Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

jag har inte träffat någon som är nöjd med greppet på D800 så du är väl den första så jag får väl säga grattis
;-)
själv tycker jag greppet på D800 är riktigt dåligt tom sämre än på D700 o hur man lyckats med det är ett under i sig. Canon åker inte bara åttor runt utan dom äger allt runt om kring.

Icke! Greppet på 800:an är mycket likt greppet på 700:an. Båda har ett superbt grepp. Och det blir nästan fulländat med batterigreppet. Bara D3 och D4 är bättre.

Mvh

Källa på första raden?
Har rad2 något samband med rad1?

På A svarar jag, källor, inte källa. Men nej du får stå ut med källfritt så kalla det gärna ett rykte om du vill,

På B svarar jag ja, det tror jag. Japanphoto har hållit på rätt mkt med gråimport tidigare. T ex har det varit vanligt att man inte fått manualer på svenska.

Icke! Greppet på 800:an är mycket likt greppet på 700:an. Båda har ett superbt grepp. Och det blir nästan fulländat med batterigreppet. Bara D3 och D4 är bättre.

Mvh

Greppet är aningen litet men jag gillar det bättre nu (16-35 monterat) än när jag provat kameran tidigare (70-200). Inte så konstigt kanske :)

Jag har valt att avvakta med vertikalgrepp ett tag men jag kommer köpa det. Det gjorde ju D700 kanon, förväntar mig inte mindre för D800.

De kostar 24999:- i Sverige just nu hos alla utom japanphoto. Priskartell kanske?

Oj, hade det varit här i Schweiz hade jag inte varit det minsta förvånad då karteller är mycket vanliga här. På elektronikfronten verkar dock konkurensen fungera som den skall i Schweiz.

Vid lanseringen låg den på 2515franc (18882kr) och har sedan stigit till 2690 (20196kr) hos den billigaste leverantören.

http://www.toppreise.ch/chart_265667.html

Priset verkar också diffrenciera tämligen mycket mellan dom olika leverantörerna.

http://www.toppreise.ch/prod_265667.html

Förra veckan var det två webshoppar som sålde den för 3200franc (24008kr) som hade 10 i lager i början av veckan men torsdag var sista dagen jag såg att den fortfarande fanns. Har dock inte ett så jättebehov att jag ansåg att det var värt 4000kr att köpa den omedelbums.

/Karl

Nå, hur nöjda är ni med er 800 nu?

Har gjort mig av med 7D, 5D classic, 5D2, köpte 5D3, och funderar på D800 som 'komplement'.

Skulle det kunna vara så att 800:an passar fint i området 24 -85 , sen har jag rätt bra L glas från 70 till 200 på 5D:n. Blir ju lite knepigt med gluggar men det får lösa sig.

Jag filmar med 5D, och plåtar natur och sport. Skall plåta lite bröllop till hösten så jag funderade på en backup, även omd et är galet att kanske köra olika märken, men jag är inte så märkesbunden som vissa andra här är :D

Nå, hur nöjda är ni med er 800 nu?

Har gjort mig av med 7D, 5D classic, 5D2, köpte 5D3, och funderar på D800 som 'komplement'.

Skulle det kunna vara så att 800:an passar fint i området 24 -85 , sen har jag rätt bra L glas från 70 till 200 på 5D:n. Blir ju lite knepigt med gluggar men det får lösa sig.

Jag filmar med 5D, och plåtar natur och sport. Skall plåta lite bröllop till hösten så jag funderade på en backup, även omd et är galet att kanske köra olika märken, men jag är inte så märkesbunden som vissa andra här är :D

jag körde canon/Nikon i många år det som var svårast att komma över är att allt går åt andra hållet med Nikon. Så när du vrider på otiken zoomen så blir det tvärt om. Nu kör jag bara Nikon men saknar min 85 1,2LII samt 50 1,2LII. Är alltid för/nackdelar med alla märken.

Frågade mycket kort en Nikon-säljare inne på Scandinavian Photo (som har mässa idag-imorgon)
om D800-leveranserna.
Han kunde såklart inte lova något.
Men han sa att nu har det åtminstone börjat rulla på med något större leveranser och lite mer regelbundet.

Ta fram betygtabellen för D800 (under Conclusion) och klicka fram 'Compare to' upp till höger. Välj 7D så ser du betygen för bägge.

De tycker 7d är nästan lika bra på jpg image quality och value (!), har mycket bättre metering och focusing (!!), bättre ergonomi, bättre features, performance, video (!!!). Och bättre totalbetyg (?)

Myket intressant läsning.... man undrar hur dem kommer fram till sina bedömningar.

De säger klart att betyget för en enskild modell alltid sätts i relation till konkurrerande kameror, dvs kameror som ligger i ungefär samma pris och som har samma prestandanivå och målgrupp, typ så.

EOS 7D är, kan vi nog vara överens om, inte i samma "jämförelseklass" som D800.

Tex Olympus OM-D EM-5 fick också guldmedalj & 82% (lr var d 83?) och den är ju inte heller i klass med D800.

Orkar ju knappt läsa här längre... Massa förvirring.

Fungerar inte DPR's betyg som så att 100% ska motsvara en absolut perfekt kamera inom sin klass, prisklass och generation? Detta betyder ju då att en absolut perfekt konstruerad kompaktkamera med (jämfört sina konkurenter) extremt bra bildkvalitet och (jämfört med sina konkurenter) ett mycket bra pris får nära 100%?

Vilket då innebär att den klassledande kompaktkameran 2002 (kostnad då ca 8000kr?) är bättre än en D800, eftersom den antagligen har/hade högre procent-tal i slutbetyget?

Systemet fungerar ju bra om man jämför en kamera i klass "X" med en liknande konkurent från samma tidsepok/generation. Men det funkar ju inte att jämföra olika generationer eller klasser.

Kan väl knappast sägas bättre!
;-)

Är det någon icke-NPS som fått en D800 från Scandinavian? I så fall när ställde ni er i kö?

Jag frågade idag vilken köplats jag hade. De ville inte svara men sa att eftersom jag ställde mig i kö den 9/2 "verkar det ju ganska bra". Törs jag hoppas att det blir min tur innan sommaren tro?

Är det någon icke-NPS som fått en D800 från Scandinavian? I så fall när ställde ni er i kö?

Jag frågade idag vilken köplats jag hade. De ville inte svara men sa att eftersom jag ställde mig i kö den 9/2 "verkar det ju ganska bra". Törs jag hoppas att det blir min tur innan sommaren tro?

Jag fick min för två veckor sen, men jag var väldigt tidig med min beställning, nämligen innan den blev presenterad.

Antar att du snart får din då du också var tidigt ute samt att leveranserna nu börjat rullat på.
/K

Jag var förbi för ca 10 dagar sedan och de sa att de levererat till alla NPS och även ett gäng vanliga.

Cyber levererade sista NPS 25:e april.

Kameradoktorn har någon enstaka NPS kvar eller om de just levererat till alla, det var lite otydligt, kanske beroende på att de tappat bort mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar