Annons

Är A-fattningen på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Mats!
Som Affe sa så är allt i denna tråd gissningar och spekulationer så om du känner dig
träffad av mina rader här på FS så får det stå för dig. Vad jag reagerade på var inlägg
#194 och som jag kommenterade och tydligen har maknaden påverkats lite i alla fall:)

Hej Mats!
Som Affe sa så är allt i denna tråd gissningar och spekulationer så om du känner dig
träffad av mina rader här på FS så får det stå för dig. Vad jag reagerade på var inlägg
#194 och som jag kommenterade och tydligen har maknaden påverkats lite i alla fall:)

Ok, då var det alltså inte mig, utan någon annan som du syftade på som du menar "flitigt med sina inlägg försöker "sänka" Sony och sprida illavarslande rykten om bla Sonys ev kommande affärsstrategi.".

/Mats

Jag tror att man gör en missbedömning om man tror att Världen är statisk.
Lutar just nu åt att foto blivit mindre populärt igen. Går i vågor. Som vi läst innan i tråden har kamera marknaden gått ner totalt. Men stämde dessa siffror hade Sony sålt mer än innan. Troligen på grund av de spegellösa. Tror inte på någon snabb nerläggning eller planerad av A mount. Det skulle signalera att Sony är hopp gurkor och det tror jag man är medveten om och inget man önskar. Om någon googlat som kan bevisa att Sony avskedat eller placerat om massor av folk från dslr kamera avdelningen. Tror däremot att pengarna styr och går e-mount bra blir det mer resurser på det. En sak som talar för att ingen närliggande oro är den nya af modulen i a77ii i kombination mer mer avancerad af algoritmer. Verkar som Sony satsar mer på avancerade DSLR än mainstream. Det verkar vara rätt lätt attspotta ut nybörjare modeler men semi PRO / avancerad tar mer tid och pengar

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2027455&postcount=307

Jag tror att "dslr" marknaden har svårt tid framöver. Pga minskat allmänt intresse och att förra generationen är "god enought" så man byter mer sällan då sensorerna är redan väldigt bra. Se bara kompaktkameror bara dök ingen som trodde. Men plötsligt hade alla en mobil med en bra kamera i. Nu är det väl bara superbilliga och mer dyra proffs varianter....

Angående att "MM" slutat sälja SONY A-mount kameror så tycker jag allmänt att deras (och Elgigantens) utbud av kameror/objektiv blivit riktigt skralt sista tiden. Dom här firmorna satsar ju bara på det dom kan sälja i stora mängder av. Dom "riktiga" fotofirmorna som Scandinavian photo har ett betydligt bredare sortiment. Angående Scandinavian photo så har dom sålt bra med SONY A77 II hus, så att dom stora varuhusen inte säljer är inget att bry sig om!

... så att dom stora varuhusen inte säljer är inget att bry sig om!

Tror jag är rätt ur en aspekt och fel ur en annan. Om vi pratar intresserade och mer insatta fotografer så stämmer det hyfsat.

Talar vi den "breda massan" blir det nog lite fel. Det handlar om att synas överallt där fotoprylar säljs.

Znutt tar ju upp en viktig aspekt i sitt senaste inlägg som jag gärna kan tolka som att det genuina fotointresset finns kvar hos en redan frälst skara. För ett antal år sedan gällde det att "alla skulle fotografera" och kompakter samt instegskameror såldes i stora volymer.

Så är det inte längre: När jag är ute och plåtar på mer välbesökta platser ser jag någon enstaka dslr samt någon enstaka kompakt samt mängder av mobiler.

Mobilerna täcker de flestas behov.

Nu som läget är ska marknaden för de verkligt intresserade och passionerade fotograferna delas på och vara lönsam för ett antal större företag. Och de förutsättningar Znutt räknat upp tycker jag känns logiska och trovärdiga.

Tyvärr tror jag att A-fattningen i denna konkurrens får mest stryk. Men alla dslr-tillverkare får minskade intäkter. Om Sony inte syns där med sina stora kameror och objektiv (även på elektronikvaruhusen) så tror jag man ligger risigt till.

I många Sony-trådar har det diskuterats företagets strategi och marknadsföring. Jag skriver dock som innan: Vi vet bättre framåt hösten vad som sker.

Men jag håller med dig om att MM har "risat till sig" på många orter och numera har ett ett ganska tråkigt och statiskt sortiment. Dessutom verkar det inte säljas så mycket. Går man in i ett MM man besökt för 2 månader sedan ser det fortfarande likadant ut. Samma gamla kameror osålda i många fall. Gäller inte bara Sony (om de ens finns i sortimentet) utan även andra märken.

//Lennart

Det är inte bara SONY med A-fattning som försvunnit hos "eljättarna" även PENTAX (som man såg mycket av för några år sedan) har mer eller mindre försvunnit..........................och som ovanstående skrev "mobben" har tagit över!

Angående att "MM" slutat sälja SONY A-mount kameror så tycker jag allmänt att deras (och Elgigantens) utbud av kameror/objektiv blivit riktigt skralt sista tiden. Dom här firmorna satsar ju bara på det dom kan sälja i stora mängder av. Dom "riktiga" fotofirmorna som Scandinavian photo har ett betydligt bredare sortiment. Angående Scandinavian photo så har dom sålt bra med SONY A77 II hus, så att dom stora varuhusen inte säljer är inget att bry sig om!

På MM har de alla Canon 5DmkIII, 6D, 70D, 700D 1200D och Nikon D800, D610, D7100, D5300 och D3300. Inte en enda Sony A-mount utom en stor reakorg vid sidan där det ligger A58-kit huller om buller.

Jag tror att det är jätteviktigt för hur kunderna uppfattar märket. Ännu mer anmärkningsvärt är att Sonys egen show-butik inne i butiken inte heller har någon A-mount eller objektiv att visa.

Om du tror det är betydelselöst så är det ok. jag tror precis tvärtom att det har en avgörande betydelse.

Vet inte vad för antal du menar när du säger att Scandinavian Photo "säljer bra". Hur många procent tror du det är i jämförelse med Canon 70D och Nikon D7100? Jag tror inte det är "massor", även om det är mer än på MM.

/Mats

På MM har de alla Canon 5DmkIII, 6D, 70D, 700D 1200D och Nikon D800, D610, D7100, D5300 och D3300. Inte en enda Sony A-mount utom en stor reakorg vid sidan där det ligger A58-kit huller om buller.

/Mats

Ett litet påpekande: Tycker det stämmer i stort om man ser till de MM som är belägna i de större städerna.
På de mindre MM (exempelvis Växjö och liknande orter) har de inte lika stort utbud av Nikon/Canon som du anger. Men i övrigt tycker jag det stämmer. Reakorgen känns igen.

Tittar man på objektivutbudet i stort också så är det väldigt magert (alla märken) jämfört med för några år sedan.

Fast då på ett större elektronikvaruhus måste ju intrycket av Sonys A-mount tilltagan frånvaro (förutom i papperskorgen, förlåt reakorgen) bli bedövande negativt. Isynnerhet för den som är mindre insatt. Intrycket vad gäller dslr blir för dem att det bara finns Nikon/Canon.

Så, vi är överens.

//Lennart

PS. Såg att du gjort ett tillägg under tiden jag skrev detta. Fast det ändrar inte förhållandet för de som besöker MM utanför storstadsregionerna.DS

Som jag förstått det har MM generellt blivit tvungna att banta utbudet och också i vissa fall minska butiksytan, då de gör stora förluster. Då är det kanske inte så konstigt att märken som inte säljer så bra får stryka på foten, och det säger inte så mycket om A-fattningens framtid tror jag.

Något som däremot indikerar vart det barkar hän är 70-200/4 G. Trots att både Canon och Nikon har motsvarande till sina tjockkameror valde Sony att utveckla objektivet för E-fattningen.

Jag tror att det är jätteviktigt för hur kunderna uppfattar märket. Ännu mer anmärkningsvärt är att Sonys egen show-butik inne i butiken inte heller har någon A-mount eller objektiv att visa.

Om du tror det är betydelselöst så är det ok. jag tror precis tvärtom att det har en avgörande betydelse.

Vet inte vad för antal du menar när du säger att Scandinavian Photo "säljer bra". Hur många procent tror du det är i jämförelse med Canon 70D och Nikon D7100? Jag tror inte det är "massor", även om det är mer än på MM.

/Mats

Sony har nog aldrig sålt några stora mängder med A-mount kameror, kommer ihåg att Elgiganten hade en Alpha 850 som stod och dammade i deras monter under nästan 3 år innan man med ett superreapris till slut fick den såld.....................Kanske namnet SONY klingar illa med kameror. Om jag får säga själv så tycker jag att SONY ryckt upp sig enormt när det gäller byggkvalitét på kamerafronten dom sista 4 åren.

Byggkvaliteten toppades redan 2008 då A900 kom. I stort sett alla Sony/Zeiss och G-objektiv som finns idag fanns redan då. På APS-C sidan fanns A700 som också var riktigt välbyggd.

Börjar vi sedan prata en del tillkommande finesser samt bättre sensorer så är det rätt att skriva " de senaste åren".

//Lennart

Tror inte 70-200/4 hade varit en storsäljare till SONY speciellt när beercanen finns för 800-1500 kr
Tror mer att f=4 är för de spegelösa då objektiven inte går att krympa elektriskt....

Däremot satsar nog Sony mer på E-mount då det är ett nytt system och växer och säljer väl bättre trotts neråtgående trend generellt. Kritiken för avsaknadet av objektiv är ju stor. Måste vara svårt för firmor som Sigma och veta på vad man ska satsa på a-mount eller e-mount.

Jag tror att alla DSLR kommer att får svårt framåt. Var en uppsving men jag tror att foto var för "nördigt" för gemene man. Fick inte bilder trotts samma kameramärke som de stora fotograferna.... Tycker mig se många bra objektiv till CaNIkon för nästan inget ting. Detta vore en anledning att byta. För det verkar dött på den marknaden också.

Har nu igen börjat fotat analogt. Har kommit över en beg M645 för nästan ingen ting jmf med ny. Där kan du snacka om dött system. Ingen som är villig att betala de priserna fast man aldrig sålde i mängder jmf med 35 mm. Dock är FF/APC sensorerna överlägsna negativet när det gäller upplösning. Men fotandet inkl korn etc är ändå rätt facinerande och roligt.

Går inte riktigt att jämföra med beercan. Det nya objektivet är snabbare och skarpare, och Canon och Nikon säljer bra av sina varianter trots att det finns äldre och billigare motsvarande.

Tjockkameror minskar nog generellt i försäljning, och då blir det ännu svårare för tillverkare som Spny att få ekonomi i det. Som det är nu är det mest redan frälsta som köper SLT-kameror (eftersom det inte finns några billiga instegskameror).

Går inte riktigt att jämföra med beercan. Det nya objektivet är snabbare och skarpare, och Canon och Nikon säljer bra av sina varianter trots att det finns äldre och billigare motsvarande.

Tjockkameror minskar nog generellt i försäljning, och då blir det ännu svårare för tillverkare som Spny att få ekonomi i det. Som det är nu är det mest redan frälsta som köper SLT-kameror (eftersom det inte finns några billiga instegskameror).

Tror att det är mest frälsta som köper kameror över 4000 kr :)

Har du någon jmf mellan beercan och andra? Speciellt till pris. Vad kostar CaNikon motsvarande stabiliserade?

Tror inte 70-200/4 hade varit en storsäljare till SONY speciellt när beercanen finns för 800-1500 kr.

Det där är gamla omoderna grejer som inte tillverkas längre och kan variera väldigt mycket och krångla osv. knappast nåt som jhälper Sony i marknadsföring eller så. Kan tilltala vissa (typ oss) som är insatta osv., men inte den stora massan. (Om det nu finns någon stor massa öht som köper sådana här kameror).

/Mats

Det där är gamla omoderna grejer som inte tillverkas längre och kan variera väldigt mycket och krångla osv. knappast nåt som jhälper Sony i marknadsföring eller så. Kan tilltala vissa (typ oss) som är insatta osv., men inte den stora massan. (Om det nu finns någon stor massa öht som köper sådana här kameror).

/Mats

Tror inte andra än "oss" köper det Canon s 70-200/4 för 5000kr eller Nikons 70-200/4 för 10 kkr om prisjakr stämmer. Jag hade lätt köpt 70-200/2,8 is för 6000 kr :)

Att "ta bilder" är något som "den breda massan" definitivt gör i betydligt högre utsträckning än någonsin tidigare. Fast det sker med (kontradiktionen) "smarta fånar" f v b till så kallade sociala medier.

Fotografering som intresse med engagemang och passion däremot verkar däremot vara något för en sakta "avsmalnande" mängd av populationen.

Vi som betraktar oss som seriösa fotografer med krav på såväl utrustning som egna prestationer bör absolut inte se ned på den breda massan. Liknande förlopp har hänt med en massa sysselsättningar som förr fordrade experter men som genom teknisk utveckling blivit tillgänglig för alla att snabbt och lätt utföra.

Tyvärr (för oss) betyder den breda massan oerhört mycket för tillverkare, återförsäljare och andra i de led som tillhandahåller, konstruerar och utvecklar fotoprylar.

Naturligtvis påverkar detta dslr-marknaden och försvårar för Sony att hålla sig med 2 fattningar. Noterbart är att Sony är det enda märket som erbjuder 3 st FF-alternativ vad gäller objektivfattningar. A-mount, FE/E-mount och (om man nu kan kall det fattning) fast monterat ljusstark 35/2.0.

Canon har en fattning för FF, Nikon och Leica likaså. Övriga ingen.

Tror det nästan säger sig självt att Sony har en del att fundera på.

Min gissning är fortfarande att det är A-mount som kommer att få stryka på foten först. Men kompabilitet via smart adapter kommer att finnas för A-objektiven.

//Lennart

Visst det fotas mängder mer nu med bra mobiler jmf med innan. Samma sak där en bild med en smartphone är bättre än igen bild med en DSLR.
Och de ny telefonerna har ju riktigt bra kameror, i alla fall i dagtid och i solljus....

Tror vi kommer få se en ändrad DSLR värld de närmast åren det kan vi vara överens om :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar