Annons

Är A-fattningen på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min immiga kristallkula säger mig att Sony genom att snacka om en framtida 400/4 egentligen bara vill tala om att "vi finns och satsar". Det är väl okej i så fall.

Men om nu så är fallet brister det i att upplysa om vad det är som satsas på. Tror mest det handlar om att försöka sprida ett visst lugn bland konsumenterna så att folk inte helt slutar köpa A-mount.

Kompassen visar ömsom N eller S, men för det mesta stannar inte nålen. Och det gäller inte bara A-mount utan även objektvplanerna för deras andra FF-system som är spegellöst.

Så Sony verkar i detta fallet visa lika svårtolkade planer som om de vore tatuerade i ett "smeda**el" för att använda lite av Gunnars vokabulär.

Däremot verkar det finnas en klar målsättning och inriktning för deras spegellösa APS-C system.

//Lennart

Tyckte jag uttryckte mig klart, men strunt samma.

Som sagt har jag svårt att tro på denna påstådda satsning då massor av saker istället pekar på raka motsatsen att de redan har "pulled the plug".

Tecknen är tydliga och jag har redogjort för dem ganska noga och en lansering av ett sådant objektiv passar inte in, så därför tror jag inte på det. Om det skulle vara sant däremot så har jag svårt att begripa mig på Sonys planer.

Du har tydilgen en annan uppfattning och du har lovat att du skulle ge skäl till varför du tror att Sony skulle satsa på A, men du gör ju inte det.

Istället insuinerar du att det på något vis är självklart så det inte behöver förklaras och om man inte begriper det så kan du inte hjälpa...

Jag är på riktigt intresserad att veta vad det är för hemlig information du känner till eller vilka tydliga tecken du ser som vi andra inte ser eller varför det skulle finnas någon logik i att Sony lägger krut på att ta fram ett sånt här objektiv eller 500/4 som de redan gjort.

När det gäller 500/4 så finns det ju ingen riktigt matchande kamera och prislappen är galen. För samma pengar kan man istället köpa ett Nikon 500/4 med stabilisering OCH ett D4s kamerahus och ändå få lite pengar över (Eller ett 600/4 VR OCH en D810 om man hellre vill ha ett sådant). Kan inte se att det är någon vettig affärsidé.

Vad är det du ser och förstår som vi andra inte gör?
Du kan visst hjälpa genom att berätta det, såsom du lovat att göra ett flertal gånger.

/Mats

Hej!

Var idag inne på Media Markt gallerian i Stockholm och tittade till Sony montern.
Jämförde länge A6000 och A77 mark2.
Storleksmässigt är ju naturligtvis A6000 betydligt mindre, men även sökaren är mindre och inte alls lika skarp o klar. A77 an känns mycket välbyggd och blixtrande snabb i avtryck och fokus.
Kitobjektivet (16-50 2,8) känns mycket välbyggt och verkar vara ruggigt prisvärd. När jag står och jämför bägge modellerna och frågar säljaren om A-mount och dess framtid säger han att Sony kommer med uppgraderingar inom kort. Både A65 och A58 kommer med uppgraderingar medan A99 kommer vara kvar tills vidare. Vågar man lita på säljaren, han verkade tvärsäker och tyckte inte man behövde vara orolig för dess framtid.
Annars är problemet med A6000 att det fattas en bra vädertätad 2,8 zoom. Sony E 16-70/4,0 ZA OSS Vario-Tessar T är alldeles för dyr och endast bländare 4. Sony E 18-105/4,0 G PZ OSS är också bländare 4 och dessutom 2cm längre än 16-50 till A77 och nästan lika tungt.
Skall man ändå ha relativt stora objektiv känns A77 huset som att föredra.
Vågar men dock satsa på A-mount. Änligt killen på fotoavdelningen ja.
Sony borde gå ut med dess framtidsplaner inom foto.
/Rikard

Idag la SAR (SonyAlphaRumors) upp ett SR3-rykte (3 = 50% rumor) om att Sony ska presentera A-objektiv vid Photokina! Rör sig om ett 24-105 isåfall enligt källan.

http://www.sonyalpharumors.com/sr3-...nty-of-new-a-and-e-mount-lenses-at-photokina/

Jag står ju och velar fram och tillbaka. Ena sekunden tänker jag att jag ska köra vidare på A och skaffa mig en a77 II eller a99, i andra sekunden vill jag sälja allt och skaffa mig en Canon 6D och vissa stunder har jag lutat åt att långsamt röra mig mot E-mount och en a7... Riktigt svårt det här!

Det verkar ju dumt att göra något val innan Photokina iallafall. Skulle a99 II presenteras lär ju a99 droppa i pris och det borde dyka upp några begagnade. Skulle de låtsas som att a-fattningen inte finns (Som tidigare sagt kommer ju Sony aldrig gå ut och säga "Nu har vi slutat göra a-saker" utan de kommer det låta glida ut i sanden) och folk börjar fly alpha kan man ju alltid fynda begagnat glas.

Det jag verkligen skulle vilja ha från Sony är en billigare vidvinkel (Typ som Canons 17-40/4 L), ett 85/1.8 (Det 85/2.8 som finns känns lite för budget för mig och CZ 85/1.4 är alldeles för dyr, har tittat lite på Sigmas 85/1.4 men det är också något för dyrt för mig)

Det jag verkligen skulle vilja ha från Sony är en billigare vidvinkel (Typ som Canons 17-40/4 L), ett 85/1.8 (Det 85/2.8 som finns känns lite för budget för mig och CZ 85/1.4 är alldeles för dyr, har tittat lite på Sigmas 85/1.4 men det är också något för dyrt för mig)

Jo, tyvärr lite av nackdelen med Sony A-mount vad gäller dessa brännvidder. Nikon och Canon har MYCKET bra 85/1.8 med snabba fokusmotorer för under 4.000:-. Förutom 17-40/4 L usm som du nämner finns Nikon 18-35/3.5-4.5 AF-S G ED för strax under beloppet 17-40 kostar.

Men ska du hålla fast vid A-mount finns det ju en del på begagnatmarknaden. Sony gör många bra objektiv som tyvärr också är dyra, men saknar en rad riktigt bra gluggar i mellanprisklassen.

//Lennart

---
Det finns hål även i Nikons och Canons objektivprogram, men det finns förstås ännu fler i Sonys. Vad som glöms i allt detta skrikande om att Sony för länge sedan skulle ha kommit ut med ett lika stort objektivprogram som Canon har, är att Sony trots allt hittills haft bara 6 år på sig för att bygga upp sitt, medan Canon haft nästan 30 och Nikon verkar ha hållit på nästan sedan stenåldern (även om de numera bara har något enstaka kamerahus kvar som kan använda dessa - och inte heller då riktigt alla av gammel-objektiven, väl?).

Sonys 85/2,8 SAM är förvisso budget när det gäller priset (knappt 2.000 kr) men absolut inte på något sätt när det gäller bildkvalitet. Går inte att köpa motsvarande bildkvalitet någonstans ifrån för i närheten av de pengarna. I princip har de sparat överallt där det går för att istället satsa på optiken, som lägre ljusstyrka, förstås ingen SSM ringmotor AF utan en SAM mikromotor, och plast överallt. Dessutom är detta objektiv designat för fullformat, så det tappar inte heller sitt värde ifall du kommer att skaffa någon fullformatskamera senare. Har ju f.ö. pga sitt låga inköpspris inte så mycket (ekonomiskt) värde att tappa överhuvudtaget...

För A-mountanvändare är enligt min mening någon/något av Sonys objektiv inom deras "Easy Choise"-serie givna val - de är alla konstruerade enligt samma filosofi.
.

Senast ändrad:
Förvisso stämmer det att Sony inte haft samma tid på sig att utveckla objektiv. Icke desto mindre torde det vara så att fasta ljusstarka brännvidder som 85mm alltid varit mycket efterfrågade.

Sony har ju ett utmärkt 85/1.4 ZA. Så långt allt väl. Men med tanke på efterfrågan av dessa s k "porträttgluggar" skulle nog jag förväntat mig en viss smarthet genom att de som alternativ hade ett 85/1.8 av liknande kvalitet som N och C.

Sonys 85/2.8 SAM är precis som du skriver inte dåligt, men begränsat p g a sin ljusstyrka. Många porträtt tas på full öppning från f/1.4 till f/2.0 p g a önskad bakgrundsoskärpa.

C och N:s 85/1.8 är förvisso plastiga men på ett gedignare sätt och har USM resp AF-S motorer samt är nästan 1,5 EV ljusstarkare för 1.700:- mer än Sonys variant. Och de är ändå också FF-objektiv.

Jag har provkört 85/2.8 SAM och mekaniskt når det inte upp till de från C och N. Däremot är det mycket bra optiskt redan vid full öppning, praktiskt taget utan distorsion och kapabelt till att återge detaljer mycket fint.
CA är också välkontrollerad. Så behöver man inte ljusstyrkan så håller jag med om att det är utmärkt köp.
Kanske mer för FF faktiskt. F/2.8 på en APS-C och 85mm känns för ljussvagt för mitt användningsområde.

//Lennart

Jag står ju och velar fram och tillbaka. Ena sekunden tänker jag att jag ska köra vidare på A och skaffa mig en a77 II eller a99, i andra sekunden vill jag sälja allt och skaffa mig en Canon 6D och vissa stunder har jag lutat åt att långsamt röra mig mot E-mount och en a7... Riktigt svårt det här!

Det verkar ju dumt att göra något val innan Photokina iallafall. Skulle a99 II presenteras lär ju a99 droppa i pris och det borde dyka upp några begagnade. Skulle de låtsas som att a-fattningen inte finns (Som tidigare sagt kommer ju Sony aldrig gå ut och säga "Nu har vi slutat göra a-saker" utan de kommer det låta glida ut i sanden) och folk börjar fly alpha kan man ju alltid fynda begagnat glas.

Hej
Tror att bäst beslut får man om man väljer kamera efter vilka finesser och objektiv man vill ha.
Med andra ord vad man ska använda den till. Det finns för och nackdelar för båda systemen.
Och säkerheten i Canon och Nikon är inte mer än på Sony. Dessa jättar kan mycket väl lägga av med tillverkning av instegskameror och billigare för att dra ner till bara proffs eller inga alls. Det var inte många som såg att kompaktkameror plötsligt dog ut. Marknaden sjönk som en gråsten. Zieger teknik kånkade pga detta. Inga småkamror att reparera. Vad man ser idag är att DSLR trenden mattas..... Då folk ytterligare en gång går mot mobilkameror.
Köper man en kamera idag har den en lång hålbarhet och sensorernas förbättring har mattats av. Och som sagts innan Sonys objektiv kan ju användas med full AF till de spegelösa vilket varken Canon eller Nikon kan idag. Canon kan användas till Sony spegelösa med "slö" focus efter vad jag förstår.

Så välj en kamera efter vad du vill ha för finesser och objektiv......
Skit i alla domedagsprofeter mm

Lennart, nu menade jag absolut inte med det jag skrev att det räcker med 85/1,4 och 85/2,8 i A-mountprogrammet - ett 85/1,8 skulle definitivt vara välkommet. Det finns väl f.ö. inget objektivprogram som "räcker", hur omfattande det sedan än vara må...? :)

Möjligen att E-mount inkl. adaptrar skulle kunna komma i närheten för stillsammare objekt - finns ju bokstavligen tusentals objektiv att välja på i det fallet.

Men annars får vi nog realistiskt räkna med att antalet utkomna A-mountobjektiv per år kommer att bli lägre under den närmast överblickbara framtiden. I jämförelse med FE-objektiv (där det ännu så länge finns bara 5 originalobjektiv att tillgå) finns det gott om A-objektiv. Klart att det då är vettigast för Sony att satsa på FE-objektiv nu, när de fått ett sådant överraskande (antagligen även för dem själva) flyt inom det segmentet. Något annat vore ju dumt.

Som bekant(?) har Sony separata A- och E-mount-kamerautvecklingsteam, fast med mycket kontakter mellan varandra. Har inte hört något sådant när det gäller objektivdesign, och jag ser inte heller någon vits med separata team där. De optiska lagarna skiljer sig ju knappast särskilt mycket mellan A- och E-kamerorna, finns bara viss skillnad mellan icke-optiska delar som AF och antiskak (även om nåt linselement brukar skyfflas omkring i OSS-objektiven).

I denna tråd kommer självfallet den (förväntade) nedgången i A-objektivlanseringsfrekvensen att tas som ett bergsäkert "bevis" för att A-fattningen kommer att läggas ner.

Förlåt, A-fattningen har ju redan lagts ner enligt den senaste och alltmer ansträngda stolle-retoriken...
Enligt denna dog A-fattningen "bevisligen" just precis den dag som A77 II lanserades(!)
.

Förlåt, A-fattningen har ju redan lagts ner enligt den senaste och alltmer ansträngda stolle-retoriken...
Enligt denna dog A-fattningen "bevisligen" just precis den dag som A77 II lanserades(!)
.

Japp! Roligt att också du nu förstår.

Om inte Sony lanserar någon mer kamera med A-mount så är det precis så det är. Än har de inte gjort det åtminstone, så just nu är det ett faktum. Sedan om Sony "återupptar" fattningen igen är en annan femma :), men det är nog osannolikt tror jag. Sen hjälper det inte att krydda texten med nedlåtande epitet. Du fortsätter ju bara att hävda att du tror på en framtid för A-mount, men undviker av någon anledning att förklara varför du tror det som du utlovat.

/Mats

Det där med "stolle-retorik" är svårt att definiera - är det de som spår A-fattningens undergång, eller de som hävdar en massa saker som aldrig får närmare förklaring? :D

Jag tror nog A-fattningen kommer finnas kvar ett tag (och det gör nog alla) och jag tror också det kommer både nya kameror och objektiv som varit i pipen sedan länge. Jag tror dock att den fattningen kommer gå samma öde till mötes som Olympus 4/3 (som väl inte officellt dödförklarats). Fånerierna med att försöka säga något datum NÄR fattningen skulle gå ur tiden håller jag mig borta från, eftersom det är fullständigt omöjligt att säga.

Förr eller senare kommer nog även de mest fanatiska anhängharna av Sony inse att ett par objektiv- eller kamerasläpp per år mest har med konstgjord andning att göra (enligt mig alltså). Tills dess lär de fortsätta hävda alla möjliga och omöjliga fördelar i trådar som har med både Sony och andra kameror att göra :)

Det finns hål även i Nikons och Canons objektivprogram, men det finns förstås ännu fler i Sonys. Vad som glöms i allt detta skrikande om att Sony för länge sedan skulle ha kommit ut med ett lika stort objektivprogram som Canon har, är att Sony trots allt hittills haft bara 6 år på sig för att bygga upp sitt, medan Canon haft nästan 30 och Nikon verkar ha hållit på nästan sedan stenåldern (även om de numera bara har något enstaka kamerahus kvar som kan använda dessa - och inte heller då riktigt alla av gammel-objektiven, väl?).
Minolta har haft sen 1985 på sig (två år tidigare än Canon). Att Sony tog över för ett tag sen ogjorde ju inte den saken.

Och som sagts innan Sonys objektiv kan ju användas med full AF till de spegelösa vilket varken Canon eller Nikon kan idag. Canon kan användas till Sony spegelösa med "slö" focus efter vad jag förstår.
Både Canons och Nikons tjockkameraobjektiv kan användas på respektive fabrikants spegelfria systemkameror med full AF. Autofokusens prestanda begränsas av kamerans AF-system.

Om du med "full" AF menar fasdetekterande AF så har både Nikons och Canons spegelfria kameror det, men eftersom PDAF-sensorerna sitter på bildsensorn så har AF-systemet sämre prestanda än hos spegelreflexkameror (och SLT-kameror)

Sonys adapter med inbyggd PDAF (via spegel) är förstås den bästa lösningen för att få bästa möjliga PDAF med objektiv som är byggda för spegelreflexkameror. Att den dessutom har en fokusmotor för "skruvdrivna" objektiv gör den bara ännu bättre.

Den adaptern kommer att göra att tillvaron för A-fattningen efter dess död kan bli ganska ljus.

Den adaptern kommer att göra att tillvaron för A-fattningen efter dess död kan bli ganska ljus.

"Återuppståndelsen" :)
Jovisst, eftersom gluggarna inte slutar fungera om nu A-mount går hädan så finns en fördel till: FE-gluggarna som hittills inte kommit i speciell rask takt saknar ju i dagsläget såväl bredd som, i vissa fall bra funktionalitet (normazoomarna).

Kan man acceptera en viss viktökning så är ju det en räddningsplanka eftersom det tydligen är svårt med registeravstånd och vidvinkel på A7-modellerna.

Känns dock lite surt att begränsa ljusinsläppet p g a SLT-tekniken i Sonys adapter samt öka risken för ghosting. Det finns ju i så fall andra adaptrar utan spegel och slö (men fungerande) CDAF. Dock utan skruvdriftkoppling.

Men i fallet A7/FE-systemet tror jag vi kommer att få se många fler smarta adaptrar för en rad objektivmärken.

Men helt klart är, om nu A-mount går i graven produktionsmässigt så är ju detta en räddningsplanka som gör att man inte kastar pengarna i sjön genom att behålla sina A-mountgluggar. Dessutom finns det ju en en hel rad gluggar från tredjepartstillverkare med A-mount.

Som det brukar sägas: Den som lever får se.

//Lennart

---

"Återuppståndelsen" :)
---
Men helt klart är, om nu A-mount går i graven produktionsmässigt så är ju detta en räddningsplanka som gör att man inte kastar pengarna i sjön genom att behålla sina A-mountgluggar.
---
Skyndsamt! Nu är det brådis med luktsaltet till Mats! :)

Skyndsamt! Nu är det brådis med luktsaltet till Mats! :)

Aha, är det det du menar med att A-mount inte kommer att avvecklas, alltså att gamla objektiv kommer att fortsätta användas på NEX-kameror med adapter, fastän inga fler kameror eller objektiv utvecklas och tillverkas? Så är det väl såklart, precis som Minolta MD Rokkor, Konica Hexanon AR osv. som i den bemärkelsen lever.

Gunnar, tror du att Sony kommer att utveckla nya kamerahus med A-mount och nya sådana objektiv?

Följdfråga om ja. Tror du Sony satsar på att konkurrera kraftigare med Canon och Nikon i det segmentet?

Vad tror du Gunnar är anledningen till att Sony inte på något sätt marknadsför A77 II, utan istället själva
kallar den för stor och klumpig och som lätt är slagen av de nya små Sony-kamerorna?

/Mats

Vad tror du Gunnar är anledningen till att Sony inte på något sätt marknadsför A77 II, utan istället själva
kallar den för stor och klumpig och som lätt är slagen av de nya små Sony-kamerorna?

/Mats

Fader Gunnar får svara för sig själv, men så här svarar jag:

Det är ett lömskt reverserat försäljningstrick av Sony och därmed en klumpig spin-off till Reanults klassiker "Skrytbilen" där man gick ut i reklamen och talade om allt som den bilen saknade i finesser. DEN gick hem så att ofta bättre bemedlade personer skaffade denna billiga bil för att visa "I don´t care about flashy things even if I´m rich". :)

Det lär inte fungera för Sony.

För övrigt undrar jag om det är någon som via adapter kört en 24-70/2.8 ZA SSM på ett A7-hus? Det är ungefär samma sak som att hänga på ett Nikon 24-70/2.8 AF-S G ED II.
Det går optiskt mycket bra, men känns inte speciellt välbalanserat eller kul.

//Lennart

Hade mailkontakt med Cyberphoto idag.

Har gått i tankarna att byta till Canon och ville höra vad jag kunde få för deal på 6D om jag bytte in delar av min utrustning. Först var de bara intresserade av mitt Sony 35/1.8 och Sigma 70/2.8 Macro men ångrade sig sedan till att inkludera Tamron 17-50/2.8 med motiveringen:

"Men Sony är på uppgång, jag kan nog dra en lite chansning här."

Vilket förvånade mig.

Väntan på Photokina tar kål på mig!

Det där med "stolle-retorik" är svårt att definiera - är det de som spår A-fattningens undergång, eller de som hävdar en massa saker som aldrig får närmare förklaring? :D

Jag tror nog A-fattningen kommer finnas kvar ett tag (och det gör nog alla) och jag tror också det kommer både nya kameror och objektiv som varit i pipen sedan länge. Jag tror dock att den fattningen kommer gå samma öde till mötes som Olympus 4/3 (som väl inte officellt dödförklarats). Fånerierna med att försöka säga något datum NÄR fattningen skulle gå ur tiden håller jag mig borta från, eftersom det är fullständigt omöjligt att säga.

Förr eller senare kommer nog även de mest fanatiska anhängharna av Sony inse att ett par objektiv- eller kamerasläpp per år mest har med konstgjord andning att göra (enligt mig alltså). Tills dess lär de fortsätta hävda alla möjliga och omöjliga fördelar i trådar som har med både Sony och andra kameror att göra :)

Jag vill hävda att det inte spelar någon som helst roll om de deklarerar A-mounts död Sony eftersom den fanns långt innan Sony gjorde entré på denna marknad och kommer finnas långt efter Sony eventuellt lämnat samma marknad. Dyxums objektivdatabas innehåller över 400 poster som är kompatibla med A-mount. För E-mount är det drygt 40 och är man ute efter FE så är det väl inte fler än 4-5 stycken idag. Så ser man till det så är det ju tveklöst en bra affär att investera i en EA4 adapter om man tycker E- och FE-utbuden är störande klena. Jag håller med Per. Jag tror att framtiden för A-mount ser ljus ut för de som fattat att adaptern öppnar för allt detta och eftersom ju många är helt övertygade om A-mounts snabbt förestående död så kommer alla dessa objektiv att bara bli billigare.

Man ska dessutom ha klart för sig att precis som Per skriver så ger ju adaptern ny funktionalitet till de hus som bara har kontrast-AF idag. Med fasdetakt AF får man dessutom fullt fungerande mikrojustering och fasdetekt AF även med gamla skruvdrivna objektiv. Motorn är så pass bra i adaptern att den är hyfsat snabb om än inte lika tyst som objektiv med inbyggd motor. Är man dessutom lite vaken så kan man få tag i telen och telezoomar och en del andra objektiv också som faktiskt har inbyggd stabilisering så man behöver inte heller avstå detta i telen och telezoomar om man kan tänka sig köpa exv. Sigma istället för Sonys eller Minoltas objektiv. EA2 och EA4-adaptrarna är faktiskt ganska välgjorda även om en del säkert kan tycka att de kostar en del.

Hade mailkontakt med Cyberphoto idag.

Har gått i tankarna att byta till Canon och ville höra vad jag kunde få för deal på 6D om jag bytte in delar av min utrustning. Först var de bara intresserade av mitt Sony 35/1.8 och Sigma 70/2.8 Macro men ångrade sig sedan till att inkludera Tamron 17-50/2.8 med motiveringen:

"Men Sony är på uppgång, jag kan nog dra en lite chansning här."

Vilket förvånade mig.

Väntan på Photokina tar kål på mig!

Undrar om det blir så mycket A-mount på Photokina. Verkar väl snarast som om det börjar bli dags för spegellösa modeller under 10 000 spänn eller 1000 U$ kanske. FF åt folket. Då kan det kanske också bli större volymer för FE-objektiven så Sony kan få lite skalfördelar där som man saknar idag. Varför inte en NEX 7 efterföljare med fasdetakt AF. En A6000-formfaktor med FF-sensor kanske? FF åt folket s.a.s.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar