-mount är rätt bra tycker jag och ganska stor, men går stick i stäv med deras eget A-mount eftersom de satsar på att E-kamerorna ska vara ersättare för DSLR.

Så här beskriver de AF i A6000.

Missa aldrig ett perfekt fototillfälle

Snabb hybrid-AF
Med avancerad snabb hybrid-AF blir fler motiv skarpa enbart via fasdetektion (vilket minskar beroendet av läget för kontrastdetektion). Det ger dig världens snabbaste autofokus så att du kan fota exakt i det ögonblick du vill.

Trots att A77 lär ha bättre AF så nämns detta ingenstans, utan allt satsas på E.

Så här ser det ut där de presenterar A6000.
Sony-Marketing.jpg

Den som är bekant med Sonys kamerautbud känner nog igen siluetten :)

Så om Sony skulle kunna på ett tydligare sätt kommunicera att de satsar på A-mount? Jo, jag tycker definitivt det. Tror du är rätt ensam om din åsikt.

Kan f.ö. intyga att deras marknadsföring stämmer. Jag har som alla vet provat A77 II en mycket kort tid, men har nu sedan ett par dagar en A6000 (silver, snygg som f-n) och kan säga att jag älskar kameran! Så classy och fin, rapp och bra och känns helrätt (sökaren är dock långt ifrån hur bra A77 II var och gummipluppen kring sökaren trillar av ibland, men det är inte hela världen). Känner mig mycket hemma med den här kameran, men som actionkamera med teleobjektiv duger den inte riktigt till (så planerar att längre fram komplettera med Nikon FF, men finns inte utrymme för det precis nu).

... det enbart är A-mountsystemet som kommer att kunna gå att utveckla till att bli deras HIGH END prestandasystem???

Du tror alltså fortfarande att Sony satsar på att utveckla ett "HIGH END prestandasystem" som ska kunna konkurrera med Canon 1Dx och Nikon D4s och allt de har runtomkring med erviceorganisation för yrkesfotografer och objektiv som 200/2 400/2,8 200-400/4 600/4 800/5,6 (vilka f.ö. är betydligt mera värstingobjektiv än 500/4 som de fårstås också har. Det enda som är värsting med Sony 500/4 är det hutlösa priset).

Du kan nog sluta att drömma om det. Sony klarar inte det och verkar ha noll ambition att ens försöka.

Hm, var var jag nu? Jo, jag ser således inga som helst tecken på A-mountdödsryckningar, utan det precis rakt motsatta. :)

Jo, vi känner till din åsikt, men kan du inte förklara VARFÖR du tror som du gör?

Kanske inte konstigt för Sony, men ganska udda på kameramarknaden.

När Canon och Nikon lanserar uppdaterade modeller så ersätter dessa de gamla modellerna, vilka då utgår ur sortimentet och inte kan nybeställas. Enskilda handlare kan ha exemplar kvar i lager, men det verkar mer planerat innan så det är ovanligt och i vissa fall så löser tillverkarna in dem från handlarna så att den senaste modellen finns i affärerna. Undantaget är möjligen instegsmodellerna som reas ut hos elektronikladorna.

Canon och Nikon har f.ö. inte egna webshoppar som konkurrerar med deras återförsäljare.

/Mats

Detta jag skriver nu känns återigen som en smärre katastrof för mig. VARFÖR? . Jo, ännu en gång känner jag mig nödsakad att till största delen hålla med Mats i det han skrev i sitt svarsinlägg till Gunnar:):).

Tror det är tredje gången jag håller med honom.

Smågnabb åsido: Jag tror Sony är för sent ute för att fixa ett high-endsystem baserat på A-mount.

Däremot är begreppet high-end svävande. Ett tekniskt avancerat system i mindre skala är de på väg att fixa genom E-fattningen.

//Lennart

Detta jag skriver nu känns återigen som en smärre katastrof för mig. VARFÖR? . Jo, ännu en gång känner jag mig nödsakad att till största delen hålla med Mats i det han skrev i sitt svarsinlägg till Gunnar:):). ---
Hehe, någon större katastrof är det väl knappast. Sånt som har blivit lite fel kan alltid rättas till...

--- Tror det är tredje gången jag håller med honom. ---
Har du (till största delen) hållit med Mats HELA TRE GÅNGER NU? OK, då börjar jag ana katastrofens vidd ! :)

--- Däremot är begreppet high-end svävande. Ett tekniskt avancerat system i mindre skala är de på väg att fixa genom E-fattningen.

//Lennart

Utan tvekan. Som en nätt walk-around-kamera med APS-C kvalitet torde A6000 vara tämligen svårslagen (i vissa avseenden verkar den vara High End inom sitt segment, men jag har den som sagt inte själv). NEX-7 verkar ju en hel del räkna dit, även om jag själv aldrig föll för den, och därför inte heller har haft den (kan mycket väl hänga ihop). Jag är ju väl medveten om att NEX-7 förmodligen är en de mest omtyckta kameror som någonsin gjorts.

OK, förstod naturligtvis att du syftade på A7-serien, och jag har samma uppfattning som du. Är ju f.n. det enda High End-systmet inom den spegellösa världen, och med A7S förefaller dom verkligen att ha sprängt en del av de hittillsvarande gränserna. Vad jag avsåg med det jag skrev var att E- och A-mount har olika roller - de kan INTE ersätta varandra. Man kan aldrig stoppa ner någon A-mount FF-kamera i en (normalstor) jackficka, men det går med någon av A7:eek:rna med Zeiss FE 35/2,8-objektivt (har provat). Och Rx1 går att få ner i en ännu mindre ficka.

Sedan kommer det aldrig att finnas lika långbrännviddiga objektiv till E- som till A-mount, och det kommer heller aldrig att finnas lika många (om ens några) objektiv med ljusstyrka 1:1,4 för E-mount, och än mindre några med 1:1,2. Bl.a. ger E-fattningens trängre objektivflänsdiameter förstås vissa problem. Dessutom torde vi lugnt kunna räkna med att framtidens elektronikutveckling kommer att ge nya möjligheter som vi inte kan se idag (åtminstone inte vi utanför utvecklingslabben), och vi kan utgå från att VISSA av dessa inte kommer att kunna implementeras på ett bra sätt i ett spegellöst system, och vissa inte alls.

Och jag tror knappast vi kan räkna med att det kommer E-mount-kameror med IBIS (i alla fall inte inom överskådlig tid), det var inte tänkt så från början. För att de ska våga göra något sådant behöver de först bl.a. under lång tid modifiera kamerahus och objektiv, så att det inte kommer att vara möjligt att använda SSS och OSS samtidigt. Så länge det inte finns något som förhindrar detta och det finns möjlighet att välja båda systemen samtidigt, kommer det att bli massor av problem för (i detta fall) Sony. Okunnigheten om det verkliga förhållandet förefaller föga känd, och istället har vi den vitt spridda myten: "Ifall jag kopplar in båda antiskak-systemen så måste det såklart bli bättre", I själva verket kommer dessa båda system att "fightas" mot varann, och bilderna blir suddigare än ifall man inte hade använt något antiskak-system alls, eftersom vi har två parallellkopplade servo-system här. Sigma har slutat med att erbjuda objektivstabilisering i sina A-mountobjektiv pga mängden returer de fick genom detta användarfel - det blev helt enkelt olönsamt för dem. Även Tamron har sagt att de inte kommer att erbjuda A-mountobjektiv med stabilisering, av precis samma skäl.
.

Vad jag avsåg med det jag skrev var att E- och A-mount har olika roller - de kan INTE ersätta varandra. Man kan aldrig stoppa ner någon A-mount FF-kamera i en (normalstor) jackficka,.

Var det verkligen det du menade när du skrev att det finns tydliga tecken på att Sony satsar på A-mount och att A-mount är det som system som Sony håller på att satsa på för att bygga upp sitt HIGH END-system?

Storleken på kamerahuset hänger nödvändigtvis inte ihop med fattningen. Sony A3000 t.ex. är ju lika stor som Nikon D3300 och Canon 1200D. Om spegel inte behövs finns inget skäl till A-mount, även om det skulle finnas skäl till att göra större kamerahus.

Jag tror dock som sagt att Sony helt slutar med det och lägger ned de stora kamerorna och iom det försvinner IBIS också.

Det här är talande:
A6000 är liten och lätt, och får klumpigare och tyngre DSLR-kameror att stå sig slätt. Och tack vare kreativiteten med utbytbara objektiv, manuella kontroller med mera behöver du inte offra någonting.

/Mats

Tillägg: Seriekopplade antiskaksystem, som t.ex. SteadyShot eller OSS och elektroniska stabiliseringssystem som t.ex. "Multi Frame Noise Reduction" eller "Hand-held Twilight" kan däremot med fördel användas tillsammans.

Om vi lämnar själva objektivfrågan därhän för en stund och tittar på nuvarande line-up med A-mount så saknas ett verkligt alternativ till de kameror som Nikon och Canon tagit fram. Här pratar vi både vissa brister på AF-system som samverkar effektivt med hög framrate, lågljusegenskaper mm.

Däremot kan A99 och A77II tävla mot dem i IQ och även i DR på lägre isotal. Då blir resultaten mycket bra.
Vad gäller DR är de på basiso överlägsna Canons modeller.

Visserligen är frameraten hög på Sonykamerorna men inte alltid så säkra som N och C:s system vid följande AF.

Därtill (för att återgå till objektiven) känns det som om de längre telegluggarna och dito zoomar är ganska stenhårt inmutade av C och N.

Därför tror jag inte på något high-endsystem som har vad vad de flesta yrkes (press) -fotografer efterfrågar från Sony.

Men Sony får gärna överraska. Tror dock satsningen på E-mount är den rätta nischen för Sony.

//Lennart

--- Visserligen är frameraten hög på Sonykamerorna men inte alltid så säkra som N och C:s system vid följande AF. ---
Förmodar att du talar om A77 "Old" här? Nä, med den nådde Sony inte riktigt ända fram, om jag tillåts att citera Torbjörn Fälldin.

För att kunna säga någonting om detta skulle jag vilja införa två distinktioner:
Följande AF: Förmåga att låsa på objekt som rör sig emot och ifrån kameran.
Spårande AF: Förmåga att låsa på objekt som irrar runt i sökarbilden.

När det gäller följande AF funkade A77 "Old" rätt bra för min del med 12 bild/sek, men bättre med 8 bild/sek.
Spårande AF provade jag knappt, jag utgick från att den skulle vara kass. För Sonykamerorna har ju tidigare gällt att mitt-AF-punkten har varit bra, medan alla längre ut varit mer eller mindre värdelösa. I detta avseende har som bekant 7D regerat. Canon har kunnat stoppa in en förenklad version av deras under många år finslipade AF-system i sina värstingkameror, och där utvecklingen bekostats av dessa.

Min (hittills i och för sig väldigt korta) erfarenhet med A77 II visar något helt annat. Följande AF är avsevärt snabbare och säkrare än med A77 Old. Även med 12 bild/sek fick jag i stort sett alla bilder i fokus med II:an. Med spårande AF är förbättringen väldig jämfört med tidigare. Fokuspunkterna utanför mitt-AF-punkten funkar nu förvånansvärt bra, även om center-AF-punkten fortfarande är bäst. Min (preliminära) observation gör att jag skulle säga att vare sig D7100 eller 7D kan göra det A77 II kan göra (obs, igen, efter mycket liten hands-on erfarenhet).

--- Därtill (för att återgå till objektiven) känns det som om de längre telegluggarna och dito zoomar är ganska stenhårt inmutade av C och N. ---
Supertelen finns det helt klar mycket fler av att välja på från C och N. Men det kan ju sägas vara ett axiom - Sony har, som bekant, tidigare inte haft en enda sport/aktionkamera och då blir förstås också efterfrågan på objektiv för detta segment väldigt liten.

--- Därför tror jag inte på något high-endsystem som har vad vad de flesta yrkes (press) -fotografer efterfrågar från Sony. ---
Sony har hittills inte haft något att erbjuda när det gäller vad dessa efterfrågar, det är riktigt, och kommer antagligen inte heller att ha det inom den närmast överblickbara framtiden. C och N har decenniers erfarenhet av tjogtals med pro-kameror, och Sony i princip ingen (inom stillbildsvärlden). Men A77 II visar att det finns "more than one way to skin a cat" - elektronik i kombination med innovativitet gör att Sony kan ta mycket större språng i denna utveckling än som är möjligt för C och N med de begränsningar som de mekaniska systemen i deras kameror utgör. Därmed absolut inte sagt att deras värstingkameror inte skulle vara suveräna sport/aktionkameror, det är de tveklöst. Men SLT-systemet har potential till bättre följande och spårande AF än vad som är ens teoretiskt möjligt med rörliga speglar.

F.ö. ryktas det ju om ett Sony 400/4,0 vars pris avses inte ska bli "så blodigt" (kan måhända komma till årskiftet i så fall?). Även ett 400/2,8 ÖVERVÄGS tydligen, men då längre fram. Inga indikationer om prisnivån för detta, men man kan nog lugnt utgå från att det kommer att bli tämligen "blodigt" ifall det kommer att materialiseras...

--- Men Sony får gärna överraska. ---
Hehe, ja det är alltid kul. Och det verkar de ju onekligen vara väldigt bra på...

--- Tror dock satsningen på E-mount är den rätta nischen för Sony.

//Lennart
Visst är det helt rätt av Sony att satsa rejält på E-mount nu när de har flyt och får erkännande. Men - "den rätta nischen"? Varför har nästan alla fått för sig att placera Sony i kategorin "en-nischs"-företag? Det finns väl för sjutton inget annat kameraföretag som är så LÅNGT IFRÅN att vara ett "en-nischs"-företag som Sony! Varthän man än tittar, så hittar man ju alltid någon mer eller mindra knasig Sony-kamera där... :)
.

Och jag tror knappast vi kan räkna med att det kommer E-mount-kameror med IBIS (i alla fall inte inom överskådlig tid), det var inte tänkt så från början.
Jag tror att det aldrig kommer att hända. NIH slog till igen.

För att de ska våga göra något sådant behöver de först bl.a. under lång tid modifiera kamerahus och objektiv, så att det inte kommer att vara möjligt att använda SSS och OSS samtidigt.
Det räcker med att ha en "interlock" mellan SSS och OSS så att den ena har prioritet. Mycket enkelt att genomföra och finns redan i en del m4/3-kameror som ju "lider" av att både objektivbaserad och sensorbaserad bildstabilisering finns i systemet.

Om vi lämnar själva objektivfrågan därhän för en stund och tittar på nuvarande line-up med A-mount så saknas ett verkligt alternativ till de kameror som Nikon och Canon tagit fram. Här pratar vi både vissa brister på AF-system som samverkar effektivt med hög framrate, lågljusegenskaper mm.

Däremot kan A99 och A77II tävla mot dem i IQ och även i DR på lägre isotal. Då blir resultaten mycket bra.
Vad gäller DR är de på basiso överlägsna Canons modeller.

Visserligen är frameraten hög på Sonykamerorna men inte alltid så säkra som N och C:s system vid följande AF.

Därtill (för att återgå till objektiven) känns det som om de längre telegluggarna och dito zoomar är ganska stenhårt inmutade av C och N.

Därför tror jag inte på något high-endsystem som har vad vad de flesta yrkes (press) -fotografer efterfrågar från Sony.

Men Sony får gärna överraska. Tror dock satsningen på E-mount är den rätta nischen för Sony.

//Lennart

Jag tror att A77 II visst kan mäta sig med Canon och Nikon när det gäller autofokus.

Att det finns guldkorn bland Sonys kameror och saker som är bättre än Canons och Nikons, både vad gäller kameror och objektiv vet vi också.

Däremot saknas det massor i helheten och kontinuiteten, det hänger liksom inte riktigt ihop. Ena dan kommer något enastående, sen dröjer det ett par år och så dyker något annat bra upp, (fast som också visar sig ha nån helt ny oprövad finess som blir som en kvarnsten för grunkan).

Att någon enstaka kamera har högre DR än Canons, eller att något objektiv är extra bra osv. har ingen betydelse.

Ur ett ekonomiskt perspektiv så funkar inte det här. Försäljningen är dålig och inget av de här exemplen påverkar det.

Om Sony skulle vilja att A-mount tog fart så skulle de behöva satsa stort och marknadsföra systemet, men det har de inte gjort och de senaste åren har detta varit ännu mer eftersatt och det är en tydlig signal tycker jag att de inte riktigt bryr sig, högst sannolikt för att de håller på att dumpa hela systemet. Det som finns får väl göra det med några småjusteringar tills botten helt gått ur och de stoppar all tillverknng och leveranser.

Tecknen på det här är våldsamt tydliga och det är märkligt om man inte ser dem.

Eftersom Sony säger att klumpigare och tyngre DSLR-kameror att stå sig slätt och man behöver ite offra någonting, så kanske någon skulle fråga Sony varför de själva gör sådana kameror. Tror att de själva kommit fram till att det inte är någon vits med det för deras del. Det gynnar tom. konkurenterna att de gör det, så de har inget att vinna på det alls.

Jag tror att E-mount systemet kan utvecklas ännu mer. Nya FF-kameror med liknande AF-teknik som A6000 och fler och bättre objektiv och andra tillbehör och mer fokus på filmning bl.a. Det kan nog inte täcka in alla områden, men det är nog inte syftet heller. De fortsätter nog att lämna nog walk-over på matchen om utrustning för pressfotografer m.fl., de har ingen chans där, det tåget har gått. IBIS från Sony är något som var förr, inget mer sådant i framtiden.

Zoomar ljusstarkare än F/4 och primes större än F/1,8 kommer nog inte heller. Storleksnackdelen väger inte upp fördelen tror jag de resonerar, särskilt som ännu bättre sensorer är på väg och fler objektiv med krokiga bilder som korrigeras elektroniskt får vi nog nöja oss med.

Sen finns det de som inte är nöjda ändå, utan vill ha riktigt bra AF, högklassiga ljustarka objektiv osv. De/Vi är en krympande skara och blir hänvisade till kameror som Canon 5DMk3 och Nikon D810 m.fl. Sony släpper helt enkelt det segmentet för att kunna bli sora på de små som är framtiden.

Lennart! Jag förstår att du inte håller med mig om det här, för då skulle katastrofen bli ännu mer total om du behövde göra det ytterligare en gång, men kanske något låter lite vettigt i det ändå?

Gunnar! Jag förstår att det kan upplevas nedslående att det man trott på så starkt inte håller och att Sony ditchar A-mount. Så tyckte jag också en gång, men du kan väl inte på fullt allvar tro att Sony skulle börja om på ny kula och bygga upp A-mount till ett onkurrenskraftigt high end-system? Ser du verkligen inga tecken på att det är åt det hållet det barkar? Det är ju hur uppenbart som helst ju.

Det enda som är osäkert är hur länge förfallet får pågå tills man drar bort allting från att överhuvudtaget finnas på marknaden. Ska väl säljas slut på lite lager och under tiden måste viss tillverkning hållas igång för att få produktfloran lite balanserad, men på väg bort är det definitivt. Torde vara helt uppenbart för de allra flesta.

/Mats

PMD, oavsett vad vi anser vara de väsentliga orsakerna så kan vi i alla fall konstatera att vi har samma uppfattning om resultatet - IBIS-spåret i E-mount är (sannolikt) kört.

NIH? Du menar att Sony skulle vilja komma bort från IBIS-systemet i A-mount, eftersom detta var uppfunnet av Minolta och inte av Sony?

Sedan menade jag inte att det skulle vara några tekniska svårigheter för Sony att implementera SteadyShot / OSS-interlock när det gäller nytillverkade E-mountkameror och -objektiv. Problemet är att ifall man skulle försöka införa detta nu i EFTERSKOTT, så skulle Sony få väldigt många klagomål och returer på halsen pga den redan befintliga E-mount kamera- och objektiv-basen, typ "Prylarna funkar inte, det blir suddigt". Sony äger 11,38 % av Tamron och är säkerligen fullständigt medveten om varför Tamron och Sigma har valt att inte erbjuda objektivstabilisering till A-mount.

Sony E-mount är ju redan det mest sålda spegellösa systemet, trots att de "bara" har objektivstabilisering. Varför skulle Sony riskera sin ledarposition genom att införa något som är av intresse enbart för en begränsad grupp av fotonördar som oss, och som istället sannolikt skulle resultera i att det skulle börja flyga runt en väldig massa klagomål på nätet med beskyllningar om att Sonys system "inte är bra"? Att det "ger oskarpa bilder"? Pga att det stora flertalet av köparna inte förstår vad det handlar om - att det är användarfel? Hur många av dem har någonsin hört talas om servo- och reglersystem?

Det är knappast realistiskt att förvänta sig att Sony skulle införa någonting som skulle kosta dem mycket mer i försäljning och anseende än den lilla merförsäljning de skulle få från VISSA av oss fotonördar. Ingen ide att gå och vänta på att detta ska ske - det torde bli en lång och fåfäng väntan.
.

En ny kamera kan utan några som helst problem "veta" om objektivet som är monterat har stabilisering eller inte, så det skulle aldrig leda till problem med befintliga objektiv eller kameror.

Detta har dock inte ett skvatt med A-fattningens framtid att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar