Annons

Äntligen Nikon D800

Ställ in AUTO på "-2" när du har VR monterat, då?
Motsvarar ganska bra de två steg man "kan räkna med" att VR minst ger dig.
Kanske inte lika snyggt, men heller inte speciellt svårt eller jobbigt att fixa till.

Tack. Jag kanske borde ha klargjort att meningen med mitt inlägg inte var att få tips om hur man kan förbigå problemet, utan att peka på en tankemiss i implementeringen.

Att gå in i menysystemet vid objektivbyte låter som en något för långsam metod för en som aktivt valt auto-ISO för att spara tid och kunna arbeta snabbt.

Självklart borde automatiken läsa av om VR är aktiverat eller inte, och inte styras av typen av objektiv.

Hoppas bara att den gamla oflexibla varianten också finns kvar. Fotograferar man ishockey spelar det ingen roll om man har 50mm eller 200mm på kameran, man behöver åtminstonde 1/250sek i alla fall.

Den nya funktionen kommer passa mig väl i många situationer också.

/Karl

Hoppas bara att den gamla oflexibla varianten också finns kvar. Fotograferar man ishockey spelar det ingen roll om man har 50mm eller 200mm på kameran, man behöver åtminstonde 1/250sek i alla fall.

Den nya funktionen kommer passa mig väl i många situationer också.

/Karl

Du är bönhörd. Brännviddshänsyn är en option.

Varken förmögenhetsskatt, arvskatt eller inkomstskatt lär påverka priset på D800 speciellt mycket. Momsen gör det dock. Skillnaden i moms kanske förklarar skillnaden i pris på D800 i Sverige jämfört med i Schweiz?

Om staten tar in mer pengar via arv/förmögenhet etc istället för med höga marginalskatter blir lönedelen för butikernas kostnader mindre och då kan priset sättas lägre än i Sverige.

Några saker jag skulle vilja fråga de som fått sina D800 och D800E:
Enligt Nikon's egen Technical Manual, framgår det att de anser att:

- Static Subjects:
1. "Use a tripod to reduce blur when photographing static subjects"

2. "At the high resolutions offered by the D800/D800E, even the slightest camera motion can result in blur"

...

- Auto ISO Sensitivity Control:
6. I ett exempel med olika focal lengths, används speed = inverse of focal length. dvs 1/50 vid 50mm, 1/100 vid 100mm osv. Räcker den slutarhastigheten?

...

Eftersom max upplösning är mycket högre än tex D700 kan det vara idé att halvera slutartiden jämfört med den gamla regeln. Dvs att använda slutartid max 1/400s för 200mm. Och använda stativ oftare än vanligt.

Ja. Brännviddshänsyn är alltså ett "frivilligt tillval" till den gamla varianten.

Ok, läste ditt förra inlägg lite slarvigt. Kanon! Nästa vecka skall jag förhoppningsvis inte behöva ställa dumma frågor längre eftersom jag då har en. Står först i kön nu hos en av dom största leverantörerna i Schweiz.

/Karl

Bruksanvisning

Vilket språk är bruksanvisning på om man beställer från en svensk återförsäljare?
Min är på danska, vilket borde ha att göra med att jag köpte hos Goecker?

Pssst.. För er som inte önskar vänta söker min d700 ett nytt hem. Annons med slut ikväll.

Hej!
Jag skrev till JapanPhoto om detta och fick detta svar:

"Hej!

Nikon D800 du kan boka till 21999:- på vår hemsida levereras av svenska Nikon och har därför både svensk manual och garanti.

Med vänliga hälsningar

Trygve
Japan Photo Sverige AB"

Ok, läste ditt förra inlägg lite slarvigt. Kanon! Nästa vecka skall jag förhoppningsvis inte behöva ställa dumma frågor längre eftersom jag då har en. Står först i kön nu hos en av dom största leverantörerna i Schweiz.

/Karl

Du räknar med moms, tull etc i din kalkyl? Schweiz är utanför EU. Eller finns det handelsavtal som gör att man slipper?

Vilket språk är bruksanvisning på om man beställer från en svensk återförsäljare?

Pssst.. För er som inte önskar vänta söker min d700 ett nytt hem. Annons med slut ikväll.

Handlarna måste ge en svensk manual. Utländsk manual brukar vara ett säkert tecken på gråimport när det är så här stora produkter.

Jag köpte också där, men dom har lovat en Svensk manual, när Nikon kan leverera.
Tills vidare så klarar jag mig med Svensk manual i PDF.

Om staten tar in mer pengar via arv/förmögenhet etc istället för med höga marginalskatter blir lönedelen för butikernas kostnader mindre och då kan priset sättas lägre än i Sverige.

Ja, möjligen kan det påverka en liten aning, men i förhållande till skillnaden i moms lär det vara i stort sett försumbart.

Eftersom max upplösning är mycket högre än tex D700 kan det vara idé att halvera slutartiden jämfört med den gamla regeln. Dvs att använda slutartid max 1/400s för 200mm. Och använda stativ oftare än vanligt.

Bara om man tänker förstora sina bilder dubbelt så mycket.

Hej!
Jag skrev till JapanPhoto om detta och fick detta svar:

"Hej!

Nikon D800 du kan boka till 21999:- på vår hemsida levereras av svenska Nikon och har därför både svensk manual och garanti.

Med vänliga hälsningar

Trygve
Japan Photo Sverige AB"

Kan någon förklara varför Japanphoto inte kan leverera kameran när andra ickeproffsbutiker kan? (Under förutsättning att de faktiskt har slutat med gråimport alltså.)

Jag köpte också där, men dom har lovat en Svensk manual, när Nikon kan leverera.
Tills vidare så klarar jag mig med Svensk manual i PDF.

Förvånar mig inte att Nikon inte leverar separat svensk manual om man fått "fel". Jag nämnde ovan att Nikon kommer vara tuffare mot gråimport, det här skulle kunna vara en metod för att tydliggöra gråimport.

Förvånar mig inte att Nikon inte leverar separat svensk manual om man fått "fel". Jag nämnde ovan att Nikon kommer vara tuffare mot gråimport, det här skulle kunna vara en metod för att tydliggöra gråimport.[/QUOTE]

Jag har köpt kameran från Goecker i Sverige, men kameran levererades från Danmark (Nikon Nordic) med Dansk manual, vilket var lite störande, men är lovad Svensk manual.

Du räknar med moms, tull etc i din kalkyl? Schweiz är utanför EU. Eller finns det handelsavtal som gör att man slipper?

Moms har jag räknat med, tull hoppas jag Nikon har betalt. Hade jag köpt den i Sverige hade jag nog åkt på både tull och moms när jag tar hem den till Schweiz.

Räknar att som vanligt få tre manualer en på tyska, en på franska och en på italienska. Det fick jag i alla fall både till min D70 och min D700.

/Karl

ANNONS