ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Tycker också batteritiden inte är så imponerande. Plåtade en halvmara med min Canon 7D och följande autofokus (ingen bildvisning efter varje exponering). Klarade mig med två batterier till över 14 000 bilder. Med Nikon D800 så skulle det krävas bra många batteribyten.

Jag använder visserligen LV en hel del och det varierar mycket beroende på hur jag fotar, men ibland får jag inte ut mer än 2-300 bilder under en dag.

Jag har mycket svårt att tänka mig att de skulle ha varit kopior. De är identiska in i minsta detalj, inklusive kartong, pappren som följde med, skyddet och etiketterna. Jag vet ju att förfalskarna blir duktigare och duktigare å andra sidan. Dock märker jag inte att något av batterierna skulle vara bättre heller för det som kom med kameran misstänker jag är original.

Jag tänke köpa ett par Sennheiser hörlurar på E-bay snorbillig men priset fick mig att tvivla och då sprang jag på det här:
http://www.head-fi.org/t/457420/warning-fake-ie8s-comparison-pictures-included
Otrolig välgjorda kopior (utseendemässigt i alla fall)
Jag undrar när vi springer på det första Nikon-objektivet som är förfalskat?

I vilket fall kom det ett batteri med kameran, om det har betydligt längre batteritid än dom ebayköpta kan man ju börja ana oråd. Enkelt test.

/Karl

I vilket fall kom det ett batteri med kameran, om det har betydligt längre batteritid än dom ebayköpta kan man ju börja ana oråd. Enkelt test.

/Karl

Det batteriet som följde med kameran fick Nikon tillbaka.
Dom gick ut med global explosionsrisk/brand varning för precis det batteriet jag hade hehe.

Hade några piratbatterier till Canon och visst har dom sämre kapacitet men med tanke på prisskillnaden så tycker jag att dom ca. 20% man missade i kraft var vettigt när man sparade över 500 spänn per batteri.
Jag har alltid battergrepp och med 2 pirater klarar jag mig oftast bra om jag inte använder LV.

Med vänlig hälsning. /LEE

Att göra en v-model som inte har den begränsningen måste vara ganska lätt för Nikon, men med FAT32 är det tämligen ointressant. 14% extra hade det nästan varit värt om kameran också hade hanterat ett bättre filsystem.

/Karl

Jag köpte en Panasonic GX1 att ha när jag inte orkar släpa runt D800:an.
199 USD och ingen tidsspärr på filmningen (som på den europeiska modellen), tullen la 301kr.
Undrar om de tänkte på "videoskatten"?

Funderar på ett smidigt komplement till min D800. Är du nöjd med din GX1?

GX1 funkar kanon, jag har en Canon G11 sedan tidigare
Vilken skillnad!
GX1 fokuserar mycket snabbt och motivet hinner inte kuta bort till östra Mongoliet innan bilden tas (som på G11:an)
Brusnivån är betydligt lägre vid höga ISO.
"Problemet " är att jag nu måste skaffa lämpliga objektiv till kameran
Något av 12-35 , 35-100, 7-14 vore kul, har PZ 14-42 för smidighetens skull.
och kanske en 25 1,4

Hoppa över till Micro Four Thirds-forumen så kan du få bra tips om objektiv.

Obervera att det inte finns något m43-forum på fotosidan. Det finns ett Pansonic- och ett Olympusforum. Dock oklart i vilket forum frågor om Olympusoptik till en Pansasonickamera, och vice versa, ska ligga.

Obervera att det inte finns något m43-forum på fotosidan. Det finns ett Pansonic- och ett Olympusforum. Dock oklart i vilket forum frågor om Olympusoptik till en Pansasonickamera, och vice versa, ska ligga.

Snart kommer det någon och påpekar att detta inte är rätt ställe i alla fall.
On off topic , det borde finnas ett m43 forum.
P.s jag är nöjd med min D800:a förutom när jag måste släpa runt den.
Att de inte kan göra något i stil med OM-1 (som har en större sökare än D800:an)

Oavsett om det finns ett M43-forum eller inte, hör diskussionen om det systemet inte hemma i den här tråden ;)

/Mod

Jag har en D800 som är inköpt i januari och nu har strax över 2000 exponeringar bakom sig. För ca en vecka sedan upptäckte jag fläckar i övre, vänstra "kvadranten", eller hur jag ska uttrycka mig. Fläckarna ser ut precis som de som postats i diverse trådar på diverse forum och det verkar alltså vara de berömda oljefläckarna som uppkommit.

Nu till mitt dilemma: Bör jag omedelbums skicka den till Nikon för rengöring eller vänta och se? Anledningen till att jag tvekar är dels att det just nu är min fotointensivaste period och dels verkar ha varit en del som fått skicka in sina hus mer än en gång eftersom slutaren fortsatt skvätta olja och att slutaren behöver fler exponeringar innan problemet försvinner.

Lite irriterande är det och det är sämsta möjliga timing.

Jag har en D800 som är inköpt i januari och nu har strax över 2000 exponeringar bakom sig. För ca en vecka sedan upptäckte jag fläckar i övre, vänstra "kvadranten", eller hur jag ska uttrycka mig. Fläckarna ser ut precis som de som postats i diverse trådar på diverse forum och det verkar alltså vara de berömda oljefläckarna som uppkommit.

Nu till mitt dilemma: Bör jag omedelbums skicka den till Nikon för rengöring eller vänta och se? Anledningen till att jag tvekar är dels att det just nu är min fotointensivaste period och dels verkar ha varit en del som fått skicka in sina hus mer än en gång eftersom slutaren fortsatt skvätta olja och att slutaren behöver fler exponeringar innan problemet försvinner.

Lite irriterande är det och det är sämsta möjliga timing.

Enda anledningen att genast skicka den till Nikon är om du tycker att problemet är så illa att det inte är värt att fotografera med kameran. Fläckarna går att klona bort i exempelvis Lightroom. Jag har själv skickat in min D800 en gång för rengöring, men nu några månader senare är problemet värre än tidigare. Syns tydligt redan vid f/5,6 (mot himmel).

Enda anledningen att genast skicka den till Nikon är om du tycker att problemet är så illa att det inte är värt att fotografera med kameran. Fläckarna går att klona bort i exempelvis Lightroom. Jag har själv skickat in min D800 en gång för rengöring, men nu några månader senare är problemet värre än tidigare. Syns tydligt redan vid f/5,6 (mot himmel).
Tack för svar. Trist att höra att Nikon inte kunde åtgärda grundproblemet för dig och det är lite detta jag befarade själv. I mitt fall är problemen än så länge hanterbara, men för varje bild jag måste lägga tid på att ta bort fläckar i Lightroom växer irritationen.

Jag lutar väl åt att avvakta lite med att kontakta Nikon så får vi se om det tillkommer nya fläckar. Jag är förbaskat nöjd med kameran i övrigt.

Jag trodde att D600 var ensam om att få oljefläckar på sensorn. Jag var säker på att min hade en fläckfri sensor efter ett test för två veckor sen. Har varit ute på en fotorunda efter det. Idag skulle jag sälja kameran. Och turligt nog så testade köparen kameran med en liten bländare. Och visst fanns det fläckar. 5-6st kanske, så nån affär var det inte tal om. Åkte raka vägen till Solna för att lämna in den på Nikon. Det enda som gjorde att jag inte gapade och skrek för att berätta hur värdelösa Nikon är var att det var en jättesöt och trevlig tjej som hjälpte mig med min service. Ungefär fyra veckor skulle det ta. Återigen så ville jag skrika och bränna en bil eller två som riktiga invandrare gör. Tog mig samman igen och tog ett djupt andetag. Jag fotar knappt längre, men att vara helt utan kamera under semestern går inte. Så det bar iväg till mediamarkt där jag köpte en sunkig 1100d med 18-55 is II. 3200:- och jag har inga fläckar på sensorn. Den ger dugliga filer, skämdes ihjäl idag när vi såg fläckarna på filerna när jag skulle sälja kameran. Och nu har NYA D800 samma problem. Man blir less. Va så säkra på att när Nikon nästa gång släpper nya FF kameror så kommer folk inte vara så snabba med att boka och köpa.

Jag trodde att D600 var ensam om att få oljefläckar på sensorn. Jag var säker på att min hade en fläckfri sensor efter ett test för två veckor sen. Har varit ute på en fotorunda efter det. Idag skulle jag sälja kameran. Och turligt nog så testade köparen kameran med en liten bländare. Och visst fanns det fläckar. 5-6st kanske, så nån affär var det inte tal om. Åkte raka vägen till Solna för att lämna in den på Nikon. Det enda som gjorde att jag inte gapade och skrek för att berätta hur värdelösa Nikon är var att det var en jättesöt och trevlig tjej som hjälpte mig med min service. Ungefär fyra veckor skulle det ta. Återigen så ville jag skrika och bränna en bil eller två som riktiga invandrare gör. Tog mig samman igen och tog ett djupt andetag. Jag fotar knappt längre, men att vara helt utan kamera under semestern går inte. Så det bar iväg till mediamarkt där jag köpte en sunkig 1100d med 18-55 is II. 3200:- och jag har inga fläckar på sensorn. Den ger dugliga filer, skämdes ihjäl idag när vi såg fläckarna på filerna när jag skulle sälja kameran. Och nu har NYA D800 samma problem. Man blir less. Va så säkra på att när Nikon nästa gång släpper nya FF kameror så kommer folk inte vara så snabba med att boka och köpa.

Hur ser man skillnad på oljefläckar och vanligt damm?

Vilken bländare börjar det synas på?

Hur ser man skillnad på oljefläckar och vanligt damm?

Vilken bländare börjar det synas på?
Nu gissar jag lite, men oljefläckar är "distinktare" och vilken bländare det börjar på kan jag inte svara på. Men vid F16 så var dom där onda cirklarna väldigt tydliga, smuts tror jag inte på heller då jag har bytt objektiv tre ggr totalt med min kamera. Väldigt snabbt inomhus, och min kamera har c:a 500 exponeringar. Så hypotetiskt... Även om det vore damm (vilket jag inte tror det är) så är det lika illa.

Nu gissar jag lite, men oljefläckar är "distinktare" och vilken bländare det börjar på kan jag inte svara på. Men vid F16 så var dom där onda cirklarna väldigt tydliga, smuts tror jag inte på heller då jag har bytt objektiv tre ggr totalt med min kamera. Väldigt snabbt inomhus, och min kamera har c:a 500 exponeringar. Så hypotetiskt... Även om det vore damm (vilket jag inte tror det är) så är det lika illa.

Jag har ingen kamera som jag kan fota med på f/16 fläckfritt och ändå anser jag mina sensorer vara rena. f/16...när använder du den? Strand och solsken kanske?

Smuts kommer även in vid tillverkning och också genom att objektiven inte är helt dammtäta.

I mitt fall börjar jag se fläckarna vid f/9, med reservation för att jag just nu inte har tillgång till alla mina bilder. Dessutom är de koncentrerade till det övre, vänstra hörnet vilket gör att jag har svårt att tro det är dammkorn som slumpmässigt koncentrerat sig till samma del av sensorytan.

För mig är detta ingen stor sak, mer ett irritationsmoment. Det tar några sekunder per bild att åtgärda. Dock är det ju uppenbarligen ett problem för vickepe här ovan som ser fläckarna tydligt, redan vid f/5.6.

Mina farhågor är två (och det var också därför jag ställde min fråga):

1: Nikon löser problemet med att enbart rengöra sensorn, slutaren fortsätter att sprida oljefläckar och jag får fortsätta skicka kameran på rengöring till dess slutaren slutat skvätta olja. Att likna vid en ortoped som skickar hem en patient med benbrott med ett recept på smärtlindrande läkemedel istället för att gipsa det trasiga benet.

2. Det tillkommer fler fläckar vilket indikerar att slutaren fortsätter läcka/skvätta olja. Det gör att det är svårt att veta vid vilken tidpunkt det är lämpligt att skicka den till Nikon för rengöring, förutsatt att man på Nikon åtgärdar problemet enligt punkt ett.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar