Det var nog Inte så konstigt. Det är ju bra mycket enklare och bekvämare att fotografera digitalt, vilket jag gissar petade en del folk över kanten. Folk som var lite fotointresserade, men som tyckte att filmfoto var för jobbigt att hålla på med (annat än semester- och julbilder) kunde nu få till (tekniskt) mycket bättre bilder än de kunde tidigare, och de kunde titta på bilderna direkt när de kom hem (och på kamerans skärm, förstås). Jag tycker nog inte att man kan kalla det bara för pryl-hype.
Är det någon här som har koll på hur systemkameraförsäljningen har förändrats de senaste 15-20 åren? Jag är lite nyfiken på hur stor uppgången var då för cirka 10 år sen, när de digitala systemkamerorna började sjunka rätt mycket i pris.
Jo, det var just det jag menade. Dock satte priserna initialt en spärr. Exempelvis kostade en Nikon Coolpix kompakt med 1,9 mp 10.490:- strax innan millenieskiftet. En Canon Ixus kompakt med 2mp kostade 2001 c:a 6.400:-. Minneskorten ska vi knappt nämna: 7.000:- för ett 256 mb CF-kort.
Ang "pryl-hype" anser jag att uttrycket inte är helt fel eftersom rätt många "bättre bemedlade" skaffade dslr som en "kul pryl".
Fördelarna du nämner i övrigt är däremot inte "pryl-hype". Det kan jag hålla med om. Notera bara att jag i mitt förra inlägg menade att många skaffade digitala kameror och "dansade med en sommar" för att sedan inte fortsätta fotografera.
Vi ska inte heller glömma att det faktiskt fanns rätt många äldre som var datorlösa även vid denna tidpunkt, men det tror jag spelade mindre roll.
Intresset var dock väldigt stort bland allmänheten och priserna sjönk sakta men säkert. Väldigt få skaffade dslr, men Canon svarade för ett rejält genombrott 2003 då 300D+kitzoom för 11.000:- aviserades. Det var nog efter detta som dslr-marknaden sköt fart hos gemene man genom den press Canon satte på övriga tillverkare. Egentligen dröjde det rätt många år innan Pentax och KM hoppade på tåget. Olympus hade faktiskt redan 1999 en systemkamera ute samtidigt som Nikon D1. Men den sålde ytterst marginellt.
Men jag vill sätta år 2003/2004 som tidpunkten då dslr-marknaden började rulla igång ordentligt till andra än yrkesfolk och initierade/avancerade som hade foto som stort intresse.
Ang de senaste 15-20 åren så har jag försökt forska lite i det. Ringde upp en kompis som var ÅF åren 1990-2009. Han menade att försäljningen av systemkameror var ganska jämn under 90-talet efter en topp under senare delen av 80-talet då AF kom i slr-kamerorna.
Enl honom ska efterfrågan på dslr toppats under åren 2007-2009 då allt fler som aldrig ägt en systemkamera visade intresse och "köpvilja". I den affären han jobbade bedömde han det var en 50% uppgång. Han sade att kollegor på andra ställen pratade om 75%.
Sedan höll han av naturliga skäl inte samma koll på det eftersom han bytte jobb. Sannolikt finns det siffror någonstans som är mer heltäckande för hela Sverige och internationellt. Men jag kan inte hitta några.
//Lennart