Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Om vi nu skall fortsätta diskussionen om Japan Photo så måste jag säga att jag tycker det är mycket märkligt beteende av ett företag som jag själv, och jag tror många med mig, anser vara seriösa.

Det finns ju ett antal aktörer på Prisjakt som man per automatik sorterar bort då man vet att dom inte är seriösa vad gäller prissättning och/eller leveranser, och fortsätter man så här tror jag tyvärr man hamnar i den kategorin.

Jag har själv köpt ett 5D mk2 hus av dom utan några anmärkningar.

En intressant fråga är ju också om man bokar en D800, står dom fast vid sitt låga pris vid leverans?

I övrigt så vidhåller jag mitt tidigare tips om att boka i en mindre fotobutik, då de jag känner som står i kö hos de större väntar fortfarande och de som gjorde som jag och beställde i en mindre butik har redan fått sina exemplar. Som sagt, jag hämtade ut mitt exemplar i slutet på maj och jag väntade i tre veckor!

Japanphoto har bara fått två D800 och nu står det still i leveranserna.
Jag frågade om det var för att dom är billigare och därför blir utfrysta av nikon men det skka inte tillverkaren kunna styra tydligen och det låter väl rimligt för det borde väl vara brottsligt att hindra konkurrens!

Hursomhelst så ska dom ha ett möte med Nikon snart så jag hoppas på att det släpper efter det!

Trevlig och ärlig support får jag säja, han svarade på allt utan att hymla med något.

Jag står kvar i kön och väntar.

Jag har också bokat på JP. Men nu har jag köplats 2 hos Fotokungen, så kanske nästa vecka! Bättre en fågel i handen än tio i skogen(-;

Är det någon som HAR en D800 och vet hur 17-35 2.8 ter sig på den?

Är även nyfiken på om någon testat D800 med SB-900 eller SB-910

Det kanske gick dig förbi, men som jag uppfattade det höll han i stort sett

Hade jag en D800 skulle nog ett av de första objektiven jag skaffade vara en AF-S 28-300 - visst, inget superobjektiv, men så underbart mångsidigt och flexibelt - precis som D800 själv. En underbar kombo i mina ögon.

Jag velar också inför mitt D800 inköp. Med D300 har jag gått mer mot primes. Efter att ha skaffat Sigma 50 1.4 och Nikkor 35 1.8 DX känns de bilder jag får med Nikkor 16-85 DX zoomen ack så trista. Medioker skärpa och trist bokeh. Jag springer omkring inomhus som bara den för att få bilder med 35 mm. Men bilderna blir så mkt bättre så det är det värt (jag missar dock lite potentiella bilder). Men prime och D800 formidabla kapacitet att beskära är kanske bäst vid de tillfällen man prioriterar kvalitet? Kan dock tänka mig att 28-300 funkar bra som turistkamera vid bra ljus och där flexibiliteten är viktigast. Lite hoppas jag ändå på att 24-70 2.8 ska funka hyggligt även inomhus.

Jo, därav citationstecknen runt svensk. Fast vi kan ju skriva köpta via den svenska leverantören i stället för tydlighetens skull.

Jo jag såg dessa citationstecken men kunde inte hålla mig hehe.
JapanPhoto hade nog tänkt ifrån början att lägger vi oss lägre i pris så får vi ihop en stor order som får Nikon att leverera till ett bättre pris pga av mängden men så kanske detta inte gick eller så lades beställningen försent och Nikon levererar efter orderingång.

Att invänta en tillräckligt stor mängd kunder som beställt gav inte förutr eller bättre pris, samt att det sedan blev en anna än Nikon Nordic. Kanske Polen mottagit orden och som i sin tur heller inte får tilläckliga mängder för att JP ska få börja leverera.
Synd för priset var ju klart konkurens kraftigt. Ingen annan vill ju
rucka på det rekommenderade priset tyvärr.

Mvh./LEE

Jag velar också inför mitt D800 inköp. Med D300 har jag gått mer mot primes. Efter att ha skaffat Sigma 50 1.4 och Nikkor 35 1.8 DX känns de bilder jag får med Nikkor 16-85 DX zoomen ack så trista. Medioker skärpa och trist bokeh. Jag springer omkring inomhus som bara den för att få bilder med 35 mm. Men bilderna blir så mkt bättre så det är det värt (jag missar dock lite potentiella bilder). Men prime och D800 formidabla kapacitet att beskära är kanske bäst vid de tillfällen man prioriterar kvalitet? Kan dock tänka mig att 28-300 funkar bra som turistkamera vid bra ljus och där flexibiliteten är viktigast. Lite hoppas jag ändå på att 24-70 2.8 ska funka hyggligt även inomhus.

Jag tror att man på samma sätt kan kalla D3X för en turistkamera, för en D800-bild tagen med 28-300 som man fixat distortionen, CA och skalat ner till 24MP kommer att hålla sig väldigt bra.
Jag har sett ett antal sådan a bilder och dom är verkligen inte fy skam.

Varför skulle ett 24-70f2.8 inte fungera inomhus? Jämfört med din D300 så har en D800 nästan 3 steg bättre ISO-prestanda nerskalat till samma storlek, så om du kan fotografera inomhus med f1-objektiv med din D300 kan du fotografera inomhus med ett f2.8-objektiv med en D800.

/Karl

Jag tror att man på samma sätt kan kalla D3X för en turistkamera, för en D800-bild tagen med 28-300 som man fixat distortionen, CA och skalat ner till 24MP kommer att hålla sig väldigt bra.
Jag har sett ett antal sådan a bilder och dom är verkligen inte fy skam.

Varför skulle ett 24-70f2.8 inte fungera inomhus? Jämfört med din D300 så har en D800 nästan 3 steg bättre ISO-prestanda nerskalat till samma storlek, så om du kan fotografera inomhus med f1-objektiv med din D300 kan du fotografera inomhus med ett f2.8-objektiv med en D800.

/Karl

Du har rätt. Blev lite osäker när jag läst att 24-70 nästan motsvarar prime kvalitet på D700 men inte på D800. Den lär ändå vara mkt roligare att använda än mitt 16-85 DX som jag knappt aldrig använder numera.

Kan 17-55 2.8 kanke vara ett bättre alternativ när det gäller bildkvalitet, eller ger den bara lite mer vidvinkel på bekostnad av zooom?

Du har rätt. Blev lite osäker när jag läst att 24-70 nästan motsvarar prime kvalitet på D700 men inte på D800. Den lär ändå vara mkt roligare att använda än mitt 16-85 DX som jag knappt aldrig använder numera.

Kan 17-55 2.8 kanke vara ett bättre alternativ när det gäller bildkvalitet, eller ger den bara lite mer vidvinkel på bekostnad av zooom?

Jag har svårt att tro att 17-55 skulle vara bättre än 24-70f2.8 som skall vara otroligt bra.

17-55 (3.24x) har mer zoom än 24-70 (2.92x), så det är inte på zoomens bekostnad.

17-55f2.8 är dessutom ett DX-objektiv så det är nog inte att rekommendera på en D800.

/Karl

Jag har svårt att tro att 17-55 skulle vara bättre än 24-70f2.8 som skall vara otroligt bra.

17-55 (3.24x) har mer zoom än 24-70 (2.92x), så det är inte på zoomens bekostnad.

17-55f2.8 är dessutom ett DX-objektiv så det är nog inte att rekommendera på en D800.

/Karl

Hmm, såg inte att det var DX. Det får nog bli en 24-78 2.8 kompletterat med några primes framöver. Har redan 70-200 VRI som får duga även om VRII ska vara bättre på Afx.

Tack för det, Staika!

Har ställt frågan förr, men inget svar. Inte heller sett nåt på Dpreview om det. Gör ju en del "blixtjobb"..

Min D7000 gillade aldrig SB-900, så jag använder ännu SB-800 till den. Köar ännu för D800...

Japanphoto har bara fått två D800 och nu står det still i leveranserna.
Jag frågade om det var för att dom är billigare och därför blir utfrysta av nikon men det skka inte tillverkaren kunna styra tydligen och det låter väl rimligt för det borde väl vara brottsligt att hindra konkurrens!

Hursomhelst så ska dom ha ett möte med Nikon snart så jag hoppas på att det släpper efter det!

Trevlig och ärlig support får jag säja, han svarade på allt utan att hymla med något.

Jag står kvar i kön och väntar.

Åtminstone en var demokamera :) Eller det kanske var två kameror efter demokameror.

Jag tror de inte har så jättebra relation till nikon, eller kanske tvärt om om man tänker efter.

Det är förstås upp till Nikon vilka återförsäljare de har.

Är det någon som HAR en D800 och vet hur 17-35 2.8 ter sig på den?

Är även nyfiken på om någon testat D800 med SB-900 eller SB-910

Fungerar bra med 17-35/2.8. Testade min D800 med ett sådant och var på väg att köpa ett begagnat, men det var en kund som hann före mig.

Sett till brännviddsomfånget tyckte jag den var bättre än 16-35/4 VR optiskt, men sedan tänkte jag på att jag inte så ofta går under 28mm i brännvidd och skaffade en 24-70/2.8 N. Måste säga att det "glimrar" lite mer av resultaten på 24-70:an. Enda lilla svagheten är en viss distorsion på 24mm-läget.

Men jag skulle inte tveka att använda en 17-35/2.8 på D800. Speciellt inte eftersom man ibland hittar dem för c:a 7.000:-. Och det är ett mycket brfa objektiv.

//Lennart

Fungerar bra med 17-35/2.8. Testade min D800 med ett sådant och var på väg att köpa ett begagnat, men det var en kund som hann före mig.

Sett till brännviddsomfånget tyckte jag den var bättre än 16-35/4 VR optiskt, men sedan tänkte jag på att jag inte så ofta går under 28mm i brännvidd och skaffade en 24-70/2.8 N. Måste säga att det "glimrar" lite mer av resultaten på 24-70:an. Enda lilla svagheten är en viss distorsion på 24mm-läget.

Men jag skulle inte tveka att använda en 17-35/2.8 på D800. Speciellt inte eftersom man ibland hittar dem för c:a 7.000:-. Och det är ett mycket brfa objektiv.

//Lennart

Håller generellt med om analysen av hur objektiven (16-36/4, 17-35/2,8 och 24-70/2.8) förhåller sig till varandra - även om jag personligen inte provat någon av dem på just D800 :)

AF-S 17-35/2.8 har sina styrkor och sina svagheter. Till svagheterna hör att kantegenskaperna inte är i klass med modernare konstruktioner som 14-24/2,8 eller (mindre tydligt) 16-35/4. Nedbländat är AF-S 17-35/2,8 riktigt, riktigt bra. Däremot är det inte superskarpt på full öppning, men på plussidan har det i gengäld en trevlig oskärpeteckning, vilket gör att i synnerhet bilder tagna på 2,8 och korta avstånd ändå ger ett behagligt skärpeintryck - det är till exempel ett mycket bra objektiv att gå omkring och fota människor med när det är trångt på ett event.

En av de starkaste sidorna hos 17-35/2,8 är hur det hanterar starka ljuskällor i bilden - som när du får med solen i bilden eller du tar bilder mot spotlights eller liknande. För att vara zoom hanteras den typen av motljus ovanligt snyggt.

Om du jämför bilder med det objektivet tagna med D700 respektive D800, vilka ser bäst ut?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar