Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Tex Olympus OM-D EM-5 fick också guldmedalj & 82% (lr var d 83?) och den är ju inte heller i klass med D800.

Bildsensorn är förstås mycket bättre på D800, men en kamera består av mer än sin bildsensor.

Å andra sidan ska man definitivt inte stirra sig blind på testsajternas "totalbetyg". Det kan finnas många bra synpunkter i kameratester, och en del testare gör även objektiva mätningar av vissa parametrar, men oavsett om det är Dpreview eller DxOmark så är totalbetyget alltid ett resultat av en mycket subjektiv bedömning.

Är det någon icke-NPS som fått en D800 från Scandinavian? I så fall när ställde ni er i kö?

Jag frågade idag vilken köplats jag hade. De ville inte svara men sa att eftersom jag ställde mig i kö den 9/2 "verkar det ju ganska bra". Törs jag hoppas att det blir min tur innan sommaren tro?

Jag beställde min 7/2 och hoppas få den snart, fick inte heller veta min köplats, dom sa bara att den var på gång.

Bildsensorn är förstås mycket bättre på D800, men en kamera består av mer än sin bildsensor.

Å andra sidan ska man definitivt inte stirra sig blind på testsajternas "totalbetyg". Det kan finnas många bra synpunkter i kameratester, och en del testare gör även objektiva mätningar av vissa parametrar, men oavsett om det är Dpreview eller DxOmark så är totalbetyget alltid ett resultat av en mycket subjektiv bedömning.

Trot eller ej men Toy-kameran A55 fick också guldbetyg av DPR, så det hela är klart avgjort, den klarade sig inte eller mot MKIV vad gällde fokus. Fick Kalla Anka-kameran Guld av DPR så skulle inte jag lita på dom i alla fall ( visst tusan den hade så konstig sökare också ) DX0 håller jag dock högre även om nu inte 7D fick så höga poäng hos DX0, var det C:A 30 lägre än D800 och då är 7D faktiskt klassad som världens bästa semipro av flera Testsajter.

Den nya Donald Duck modellen A77 lyckades bara skrapa ihop 78 samlingspoäng hos DX0 3st från Nex 7. Och den stora DR-striden har avtagit markant sedan Bronson lämnat oss, Canon klättrar snabbt uppåt, vem bryr sig om DR längre, Japaningenjörerna kan pusta ut, Fossum, Shea och Bronson kan bilda dom Tre Muskutörerna med vassa argument, Och Östling tar fortfarande kanonbilder med Låg-DR-kameror.

//Bengt.

Får ni ett "knarrande" ljud från minneskortluckan?
Uppkommer när jag greppar tag om luckan med höger hand.

Känns lite tungt att behöva lämna in den för lite knarrande men som t ex imorse när jag var ute i skogen ett par timmar störde jag ihjäl mig på kameran. Speciellt när man går från en kamera som inte har samma problem.

Ta upp knarret med dem om du lämnar in den på kalibrering eller check&clean, låter inte som något att lämna in den för speciellt.

Känns lite tungt att behöva lämna in den för lite knarrande men som t ex imorse när jag var ute i skogen ett par timmar störde jag ihjäl mig på kameran. Speciellt när man går från en kamera som inte har samma problem.

Men kolla vad det är som låter och fila lite, skrapa med en kniv eller sätt dit lite tejp. Det är ju bara en lucka...

Första intryck D800

Fick min D800:a igår
Efter några hundra bilder så tycker jag spontant att den största förbättringen är ...autofocusen som blivit snabbare och säkrare...det dynamiska omfånget...och att den fast alla pixlar funkar bra på ISO upp till 6400.
/Magnus

Schweiz har moms, förmögenhetsskatt och arvsskatt och därför rimliga nivåer på inkomstskatten.

Varken förmögenhetsskatt, arvskatt eller inkomstskatt lär påverka priset på D800 speciellt mycket. Momsen gör det dock. Skillnaden i moms kanske förklarar skillnaden i pris på D800 i Sverige jämfört med i Schweiz?

En liten fråga om D800 !
Måste man in i menyn för att ändra till Cropläget eller finns det en utvändig knapp för detta ?
Jag antar att man kan ställa in så att allt ändrar sig själv om man sätter på det ena eller det andra men kan man sköta snabb ändra utan menyn ?
Tumgreppet är det som jag märkt är sämre på D800:an men det har tillkommit en liten fördjupning för lillfingret mycket bra.

Och då dök frågan upp om batterigreppet som kan ta 8 st. AA eller ett specialbatteri och vad jag förstår så är detta specialbatteri samma som sitter i D4. Dyrt och så måste man köpa en batteriladdare till som är svindyr nä är det så så kommer detta bli en dyr affär.
Och detta för att få högre Bps men får man 6 bilder per sekund vid FX är frågan eller bara vid Cropläge ?

Tacksam för svar av er kunniga fotografer.
Sen vore det kul att höra om Lennart Aspman gillar sin nya D800:a ?

Mvh. /LEE

En liten fråga om D800 !
Måste man in i menyn för att ändra till Cropläget eller finns det en utvändig knapp för detta ?
Jag antar att man kan ställa in så att allt ändrar sig själv om man sätter på det ena eller det andra men kan man sköta snabb ändra utan menyn ?
Tumgreppet är det som jag märkt är sämre på D800:an men det har tillkommit en liten fördjupning för lillfingret mycket bra.

Och då dök frågan upp om batterigreppet som kan ta 8 st. AA eller ett specialbatteri och vad jag förstår så är detta specialbatteri samma som sitter i D4. Dyrt och så måste man köpa en batteriladdare till som är svindyr nä är det så så kommer detta bli en dyr affär.
Och detta för att få högre Bps men får man 6 bilder per sekund vid FX är frågan eller bara vid Cropläge ?

Tacksam för svar av er kunniga fotografer.
Sen vore det kul att höra om Lennart Aspman gillar sin nya D800:a ?

Mvh. /LEE

6bps gäller bara DX-läget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar