Annons

Äntligen Nikon D800

Inget av sätten är rätt eller fel, dom är bara olika beror på vad man vill använda den till för utfyllnad eller för att kunna få korta slutartider med lågt ISO.

För mig passade dock D700ans sätt bra och det irriterar mig lite att jag inte kan få till det i D800an. Dock fotar jag också istort sett aldrig med blixt så det kommer inte bli något större problem för mig.

På min D700 kan jag få till att den jobbar på D800-sättet men jag får inte till det så att min D800 jobbar på D700-sättet.

/Karl

Men på D800-an så slår man ju av autoiso så får man sitt vanliga iso med blixt eller utan...vad är problemet?

Tycker 800-an ger bra kontroll och är konsekvent. Men vi kanske ska lägga vår tid på annat, jag fotar sällan med blixt på kameran och inte heller du verkar det som.

Nån som provat D800 i mediumläget (20mp) vad händer å hur funkar det?

Jag har kört DX läget i mediumläget som blir bilder på 3600x2400. Jpeg blir ca 5 Mbyte. Använder det när jag fotar ungarnas fotboll då jag inte behöver 36 Mpix. Funkar jätte bra. Antar att kameran skalar internt. Synd att det inte funkar med raw dock.

Sisådär, en af-buggfixad D800 med MB-D12 upphämtad (det var en seeeeg vecka när man visste att den låg och väntade). Dessutom till paketpriset 25160kr.

I vilken butik? När beställde du?

Sisådär, en af-buggfixad D800 med MB-D12 upphämtad (det var en seeeeg vecka när man visste att den låg och väntade). Dessutom till paketpriset 25160kr.

Det låter ju som ett fynd. Vilken butik köpte du den i och hur länge har du fått vänta?

Det låter ju som ett fynd. Vilken butik köpte du den i och hur länge har du fått vänta?

MediaMarkt HC. Nio dagars väntetid. (Plus åtta dagar till, eftersom jag inte var hemma och faktiskt kunde hämta den) ;)

PicsArt_1341680956090.jpg

Ursäkta dödskallarna, men jag kände inte för att låta någon annan registrera serienumret på sig själv ;)

Edit: Som upplysning kan jag tala om att MMHC för tillfället har tre i kö på D800.

Senast ändrad:
MediaMarkt HC. Nio dagars väntetid. (Plus åtta dagar till, eftersom jag inte var hemma och faktiskt kunde hämta den) ;)

PicsArt_1341680956090.jpg

Ursäkta dödskallarna, men jag kände inte för att låta någon annan registrera serienumret på sig själv ;)

Edit: Som upplysning kan jag tala om att MMHC för tillfället har tre i kö på D800.

Jag tycker dösskallarna är söta!

Är det fler än jag som upplever sökaren mörk på D800 ?
Visserligen har jag bara F/4 på dom objektiv jag fått levererat men inväntar en F/2.8 om det nu gör så stor skillnad.

Jag kommer ifrån Canon 7D som jag tyckte var ljusare men jag måste fråga er andra ?

Mvh. /LEE

Jag var bara tvungen att testa denna funktion. Riktigt cool. Tack för tipset! Jag använde en bild på min son tagen med D800 och 85G tror jag objektivet var. Zooma in på högra ögat för att se skärpan.

http://zoom.it/yE2Zy

Hur coolt som helst :)

Den typen av funktion har varit inbyggd i Photoshop sedan CS2 och ligger under File/Export/Zoomify. Annars är Krpano betydligt mångsidigare och fungerar numera även i iPad. Nackdelen är att man måste ha tillgång till en webserver. Här en nytagen bild med 24 stichade bilder med en D800: http://www.prepix.se/CP_stitch.html

Den typen av funktion har varit inbyggd i Photoshop sedan CS2 och ligger under File/Export/Zoomify. Annars är Krpano betydligt mångsidigare och fungerar numera även i iPad. Nackdelen är att man måste ha tillgång till en webserver. Här en nytagen bild med 24 stichade bilder med en D800: http://www.prepix.se/CP_stitch.html

Den klarade inte av multitouch i vare sig IE, Chrome eller FF. Snyggaste lösningen är fortfarande MS HD View som också kräver egen server, den klarar multitouch i webbrowser, men fungerar inte på ios eller android.

I IE så fungerar din variant och zoom.it precis likadant. Prisskillnaden mellan dom två är dock klart markant.

Photosynth stödjer väl ios också vad jag har förstått. Prova denna.
http://photosynth.net/view.aspx?cid...0903858864371:-1.20930292788309&p=0:0&t=False

Zoom.it var dock en väldigt smidig lösning när man är ute på vift.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar