ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Min D800 skickades också från Cyberphoto idag, men jag la min beställning 7/2 och jag är inte NPS så NPS kön var väl helt enkelt tom när blenda12 beställde som NPS.

Känslan just nu när man vet att en D800 är på väg till mig är iaf. helt fantastisk, blir nog ett litet lyft från min D80 :)

Jag var också trogen första siffran förr, gick från D70 till D700, det var ett enormt lyft. Du kommer bli imponerad över vad man kan göra med en kamera numera. :) Nu kommer jag dock inte vara 7:an trogen längre och har fått reda på att jag står längst fram i kön till att få en D800, men dom visste inte när dom skulle få nästa.

/Karl

Min D800 skickades också från Cyberphoto idag, men jag la min beställning 7/2 och jag är inte NPS så NPS kön var väl helt enkelt tom när blenda12 beställde som NPS.

Känslan just nu när man vet att en D800 är på väg till mig är iaf. helt fantastisk, blir nog ett litet lyft från min D80 :)

Hellt rätt uppfattat...men en skön känsla att den e på väg o att man har någon nytta av alla slantar man lagt på Nikon..

Jag var också trogen första siffran förr, gick från D70 till D700, det var ett enormt lyft. Du kommer bli imponerad över vad man kan göra med en kamera numera. :) Nu kommer jag dock inte vara 7:an trogen längre och har fått reda på att jag står längst fram i kön till att få en D800, men dom visste inte när dom skulle få nästa.

/Karl

Fint. Då är det nog snart dags. Vilken butik använder du dig av?

Ringde nikon som ringde kameradoktorn. Jag stod som avprickad trots att jag inte fått den. Så kan det gå när man byter köplats med kompisen. De lyckades skramla fram ett ex som jag nu har i knät.:)

Ååååh, lyckost :-(

Hoppas fotokungen fått en kamerarusch nu också så att jag får mitt ex.

ps. Har NÅGON fått sin 21999:-kamera från japanphoto (Som för övrigt inte längre listas på pricerunner)?

Jag väntar på min imorgon... Beställd 120210. Det blir roligt att stifta bekantskap med min nya "kompis". Hoppas frun kan ta ungarna hela helgen haha.

Jag är NPS och har använt en D800 i en månad nu. Egentligen har jag inte så mycket att tillföra, men en sak har jag märkt som jag inte tror har nämnts i tråden tidigare.

Senaste året har jag fotograferat en hel del med manuella objektiv, och för mig medför det en viss osäkerhet med skärpan. Till min förvåning tyckte jag mig märka att jag fokuserade säkrare med den nya kameran än med både min tidigare D3x och D700, trots att upplösningen rimligen borde göra att jag snarare upptäckte fler fokuseringsfel än tidigare.

Det här håller på ett tag. Skärpan sitter helt enkelt bättre, och jag märker att i hyggligt ljus kan jag fokusera som jag gjorde på filmtiden, direkt på mattskivan utan hjälpmedel. Jag börjar fundera på om min syn plötsligt förbättrats eller vad det kan vara. Jag frågar Lasse Pettersson på Nikon, och det visar sig att både D800:an och D4:an har en ny typ av mattskiva (mark VIII, tror jag den kallas) som just ska ge tydligare skärpeindikation. Detta har gått mig helt förbi i marknadsföringen, så jag förmodar att det inte är någonting som Nikon hårdlanserat.

Jag är glad att jag märkte effekten innan jag visste någonting om den nya mattskivetypen, annars hade jag gissat på självsuggestion. Cool beans, nu kan jag släppa alla idéer om att beställa en tredjepartsmattskiva från katzeye.

Ja, det var bara det. I allt övrigt, förutom greppet för högerhanden, är D800:an en skön kamera att jobba med. Allra skönast när man öppnar råfilerna.

Man tackar så mycket för detta :)

Det har passerat mig förbi totalt också, men det kan ju vara för att D3x'en försvann innan D800 levererades... Ska se om jag inte kan låna en D3s eller nåt till att köra en sida/sida jämförelse. Man brukar kunna fota med en kompaktkamera på halvmakro och kort brännvidd in genom sökaren. Det var så jag jämförde olika skivor på D700...

Kan det vara därför många kommentarer om "mörkare sökare" funnits ute? själv märker jag inte detta speciellt tydligt, men då är jag van med att köra en moddad -s skärm från 5Dmk1. Den blir ju mörkare med allt utom fasta gluggar F1.4. Dessutom verkar det som om man upplever ett kortare skärpeplan i sökaren som att den är mörkare, när jag körde mätningar på ljusheten fick jag inte fram några skillnader trots att det visuellt fanns en skillnad.

Jättebra för alla Zeiss och övriga MF-användare iaf.

Jag beställde också 10/2.
När jag snackade med Kameradoktorn för ett par dagar sedan så lät det nästan som om det var dumt att överhuvudtaget fråga.
Jag fick höra att 'En del hade ju redan beställt 2010'.
Jo, det sa han faktiskt. Så först ska det betas av 2 års beställningar (?) innan man kommer till dem (icke-nps) som beställt sedan pressrelease 7/2....... lol

Någon som använt kameran till att filma med ännu? IOF så kommer jag uteslutande använda stillbild men filmning är väl nått som jag ser som bonus. Vad behöver man för utrustning för "vardagsfilmning"?

När jag snackade med Kameradoktorn för ett par dagar sedan så lät det nästan som om det var dumt att överhuvudtaget fråga.
Jo, det sa han faktiskt. Så först ska det betas av 2 års beställningar (?) innan man kommer till dem (icke-nps) som beställt sedan pressrelease 7/2....... lol

Känns som om den kommer gå att köpa på konsum innan den kön är borta. Tur man står i kö på andra ställen oxo :)

Tungt... Jag ångrade mig jättemycket att jag inte gjorde som många andra och ställde mig hos flera leverantörer. Nu gick det ju hyfsat fort ändå då med tanke på vad du och andra berättar. Antar att jag hade tur och valde rätt denna gång då.

Någon som använt kameran till att filma med ännu? IOF så kommer jag uteslutande använda stillbild men filmning är väl nått som jag ser som bonus. Vad behöver man för utrustning för "vardagsfilmning"?

En fruktansvärd massa övning, och ett ganska flexibelt / lättanvänt stativ med bra rörelsedämpning. Sen behöver du inte mycket mer.

Tänker du däremot filma riktigt seriöst får du upp med plånboken igen. Räkna med att tillbehören kommer kosta mycket mer än kameran.

Vill man filma lite halvseriöst finns det dock en produkt jag rekommenderar (förutom lättfokuserade manuella objektiv, men det är en ganska liten "extra" kostnad eftersom de är användbara för fotografering också..) och det är:
http://www.mosaicengineering.com/products/vaf/5d2.html

Modellen för D800 ska vara genomtestad ganska snart. Det gör precis så stor skillnad som den man kan se i exempelbilderna på sajten, så det är inget båg...

Mikrofonen i D800 är faktiskt riktigt bra så för vardagssammanhang så räcker det nog med kameran som sådan. Bilden är skarpare vid filming än min 5D Mark II av de korta och få experiment jag kunnat göra (filmade med min 24-70 2,8L till mark 2:an och testade Sigmas 24-70 2,8 till Nikon, båda vid 35mm och f/5,6 så jag tror inte att det är objektivet). Dock är det något tokigt med D800 vid höga ISO-tal, dels är bilden ljusare vid samma ISO på D800, och dels så blir den mycket grynig vid ISO1600, allt under vid film är dock klart användbart. 5D är nog att föredra för filmande överlag dock.

Att man inte kan göra en ordentlig AF på en DSLR år 2012 för film är dock förvånande för mig.

Så det är svårare att filma med en DSLR om jag tolkar er rätt alltså... Har också hört att det blir dåligt efter ISO 1600. Konstigt med tanke på att stillbild på den ISO:n verkar rocka fett på D800. Kanske har något att göra med att den inte använder alla linjer på sensorn.

Bra tips med en manuell glugg.

Är det svårt att ställa skärpan manuellt och följa ett motiv?

Är det svårt att ställa skärpan manuellt och följa ett motiv?

Beror ju på vilken bländare du filmar med, vissa galningar filmar ju med 1,4, då är en fokusring/rigg ett måste. Vid bländare 8-11 och/eller vid helbilder så är det inte lika klurigt.

Ååååh, lyckost :-(

Hoppas fotokungen fått en kamerarusch nu också så att jag får mitt ex.

ps. Har NÅGON fått sin 21999:-kamera från japanphoto (Som för övrigt inte längre listas på pricerunner)?

Hehe, samma batteri som V1, dvs bara att sätta igång utan att ladda.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto