Annons

Äntligen Nikon D800

Fy fn va ruttet!
Hur osnyggt är det inte av japanfoto att sälja till ett pris som de inte kan hålla.

Tyvärr verkar det alltså bli precis som jag misstänkte redan från början, dvs de kommer hålla sina leveransåtaganden så fort de pris de lovat är det pris som gäller överallt.

Om det låter för bra för att vara sant så är det antagligen inte sant.

Precis som flera av oss misstänkte från början trots inlägg från deras VD.

Visst kommer de kunna leverera. Förr eller senare kommer priset ha sjunkit så att de kan hålla sitt löfte. Jag fick min första D800 i mars. I oktober har det gått 7 månader.

Fy fn va ruttet!
Hur osnyggt är det inte av japanfoto att sälja till ett pris som de inte kan hålla.

Tyvärr verkar det alltså bli precis som jag misstänkte redan från början, dvs de kommer hålla sina leveransåtaganden så fort de pris de lovat är det pris som gäller överallt.

Det är lätt att komma så här i efterhand "med facit i hand" och säga: Var det inte det jag misstänkte?
Precis som du trodde jag aldrig på leverans förrän priserna fallit 10-15%.
Tror JP förlorar mycket goodwill på detta. Och det bör de också göra. De kanske betraktade det som ett smart drag men nu börjar det dyka upp D800 lite varstans så när väl (om) prisfallet kommer så är nog kön inte lång att beta av.
Det JP eventuellt har vunnit är att de på detta vis kortsiktigt hindrat andra ÅF att få beställningar. Men det är just väldigt kortsiktigt och slår tillbaks mot JP.
Ruttet? Jag vill kalla det vilseledande och osmart. fast det kan väl gå på ett ut.

//Lennart

Det är lätt att komma så här i efterhand "med facit i hand" och säga: Var det inte det jag misstänkte?
Tror JP förlorar mycket goodwill på detta. Och det bör de också göra. De kanske betraktade det som ett smart drag men nu börjar det dyka upp D800 lite varstans så när väl (om) prisfallet kommer så är nog kön inte lång att beta av.
Det JP eventuellt har vunnit är att de på detta vis kortsiktigt hindrat andra ÅF att få beställningar. Men det är just väldigt kortsiktigt och slår tillbaks mot JP.
Ruttet? Jag vill kalla det vilseledande och osmart. fast det kan väl gå på ett ut.

//Lennart

Efterhand? Scrolla upp, visst var vi några som ifrågasatte JP redan i våras.

Leverantörerna här i Schweiz gick ut med låga priser i mars och dom två som jag stog i kö hos levererade till det priset. Priserna låg i maj här runt 2500franc och nu ligger dom runt 2800franc. Jag betalade förra veckan 2640 för en D800 samma leverantör tog då 100franc (730kr) mer, men höll fast vid priset som var vid beställningstillfället.

http://www.toppreise.ch/chart_265667.html

/Karl

Vi får väl vara glada att den prishöjning som det snackades om på 3000 Kr. inte blev av iaf.
För då hade man hamnat väldigt nära Canons priser på 5D3 så en och annan hade valt den istället.

Mvh. /LEE

//Lennart

Jo fast jag skrev det även när det var på tapeten första gången, så i mitt fall är det inget jag kom på i efterhand faktiskt.
[edit] läste senare inlägg från dig nu :)

Fick hem D800an i lördags, men har haft att göra så idag var första dagen för test.

Jag kommer från en D7000, vars filmfunktion jag knappt ens testat då jag fick känslan av att mina manuella inställningar inte var så manuella som jag hoppats på.

Hursom, jag filmade först. har bara tagit 5 exponeringar med kameran. Film är viktigare för mig just nu.

Här kommer mitt test, allt i manuellt läge. Inga direkta omtagningar, lite på volley... kameramick på auto.

http://www.youtube.com/watch?v=yeaUhAEq8sY

Kul att du gillade den!

Nu använde jag mitt stillbildsstativ och inte det jag har till video, så visst kunde det ha sett bättre ut. Men va´17. Jag har ju bara haft kameran i 2 dagar!

70 mm Full öppning F/4 1/80 sek iso 900 D800E.
Handhållet normal brus reducering för höga iso.
Hela bilden samt 100 % Crop 400 x 400 pixlar.
Känns om höga iso funkar klart mycket bättre, mindre brus med denna D800E än vad jag tidigare fått på höga iso med andra kameror.

Mvh. /LEE

Bilagor

• Bulthenområdet 1 juli 2012 (Hela bilden HD).jpg
    Bulthenområdet 1 juli 2012 (Hela bilden HD).jpg
    28.7 KB · Visningar: 516
  • 400x400 100 % Crop.jpg
    400x400 100 % Crop.jpg
    29.8 KB · Visningar: 527
Får väl gå,

Men vad fint hörru, då kan vi som inte vill sprätta upp våran fråga dig som blir som en expert här på FS hehe.

Väntar du att få något ifrån Japan Photo så avsluta den väntan och beställ ifrån någon annan för jag fick beskdet av JP att ingen leverans kommer att ske föränn till hösten kring Oktober OM och det OM JP kan förhandla med Nikon om ett bra pris på en stor order.
Dom vill inte köpa till de priser som Nikon satt samt har nu en jäkla stor kö på D800 + D800E till ett bra pris så får dom inte ett bättre pris så får vi det inte heller.

Mvh. /LEE

blir ju 20 papp extra att sätt sprätt på till semestern istället.
lma

D800E iso 1600 70 mm F/4 1/80 sek. Brusred för höga iso.
Hela bilden samt 100 % Crop 399 x 399 Pixlar
Blir ännu bättre när man får beställda objektiven.
Mvh. /LEE

Bilagor

• Hela bilden Iso 1600 fullbländare F4.jpg
    Hela bilden Iso 1600 fullbländare F4.jpg
    23.8 KB · Visningar: 481
  • 100 % Crop 399 x 399 Pixlar.jpg
    100 % Crop 399 x 399 Pixlar.jpg
    25.1 KB · Visningar: 484
Lennart, dina cropbilder ger förmodligen inte full rättvisa till vad d800e kan klara av eftersom slutartiden inte var så kort (förmodar att du tagit bilderna utan stativ).

Lennart, dina cropbilder ger förmodligen inte full rättvisa till vad d800e kan klara av eftersom slutartiden inte var så kort (förmodar att du tagit bilderna utan stativ).

Helt klart kan man få ut mer och bättre ifrån D800E jag väntar ju på bättre objektiv och ett billigt Tamron 70-300 handhållet ger ju inte pixelskärpan ett ansikte. Men fantastiskt att bruset lyser med sin frånvaro så pass mycket vid iso 1600 ändå.

Mvh. /LEE

Kul att du gillade den!

Nu använde jag mitt stillbildsstativ och inte det jag har till video, så visst kunde det ha sett bättre ut. Men va´17. Jag har ju bara haft kameran i 2 dagar!

Jag tyckte också filmen var bra och en kul idé! Man måste dock titta på den i HD-upplösning på youtube annars får man vid ett par tillfällen riktigt fula komprimeringseffekter vilket jag antar att vi får skylla på Google på, för i full-HD ser den riktigt bra ut.

/Karl

Helt klart kan man få ut mer och bättre ifrån D800E jag väntar ju på bättre objektiv och ett billigt Tamron 70-300 handhållet ger ju inte pixelskärpan ett ansikte. Men fantastiskt att bruset lyser med sin frånvaro så pass mycket vid iso 1600 ändå.

Mvh. /LEE

I bra ljus så kan man pressa upp ISO till 2000-2500 och fortfarande ha ett ok pixelresultat enligt mig.

/Karl

Mvh. /LEE
Jepp, och den verkar kunna förmedla detaljer i de fall brus finns. Tänkte mer på slutartiden. Pixeldensiteten är ju ungefär samma som hos d7000, så man bör förmodligen utgå från samma tumregel som används med cropkameror, ifall man nu vill få nytta av alla pixlarna... :) Men du kanske inte bryr dig så mkt med ditt befintliga objektiv...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar