Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Ville bara meddela alla här på forumet om att jag lämnade tillbaka min första D800 då den hade problem med vänster AF delen. Den andra jag har fått nu verkar vara problemfri, ska dock testa den lite mer ingående nu i helgen. Här kommer första bilden jag tog med den nya kameran idag:) Den obligatoriska hundbilden:)

Bilagor

• Hektor-1.jpg
    Hektor-1.jpg
    20.6 KB · Visningar: 541
Har använt 35/1.8 både i dx & fx läge. Det funkar utmärkt, varför skulle det bli förvrängningar?

Precis! Resultatet blir ungefär som att köra en välkalibrerad D7000. Och de extra förvrängningar ursprunglige frågeställaren eventuellt befarade för att objektiven hamnar på en FX istf en DX uteblir naturligtvis helt, d v s aldrig sämre än på en DX.

//Lennart

Ville bara meddela alla här på forumet om att jag lämnade tillbaka min första D800 då den hade problem med vänster AF delen. Den andra jag har fått nu verkar vara problemfri, ska dock testa den lite mer ingående nu i helgen. Här kommer första bilden jag tog med den nya kameran idag:) Den obligatoriska hundbilden:)

Jo, vissa D800 led av det felet, vilket visats på en del utländska forum också.

Precis! Resultatet blir ungefär som att köra en välkalibrerad D7000. Och de extra förvrängningar ursprunglige frågeställaren eventuellt befarade för att objektiven hamnar på en FX istf en DX uteblir naturligtvis helt, d v s aldrig sämre än på en DX.

//Lennart

Nu har jag inte fått min D800 än, men jag har en D700.

Många DX-zoomar framför allt DX-superzoomar får väldig distortion utanför DX-området. Här är två bilder tagna med DX18-200VR och det är taget i FX-läget (i DX-läget vinjetterar det inte alls). Titta ute i övre hörnen så ser man att husen ser konstiga ut på den andra bilden som inte är korrigerad. CNX2 korrigerar dock bilden bra.

/Karl

PS det är väldigt svårt att se i denna storleken ser jag.

Bilagor

• _DSC1037_korrigerad.jpg
    _DSC1037_korrigerad.jpg
    25.3 KB · Visningar: 523
  • _DSC1037.jpg
    _DSC1037.jpg
    25.2 KB · Visningar: 519
Här hörnutsnitt.

/Karl

Bilagor

• _DSC1037_hörn_korrigerad.jpg
    _DSC1037_hörn_korrigerad.jpg
    22.8 KB · Visningar: 566
  • _DSC1037_hörn.jpg
    _DSC1037_hörn.jpg
    22.9 KB · Visningar: 552
Vinjetterings problem syns bäst om man fotar en skylt med text då allt blir mer suddigt då utmot kanterna.
Jag har beställt ett billigt Sigma 70-300 OS som visserligen är gjord för FF också men det ska bli en överaskning hur detta kommer att bli på en D800.

Mvh. /LEE

Nej, bäst syns det i vidvinkelläget på zoomen. :)

/Karl

Bilagor

• _DSC1027.jpg
    _DSC1027.jpg
    12.2 KB · Visningar: 545
Nu har jag inte fått min D800 än, men jag har en D700.

Många DX-zoomar framför allt DX-superzoomar får väldig distortion utanför DX-området. Här är två bilder tagna med DX18-200VR och det är taget i FX-läget (i DX-läget vinjetterar det inte alls). Titta ute i övre hörnen så ser man att husen ser konstiga ut på den andra bilden som inte är korrigerad. CNX2 korrigerar dock bilden bra.

/Karl

PS det är väldigt svårt att se i denna storleken ser jag.
Tackar! Kände på mig att DX objektiv på FX kameror inte var så där 100%. Det funkar, men just dom yttre delarna av bilden blir lite förvrängda............

Här är lite färska bilder tagna med min D800 igår..
http://www.mickesandstrom.com/tom-petty-and-the-heartbreakers

Måste säga att det är en fantastisk konsertkamera. Många klagar över filstorleken, men jag ser det som ett stort plus. Då finns ju möjlighet att croppa en del och fortfarande ha en grymt bra fil kvar..

Tror det är 3-4 bilder som är tagna med min Fujifilm X100.. resten är D800 med en 70-200

/micke

Jättesnygga bilder, jag inbillar mig att det uttökade dynamiska imfånget faktiskt syns.. Kul att se att någon använder sin kamera också, inte bara pratar om den.

Tackar! Kände på mig att DX objektiv på FX kameror inte var så där 100%. Det funkar, men just dom yttre delarna av bilden blir lite förvrängda............

Men kör du FX-kameran i DX-läget så fungerar dom exakt lika bra som på en DX-kamera. En D800 ger ju 16MP-bilder i DX-läget vilket räcker ganska långt.

/Karl

Ibland skall man ha tur.. Som somliga vet så avbeställde jag ju min förbokade D800 för några månader sen, men sen kom lite stålar min väg på ett lite märkligt sätt och jag beslutade mig för att beställa en iallafall.

Så, igår kväll lade jag handpenningen och kring lunch idag får jag reda på att "Vi fick in en 800 idag, tyvärr dök det upp en NPS'are så han fick det ju såklart... men nästa hus är ditt, vi får ungefär två per vecka nu". Så, det här med enorma köer har jag lite svårt att identifiera mig med :p

Jo det är klart att det inte blir helt 100 om du kör ett DX objektiv i FX-läge även om en del fyller ut hela FX området. 35/1.8 gör nästan det.

Det presterar ju inte sämre i DX-läge på en D800 än på en D7000.

Ibland skall man ha tur.. Som somliga vet så avbeställde jag ju min förbokade D800 för några månader sen, men sen kom lite stålar min väg på ett lite märkligt sätt och jag beslutade mig för att beställa en iallafall.

Så, igår kväll lade jag handpenningen och kring lunch idag får jag reda på att "Vi fick in en 800 idag, tyvärr dök det upp en NPS'are så han fick det ju såklart... men nästa hus är ditt, vi får ungefär två per vecka nu". Så, det här med enorma köer har jag lite svårt att identifiera mig med :p

Nu tror jag att det inte är jättesvårt att jag reda på ett hus. De värsta köerna är nog avklarade hos de flesta handlare.

Blir nog en D800 lite längre fram, det verkar funka med DX-objektiv oxå (har både FX å DX) + att det går att sänka upplösningen (tycker 36mp är lite för mycket). Surrade med Fotokungen och det tar mellan 8-10 veckor att få hem ett X, men först ska jag investera i ett Tamron 24-70 2.8 eller Nikon 24-70 2.8..................................

Hej Stephan
Hoppas ni snart firat färdigt som Nikon Pro återförsäljare. Nu är det dags att komplettera med mer information om hur läget är för oss som beställt D800 från er. Själv har jag stått och stampat på ungefär samma köplats ganska många veckor nu medan leveranserna från andra återförsäljare verkar rulla på.Dina utfästelser från i påskas förpliktar.
/Anders W som väntar på en D800

Här är en till som väntar.
Har väntat sedan den 5 April och inget nytt under solen i från JP.

Tänkte bara nämna att jag igår släppte en D800 på Mediamarkt, Sisjön, Gbg som jag bokade för 3 veckor sedan. (Hittade snabbare på annat håll)
Finns ju en liten chans att den finns kvar där.

Här är en till som väntar.
Har väntat sedan den 5 April och inget nytt under solen i från JP.

Min högst personliga åsikt, som jag inte har några som helst belägg för, är att JP helt enkelt vänta på att priserna skall sjunka. Det verkar ju lite som om JP's utpris på 21999 faktiskt ligger under affärernas inpris på huset. Hur funkar det, krävde JP handpenning?

Så, JP var inte ens en spelare när jag valde leverantör.

Ja, jag har sett en leverantörsfaktura från en av de stora kedjorna. VIlken är oväsentligt. Men man kan ju också kika på att Nikonrumours publicerade en amerikansk leverantörsfaktura och det var ju inte direkt någon vinst att tala om på huset. (Batterigrepp, batterier, och laddare döremot har riktigt roliga marginaler)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto