Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Lagg på liveview

Är det någon fler än jag som upplever rejäl lagg i liveview när man zoomar in i liveview (inte med objektivet alltså)?

Jag har inte fått min egen kamera ännu, men när jag testade på en väns D800 idag så var det ett ständigt störmoment att kameran skippar en massa frames och rycker fram och tillbaka då man sätter skärpan. Detta är inte ett lika stort problem då man fotograferar, men när man filmar så blir det snabbt migrän, särskilt vid stor bländaröppning då motivet rör sig i djupled. =S

Är det någon som testat skruv-zoom-objektiv på D800? Är det en lika bra AF-motor i D800 som i D700?

/Karl
Som nu stått först i kön i 3 veckor i Schweiz, men det är väl som vanligt den som väntar på något gott väntar alltid för länge.

Kan ju inte jämföra med D700 men motorn i min D800 är snabb och framförallt överraskande tyst :)

Leverans

Äntligen är min 800 på väg från Scandinavian Photo! Jag är ej NSP och beställde 13/2.
/Lars

Wohoo! Leveransbesked från fotokungen! Får mitt exemplar den här veckan! :)

Beställde 2012-03-31

Wohoo! Leveransbesked från fotokungen! Får mitt exemplar den här veckan! :)

Beställde 2012-03-31

At last! Då har du väl fått din, jag stod strax bakom dig i kön tror jag det var och sitter nu med D800 på väg hem från Fotokungen. Jag får se upp, för i mitt sällskap sitter även en 24-70. Det blir att ligga lågt med investeringar framöver. De stora snabba CF korten var slut så jag börjar med 32 gb snabbt SD kort. Men att behöva vänta tills imorgon för ett fulladat batteri borde väl tillhöra historien!

At last! Då har du väl fått din, jag stod strax bakom dig i kön tror jag det var och sitter nu med D800 på väg hem från Fotokungen. Jag får se upp, för i mitt sällskap sitter även en 24-70. Det blir att ligga lågt med investeringar framöver. De stora snabba CF korten var slut så jag börjar med 32 gb snabbt SD kort. Men att behöva vänta tills imorgon för ett fulladat batteri borde väl tillhöra historien!

Det rullar på för en del !
Jo detta med att behöva vänta tills imorgon tror jag ej behövs med Li-ion batterier som ej har någon minneseffekt som tidigare NiMh NiKh mm.
Sedan så borde väl du kunna se redan efter ca. 2 timmar att lampan indikerar fulladdat och skulle du vilja testa så ska du kunna ta ur bateriet och köra redan efter en halvtimme utan problem.

Jag har ej hunnit få mitt ex än så jag vet inte säkert hur stor laddström den medföljande laddaren ger men nog går det snabbt att ladda mina andra kameror iaf.

Mvh. /lEE

Det rullar på för en del !
Jo detta med att behöva vänta tills imorgon tror jag ej behövs med Li-ion batterier som ej har någon minneseffekt som tidigare NiMh NiKh mm.
Sedan så borde väl du kunna se redan efter ca. 2 timmar att lampan indikerar fulladdat och skulle du vilja testa så ska du kunna ta ur bateriet och köra redan efter en halvtimme utan problem.

Jag har ej hunnit få mitt ex än så jag vet inte säkert hur stor laddström den medföljande laddaren ger men nog går det snabbt att ladda mina andra kameror iaf.

Mvh. /lEE

Försäljaren på Fotokungen var noggrann med att påpeka 10 h laddning, även om laddaren indikerar fulladdat efter bara några timmar. Kör nog på den linjen och får dokumentera en arbetsdag imorgon istället.

Nja, de skickar den idag så jag får den nog tidigast på torsdag. Jag kör nog initialt med mina gamla 8GB-kort, jag har alltid föredragit fler men mindre minneskort till foto. Så kan jag ha ett minneskort till en tagning t.ex. - jag brukar alltid ladda batteriet en dag före jag fotar, vet inte om det behövs egentligen men det är en gammal vana.

Försäljaren på Fotokungen var noggrann med att påpeka 10 h laddning, även om laddaren indikerar fulladdat efter bara några timmar. Kör nog på den linjen och får dokumentera en arbetsdag imorgon istället.

Jag skulle nog inte lita helt på en försäljares påstående utan istället konsultera manualen.

Grattis till er som har kameror på inrullande!

Själv var jag förbi Lasses i Nacka och fixade autofokusen på D7000 i förmiddags. Enligt kvinnan där så har de haft FÖR många D7000 med autofokusen feljusterad. Hon nämnde att D80 och D90 t.ex. knappt hade kommit tillbaks för justering men väldans många D7000.

Aja, är iaf glad att min är justerad, även om jag inte hunnit testa så mycket själv, jobbar till 23 i kväll men i morgon kanske.. =)

Absolut inte. Kör med halvladdat eller precis som du vill. Dessa Li-ion har inget minne, bryr sig nte överhuvudtaget.
Det var några generationer sedan (batterigenerationer) det där var relevant.

kombo 14-24/2,8 med d800/ D80E

Det har ju i andra trådar tagits upp problem med flare med 14-24/2,8. Men det stannar inte med det. Objektivet har problem med "focus shift" dvs skärpeplanet ändras vid olika bländare. Att döma av olika siter verkar objektivet peaka redan vid 2,8. Vid nedbländning till ex 5,6 får man problem med bak-fokus. Motsvarande problem finns inte med 24-70

Det har ju i andra trådar tagits upp problem med flare med 14-24/2,8. Men det stannar inte med det. Objektivet har problem med "focus shift" dvs skärpeplanet ändras vid olika bländare. Att döma av olika siter verkar objektivet peaka redan vid 2,8. Vid nedbländning till ex 5,6 får man problem med bak-fokus. Motsvarande problem finns inte med 24-70

Jag äger inget 14-24/2.8 men har testat ett. Skärpeplansförskjutning förekommer normalt sett inte i den grad du beskriver, enl vad jag såg från det exemplaret.

Däremot peakar mittskärpan tidigt. Precis i mittpunkten är den redan så skarp den kan bli vid f/2.8, Vid f/5.6-f/8.0 ändras i stort sett endast skärpedjupet i de bildcirklar som ligger utanför mittskärpecirkeln.

Bibehålls inte mittskärpan vid nedbländning så är gluggen troligtvis feljusterad. OM det skulle förekomma på många exemplar har jag svårt för att tro att objektivet skulle blivit så populärt. Men jag vet inte. Så uppträdde inte det ex jag provade i alla fall,

Om du kör gluggen på f/2.8 vid 14mm och 0,7 meters avstånd på ett kontrastrikt motiv och med kameran i stativ ställer om till f/5.6 mot samma motiv och du inte får bra mittskärpa i båda fallen så tror jag din glugg är felställd.
Får du den rätt i båda fallen om du ställer in med LV med kontrastsökande AF eller MF så är det nog så att gluggen är felställd. Fast jag hoppas ju att det inte cirkulerar många gluggar som uppträder som din. Kan du inte lägga upp några exempel här i tråden? Vore intressant att se.

//Lennart

Huh? Trodde att 35-70 2.8 skulle klara sig bra? :)

Jag ska låna en kompis också, tror att mitt har fått sig en smäll. Jag misstänker att den inte är helt 100%.

Har haft kameran i flera veckor nu men egentligen inte hunnit testa allt för mycket. Jag har bara använt den så att säga :)

Har haft en AF-S 50/1.8 på i princip hela tiden, back to basic så att säga.

Kan meddela att jag fick min idag (kameradoktorn) och jag bokade den långt efter att den börjat säljas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar