Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Nu sitter batteriet på laddning, något som förvirrar mig är dock att det är riktigt suddigt när jag kollar genom sökaren, sedan är det någon "grynighet" (justerade dioptern som jag brukar, men problemet kvarstod) därtill. Är ju van canon-användare och det har alltid varit glasklart i sökaren oavsett objektiv och om kameran är på eller inte.

Är det här "som sig bör"?

Får väl se slutligt då jag laddat klart batteriet :)

edit: Falskt alarm, testade lite snabbt med batteriet i och nu var sökaren klar som en klar spegel. :)

Senast ändrad:
Nu sitter batteriet på laddning, något som förvirrar mig är dock att det är riktigt suddigt när jag kollar genom sökaren, sedan är det någon "grynighet" (justerade dioptern som jag brukar, men problemet kvarstod) därtill. Är ju van canon-användare och det har alltid varit glasklart i sökaren oavsett objektiv och om kameran är på eller inte.

Är det här "som sig bör"?

QUOTE]

Bubbelplasten och skyddsplast bör borttagas innan använding.
Ja man blir orolig när man startar sina dyra grejer och det strular hehe. Tur det löste sig.

Mvh. /LEE

"No Battery
When the battery is totally exhausted or no battery is inserted, the display in the viewfinder will dim. This is normal and does not indicate a malfunction. The viewfinder display will return to normal when a fully- charged battery is inserted.
"

Sidan 9 i D800-manualen.

"No Battery
When the battery is totally exhausted or no battery is inserted, the display in the viewfinder will dim. This is normal and does not indicate a malfunction. The viewfinder display will return to normal when a fully- charged battery is inserted.
"

Sidan 9 i D800-manualen.

Well, tekniskt sett så fungerade det fint med ett batteri som laddats i tio minuter - men ja, visst borde man läsa manualen (fast ärligt talat har jag inte läst en kameramanual sedan 90-talet). ;)

För vanlig användning behöver man sällan läsa speciellt mycket i manualen till en modern kamera, men jag håller nog med MIchael Reichmann som i sin recension av D800 skriver:
MIchael Reichmann sa:
Secondly, even if you're an experienced Nikon owner, do spend some time with the manual to familiarize yourself with what the camera can and can't do. This is probably the most feature-rich camera that I've ever used. Not everyone will need all of the features, but it's worth knowing what's there and how it works.

Well, tekniskt sett så fungerade det fint med ett batteri som laddats i tio minuter - men ja, visst borde man läsa manualen (fast ärligt talat har jag inte läst en kameramanual sedan 90-talet). ;)

Det brukar stå rätt mycket intressant i dom faktiskt. Kan rekomendera dig att göra det.

/Karl

D700 har sålt i stora kvantiteter.

En D800 med 36 MP och 4 bps skulle sälja i betydligt färre antal då så få relativt sett skulle uppgradera (från D700, D3, D3s och D3x samt andra märken).

Det låter inte som ett smart företagsekonomiskt drag från Nikon.

Jo, det var ett mycket smart företagsekonomiskt drag. D800 säljer som smör. En riktig succé.

Mvh

Hämtade ut min i går!

Jag ställde mig i kö den 9/2 och fick den 12/6 ett samtal om att jag kunde hämta den på Scandinavian photo.

Jag har inte hägt med i hela tråden, men här kommer svar på några av de funderingar jag läst om i den här tråden och själv funderat över.

1. Batteriet behöver inte laddas i 10 timmar första gången, det står i manualen att det tar 2h 35min att helt ladda ett helt tomt batteri.

2. Mitt 4GB CF minneskort anges av kameran rymma 50 bilder. I verkligheten är det säkert några fler som också påpekats i tråden.

3. Det är en väsentlig skilnad att gå från DX till FX. Mitt 24-70, som jag är mycket förtjust i, känns nu något vid. Det kan för mig innebära att jag inte längre i första läget tittar på ett mer vidvinkligt objektiv utan snarare ett mer tele. Jag skriver kan, för jag har inte ännu genomfört några uppdrag med kombinationen D800 & 24-70.

//Anders

Hämtade ut min i går!

Jag ställde mig i kö den 9/2 och fick den 12/6 ett samtal om att jag kunde hämta den på Scandinavian photo.

Jag har inte hägt med i hela tråden, men här kommer svar på några av de funderingar jag läst om i den här tråden och själv funderat över.

1. Batteriet behöver inte laddas i 10 timmar första gången, det står i manualen att det tar 2h 35min att helt ladda ett helt tomt batteri.

2. Mitt 4GB CF minneskort anges av kameran rymma 50 bilder. I verkligheten är det säkert några fler som också påpekats i tråden.

3. Det är en väsentlig skilnad att gå från DX till FX. Mitt 24-70, som jag är mycket förtjust i, känns nu något vid. Det kan för mig innebära att jag inte längre i första läget tittar på ett mer vidvinkligt objektiv utan snarare ett mer tele. Jag skriver kan, för jag har inte ännu genomfört några uppdrag med kombinationen D800 & 24-70.

//Anders

Du kanske skall titta på ett 24.120/f4 som förmodligen kommer uppföra sig likartat på FX som 24-70/f2.8 gjorde på DX.

/Karl

Wohoo! Leveransbesked från fotokungen! Får mitt exemplar den här veckan! :)

Beställde 2012-03-31

Jag beställde samma dag från Dustin. Enligt dem var de 11 personer före mig i kön i början på denna vecka.
Undrar hur många kameror de får in i veckan?
Man kanske kan hoppas på en kamera inom 1 månad?

Jag vill verkligen inte vara tråkig och förstöra ert "Vi D800-ägare" -möte.. Men lite intressanta bilder/reportage gjorda med era nya verktyg hade varit trevligt?
Om någon kanske kunde länka till sina bilder?

Någon mer som väntar på d800an från Japanphoto? beställde min 11 april för 21999:- men inte hört nåt. Vad tror ni om leveranstiden för mig?

Någon mer som väntar på d800an från Japanphoto? beställde min 11 april för 21999:- men inte hört nåt. Vad tror ni om leveranstiden för mig?

Med lite tur får du den innan hösten.

De har inte levererat en enda kamera än och så länge det finns kö någonstans kommer de knappast att göra det heller. Vill du ha kameran snart får du nog ställa dig i kö någon annanstans.

Jag vill verkligen inte vara tråkig och förstöra ert "Vi D800-ägare" -möte.. Men lite intressanta bilder/reportage gjorda med era nya verktyg hade varit trevligt?
Om någon kanske kunde länka till sina bilder?

Här är lite färska bilder tagna med min D800 igår..
http://www.mickesandstrom.com/tom-petty-and-the-heartbreakers

Måste säga att det är en fantastisk konsertkamera. Många klagar över filstorleken, men jag ser det som ett stort plus. Då finns ju möjlighet att croppa en del och fortfarande ha en grymt bra fil kvar..

Tror det är 3-4 bilder som är tagna med min Fujifilm X100.. resten är D800 med en 70-200

/micke

Här är lite färska bilder tagna med min D800 igår..
http://www.mickesandstrom.com/tom-petty-and-the-heartbreakers

Måste säga att det är en fantastisk konsertkamera. Många klagar över filstorleken, men jag ser det som ett stort plus. Då finns ju möjlighet att croppa en del och fortfarande ha en grymt bra fil kvar..

Tror det är 3-4 bilder som är tagna med min Fujifilm X100.. resten är D800 med en 70-200

/micke

Fina bilder Micke och bra kopiering. :)

Du kanske skall titta på ett 24.120/f4 som förmodligen kommer uppföra sig likartat på FX som 24-70/f2.8 gjorde på DX.

/Karl

Tack Karl, det är förmodligen ett bra objektiv som jag säkert skulle uppskatta.

Men jag är inte ute efter att byta min ögonsten - snarare köpa ett till som kompletterar den jag redan har. Alltså ett 14-24 eller ett 70-200, eller något liknande.

//Anders

Tack Karl, det är förmodligen ett bra objektiv som jag säkert skulle uppskatta.

Men jag är inte ute efter att byta min ögonsten - snarare köpa ett till som kompletterar den jag redan har. Alltså ett 14-24 eller ett 70-200, eller något liknande.

//Anders

Fast 70mm är ganska mycket tele även på FX om man jämför med 24 på DX vilket motsvarar 36mm. Fast du är ju den som vet helt klart bäst vilka brännvidder du använder och har mest nytta av. Låg du mest på 46-70 på ditt 24-70 på din DX-kamera kommer du med all säkerhet stormtrivas med 70-200.

14-24 är väldigt mycket vidvinkel på FX, vilket kan vara skoj.

/Karl

Hei dere,

beklager at jeg skriver på Norsk, håper det går bra? Jobber på hoved kontoret til JP, er ikke mening å drive med reklame her men trodde det kunne være riktig å kommentere "mulig feil pluss og minus" eller "beklagelse-e-post på morgen dagen"...

Prisene er riktig og ja, vi skal leverer til den pris selv om den senere skulle blir høyere igjen - hva vi ikke tror. Vi er hverken insolvent (siste år var det beste år noensinne for oss) eller ønsker å "bortkonkurrerer alle andre", vi har bare fått bekreftet Nikon Pro forhandler status for Norge og Sverige i dag og feirer dette litt .-)

Hvis det kommer til leverranse så gjelder det eksakt det samme som for de andre Svenske butikker, vi får en "fair share" av hva som kommer til Sverige, ikke mer, ikke mindre, akkurat som de andre. Så i tydelig ord: Vi aner ikke når vi kan leverer, køen er langt (som hos alle) og vi får bare noen få stk her og der. Kan være April, kan være August, ingen som vet, ikke enn gang Nikon Nordic....

Håper som sagt at det gjelder som informasjon og ikke som reklame?

God Påsk!

Stephan

Hej Stephan
Hoppas ni snart firat färdigt som Nikon Pro återförsäljare. Nu är det dags att komplettera med mer information om hur läget är för oss som beställt D800 från er. Själv har jag stått och stampat på ungefär samma köplats ganska många veckor nu medan leveranserna från andra återförsäljare verkar rulla på.Dina utfästelser från i påskas förpliktar.
/Anders W som väntar på en D800

DX-objektiv?

Har någon provat på D800 med DX objektiv (16mp)? skulle vara intressant å veta hur det fungerar, om det blir någon förvrängning av bilden m.m.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar