Jag tror att A77 II visst kan mäta sig med Canon och Nikon när det gäller autofokus.
-------------------------------------------------------
Lennart! Jag förstår att du inte håller med mig om det här, för då skulle katastrofen bli ännu mer total om du behövde göra det ytterligare en gång, men kanske något låter lite vettigt i det ändå?
/Mats
I viss mån kan säkert A77II mäta sig med exv en D7100. En A99 kan absolut inte mäta sig med en 1Dx eller D4 vad gäller AF.
OBS; Nu snackar vi hög framrate i kombination med träffsäkerhet på rörliga motiv. Förutom vissa custominställningar av AF som Sony inte riktigt når upp till så utgör faktiskt de längre gluggarna (som ofta används vid denna typ av fotografering) en bromskloss. Sonys SSM på de dyraste objektiven accelererar inte på samma sätt som AF-motorerna i motsvarande C/N-gluggar.
Här duger det inte att se i tabeller i FOTO att det tar 0,18 innan en kamera/objektivkombination låser på målet en gång. Här handlar det om ständiga rörelser fram och tillbaks och där hamnar SSM efter. T o m om man jämför med en hel del gluggar från C/N som ligger i mellansegmentet.
PRECIS som du faktiskt själv skriver handlar det om en HELHET i ett system där olika länkar samverkar.
Visst, vi kan plocka ut en enskild kamera och ett enskilt objektiv och mäta mot en motsvarighet från ett annat system. Vi kan läsa tabeller om hur det ena eller andra samverkar vid ETT enskilt prov (skriver detta nu för annars kommer någon att skriva mig på näsan att "i FOTO:s AF-tester står det minsann att min farsa springer 0,00009 snabbare än din moster Evangelina".
Alltså det handlar om systemets olika byggklossar som helhet (upprepning) och där hänger inte Sonys A-mount line-up med.
För min egen del skulle jag kunna klara mig alldeles utmärkt med en gammal A900 och några skruvdrivna Z-gluggar för det jag plåtar nuförtiden. Men mina rötter finns ju i press/actionfotografin till stor del så jag vet vad som fordras när det ska (måste) gå undan.
Så frågan är ju hur fasiken ska Sony ha en större chans än moster Hildas skinkor att undvika grillning när de också suttit kvar för länge i bastun. D v s Sony hinner inte bygga upp ett system som skulle kunna sälja. Det skulle gjorts fyra år före igår minst.
Hur många yrkesfotografer som samlat på sig dyra C/N-glas skulle byta? Och vilken reklamkampanj skulle ens få dem att överväga ett byte. Nej, det tåget har gått för Sony och det kommer inget nytt för de har själva rivit upp rälsen.
Vid närmare eftertanke: Är detta egentligen inte din åsikt också i grunden? För i så fall får jag hålla med dig, eller så får du hålla med mig.
Det finns en gammal regel som säger att utmanaren inte vinner genom att försöka konkurrera med mästarens starkaste sidor utan sikta in sig på dennes svagheter och slå till där.
Och det är precis vad jag anser att Sony håller på att göra om de fortsätter att utveckla E-systemet. Där ska de lägga krutet och inte minst på objektiven.
Nu får du ge tillbaks och hålla med mig, om du vill. Annars blir jag ju tvungen att skriva att jag håller med dig i stora drag en gång till
//Lennart