ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Jepp, och den verkar kunna förmedla detaljer i de fall brus finns. Tänkte mer på slutartiden. Pixeldensiteten är ju ungefär samma som hos d7000, så man bör förmodligen utgå från samma tumregel som används med cropkameror, ifall man nu vill få nytta av alla pixlarna... :) Men du kanske inte bryr dig så mkt med ditt befintliga objektiv...

Var väl mest ute och prova nya kameran här och jag brukar aldrig köra så höga iso annars och stativet stog hemma hehe.
Ska bli intressant när jag får hem mitt beställda Tamron Sp 24-70 F/2.8 VC och kan krypa lite närmare än de 1.5 meter som är närgräns på 70-300.

Mvh. /LEE

Var väl mest ute och prova nya kameran här och jag brukar aldrig köra så höga iso annars och stativet stog hemma hehe.
Ska bli intressant när jag får hem mitt beställda Tamron Sp 24-70 F/2.8 VC och kan krypa lite närmare än de 1.5 meter som är närgräns på 70-300.

Mvh. /LEE

Antar att detta var en jpeg direkt ur kameran? Om inte är nog gluggen inte speciellt bra som du skrivit. Hade varit kul att se en rawbild utan NR och under mörkare förhållanden. Jag får högre detaljering ur D800 med såväl mediokra gluggar som primes.
Som tidigare skrivits är det ingen svårighet att få nästan osynligt brus vid högre iso under sådana förhållande du plåtat.
Så jag tror att objektivet kan vara en lite bildförstörande fakoir samt även NR.

Mvh//Lennart

Antar att detta var en jpeg direkt ur kameran? Om inte är nog gluggen inte speciellt bra som du skrivit. Hade varit kul att se en rawbild utan NR och under mörkare förhållanden. Jag får högre detaljering ur D800 med såväl mediokra gluggar som primes.
Som tidigare skrivits är det ingen svårighet att få nästan osynligt brus vid högre iso under sådana förhållande du plåtat.
Så jag tror att objektivet kan vara en lite bildförstörande fakoir samt även NR.

Mvh//Lennart

Jo stämmer jpg direkt ut och första försöket att testa olika inställningar. Hade nog inte förväntat mig mer ifrån 70-300 men blev glad över iso prestandat.
Sedan att lanserings datum inte kan ges på det beställda Tamron 24-70 reter mig en del eftersom det finns till Canon och dom brukar ju komma satmtidigt till alla kamera märken.

Mvh. /LEE

Annat objektiv som jag haft sedan tidigt 80 tal.
Nikkor 35-135 mm F/4-5.6 en tung rackare som har mycket äkta kristall i sig. Ljuset kommer lite fel bakom motivet kvällsol.
Brus reduceringen står på låg för höga iso som knappast påverkar vid iso 100. Fullglugg öppning F/5.6 135 mm 1/200 sekund. Stativ användes.
Jpeg direkt ur huset.
Mvh. /LEE

Bilagor

• Skärpetest D800E 028.jpg
    Skärpetest D800E 028.jpg
    23.9 KB · Visningar: 571
  • Hela bilden HD.jpg
    Hela bilden HD.jpg
    26.7 KB · Visningar: 571
  • 100 Crop 400 x 400.jpg
    100 Crop 400 x 400.jpg
    19.3 KB · Visningar: 574
Annat objektiv som jag haft sedan tidigt 80 tal.
Nikkor 35-135 mm F/4-5.6 en tung rackare som har mycket äkta kristall i sig. Ljuset kommer lite fel bakom motivet kvällsol.
Brus reduceringen står på låg för höga iso som knappast påverkar vid iso 100. Fullglugg öppning F/5.6 135 mm 1/200 sekund. Stativ användes.
Jpeg direkt ur huset.
Mvh. /LEE

Jag upplever också mina gamla objektiv som egentligen inte borde vara så bra som helt ok på min D800. Har dock inte så mycket att jämföra med då alla AFS-objektiv presterade riktigt dåligt på den, får tillbaka den imorgon från Nikon som håller på och fixar och donar med AFen på den.

/Karl

Sigmas 70mm f 2,8 macro funkar ganska bra
iso 100 bl 2,8 !/1000s
Bilden fotad i raw skärpt mängd 29 radie 1,6 maskning 51 i lightroom

Bilagor

• hela.jpg
    hela.jpg
    15.5 KB · Visningar: 547
  • 30062012-_DSC1226-Redigera.jpg
    30062012-_DSC1226-Redigera.jpg
    63.6 KB · Visningar: 546
Nikon AF-S 300 4.0 med D800:an

Hej
Är det någon som testat hur 300:a 4.0 presterar på D800:an?
/Jocke

Nikon lyckades fixa min D800, nu fokuserar mitt AFS50f1.4G perfekt behövde dock ge en liten justering på -4 på mitt AFS28-70f2.8.

Nu skall det bli fotografer av. :)

/Karl

Vad är det för inställning jag glömt att fixa till?

På min D700 så går kameran nästan alltid ner till bas-iso eller i vilket fall väldigt lågt ISO när jag trycker upp den interna blixten. På min D800 så behåller kameran samma ISO som skulle krävts för att ta bilden utan blixt.
Bägge kamerorna jobbar med auto-ISO. Inte ens manualkonsulterande löste frågan åt mig.

/Karl

På min D700 så går kameran nästan alltid ner till bas-iso eller i vilket fall väldigt lågt ISO när jag trycker upp den interna blixten. På min D800 så behåller kameran samma ISO som skulle krävts för att ta bilden utan blixt.
Bägge kamerorna jobbar med auto-ISO. Inte ens manualkonsulterande löste frågan åt mig.

/Karl

Jag antar du ställt in olika på övre och undre iso känsligheten ?

Testa e2 under anpassade inställningar Blixt slutartid där ställer du in den längsta tid som bara gäller i exponerings läge A och P.

Mvh. /LEE

/Karl

Vet inte :)
Fast att byta mellan auto-iso och vanlig iso är ju så enkelt att det ju inte är ett problem eller?

Alla E-inställningar är identiska mellan min D700 och min D800.

Förvisso är det så, men jag använder blixten högst på var 5000-bild och saker man gör så sällan fungerar standard procedures väldigt dåligt för eftersom man glömmer bort dom.

/Karl

/Karl

Det är ju 800-an som gör rätt, om man ska få en chans att få bakgrunden lika exponerad som utan blixt är det så den ska göra. Autoiso slår åtminstone jag på och av hela tiden, att behålla samma val när man fotar med blixt är väl rimligt? Autoiso på om man vill ha mer backgrund, autoiso av om man vill få max kvalitet och ljust mest på det blixtbelysta motivet.

Tänker jag fel? Fotar inte så mkt med blixt längre.

Det är ju 800-an som gör rätt, om man ska få en chans att få bakgrunden lika exponerad som utan blixt är det så den ska göra. Autoiso slår åtminstone jag på och av hela tiden, att behålla samma val när man fotar med blixt är väl rimligt? Autoiso på om man vill ha mer backgrund, autoiso av om man vill få max kvalitet och ljust mest på det blixtbelysta motivet.

Tänker jag fel? Fotar inte så mkt med blixt längre.

Inget av sätten är rätt eller fel, dom är bara olika beror på vad man vill använda den till för utfyllnad eller för att kunna få korta slutartider med lågt ISO.

För mig passade dock D700ans sätt bra och det irriterar mig lite att jag inte kan få till det i D800an. Dock fotar jag också istort sett aldrig med blixt så det kommer inte bli något större problem för mig.

På min D700 kan jag få till att den jobbar på D800-sättet men jag får inte till det så att min D800 jobbar på D700-sättet.

/Karl

Alla E-inställningar är identiska mellan min D700 och min D800.

Förvisso är det så, men jag använder blixten högst på var 5000-bild och saker man gör så sällan fungerar standard procedures väldigt dåligt för eftersom man glömmer bort dom.

/Karl

Ena hjulet till iso och det andra för att toggla mellan auto & normal. Det är väl kanonbra?

Ena hjulet till iso och det andra för att toggla mellan auto & normal. Det är väl kanonbra?

Jo, det är en väldigt bra förbättring jämfört med D700. Vilket också autofokusen är körde med 70-210f4 och en dubblare idag och fokusen satt på alla bilder, autofokusen på f8 var inte tillförlitlig på D700. Listan över bra saker kan göras lång, jag är nog nästan lika imponerad (har nog blivit lite mer svårimponerad) av D800 som jag var över D700.

Men just blixtfunktionen ligger inte med på den possitiva listan, men jag skall nog kunna leva med att switcha över till manuell ISO och M-läget och ratta in rätt ISO, bländare och slutartid.

/Karl

Har funderat ett tag nu på om man skulle skaffa sig en D800E..
Så i förmiddags ringde jag till MediaMarkt och frågade om dom hade någon hemma i min region..
Jodå 2st i Lund & 3st i Helsingborg.. :) sagt & gjort körde inom Lund på vägen hem från jobb...
Så nu är ligger här en D800E å väntar på mina inställningar.. helgen är räddad.. :)

/G

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar