Well, det har varit uppe flera gånger i denna tråd, flera gånger har det frågats om någon fått en kamera levererad från Japanphoto, gång på gång så har ingen svarat, medan flera andra rapporterat att de fått leveranser från scandinavianphoto, cyberphoto, fotokungen, med flera. Ingen har bekräftat att de fått en kamera från Japanphoto, tvärtom har några spekulerat i att Japanphoto eventuellt bryter mot någon slags avtal. Samma sak gäller andra forum (nikonforum, d70-forum m.fl.) ingen har fått någon leverans från Japanphoto. Jag tror att, eftersom frågan varit uppe så många gånger att åtminstone EN person borde ha sagt "Jag köpte min från Japanphoto och har den i min hand nu". Så är inte fallet (åtminstone inte ännu).
Jag tror att det finns en orsak bakom varför majoriteten av alla seriösa fotobutiker tar 24995 för sina D800, och vilt spekulerat så tror jag att det är det rekommenderade lägstapriset från Nikon. Det här är bara vilda gissningar, men jag kan tänka mig att butikerna har avtal med Nikon som specifierar detta - och bryter någon mot dessa avtal så... ja, gissningsvis skeppas inga nya kameror dit.
Jag har ingen aning om detta stämmer, givetvis. Om någon nu fått sin kamera från Japanphoto så är de välkomna att tala ut. Tvivlar dock på att denna gången någon frågar blir annorlunda från när någon annan gör det.