FlyerOne
Aktiv medlem
Får nog förtydliga lite här. Sony har två fattningar som klarar FF-kameror - benämning Alpha.---
Naturligtvis påverkar detta dslr-marknaden och försvårar för Sony att hålla sig med 2 fattningar. Noterbart är att Sony är det enda märket som erbjuder 3 st FF-alternativ vad gäller objektivfattningar. A-mount, FE/E-mount och (om man nu kan kall det fattning) fast monterat ljusstark 35/2.0.
Canon har en fattning för FF, Nikon och Leica likaså. Övriga ingen.
---
De har en tredje serie med FF-kameror med fasta objektiv (vilket jag inte anser kan kallas "fattning") - benämning CyberShot.
Jag hoppas att du inte har bibringats en sådan svartsyn av negativismen här att du ser det som en FÖRDEL för de kameratillverkare som erbjuder endast ett FF-system, eller inget alls? Jag kan inte se några tecken på att Sony skulle tycka det vara så kolossalt besvärligt att tillhandahålla FF-kameror i de tre olika skepnader de nu har: A-mount, E-mount och RX1/R
Och den här i och för sig mycket spridda uppfattningen om att "Sony kommer inte att i längden kunna klara att upprätthålla två olika fattningar."
Hur i fridens namn kan någon komma på en sådan idé??? Sony är ju ett av de stora konglomeraten, för tusan! De måste väl tillverka minst 1.000.000 olika produkter eller nåt...
'Hur ska Sony kunna klara detta i längden? Nej, de måste givetvis så snart som möjligt lägga ner 999.999 av dessa produkter, och koncentrera sig på en enda!'
Sådana här tankegångar skulle vara mycket mera befogade ifall man diskuterade Nikon, som ju inte är så väldigt långt ifrån att vara en "one-trick-pony". Nu grymtade de i och för sig förra året om att spegellösa kameror inte säljer bra (fast de menade sitt eget Series 1-system), och att ifall de inte kunde öka försäljningen så skulle de lägga ner detta system, eftersom "det åt upp för mycket av vinsten från deras lönsamma områden".
Annars är väl Canon det märke som kommer närmast ett system med tre olika fattningar - EF, EF-S och M. M-systemet är ointressant för min del, men det är ju fler än jag som har fått en kalldusch pga inkompatibiliteten mellan de båda första. Alla AF-Canon-kameror jag äger har EF-mount, och när jag sedan omisstänksamt skaffade diverse EF-S objektiv fick jag den hårda vägen upptäcka att jag inte kunde använda något av dessa. :-(
R&D för helt nya produkter är mycket mer tids- och kostnadskrävande än att fortsätta tillverka produkter som funnits under lång tid, och där all produktionsutrustning redan finns på plats. Men Sony klarar ju som synes att hela tiden komma ut med nya fotoprodukter för alla möjliga områden, trots att de VET att många av dessa är nischprodukter för en begränsad marknad. Har du förresten sett hur deras kameror är uppbyggda i jämförelse med traditionella kameror? Jag har skruvat isär (och fått ihop) ganska många traditionella kameror i min dag. Har visserligen inte skruvat isär någon Sony-kamera (har inte behövts), men det finns andra som gjort det. Bara för kul... Där kan man se en häpnadsväckande stor skillnad i uppbyggnad och antal delar. Sony ligger väldigt långt före när det gäller att designa tillverkningsvänliga och lättjusterade kameror (MYCKET mindre att justera på Sonys). Innebär att de kan tillverka i mycket mindre serier men ändå få lönsamhet. Detta gör att de inte är tvungna att tillverka kameror med "minsta möjliga gemensamma nämnare" som passar så många som möjligt, för att kunna sälja i stora serier. Sony har ju kommit ut med hur många unika och udda kameror som helst! Som RX1, RX10, RX100 och A7, för att inte tala om QX10/100! Eller SLT-systemet för den delen (som för MIN del är överlägset allting annat jag har/har provat).
Och de anser sig uppenbarligen kunna få lönsamhet även genom att inom dessa serier jobba fram ytterligare markant förbättrade och ibland ännu mer annorlunda och nischade kameror. Som A7S, som skiljer sig markant från A7 och A7R. A7S tillfredställer små nischgrupper som videographer, dåligt ljus-fotare/filmare och sådana som har behov av en ohörbar slutare ibland (och vill ha andra objektiv än RX1rnas 35/2). Sony har jobbat MYCKET mer med A7S än med de båda första (som väl inte precis togs fram på en kafferast de heller - även om en framträdande profil här upprepade gånger påstod att Sensivity-varianten hade slarvats fram på korttid).
Inom en annan serie, RX100-serien, har de jobbat väldigt på RX100 III. Det är ju avsevärt större skillnader mellan RX100 II och III än det är mellan RX100 I och II.
Och hur mycket har de inte jobbat med A77 II?
Så länge jag bara hade läst specifikationerna och inte sett A77 II, så var jag HELT inställd på att skaffa en A77 I med 16-50/2,8 SSM för 8.500 kr. Absolut Best Buy bland systemkamerorna! Inte en tanke på att köpa något som kostade dubbelt så mycket, för pengar jag inte hade, även om II:an självfallet var nyare och bättre. Men sen gjorde jag "misstaget" att gå och klämma på en A77 II. Efter fem minuter hade A77 I:an bleknat bort helt (för min del). Visst, de var tydligen tvungna att slänga ut GPS:en och den röda AF-assistlampan, men för tusan! Om I:an kan sägas ha en Toyota-motor, så har de lyckats klämma in en Ferrari-motor i A77 II !
Zusammenfassung:
-----------------------
Sony har (till skillnad från de båda huvudkonkurrenterna) över ett halvt århundrades erfarenhet av elektronik, miniatyrisering och massproduktion av en otrolig mängd av olika produkter, vilket gör det för mig obegripligt att någon kan oroa sig för att de skulle ha svårt för att hålla reda på TVÅ fattningar. Jag skulle säga att Sony har MYCKET lättare för att hålla igång ett antal olika kamerprodukter inom alla möjliga och omöjliga områden än någon av sina båda stora konkurrenter, och de har tillgång till väldigt mycket mer resurser än deras mindre konkurrenter (även om koncernen Sony fortfarande behöver göra en hel del för att gå med vinst totalt - de har väl nätt och jämt lyckas stoppa utförslöpet ännu).
Vet inte riktigt hur jag ska tolka dig här, menar du att Sony ska skrota A-mount men fortsätta med RX1-serien? Eftersom den skulle sälja mer än A-mount?--- Tror det nästan säger sig självt att Sony har en del att fundera på.
---
Sony har ju inte ännu visat några tecken till att vilja lägga ner RX1rna, trots att det med säkerhet säljs mångdubbelt fler kameror från A7-serien.
.
Senast ändrad: