Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Kamerdoktorn fick in en sändning D800E igår, de trodde att det skulle varit D800 också men icke, enbart D800E. Det såg ut att vara ett tjugotal på disken och golvet.

Konstigt mått på skärpa.
Har du något exempel på ett sådant objektiv?

Utan att för tillfället ha tillgång till en D700 och en D800 kan jag inte ratta in rätt bländare för att demonstrera men det borde väl fungera med vilket objektiv och vilka två kameror som helst egentligen. Det gäller bara att skapa lite lagom oskärpa, antingen genom att blända upp eller blända ner för att få lite oskärpa.

Vad är du efter? Det är väl rätt klart att objektiv ger olika upplösning i olika lägen. Och eftersom kamerorna i sin tur har olika upplösning kommer man ibland hamna över resp under vad objektivet presterar på den valda bländaren för vardera kamera.

Kamerdoktorn fick in en sändning D800E igår, de trodde att det skulle varit D800 också men icke, enbart D800E. Det såg ut att vara ett tjugotal på disken och golvet.

Det är ju toppennyheter för de som beställt en E, de där 20 lär ju räcka rätt långt ned i den kön. För oss andra ser det lite mörkare ut. Jag har lite naivt gått och drömt om en leverans de närmsta veckorna men det ser ut att spricka rätt rejält. Ja ja, vad är väl en bal på slottet..

Vad är du efter? Det är väl rätt klart att objektiv ger olika upplösning i olika lägen. Och eftersom kamerorna i sin tur har olika upplösning kommer man ibland hamna över resp under vad objektivet presterar på den valda bländaren för vardera kamera.

Jag är ute efter att reda ut om det verkligen finns något Nikkor-objektiv som inte "duger" på D800. Har inte de allra flesta objektiv, även de förhatliga s.k. kitobjektiven, högre upplösningsförmåga än vad D800 kan ta tillvara?

Jag är ute efter att reda ut om det verkligen finns något Nikkor-objektiv som inte "duger" på D800. Har inte de allra flesta objektiv, även de förhatliga s.k. kitobjektiven, högre upplösningsförmåga än vad D800 kan ta tillvara?

Om man bländar ner lite så ska nog kitobjektiven funka också. Med reservation för att det kanske finns något gammalt objektiv som inte räcker till på någon bländare.

Men det blir förstås färre bländare som ger upplösning i paritet med vad D800 kan leverera. Dvs de blir ännu mer begränsade.

Spontant efter att ha gått upp från D700 till D4 som bara har en aning högre upplösning är att jag måste tänka mer på fokus och stativet måste stå stadigare. Trodde inte det skulle märkas på en ynka upplösningshöjning på 25%. Kanske är andra effekter. Det kanske är för att bilderna blir mkt klarare pga isotåligheten, man ser oskärpa tydligare?

En annan effekt av ISO-tåligheten är att jag kan ta i mer i efterbehandlingen utan att bilderna blir underkända.

Ja, svårt att veta hur de (Nikon Europa) tänker - jag vet fler nordiska handlare som fick in en batch "E" i går. Ganska många faktiskt.

Så nu finns det en här också (som man faktiskt får lov att publicera bilder från...) - jag och Mikael tänkte väl göra lite jämförelser senare i veckan om vädret håller...

Ja, svårt att veta hur de (Nikon Europa) tänker - jag vet fler nordiska handlare som fick in en batch "E" i går. Ganska många faktiskt.

Utifrån hur Nikon brukar fungera tror jag inte de hjälper mycket vad Nikon Europa eller Nikon Nordic tänker eller vill - de får helt enkelt det som Nikon i Japan skickar ... Oftast utan att tala om något i förväg :)

Utifrån hur Nikon brukar fungera tror jag inte de hjälper mycket vad Nikon Europa eller Nikon Nordic tänker eller vill - de får helt enkelt det som Nikon i Japan skickar ... Oftast utan att tala om något i förväg :)

Hur funkar det egentligen? Levereras kamerorna direkt från fabrikerna i Japan eller går det via något centralt Europalager?

Kommer prylarna med flyg eller båt?

När jag själv jobbade med import från Asien visste jag ju alltid minst 4 veckor i förväg vad som de facto var på väg eftersom vi visste vad som lastats in i containern i Asien.

Kamerabranschen förefaller lätt kaotisk där prylarna verkar dimpa ner lite huller om buller och utan att den svenska importören har någon aning om vad som är på väg. Verkar ju vara i princip lika illa för både Nikon och Canon.

Hur funkar det egentligen? Levereras kamerorna direkt från fabrikerna i Japan eller går det via något centralt Europalager?

Kommer prylarna med flyg eller båt?

När jag själv jobbade med import från Asien visste jag ju alltid minst 4 veckor i förväg vad som de facto var på väg eftersom vi visste vad som lastats in i containern i Asien.

Kamerabranschen förefaller lätt kaotisk där prylarna verkar dimpa ner lite huller om buller och utan att den svenska importören har någon aning om vad som är på väg. Verkar ju vara i princip lika illa för både Nikon och Canon.

Det verkar ofta som de får en allra första laddning med flyg. Det är i allmänhet ur den högen de tar några demokameror som sedan åker runt på tester och provas av större kunder. Sedan kommer större laddningar antagligen med ytpost av något slag. Jag har fått ett starkt intryck att det kan vara ganska rejäla informationsglapp där de olika leden i distributionskedjan inte alltid får reda på när de skall få saker.

Jag lånar ju ofta tidiga exemplar av kameror, i alla prisklasser, av olika märken och problemet verkar vara ungefär detsamma hos alla märken - Canon, Casio, Fujifilm, Nikon, Olympus, Panasonic, Pentax, Samsung, Sony ... Ofta kommer låneexemplaren ungefär när de man sagt, men ofta nog blir de försenade utan att de lokala representanterna i Sverige eller norden verkar få reda på så mycket mer än oss utanför företagen.

Paradoxalt nog verkar distributionen ofta fungera bättre ju billigare kameror det gäller. Där är de väl inte heller samma anstormning av early adopters som skall ha tag i det senaste vilket gör att man tar de lugnare.

Tack för svar, ja inte verkar det vara någon större ordning och reda i alla fall.

Märkligt i en värld där logistiken är så viktig och där alltmer automatiseras med streckkoder, elektroniska taggar etc.

Tack för svar, ja inte verkar det vara någon större ordning och reda i alla fall.

Märkligt i en värld där logistiken är så viktig och där alltmer automatiseras med streckkoder, elektroniska taggar etc.

Jag tror det har att göra med att vi för det mesta diskuterar prylar som - sett i det stora hela - säljs i mycket små serier. I synnerhet de rena proffskamerorna och stora supertelena är ju faktiskt handbyggda. Men även entusiastkamerorna säljs i små volymer. Många har ju uppmärksammat att D800 tillverkas i den för småbildskameror ovanligt höga takten av 30000/månad. Men sett till hemelektronik i allmänhet är det en droppe i havet.

Som jag nämnde så fungerar det generellt bättre ju billigare kameror vi pratar om, och där är ju också volymerna generellt större. Där är det antagligen så att man snabbt tillverkar en stor hög som motsvarar en längre tids försäljning, och sedan i mån av behov kör en andra eller tredje sats innan nästa modell kommer. Då blir det också enklare att förutse tillgänglighet och planera distribution.

Jag tror det kan se ut lite så här för de dyrare systemkamerorna:
1) Det är svårare att förutse försäljningsvolymerna för dyrare kameror - ju enklare och billigare en kamera är, ju enklare är det att styra försäljningen med priser och vilka återförsäljare som får kameran
2) Eftersom volymerna är svåra att förutse blir produktionen mindre automatiserad eftersom man inte vill bli sittande med stora (tillverkningsmässiga) investeringar i en modell som inte sålde. Det gör produktionshastigheten ojämnare och svårare att förutse
3) Det är såpass dyra prylar att varken distributörer eller återförsäljare vill bli sittande med några större lager vilket innebär att man nästan tillverkar on-demand

Ska det verkligen dröja så här länge innan Japanphoto eller Webhallen får in något ex? Med facit i hand valde jag helt fel återförsäljare.

Att man var så dumsnål... Nu skulle jag istället betala ordinarie pris och extra därtill för att slippa vänta.

Ska det verkligen dröja så här länge innan Japanphoto eller Webhallen får in något ex? Med facit i hand valde jag helt fel återförsäljare.

Att man var så dumsnål... Nu skulle jag istället betala ordinarie pris och extra därtill för att slippa vänta.

FYI så har inga leveranser av D800 kommit från fotokungen heller (åtminstone inte till oss icke-NPS). :)

FYI så har inga leveranser av D800 kommit från fotokungen heller (åtminstone inte till oss icke-NPS). :)

Det stämmer inte alls. Fotokungen har visst levererat d800or till icke-NPS. Jag står själv på den kölistan och min plats närmar sig för varje vecka som passerar :).

Jag har en D800E på väg hem nu. Den beställde jag på Cyberphoto samma dag som pressreleasen kom. Jag är inte NPS-medlem. Innan leveranserna började sa de att jag stod ungefär på tionde plats i kön.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar