iSolen.se
Guest
Om du jämför bilder med det objetiv tagna med D700 respektive D800, vilka ser bäst ut?
I 100% crop - D700. Förstås. Det blir ju en orättvis jämförelse. Skalar man ner till 1024 vinner D800.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om du jämför bilder med det objetiv tagna med D700 respektive D800, vilka ser bäst ut?
I 100% crop - D700. Förstås. Det blir ju en orättvis jämförelse. Skalar man ner till 1024 vinner D800.
Om du jämför bilder med det objektivet tagna med D700 respektive D800, vilka ser bäst ut?
Jag frågar mig själv och ber er om tips...
En beg. 17-35/2.8 eller en ny 16-35/4,0G ED VR AF-S till min kommande D800.
Jag har redan 28-70/2.8 och 70-200/2.8 VRII
Kanske har jag större nytta av 2.8 än 4 med VR. Det är ju snarare motiven som rör sig än jag.
Storleken på objektiven är väl ungefär samma. Priset skiljer inte heller så mycket, kanske till 17-35/2.8ans fördel.
Mina uppdrag är mer åt event, reportage-hållet, så snabbhet så som för sport är inget krav.
Kanske har jag större nytta av 2.8 än 4 med VR. Det är ju snarare motiven som rör sig än jag.
Storleken på objektiven är väl ungefär samma. Priset skiljer inte heller så mycket, kanske till 17-35/2.8ans fördel.
Mina uppdrag är mer åt event, reportage-hållet, så snabbhet så som för sport är inget krav.
Håller generellt med om analysen av hur objektiven (16-36/4, 17-35/2,8 och 24-70/2.8) förhåller sig till varandra - även om jag personligen inte provat någon av dem på just D800
AF-S 17-35/2.8 har sina styrkor och sina svagheter. Till svagheterna hör att kantegenskaperna inte är i klass med modernare konstruktioner som 14-24/2,8 eller (mindre tydligt) 16-35/4. Nedbländat är AF-S 17-35/2,8 riktigt, riktigt bra. Däremot är det inte superskarpt på full öppning, men på plussidan har det i gengäld en trevlig oskärpeteckning, vilket gör att i synnerhet bilder tagna på 2,8 och korta avstånd ändå ger ett behagligt skärpeintryck - det är till exempel ett mycket bra objektiv att gå omkring och fota människor med när det är trångt på ett event.
En av de starkaste sidorna hos 17-35/2,8 är hur det hanterar starka ljuskällor i bilden - som när du får med solen i bilden eller du tar bilder mot spotlights eller liknande. För att vara zoom hanteras den typen av motljus ovanligt snyggt.
Lite konstigt. Skalar du ned D800-filen till 12 Mp som D700 har BORDE du få minst jämnt skägg och enl vad jag upplevt med de flesta objektiv en fördel för D800-filen när den jämförs sida vid sida i 100% med D700-filen. Detaljerna borde i alla fall ge ett tydligare intryck av just detaljering.
Beroende på hur motivet ser (stor skillnad mellan skugga och högdager t ex) borde ge även ge snyggare övergångar på D800-filen p g a lite bättre DR.
Hoppas du inte fått en måndagsex!
//Lennart
Med 16-35 (som alltså har lägre upplösning än D800):
Om man skalar ner till 1024 (inte 12MP) är det under upplösningen för bägge kamerorna och objektivet. Då vinner D800 pga bättre dynamik och mindre brus.
Om man jämför äpplen och päron dvs jämför en bild i 100% crop på D700 och en i 100% crop på D800 blir 800-bilderna relativt sämre, objektivet kan inte leverera, oskärpan syns dubbelt så tydligt.
Jag vill kunna utnyttja 36MP så jag skalar inte ner till 12MP utom om jag absolut måste.
Tack alla för era ideér och svar.
Jag har inte funderat p å12-24an så mycket då den är några snäpp vidare och dyrare, men det kanske det kan vara värt?
Självklart gör du inte det, men linjeupplösningen på 16-35:an SKA inte överrida D800:ans sensor. Det är just det som jag ställer mig undrande till. Jag är själv inte så glad i det objektivet p g a dels tester jag sett och efter att provat ett exemplar. Det är därför jag undrar om det ligger off axis (lite felcentrerat) på ditt exemplar, men jag får tro dig på dina ord, även fast jag ställer mig aningen tvivlande eftersom en del är så nöjda med gluggen.
Det skulle vara jättebra om du ville knäppa samma motiv med resp kamera och skära ut ett utsnitt på 400x400 pixlar på samma motivdel och lägga upp i den här tråden på 100%. Samma bländare samma tid och samma iso. samma ljus. likadant bearbetade.
Tror att många är intresserade.
Bästa Hälsningar
//Lennart
Jag har inte märkt något grönstick. Upplever bilden på skärmen snarare lite åt det kallare hållet men det varierar lite med olika typer av ljuskällor. I videon du hänvisar till fotar dom i väldigt svårt ljus som är grönt i sin karaktär.ihttp://www.flickr.com/photos/paul-kelly/7042760503/
http://www.youtube.com/watch?v=4W9EeDCaVFM&list=UUqpOf_Nl5F4tjwlxOVS6h8A&index=6&feature=plcp
Har kikat en del och tycker mig finna att D800 har nån form av grönstick i både vitbalans och på displayen.
Något fler märkt här?